رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ دی ۱۳۸۷
گفت و گو با سعید ترابیان یکی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد

«حکمی به ابراهیم مددی ابلاغ نشده بود»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

ابراهیم مددی، نایب رییس سندیکای کارگران شرکت واحد که روز شنبه هفتم دی‌ماه در محل اداره کار شمال تهران واقع در میدان اقدسیه از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شد، همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

خبرگزاری ایلنا به نقل از روابط عمومی سندیکای کارگران شرکت واحد گزارش کرده بود که آقای مددی برای شرکت در جلسه‌ی هیأت حل اختلاف به اداره‌ی کار شمال تهران مراجعه کرده بود که توسط افراد ناشناس بازداشت شد.

پرویز خورشید، وکیل مدافع این فعال کارگری گفته است از علت بازداشت موکل خودش اطلاعی ندارد. پیش‌تر، این فعال کارگری از سوی دادگاه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به تحمل سه سال و نیم حبس محکوم شده بود.

در گفت ‌و گو با سعید ترابیان یکی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد از آخرین وضعیت و چگونگی دستگیری ابراهیم مددی توسط نیروهای امنیتی پرسیده‌ام.

Download it Here!

مطلع شدیم یکی از فعالان کارگری به نام آقای ابراهیم مددی، نایب رییس سندیکای کارگران شرکت واحد بازداشت شده‌اند. لطفاً بفرمایید دلیل بازداشت ایشان چه بوده و نحوه‌ی دستگیری‌شان به چه شکلی بوده است.

ابراهیم مددی، نایب رییس سندیکای کارگران شرکت واحد بعد از این‌که در سال ۱۳۸۴ بعد از اعتراضات صنفی کارگران شرکت واحد از زندان آزاد شدند، حدود یک سال و هفت، هشت ماه بعد از اعتراض در شعبه‌ی ۱۴ دادگاه انقلاب دادگاهی شدند و در پی دادگاه اول به سه سال و نیم زندان محکوم شدند.

به دلیل این‌که حکم سه سال و نیم زندان از طرف شعبه‌ی ۱۴ به آقای مددی داده نشد و فقط به صورت شفاهی به ایشان اعلام کرده بودند، ایشان فکر نمی‌‌کردند این حکم مبنی بر اعلام حکم باشد.


ابراهیم مددی، نایب رییس سندیکای کارگران شرکت واحد

به دلیل این‌که حکمی به آقای ابراهیم مددی ابلاغ نشده بود هیچ اعتراضی نداده بودند و از سوی قاضی شعبه‌ی ۱۴ این حکم ابلاغ و قطعی شناخته شده بود.

حدود شش، هفت ماهی بود که به آقای مددی اعلام می‌کردند حکم باید اجرایی شود ولی آقای مددی پیگیر پرونده در راستای حقوق شهروندی بودند و در دادسرا حضور پیدا نمی‌کردند.

بعد از اعتراضات سال ۱۳۸۴ جلوی کار آقای مددی گرفته شد و اداره‌ی کار تهران حکم اخراج ایشان را صادر کرد. ایشان شکایتی به دیوان عدالت اداری اداری تنظیم کرد و شعبه‌ی ۳۳ دیوان عدالت اداری حکم اخراج اداره‌ کار شهرداری تهران را نقض کرد و ایشان برای رسیدگی مجدد به هیأت‌های هم‌عرض فرستاد.

هیأت هم‌عرضی که باید حکم آقای مددی در آن رسیدگی می‌شد، هیأت حل اختلاف در اداره‌ی کار شمال تهران (اقدسیه) بود.

روز شنبه هفتم دی‌ماه موقعی که آقای مددی ساعت دو بعد از ظهر به اداره‌ی کار شمال (تهران) برای رسیدگی به پرونده مراجعه می‌کنند متأسفانه دو نفر از مأموران پایگاه یکم امنیت، در آن مکان حاضر می‌شوند و ایشان را دستگیر کرده و به پایگاه یکم منتقل می‌کنند.

روز بعد به دادسرای انقلاب می‌آورند و قاضی اجرای احکام حکم سه سال و نیم زندان آقای ابراهیم مددی را به مرحله‌ی اجرا می‌گذارد و برای ایشان نامه‌ی زندان صادر می‌کند و از دادگاه انقلاب مستقیماً به زندان منتقل می‌کنند.

آیا در زمان لازم، حکم به ایشان ابلاغ نشد و ایشان نتوانستند اعتراض کنند، یا حکم ابلاغ شده و ایشان اعتراض نکردند؟

هیچ حکمی ابلاغ نشده است.

در حال حاضر، آقای اسالو هم در زندان است. با شرایط موجود، سندیکای کارگری شرکت واحد تصمیم دارد راجع به این مسأله برنامه‌ریزی خاصی داشته باشد یا خیر؟

ما امیدواریم آقای منصور اسالو و آقای ابراهیم مددی که در زندان به سر می‌برند، از زندان آزاد شوند. تمام تلاش‌های حقوقی، بین‌المللی و اتحادیه را انجام می‌دهیم.

ولی در حال حاضر، سندیکا کار خودش را انجام می‌دهد و پیگیری‌های حقوقی اعضای اخراجی و کارگران شرکت واحد را انجام می‌دهد.

در حال حاضر که کارگران شرکت واحد مورد پیگیری و پیگرد قرار می‌گیرند و اخراج می‌شوند به اعضای سندیکا مراجعه می‌کنند.

یکی از کارهایی که اعضای سندیکا انجام می‌دهند این است که وکالت این دوستان اخراجی را در ادارات کار به عهده می‌گیرند. تا امروز که با شما صحبت می‌کنم توانستیم بازگشت به کار تعدادی از دوستانی را که اخراج شده بودند، بگیریم.

خواسته‌های سندیکای کارگران شرکت واحد دقیقاً چیست که متوجه‌ی آقای مددی و اسالو شده است. یعنی درخواست اعضای سندیکای کارگران از شرکت واحد چیست؟

سندیکای کارگران شرکت واحد، تشکل مستقلی است که نمایندگی کارگران را به عهده گرفته و متأسفانه این مسأله به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد و با آن مقابله کردند.

در واقع می‌توان گفت کارگران شرکت واحد، کمترین حقوق کارگری را خواسته‌اند که متأسفانه مورد مقابله‌ی مسوولین جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
ابراهیم مددی، فعال کارگری بازداشت شد