رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ آبان ۱۳۸۷
گزارشی از جلسه روز چهارشنبه مجلس در گفت و گو با نماینده‏ی صومعه‏سرا و احسان مهرابی، خبرنگار پارلمانی

«به خاطر شأن مجلس، کردان رأی نمی‌آورد»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

روز چهارشنبه، هشتم آبان‌ماه، مجلس شورای اسلامی در تهران به روال بیشتر ایام هفته، جلسه‏ی علنی داشت.

گذشته از دستور کار عادی مجلس، جو عمومی مجلس هم‏چنان زیر تاثیر مساله‏ی استیضاح آقای کردان قرار داشت.

«ایرنا»، خبرگزاری رسمی دولت ایران، در خبری تحت عنوان «ضرب و شتم مدیر کل دفتر دولت در مجلس توسط یکی از نمایندگان تهران»، نوشت:

«آقای عباسی که از جانبازان و ایثارگران است، در حینی که مشغول انجام وظیفه‏ی محوله و گفت و گو و رایزنی در‌باره‏ی استیضاح آقای کردان بوده است، توسط یکی از نمایندگان تهران، مورد ضرب و شتم قرار گرفته، از ناحیه‏ی گوش مضروب شده و قصد دارد از این ضارب به دادگاه شکایت کند».

هم‏چنین سایت «الف»، منسوب به آقای احمد توکلی، از رهبران اصول‏گرایان تحول‏خواه، نوشت: «رحیمی، معاون حقوقی رییس جمهور که او نیز مدرکی شبیه دکترای آقای کردان دارد، به اسم کمک به مساجد، با چک‏های پنج میلیون تومانی به مجلس رفته بود تا نمایندگان ملت را بفریبد».

به نوشته‏ی این پایگاه اینترنتی که در ماجرای مدرک آقای کردان، مدتی فیلتر شده بود، آقای رحیمی در قبال ارایه‏ی یک چک پنج میلیون تومانی به نمایندگان، دو امضا درخواست می‏‏کرده است که یکی رسید این مبلغ و دیگری نامه‏ای در خصوص اعلام انصراف از استیضاح آقای کردان بوده است.

این سایت تهدید کرده است که این نامه و این رسید نزد یکی از نمایندگان است و در صورت انکار آقای رحیمی، منتشر خواهد شد.

در مورد مسایل مجلس، به ویژه موارد مرتبط با این استیضاح، در گفت و گو با آقای کاظم دلخوش، نماینده‏ی اصول‏گرای صومعه‏سرا که شدت این درگیری‏ها را تکذیب می‏کرد و همین‏طور آقای احسان مهرابی، خبرنگار پارلمانی در تهران که در مجلس حضور داشت، گزارشی تهیه کرده‏ام.

Download it Here!

آقای دلخوش، این واقعیت دارد که مجلس برای پس گرفتن استیضاح آقای کردان زیر فشار دولت است؟

خیر، استیضاح‏کنندگان به دنبال استیضاحشان هستند و مصر هستند که آقای کردان استعفا بدهد. تعدادی از دوستان هم اعتقادشان این است که شرایط فعلی، شرایطی نیست که استیضاح مطرح شود. در هرحال، استیضاح قرائت شده است.

در سایت‏ها آمده است که آقای رحیمی با چک‏های پنج میلیون تومانی برای پس گرفتن استیضاح آقای کردان در مجلس بود.

خیر. این حرف است. اصلاً این حرف‏ها نیست.


کاظم دلخوش، نماینده‏ی اصول‏گرای صومعه‏سرا (عکس: وب‌سایت جوانان صومعه‌سرا)

یعنی آقای رحیمی برای این موضوع به مجلس نیامده بود؟

خیر.

اما، سایت رسمی دولت، «ایرنا»، خبر از ضرب و شتم نماینده‏ی دولت توسط یکی ازنمایندگان، داده بود.

نه، اصلاً این حرف چیست؟ این‏طور نیست. استیضاح مطرح است و هفته‏ی آینده هم به صحن مجلس خواهد آمد. روز استیضاح هم سه‏شنبه است. آن دیگر دارد روال قانونی خودش را طی می‏کند. این‏ها حرف و حدیث است.

به نظر شما، چرا آقای کردان استعفا نمی‏دهد؟

آقای کردان، یک‌سری ادله برای خودش دارد. ما که فعلاً ادله‏ی ایشان را نمی‏دانیم. ولی مخالف و موافق دارد. نمی‏شود روی این بحث زیاد مانور داد.

«زیاد نمی‏شود مانور داد»، به این معنا است که ممکن است استیضاح انجام نشود؟

خیر، استیضاح دو سر دارد: ممکن است استیضاح رأی بیاورد، احتمال هم دارد رأی نیاورد. به هر حال، هر کدام از نمایندگان نظر شخصی خودش را دارد.

فعلاً جو معلوم نیست. تا این‌که روز سه‏شنبه به صحن علنی مجلس بیاید، ادله شنیده شود. مسلماً، این ادله تاثیر خواهد داشت.

به نظر نمی‏رسد که آقای احمدی‏نژاد از موقعیت خودش، برای آقای کردان هزینه ‏کند؟

به هرحال رییس جمهور شخصی را معرفی کرده، حالا اشتباهی در بین کار پیش آمده است. هر سه کار سخت است؛ استیضاح کار سختی است، استعفا دادن کار سختی است. از آن طرف، استیضاح نکردن هم کار سختی است.

یعنی، هر کسی ادله‏ی خودش را دارد. آقای احمدی‏نژاد فعلاً سکوت کرده است. حرفی از ایشان نشنیده‏ام که ایشان موافق استیضاح یا مخالف آن، یا دنبال استعفا و… باشد. مسلماً اختیاراتی را به وزرا داده‏اند. وزرا اختیاراتی دارند، آقای کردان باید تصمیم بگیرد.


از آقای مهرابی، خبرنگار پارلمانی در تهران، می‏پرسم که شاهد درگیری بوده است؟ یا این اخبار را شنیده است؟

خبرنگارها، شاهد چیزی نبوده‏اند. در محدوده‏ی بخشی که تحت عنوان «دفتر دولت» است، اتفاق افتاده است. به یکی از نمایندگان پیشنهادهایی برای انصراف از استیضاح کردان شده بود.

این منجر به درگیری می‏شود و آقای عباسی مدعی است که ایشان با سیلی به صورتش زده و باعث آسیب‏دیدگی گوش وی شده است و به دادگاه شکایت خواهد کرد.

در مجلس گفته نمی‏شد این نماینده چه کسی بوده است؟

روایت‏های مختلفی شده است. خبر ایرنا، اعلام کرده یکی از نمایندگان استان تهران بوده، ولی آن‏طور که ما شنیده‏ایم، یکی از نمایندگان استان اصفهان بوده است.

در سایت «الف» هم خبری بود مبنی بر این‌که آقای رحیمی، نماینده‏ی دولت، با چک‏های پنج میلیون تومانی در مجلس بود.

همین موضوع بود. ماجرای درگیری هم روی همین مبلغ بوده است.

خبرنگاران پارلمانی با آقای عباسی یا آقای رحیمی صحبتی نکردند؟

نه، آقای رحیمی که معمولاً با خبرنگاران پارلمانی مواجه نمی‏شوند. آقای موسوی که قبلاً معاون پارلمانی رییس جمهور بود، در طی سه سال، خیلی کم پیش آمد که با ما گفت و گو کند.

آقای رحیمی هم از وقتی نماینده‏ی پارلمانی رییس جمهور شده‏، تا‌کنون گفت و گویی از سوی دولت با خبرنگاران نداشته است.

نمایندگان چطور؟ با خبرنگاران در این باره صحبت کردند؟

آقای توکلی از جمله موافقان اصلی استیضاح و آقای کوهکن، از موافقان اصلی آقای کردان، در راهرو مجلس با خبرنگاران گفت و گو کردند و دیدگاه‏های خود را در این باره اعلام کردند.

آقای توکلی پیش‏بینی می‏کرد استیضاح با اقبال نمایندگان مجلس مواجه شود. نکته‏ای که هم آقای کوهکن و هم آقای توکلی روی آن تاکید کردند، این بود که از جایگاه رهبری در جریان استیضاح آقای کردان هزینه نشود.

تاکید داشتند اتفاقی که در جریان رأی اعتماد افتاد و آقای احمدی‏نژاد به جلسه‏ای که با رهبری داشت، استناد کرد‏، در این ماجرا تکرار نشود.

در مجموع، به نظر شما، ممکن است فضای مجلس به سمت رأی اعتماد به آقای کردان برود یا خیر؟

فضای مجلس به حدی سنگین است که محتمل نیست آقای کردان بتواند رأی اعتماد بگیرد. یکی از دلایلی که باعث این جو شده، بحثی است که در‌باره ۱۰۰ میلیون تومان نمایندگان مطرح شد و این‌که علی‏رغم شعارهایی که آقای لاریجانی می‏داد و علی‏رغم تفاوتی که احساس می‏شد بین مجلس هفتم و هشتم باشد، این مجلس نتوانسته نظارت خوبی بر دولت داشته باشد.

به این دلایل، شأن و حیثیت مجلس زیر سوال رفته و نمایندگان می‏خواهند از این شأن دفاع کنند. این تحلیلی است که توسط برخی از نمایندگان ارایه می‏شود، مبنی بر این‌که نمایندگان به استیضاح آقای کردان رأی خواهند داد و ایشان نمی‏تواند نمایندگان را قانع کند.

به‌جز این مساله، مسایل با اهمیت دیگری در مجلس بود؟

گزارشی که آقای پورمحمدی در‌باره‏ی اضافه برداشت دولت از حساب ذخیره‏ی ارزی داده بود، توسط برخی از نمایندگان در حال پی‏گیری است. از جمله آقای کواکبیان، نماینده‏ی سمنان که بحث تحقیق و تفحص از حساب و صندوق ذخیره‏ی ارزی را مطرح کرد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
وزیر کشور تهدید به افشای مسائل حیثیتی شد
دفاع احمدی‌نژاد از علی کردان
علی کردان استیضاح می‌شود
استیضاح کردان تقدیم هیأت رییسه مجلس شد
«اصول‌گرایان نگرانند کردان دوباره رأی بیاورد»

نظرهای خوانندگان

مصاحبه با دیوار بی پژواک جالبی بود دست کم می شد خواند دیوار پی پژواک پاسخ مجری را چه داده است

-- بدون نام ، Oct 30, 2008 در ساعت 08:50 PM

آخه چقدر آدم میتونه وقیح باشه که تو روز روشن دروغ بگه. حداقل 10 تا سایت از داخل ایران و چندین روزنامه جریان رو توضیح دادن که جریان رشوه و کتک هم توش بوده حالا این آقا بی خبر هست یه چیز دیگه است که میتونه بگه خبر نداشتم نه اینکه بخواد از بیخ همه چیز رو تکذیب کنه . اینکه چرا این وکیل مجلس که سوگند خورده از حامی حقوق موکیل خودش که مردم هستن دروغ بگه فقط خدا میدونه. واقعا نمیدونم که چرا ان همه مسئولین زحمت میکشند که واژه ها رو به گند بکشن تمام واژه های زیبا رو آلوده کردن اینقدر تخصص دارن که بعد از اینا معلوم نیست چطور باید ذهن این ملت رو تطهیر کرد. اصولگرائی یکی از اون واژه هاست اینا به هیچ اصلی اعتقاد ندارن دم از اصول میزنن

-- الیاس ، Nov 1, 2008 در ساعت 08:50 PM