رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ تیر ۱۳۸۷

گزینه‌های متعارف دفاعی ایران در جنگ

واروژ میناسیان

نشانه‌های پیرامونی درسیاست خارجی همسایه ایران، گویای این واقعیت‌ است که ماشین تبلیغات جنگی واشنگتن برضد تهران باردیگربه راه افتاده است. تحلیل‌گران نظامی براین باورند گزینه‌های جنگ برضد این کشور، شامل مجموعه پیچیده‌ای از نقاط ضعف و قوت بنیه جنگی و اقتصادی کشورهایی خواهد بود که قصد حمله احتمالی به ایران را در سرمی‌پرورانند.

مهمترین پرسشی که هم‌اکنون در مورد حواشی جنگ احتمالی برضد ایران مطرح است، در این سه گزینه خلاصه شده است.
۱- جغرافیایی جنگ احتمالی کجاست؟

۲- توان دفاعی ایران چقدر است؟

۳- واکنش دفاعی ایران چه خواهد بود؟

جغرافیای جنگ
جغرافیایی وقوع جنگ برضد ایران را می‌توان در این مناطق پیش‌بینی کرد؛ جنگ با آمریکا یا نیروهای ائتلاف در عراق یا جنگ با آمریکا در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس.

جنگ با ترکیه و پاکستان درحال ‌حاضر به نظرغیرممکن می‌رسد و لذا توجه به آن چندان اهمیتی ندارد. ایران تاکنون علاقه کمی به جنگیدن در افغانستان نشان داده و انگیزه چندانی برای دخالت نظامی در آذربایجان، ارمنستان یا هر یک از کشورهای آسیای میانه از خود نشان نداده است.

توانائی نظامی
توانایی‌ دفاعی آنان برای دفاع در جنگ احتمالی در برابر دشمنان خود، به طور خلاصه عبارتند از:

۱- نیروهای نظامی این کشور از سازماندهی و موقعیت بهتری نسبت به جنگ هشت‌ساله با عراق برخوردارند. علاوه براین، آن‌ها از تاثیرات انقلاب در امور نظامی به کمک چین و روسیه بهره‌های فراوان برده‌اند. مقام‌های بلند‌پایه تهران به طور جدی به دنبال کاهش اصطکاک بین ارتش و سپاه پاسداران اند، هرچند در مناسبات نظامی این کشور، سپاه حرف آخر را می‌زند، اما حکومت ایران ترجیح می‌دهد با حفظ موجودیت ارتش به عنوان نیروی مکمل نظامی، به تقویت ساختار‌های سنتی این نیروی بازمانده از دوران شاه سابق بپردازد.

۲- ایران، با بهبود توانمندی‌های نظامی در سال‌های اخیر، تلاش کرده است وضعیت نظامی خود را ارتقاء دهد، اما به‌نظر می‌رسد فرآیند مدرن‌سازی به اندازه سال‌های پیش از انقلاب و دوران جنگ ایران و عراق نیست. علت اصلی این مسئله می‌تواند وجود برخی محدودیت‌های بین‌المللی علیه این کشور باشد.

۳- بخشی از تسلیحات جنگی ایران، قدیمی است و به نظر تحلیل‌گران نظامی، این کشور به ۳ تا ۵ سال دیگر برای نوسازی ساختار نظامی خود نیازدارد، منوط بر این که به بازارهای خارجی دسترسی داشته و صنایع داخلی نیز بخشی از نیازهای نظامی کشور را برآورده سازد. خرید جنگنده‌های روسی، تانک‌های تی ۷۲ و سیستم دفاع هوایی مستقردر زمین چون شهاب سه در اولویت قرار دارند.

۴- ایران در سال‌های اخیر تلاش کرده است، استفاده از تسلیحاتی چون مین‌های دریایی، موشک‌های ضد‌کشتی و زیردریایی را در خلیج فارس افزایش دهد.

۵- تهران به تدریج توانایی‌های نظامی خود را در خلیج فارس و دریای عمان توسعه داده، ولی در حال‌حاضر توانایی کمی برای یک جنگ تمام‌عیار با نیروی هوایی و دریایی آمریکا دارد. در صورت وقوع یک جنگ، ایران در ظرف چند روز ممکن است بسیاری از کشتی‌های جنگی، زیردریایی‌ها و قدرت هوایی خود را از دست بدهد.

بازدارندگی دفاعی
ایران می‌تواند با استفاده از نیروهای متعارف و غیرمتعارف نظامی وحملات ایذایی همسایگان خود را، به منظور بازدارندگی از حمله احتمالی از خاک این کشور‌ها، تهدید کند. مقام‌های تهران ظاهرا به این موضوع پی برده‌اند که در بلند‌مدت نمی‌تواند تهدیدی متعارف علیه نیروهای امریکایی در منطقه باشند، بنابراین انگیزه کمی برای جنگ با آمریکا دارند، اما در صورت وقوع جنگ، ایران علاوه بر تمرکز روی دفاع داخلی می‌تواند به گزینه‌های زیر هم متوسل شود:

۱- حمایت علنی یا مخفیانه از گروه‌های مخالف، چون شیعیان در بحرین، برای کودتا علیه دولت‌های حاکم.

۲- اجرای مانورهای تهدیدآمیز نظامی در خلیج فارس و دریای عمان که می‌تواند بر فعالیت‌های سیاسی کشورهای منطقه تاثیر بگذارد.

۳- دخالت آشکار و مخفیانه از طریق حزب‌الله لبنان در منطقه و شروع جنگی برضد با اسرائیل.

۴- آموزش نیروهای نظامی حماس برای فعالیت‌های نظامی در کرانه غربی و نوار غزه.

۵- مقابله با هرگونه حمله نظامی علیه ایران در جزایر تنب و ابوموسی.

۶- اجرای یک جنگ چریکی کم شدت در سایر جزایر ایرانی و در سواحل کشور.

۷- دخالت در امور عراق و حمایت از گروه‌های مخالف این کشور.

۸- حمله به مواضع سازمان مجاهدین خلق در عراق.

۹- دخالت در قیام کردها در عراق و سرکوب آنان در ایران.

۱۰- حمایت از گروه‌های مذهبی و قومی در جمهوری‌های آسیای میانه .

ذکر این توانایی‌ها به این مفهوم نیست که ایران اهداف فوق را دنبال می‌کند یا نه.

دست آخر این‌که، این احتمال وجود دارد که ایران در صورت بروز جنگ، از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، یا این که در چند سال آینده به تکنولوژی لازم برای تولید سلاح‌های هسته‌ای دست یابد و یا سلاح‌های بیولوژیکی تولید نماید. حتی این احتمال وجود دارد که ایران از هر نوع تسلیحات کشتار جمعی، تروریسم و جنگ غیرمتعارف استفاده نماید. سلاح‌های کشتارجمعی برگ برنده‌ای هستند که می‌توانند به طور ناگهانی توازن قوا را به نفع یا علیه ایران تغییر دهند. بهبود فزاینده تسلیحات شیمیایی ایران در کنار توقف برنامه سلاح‌های شیمیایی‌عراق می‌تواند در یک جنگ بین ایران و آمریکا، توازن قوا را تا حدودی تغییر دهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دقیق و هوشمندانه... مثل همیشه.

-- سعید جعفری ، Apr 6, 2008 در ساعت 02:40 PM

Be harhal har keshwari Ghodrate defaei darad.man aghide daram Amrika in ra bekhobi midanad.albate hamishe in soal matrah mibashad ke Amrika bar che asasi ya ghanoni,bedone mosawabe shoraye amnit,ya maraje binalmalali mikhahad be iran hamle konad?donya ke bar paye ghanone jangal ke bana nachode.in yani binasami va harjomarj dar donya.Amrika ba in kare khod ,khod ra bishtar dar jahan monsawi va Theori gostareshe tereor va anarshi ra dar pay khahad dasht.Mitra Alman

-- بدون نام ، Apr 6, 2008 در ساعت 02:40 PM

In website shoma faghat nazarate mokhalefe iran va melate iran ra montasher mikonand.nazarate defa as iran va melate iran ra ya mowafeghin ra khyr.Ajab site demokrati!Said

-- بدون نام ، Apr 6, 2008 در ساعت 02:40 PM

با درود

به نظر می رسد جناب میناسیان خوب شروع کرده اند ولی نه تنها نتیجه گیری مناسبی نکرده اند بلکه تنها یک سری احتمالات را به صورت خام در قسمت باز دارندگی ارائه نموده اند.
اصلا وجود تسلیحات شیمیایی در ایران چه اثری بر روی جنگ احتمالی خواهد داشت؟!!

"سیستم دفاع هوایی مستقردر زمین چون شهاب سه" چه نوع سیستمی است؟ این موشک زمین به زمین است یا زمین به هوا؟
تانکهای تی 72 چگونه به جنگ بمب افکن های امریکایی خواهند رفت؟

"مقابله با هرگونه حمله نظامی علیه ایران در جزایر تنب و ابوموسی" یا "اجرای یک جنگ چریکی کم شدت در سایر جزایر ایرانی" چه نوعی از بازدارندگی است؟

آیا وقتی ایران آماج حملات قرار بگیرد آن وقت آغاز به "آموزش نیروهای نظامی حماس برای فعالیت‌های نظامی در کرانه غربی و نوار غزه" خواهد کرد؟
"حمله به مواضع سازمان مجاهدین خلق در عراق" شاید تا حدودی قابل قبول باشد(اگرچه این گروه دیگر وجود خارجی ندارد) ولی " دخالت در قیام کردها در عراق و سرکوب آنان در ایران" دیگر چه نوعی از بازدارندگی است!!؟


خواهشمند است از مطالب متقن و دقیق استفاده نمایید.
چنانچه علاقمند باشید در این زمینه در خدمت خواهم بود.

-- افشین ، Apr 7, 2008 در ساعت 02:40 PM

مثل اینکه شما بسیج رو فراموش کردید؟ما هزاران گردان بسیجی داریم که هر شهر کوچک ایران چنیدن گردان مردمی داره و امریکا اگه بتونه سپاه و ارتش رو کنار بزنه مطمئن باشه که نمیتونه مقابل جنگهای نامنظم گردانهای عاشورای بسیج مقابله کنه و حتی یک میلیمتر از وطنم رو بگیره.

-- مهدی ، Apr 7, 2008 در ساعت 02:40 PM

اولین کسی که با آمریکایی ها قرار داد نفتی امضا کنه همین فرمانده های بسیج و سپاه هستن. شما ها دیگ وطن وطن نکنید وطن شما لبنان و فلسطین

-- امیر ، Apr 8, 2008 در ساعت 02:40 PM

kesi negarane Basijo sepaho artesh tu Americas nist chon ageh khodaye nakardeh tasmim beh hamleh be Iran suratr begireh, dar hamun 48 saate avval 10,000 hadafe kelidi tavasote navgane havayi artesh america nabud khahad shod... Jange zamane sadre eslam keh nist keh adam radif mikonid.
In hukumat aghe poshtvaneye mardomi dasht tu entekhabat inghadr niyaze be sharlatanbazi va taghallob nadasht.. hamin

-- Kaveh ، Apr 8, 2008 در ساعت 02:40 PM

برادر مهدی !
جنگ امروز جنگ با نیروهای پیاده نظامی چون بسیج نخواهد بود، این جنگ هوایی است با تکنولوژی ماهواره و سرعت بالای عملیات.

-- بدون نام ، Apr 8, 2008 در ساعت 02:40 PM

اقا مهدی اونجا وطن ما هم هست ! اما برادر ، بسیجیها هم خسته اند ! اونا هم ادم توشون پیدا میشه ! اونا هم میبینن هر چه رو که با صداقت به اعتقاد و وفاداری به خاک وطن بافته بودن ریس شده ! اونم توسط کسائیکه به ریششون قسم میخوردن !!. اره اونا هم خسته ان از دیدن زنای خودفروش و بچه های ولگرد و مردای معتاد و پاسدارای مفت خور و ارتشییای بدبخت که برا یی لقمه نون مجبورن نقش »» گماشته «« رو واسه پاسدارا و اخوندا بازی کن !. خسته ان از دیدن دانشجویای زندونی ! کارگرای خون خونی و زنا و دخترای قربونی !!. اینو گفتم که واروژ هم بدونه دولت فعلی و حکومت جاری همچینا هم »» پشت جبهه درستی ندارن «« و از الان ترس همکاری مردم به تنگ اومده داخلی با قوای مهاجم خارجی که اونا رو از قدرت پائين بیاره وادارشون کرده »» قنداق بچه «« سفارش بدن !. ایرونی ، مهاجم خارجی رو به خائن وطنی ترجیح میده ! چون دشمنی که دشمنش رو نابود بکنه بهتر از دوستیه که خونوادش رو به گروگان گرفته و اونو مجبور به اطاعت میکنه !.
هر كس به طريقي ، دل ماميشكند ! من در عجبم دوست چرا میشکند ؟! .

-- داوید. ، Apr 8, 2008 در ساعت 02:40 PM

Absolute nonsense, just check few facts. It matches Radio Zamane low standards.

-- Carl ، Apr 8, 2008 در ساعت 02:40 PM

به نظر من ما الان بايد تمام تلاشمان را براي بالا بردن قدرت نظامي و ساخت بمب هسته اي كنيم چون در غير اين صورت نابود مي شيم

-- reza ، Apr 27, 2008 در ساعت 02:40 PM

دوستان عزیز! مطمئن باشید که متاسفانه هر گونه حمله ای به ایران یقینا اتمی خواهد بود چرا که مایل نیستند فرصت هیچگونه عکس العملی را به ایران بدهند. در واقع دنبال دردسر نمی گردند و تمام این رایزنی هایی را که مشغول آن هستند برای توجیهی است که بعد از چنین حمله ای به آن نیاز دارند. مابقی تحلیل ها اگر چه علمی به نظر میرسند ولی منطقی نخواهند بود. آمریکا خود را درگیر جنگ فرسایشی دیگری در منطقه نخواهد کرد. همین امروز و فرداست که خاک ایران هدف بمب های اتمی ناشناس که معلوم نخواهد شد توسط چه کشوری مورد استفاده قرار گرفته، قرار میگیرد و هیچ کشوری هم مسوولیت بکارگیری آن را به عهده نخواهد گرفت. با تشکر

-- محمدرضا از دبی ، Jul 7, 2008 در ساعت 02:40 PM