رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ آبان ۱۳۸۶
گفتگو با مهدی عربشاهی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت

«گسترش بازداشت‌های دانشجویی، بی‌سابقه است»

گفتگو با مهدی عربشاهی را از اینجا بشنوید.

دفتر تحکیم وحدت دانشجویان، بزرگ‌ترین تشکل دانشجویی در ایران، با صدور بیانیه‌ای می‌گوید اعمال فشار و برخوردهای امنیتی و قضایی با دانشجویان افزایش یافته و از جمله بازداشت علی عزیزی از اعضای این دفتر، یکی از خشن‌ترین نمونه‌ها از این دست است. درباره‌ی دلایل و نحوه‌ی بازداشت علی عزیزی و سایر دانشجویان، گفت‌وگویی داشتم با مهدی عربشاهی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در تهران:

مهدی عربشاهی : آقای عزیزی دو روز قبل، زمانی که در منزلشان بودند، چند نفر به صورت مسلحانه به آن جا می‌ریزند و در واقع آن طور که خانواده‌ی آقای عزیزی گفته‌اند، با حکم آقای حداد ایشان بازداشت می‌شوند. در گذشته هم البته ایشان تحت تعقیب بود و به دنبالشان بودند برای بازداشتشان؛ و اکنون به پنج نفری پیوستند که در هفته‌ی گذشته از دانشگاه بازداشت شدند.

یعنی سه نفر پس از تجمع دانشگاه علامه بازداشت شدند: آقایان بهنام سپهرمند، آرمان صداقتی و مازیار سمیعی؛ و دو نفر دیگر هم از دانشگاه پلی‌تکنیک در بازداشت‌اند. در واقع در هفته‌ی گذشته ما شش بازداشتی داشتیم که به نوعی این بازداشت‌ها در این ماه، یعنی آبان‌ماه، شاید بی‌سابقه بوده است.

درباره‌ی محل زندان و شرایط نگهداری دانشجویان تحت بازداشت و نیز وضعیت حقوقی و قضایی آن‌ها مهدی عربشاهی می‌گوید:

تا آن جایی که من اطلاع دارم، این‌ها فقط یک بار با خانواده‌شان تلفنی صحبت کرده‌اند. اما تا کنون نه ملاقاتی بوده و نه امکان استفاده از وکیل. در واقع وضعیت چندان مشخصی ندارند و با توجه به سوابق گذشته‌شان هم به نظر نمی‌رسد که تا مدت‌ها این‌ها امکان ملاقات یا استفاده از حق خودشان برای داشتن وکیل پیدا بکنند. اطلاعات ما هم شاید کامل نباشد؛ ولی آن طور که ما شنیده‌ایم، این‌ها در زندان اوین هستند و احتمالا می‌باید در بند ۲۰۹ که متعلق به وزارت اطلاعات است، نگهداری شوند.

و اما در مورد واکنش تشکل‌های دانشجویی نسبت به این بازداشت‌ها و دلایل تشدید فشار بر دانشجویان معترض، مهدی عربشاهی به سابقه‌ی مسأله از زمان تظاهرات دانشجویان پلی‌تکنیک علیه حضور رییس‌جمهور احمدی‌نژاد در این دانشگاه اشاره می‌کند:

چیزی که مشخص است این که به هر حال دانشجویان در دفاع از حقوق همدیگر، به خصوص دوستانی که زندانی شده‌اند، کوتاه نخواهند آمد و این تجمعات همان طور که در گذشته هم برپا شده، در آینده نیز تصور من این است که در دانشگاه‌های مختلف کشور ادامه پیدا می‌کند؛ فارغ از این که در نگاه تصمیم‌گیران اثری دارد یا ندارد.

در هر حال ما موظفیم اعتراض خودمان را به این روند سرکوب نشان بدهیم و ابزار ما برای اعتراض به این روند سرکوب قطعاً تجمع خواهد بود. من فکر می‌کنم یک بخش زیادی از این بازداشت‌های اخیر می‌تواند در واقع انتقام جدیدی باشد بعد از آن اتفاقی که در دانشگاه تهران افتاد برای سخنرانی آقای احمدی‌نژاد.

خب ایشان انتظار داشتند با تبلیغاتی که توسط صدا و سیما به راه افتاده بود، بر خلاف آن واقعیتی که اتفاق افتاده بود، تصور مردم بر این باشد که ایشان در دانشگاه کلمبیا توانسته‌اند خوب دفاع بکنند. ولی واقعیت این است که مردم و دانشجویان متوجه موضوع بودند که این طور نبوده است و آن جا اعتراض خودشان را نشان دادند و همان طور که در سال قبل، پس از وقایع پلی‌تکنیک، آن سطح از حملات به دانشجویان رخ داد، اکنون هم هر لحظه انتظار بازداشت‌های جدید می‌رفت و از نظر ما چیزی قابل پیش‌بینی بود و عجیب نبود.

Share/Save/Bookmark