رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ آبان ۱۳۸۹
ورزش ایران در هفته‌ای که گذشت

بودجه‌ی دولتی ورزش ایران حذف شد

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

ورزش ایران بودجه‌ی دولتی خود را از دست داد. مجلس شورای اسلامی با تصویب طرحی در قانون بودجه، پرداخت هرگونه وجه از محل بودجه‌ی کل کشور به ورزش حرفه‌ای را ممنوع کرد.

Download it Here!

پیش از این براساس قانون بودجه‌ی کشور، سازمان‌های دولتی و اجرایی باید یک درصد از اعتبار خود را در راه تربیت بدنی و ورزش صرف می‌کردند.

یک مسئول سازمان تربیت بدنی در واکنش به تصویب حذف بودجه‌ی یک درصدی برای ورزش ایران گفته است: «ورزش به این نتیجه رسیده است که نیاز به ورزش قهرمانی نیست و افتخارات کافی‌ست.»

یک نماینده‌ی مجلس، سيدجلال یحیی‌زاده هم گفته است: «با این کار هم ورزش حرفه‌ای و هم ورزش قهرمانی دچار آسیب خواهند شد.»

مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی موضوع را روشن‌تر بیان کرده و گفته است: «معنای ضمنی تصویب چنین طرحی در مجلس این است که خود دولت نمی‌خواهد چنین بودجه‌ای را به ورزش ایران بدهد. موضوع یک درصد در حقیقت پاسخ منفی محترمانه به درخواست افزایش بودجه‌ی ورزش است.»

علی فتح‌الله‌زاده، مدیر باشگاه استقلال هم گفته است: «با این وضع تا چهارسال آینده حرفی در ورزش نخواهیم داشت.»

حذف بودجه‌ی دولتی ورزش حرفه‌ای ایران در آستانه‌ی سالی اتفاق می‌افتد که رقابت‌های به‌دست‌آوردن سهمیه برای بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن در جهان جریان خواهد داشت.

نکته‌ی جالب اینکه در شرایطی که مجلس شورای اسلامی بودجه‌ی ورزش حرفه‌ای را حذف کرده، علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت بدنی گفته است: «هر ورزشکاری که در بازی‌های آسیایی گوانجو چین مدال طلا بگیرد، همان‌جا ۱۵۰ سکه‌ی طلا دست‌خوش می‌گیرد.»


بازی‌های آسیایی گوانجو

درحالی که بازی‌های آسیایی گوانجو چهار روز دیگر آغاز می‌شود، بار دیگر ورزش وزنه‌برداری ایران با محرومیت تمام عمر یک ورزشکار به دلیل استفاده‌ی دنباله‌دار از دوپینگ روبه‌رو شده است.

فدراسیون جهانی وزنه‌برداری سعیدعلی حسینی، وزنه‌بردار جوان در رشته‌ی سنگین وزن را که از او به‌عنوان جانشین حسین رضازاده نام برده می‌شد، به دلیل استفاده از دوپینگ برای دومین‌بار و این‌بار برای همه‌ی عمر از حضور در فعالیت‌های ورزش محروم کرد.

محروم شدن این وزنه‌بردار ۲۲ ساله‌ی ایرانی بار دیگر دوپینگ برنامه‌ریزی‌شده‌ی دولتی در وزنه‌برداری کنونی ایران را افشا می‌کند.

پیش از مسابقه‌های جهانی وزنه‌برداری ۲۰۰۹ در کره جنوبی، ۹ وزنه‌بردار ایرانی، یعنی یک تیم کامل ایران، آزمایش ضد دوپینگ‌شان مثبت اعلام شد.

علی حسینی وزنه‌بردار ۲۲ ساله، قهرمان و رکورددار جوانان جهان در دسته‌ی فوق‌ سنگین، یکی از آنها بود. در آن سال هشت وزنه‌بردار دوپینگی ایران برای دو سال محکوم شدند، یک وزنه‌بردار هم برای تمام عمر.

علی حسینی و چند وزنه‌بردار سنگین‌وزن ایران که با او محروم شدند، کادر فنی فدراسیون وزنه‌برداری و رئیس فدراسیون را مقصر اعلام کردند و گفتند: «آمپول‌های تزریق‌شده به ورزشکاران در طول اردوهای آمادگی حاوی مواد نیروزای غیر مجاز بوده است.»

به این ترتیب سعیدعلی حسینی که در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ دوبار با آزمایش مثبت دوپینگ روبه‌رو شده بود، برای تمام عمر محروم شده است: پایانی تلخ برای ستاره‌ی ۲۲ ساله‌ی سنگین‌ وزن وزنه‌برداری ایران.

این محرومیت به بحرانی که در چند سال اخیر دامن ورزش وزنه‌برداری ایران را گرفته، افزوده است؛ ورزشی که روزی با حضور سلماسی، محمود نامجو، محمد نصیری در صحنه‌های جهانی و المپیک افتخارآفرین بوده است.


بهرام افشارزاده، رئیس پیشین فدراسیون وزنه‌برداری، حسین رضازاده، سرپرست کنونی از سوی وزنه‌برداران متهم شده‌اند که در دوپینگ برنامه‌ریزی‌شده‌ی وزنه‌برداران ایران دست داشته‌اند.

خود رضازاده این اتهام را که در دوپینگ علی حسینی و دیگران نقشی داشته، نپذیرفته است.

خبرهایی از فوتبال

در فاصله‌ی سه روز تا دیدار پایانی لیگ قهرمانان فوتبال آسیا در ورزشگاه ملی توکیو میان ذوب آهن ایران و سونگنام کره جنوبی، منصور ابراهیم‌زاده سرمربی ذوب آهن گفته است: «هدف ما پیروزی در فینال و رسیدن به رقابت‌های باشگاه‌های جهان است.»

نی‌شی مورای ژاپنی که در جام جهانی سال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی هم حاضر بود، داور این بازی فینال است. او در جام جهانی آفریقای جنوبی بازی هلند و برزیل در یک چهارم پایانی و اروگوئه‌ـ فرانسه در بازی‌های گروهی را قضاوت کرده است.

باشگاه سونگنام، حریف ذوب آهن ایران، دو بازیکن کلیدی خود، ژنن رادویچ مهاجم مونته نگرویی و چوان گوان چین هافبک دفاعی خود را به دلیل محرومیت از بازی در اختیار نخواهد داشت.

تیم فوتبال ذوب آهن با شکست الهلال عربستان سعودی به دیدار پایانی هشتمین دوره‌ی لیگ قهرمانان فوتبال باشگاه‌‌های آسیا راه یافته است، در حالی که ۱۷ سال است باشگاه‌های ایران در جام باشگاه‌های آسیا قهرمان نشده‌اند.

هفته‌ی چهاردهم لیگ برتر فوتبال ایران با پیروزی ذوب‌آهن پیشتاز، پرسپولیس تعقیب‌‌کننده و شکست استقلال در آبادان همراه شد.

ذوب آهن پیشتازی خود را پیش از رفتن به ژاپن با پیروزی برابر پاس همدان، یک بر صفر حفظ کرد. پرسپولیس با پیروزی سه بر یک برابر نفت تهران با ۲۷ امتیاز در یک امتیازی ذوب آهن ایستاد.

استیل آذین، تیم بحران‌زده، با ستارگان قدیمی و نامدار خود بازهم شکست خورد؛ این‌بار برابر راه‌آهن، سه بر صفر.

این شکست باعث شد که نام علی پروین بار دیگر به‌عنوان رئیس تازه‌ی سازمان فوتبال این باشگاه مطرح شود. ملوان یک بر صفر فولاد و تراکتورسازی دو بر یک پیکان را بردند.


آن‌چه همه‌ی نتایج روز چهاردهم لیگ برتر را زیر سایه برد، چاقو‌کشی در میان تماشاگران آبادانی بود که عکس‌های آن در سایت‌های مختلف در ایران منتشر شده است. در این عکس‌ها به‌خوبی دیده می‌شود که چند نفر از تماشاگران با چاقو به افراد دیگر حمله می‌کنند.

این رویداد که حتی شکست استقلال را در برابر صنعت نفت زیر سایه برده است، وضعیت بحرانی سکوهای تماشاگران کاملاً مردانه‌ی ورزشگاه‌های فوتبال ایران را رنگ دیگری بخشیده و زنگ خطر را به صدا درآورده است.

بالا گرفتن جنجال عکس‌های خبری چاقوکشی تماشاگران در آبادان، مسئولان باشگاه صنعت نفت را برآن داشت که مدعی شوند این عکس‌ها در ورزشگاه آبادان نبوده و مونتاژ شده است. مسئولان فوتبال ایران اما مجبور شدند اعلام کنند که به این رویداد رسیدگی خواهند کرد.

سردار پاسدار عزیزمحمدی، رئیس سازمان لیگ فوتبال اعلام کرده است: «در این مورد مدیرعامل باشگاه صنعت نفت آبادان و مسئولان بازی را احضار کرده‌ایم.»

سرانجام اینکه ورزش ایران یکی از چهره‌های بزرگ خود را از دست داد. مهدی رشیدپور که به پدر شنای ایران معروف بود، روز شنبه‌ی هفته‌ی گذشته در سن ۷۵ سالگی به دلیل بیماری سرطان در بیمارستان جم تهران خاموش شد.

مهدی رشیدپور عضو تیم ملی شنای ایران، تیم ملی واترپولو، تیم ملی بوکس، سرمربی تیم ملی شنای ایران و سرپرست کاروان ایران در بازی‌های المپیک ۱۹۷۶ مونترال بود. مهدی رشیدپور همه‌ی عمرش را برای توسعه‌ی ورزش ایران، به‌ویژه شنا، صرف کرد.

Share/Save/Bookmark