رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ شهریور ۱۳۸۹

«هرشب خواب بازی با آمریکا را می‌بینم»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

بهترین تیم آسیا در نخستین جام جهانی تاریخ خود، بدون شگفتی دو بازی نخست را باخت. تیم ملی بسکتبال ایران دو بار قهرمان آسیا که برای نخستین‌بار به جام جهانی این ورزش راه یافته است، در گروه ب با آمریکا، برزیل، اسلوانی، کروواسی و تونس رقابت دارد.

Download it Here!

شانزدهمین دوره‌ی قهرمانی جهان بسکتبال در چهار شهر ترکیه استانبول، ازمیر، آنکارا و کیسری از روز شنبه ششم شهریورماه (۲۸ ماه اوت) آغاز شد با حضور ۲۴ کشور که تا ۱۲ سپتامبر ادامه دارد.

شگفتی بزرگ در همان روز نخست اتفاق افتاد. اسپانیا قهرمان جهان سال ۲۰۰۶ در ژاپن برابر تیم یکپارچه و جوان فرانسه شکست خورد: ۷۲ بر ۶۶.

تیم ملی بسکتبال ایران دارنده‌ی مدال طلای آسیا، در حالی قدم به جام جهانی سال ۲۰۱۰ ترکیه گذاشت که دو مهره‌ی کلیدی‌اش صمد نیکخواه و حامد آفاق را به دلیل آسیب‌دیدگی همراه نداشت.


حامد حدادی آسمان‌خراش تیم ایران، با قد دو متر و ۱۸ سانتی‌متری، گفته است هر شب خواب بازی با آمریکا را می‌بینم؛ چون در NBA، مقابل این ستارگان بازی کردم.

حالا ماتیج، مربی صرب ایران همه‌ی امیدهایش را به حامد حدادی ۲۵ ساله، پسر دو متر و ۱۸ سانتی‌متری ایران بسته بود که دو فصل را در تیم بسکتبال منفیس در قهرمانی حرفه‌ای بسکتبال آمریکا، ام‌بی‌ا، گذرانده است.

او نخستین ایرانی است که در مهم‌ترین لیگ بسکتبال دنیا بازی می‌کند، اما هیچ تیمی با تکیه بر یک تک ستاره موفق نشده است.

ایران همین طور در نخستین دیدارش برابر برزیل یکی از تیم‌های مطرح جهان، با نمایش قابل قبول نتیجه را ۸۱ بر ۶۵ واگذار کرد و در دومین بازی که یکشنبه انجام شد، بازهم شکست خورد. این بار برابر کرواسی با نتیجه‌ی ضعیف ۷۵ بر ۵۴. بازی سوم تیم ایران برابر تیم تونس بود یکی از نمایندگان آفریقا که ایران برنده شد. نخستین پیروزی جهانی ایران در بسکتبال بود.

بازی حساس و گفت‌وگو برانگیز تیم ایران اما برابر آمریکا است. آمریکا قهرمان المپیک پکن این بار با تیمی جوان به جام جهانی آمده است. از تیم المپیک پکن تنها یک بازیکنان به جام جهانی ۲۰۱۰ راه یافته است. با این همه کویین دورانت، جوان‌ترین و بهترین گل‌زن ام بی ا که ۲۱ سال دارد ستاره‌ی این تیم است.

آمریکا در دو بازی نخست خود تهاجمی‌ترین تیم این دوره بود: پیروزی ۹۹ بر ۷۷، برابر اسلوانی و ۱۰۶ بر ۷۸ مقابل کرواسی تیم چهارم اروپا در سال ۲۰۰۹. به این ترتیب برای تیم ایران تنها نمایش بازی قابل قبول برابر ستاره‌های ام‌بی‌ا می‌تواند یک موفقیت باشد.

حامد حدادی آسمان‌خراش تیم ایران، با قد دو متر و ۱۸ سانتی‌متری، گفته است هر شب خواب بازی با آمریکا را می‌بینم؛ چون در NBA، مقابل این ستارگان بازی کردم.

ستاره‌ی بین‌المللی بسکتبال ایران در سال ۲۰۰۸ با قراردادی سه ساله به مبلغ ۵ میلیون دلار، با منفیس در لیگ NBA‌ قرارداد بست.

۱۹ بازی در سال نخست و ۳۶ بازی در سال دوم، می‌تواند کارنامه‌ی خوبی باشد؛ شانسی که دو مهره‌ی کلیدی تیم ایران هم آرزوی آن را داشتند: صمد نیکخواه و حامد آفاق که می‌خواستند با حضور در برابر تیم آمریکا در این جام جهانی، که ویترینی برای ان ‌بی ‌ا است، بختی برای رفتن به این لیگ به‌دست آورند.

هرچه هست بعد از شکست‌های بد تیم ملی فوتبال ایران، بسکتبال ایران با حضور در جام جهانی، موفق‌ترین تیم ورزش ایران در سال‌های پس از انقلاب به لطف مدیریت برادران مشهور، از چهره‌های مطرح تیم ملی بسکتبال ایران پیش از انقلاب و البته حضور یک گروه بازیکن شایسته است.

در فوتبال ایران بازگشت علی کریمی خبر روز بود

عقب‌نشینی باشگاه استیل آذین و مدیر آن سردار آجرلو که ستاره‌ی فوتبال ایران را به دلیل نوشیدن یک لیوان آب و تظاهر به روضه‌خواری اخراج کرده بود یکی از خبرسازترین رویدادهای روزهای اخیر به شمار می‌رفت.

سردار آجرلو گفته بود: «مأموریت من پیاده کردن قوانین اسلام است»، که به این ترتیب در این مأموریت موفق نبود.


علی کریمی که با اخراجش به یک قهرمان ملی میان مردم تبدیل شد، به جریمه‌ی سمبلیک دو جلسه محرومیت و ۴۰ میلیون تومان جریمه‌ی نقدی، محکوم شده است که احتمالاً در آینده این جریمه هم بخشیده می‌شود

علی کریمی که با اخراجش به یک قهرمان ملی میان مردم تبدیل شد، به جریمه‌ی سمبلیک دو جلسه محرومیت و ۴۰ میلیون تومان جریمه‌ی نقدی، محکوم شده است که احتمالاً در آینده این جریمه هم بخشیده می‌شود.

در زمینه‌ی ورزشی پرسپولیس صدرنشین در روز هفتم لیگ برتر در برابر ۱۵هزار تماشاگر، یک بر یک، روی زمین فولاد متوقف شد و مکان بالای جدول را از دست داد.

ذوب آهن با پیروزی دو بر یک بر صبا باطری با ۱۶ امتیاز و تفاضل گل بهتر به پرسپولیس، دوباره صدرنشین لیگ برتر شد.

این نخستین تساوی تیم علی دایی در هفت بازی لیگ برتر تیم ایران بود؛ با یک شکست و پنج پیروزی. کم‌تر از یک هفته پیش، علی دایی مربی پرسپولیس پس از شکست شاهین بوشهر گفته بود: «نگه داشتن صدرنشینی مهم‌تر از رسیدن به آن است.»

استیل آذین با علی کریمی در ورزشگاه تختی تهران با یک گل از تیم پرطرفدار تراکتورسازی تبریز شکست خورد. نزدیک به ده‌هزار تماشاگر و طرفدار پرشور تیم تراکتورسازی بعد از پیروزی تیم مورد علاقه‌شان، با فریادهای شادی و بوق اتومبیل‌ها این موفقیت را جشن گرفتند.

سرانجام این که استقلال تهران و سپاهان اصفهان، برنده‌ی عنوان قهرمانی در نبردی حساس و نفس‌گیر، دیداری پرگل برابر ۷۰ هزار تماشاگر داشتند که به پیروزی چهار بر سه استقلال تهران انجامید.

در حال حاضر ذوب آهن و پرسپولیس با ۱۶ امتیاز در بالای جدول قرار دارند. یک گل بیش‌تر، ذوب آهن را در صدر جدول جای داده است.

استقلال تهران، تیم سوم، ۱۲ امتیازی است. نفت آبادان که از ملوان دو بر یک شکست خورد، با ۱۲ امتیاز در جای چهارم است. تراکتورسازی و پاس همدان ۱۱ امتیازی هستند. راه‌‌‌آهن تهران، با ۴ امتیاز از ۷ بازی در مکان هجدهم، خانه‌ی آخر جدول و فانوس قرمز لیگ برتر است.

اما رویدادهای حاشیه‌ای در ورزش ایران کم نیست. بعد از برکناری جنجالی علی کریمی از باشگاه استیل آذین به دلیل روضه‌خواری و بعدهم بازگشت دوباره‌ی او، حالا یک کشتی‌گیر تیم ملی به دلیل خودداری از رفتن به تئاتر همراه با اعضای تیم و مربیان، از اردوی آمادگی تیم ملی کشتی ایران اخراج شده است.

رضا یزدانی در آستانه‌ی قهرمانی جهان کشتی آزاد فرنگی در مسکو، پنج شنبه شب گذشته ترجیح داد به جای تماشای تئاتر، در اردوی آمادگی بماند، اما کادر فنی ناگهان تصمیم به اخراج او گرفت. رضا یزدانی، برنده‌ی دو مدال برنز اردو را ترک کرد و به شهرش بازگشت.

او گفته است «هفت ماه از زندگی‌ام را در اردوهای مختلف به تمرین گذراندم که در قهرمانی جهان مسکو شرکت کنم، اما کادر فنی ناگهان مرا اخراج کرد.»

لیگ‌های مهم فوتبال اروپا

در اسپانیا دوئل فاصله‌دار بین بارسلونا و رئال، در آغاز فصل قهرمانی فوتبال این کشور، با دو نتیجه‌ی متفاوت در نخستین روز از هم‌اکنون آغاز شده است.

اگر بارسلونا روی زمین سانتاندر نلرزید و سه بر صفر مثل سال پیش برنده شد، رئال مادرید به راستی به زحمت افتاد؛ و البته با مساوی بدون گل برابر مایر، با رهبری ژوزه مورمیو و با وجود شایستگی بازیکنانش این رئال همچنان هویت یک قهرمان را نداشت.


در اسپانیا دوئل فاصله‌دار بین بارسلونا و رئال، در آغاز فصل قهرمانی فوتبال این کشور، با دو نتیجه‌ی متفاوت در نخستین روز از هم‌اکنون آغاز شده است.

ژوزه مورمیو خود در پایان مسابقه گفت «وقتی در بهترین‌ درجه‌ی آمادگی نیستی، بهتر است دفاع کنی و اشتباه نکنی و از موقعیت‌هایی که داری استفاده کنی؛ این کاری بود که ما کردیم، اما برنده نشدیم.»

در ایتالیا میلان آ سه، آغاز خوبی داشت و برنده‌ی چهار بر صفر در خانه‌اش برابر لچه شد. در حالی که ابراهام ویچ گل‌زن سوئدی بارسلونا هم با میلان برای فصل تازه قراردادی امضا کرده است.

سناریو برای یوونتوس اما با شکست فصل تازه، یک بر صفر، در باری متفاوت بود. سرانجام در فرانسه بوردو و مارسی دو آخرین قهرمانان این کشور برابر هم به مساوی رضایت دادند: یک بر یک. پاریسن ژرمن این بار در سوشو، سه بر یک، بازهم شکست خورد.

تولوز شگفتی‌ساز آغاز فصل با چهارمین پیروزی پی در پی با ۱۲ امتیاز در صدر است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عجب اقای ادیب زاده انگار دلخوشی از بوندس لیگاه المان ندارید بوندس لیگا که خیلی از لیگ ایتالیا و لیگ فرانسه با ارزشتره چه کسی لیگ فرانسه برایش جالب است یا لیگ ایتالیا که بسیار بی ارزش شده در دنیا

-- kia ، Sep 1, 2010 در ساعت 06:00 PM