رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ تیر ۱۳۸۹

قهرمان فینال تاریخی؛ اسپانیا یا هلند؟

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

دیشب فینال کوچک جام‌جهانی ۲۰۱۰، یک تیم ناخشنود، یعنی آلمان، از حذف در نیمه‌نهایی را برابر اروگوئه‌ی شادمان قرار داد.

Download it Here!

یک تفاوت که می‌تواند آلمان را روی سکوی سوم جهانی قرار دهد یواخیم لو، مربی تیم ملی آلمان است که می‌تواند تیمی از ذخیره‌هایش را به زمین بفرستد در حالی که اسکار تابارز، بهترین تیمش را برابر آلمان قرار می‌دهد.

برای این بازی مکان سوم، امشب در پورت الیزابت، دیه‌گو فورلان، ستاره‌ی گلزن اروگوئه با وجود آسیب دیده‌گی جزئی ران حاضر است.

او در حال حاضر در فهرست بهترین گل‌زنان جام‌جهانی قرار دارد و نیز بهترین بازیکن جهان است.
اسکار تابارز گفته است بهترین تیمش را مقابل آلمان قرار می‌دهد و می‌خواهد حتماً برنده‌ی این بازی باشد. به این ترتیب ۱۱ بازیکن اصلی‌اش را در برابر آلمان قرار می‌دهد.


از سوی آلمان، مدیر تیم ملی الیور بیرهوف، تاکید کرد که چندین بازیکن که زیاد بازی نکرده‌اند در این رقابت بازی خواهند کرد؛ از جمله مانوئر نوئر، دروازه‌بان جایش را به تیم ویس یا هاینس یور بوت واگذار می‌کند.

میروسلاو کلوزه همانند فورلان، در پی عنوان بهترین گلزن جام‌جهانی است.
این گل‌زن آلمانی شاید بتواند با رکورد بهترین گل‌زن تاریخ جام‌های جهانی رونالدوی برزیلی برابری کند که ۱۵ گل در دیدارهای دور پایانی جام جهانی زده است.

میروسلاو کلوزه در برابر آرژانتین دو گل زد و حالا مجموع گل‌های زده‌اش را در جام‌های جهانی به ۱۴ رسانده است و می‌تواند با زدن یک گل دیگر به اروگوئه با رکورد رونالدو مساوی کند.

آیا آلمان برنده‌ی فینال کوچک امشب می‌شود یا اروگوئه؟1


دل‌بوسکه، مربی تیم ملی اسپانیا

فینال امشب جام‌جهانی اما یک فینال تاریخی است. یک کشور اروپایی برای نخستین‌بار، خارج از قاره‌ی سبز به لطف رویارویی فردا شب بین هلند و اسپانیا، قهرمان جهان خواهد شد؛ یک رویداد رویایی برای دو بهترین گل‌زنان این جام‌جهانی، اسنایدر و ویا که هر کدام پنج گل زده‌اند. در ورزشگاه ژوهانسبورگ که از صدای ووزیلا به لرزه درآمده است، چه کسی جام طلایی را بالای دست می‌برد؟

دو کشور هرگز از زمان آغاز جام‌جهانی فوتبال از ۱۹۳۰قهرمان نشده‌اند و منتظر بردن نخستین جام در قاره‌ی آفریقا هستند: اسپانیا قهرمان اروپا در سال ۲۰۰۸ هرگز به فینال جام‌جهانی نرسیده است اما سرزمین بزرگ فوتبال با دو رقیب بزرگ است: دو باشگاه داخلی، بارسا و رئال که همواره در لیگا بیش از ۴۶ میلیون اسپانیایی را به هیجان می‌آورد؛ به‌ویژه در میان عاشقان توپ گرد و حالا می‌خواهند بعد از آلمان نخستین اروپایی باشند که هم قهرمان قاره شده و هم قهرمان جهان.


اسنایدر و ویا، امید‌های دو تیم هلند و اسپانیا در بازی فینال

از سوی دیگر هلند، کشور کوچک 5/16 میلیون نفری اما سرزمین بزرگ فوتبال، برای سومین‌بار در فینال جام‌جهانی حاضر است.

بعد از شکست سال ۱۹۷۴ مقابل آلمان و سال ۱۹۷۸ مقابل آرژانتین، و هر دوبار برابر میزبانان جام‌جهانی، آیا آرین روبن و وسلی اسنایدر موفق می‌شوند کاری که یوهان کرایف نتوانست انجام دهد این بار با پیروزی به سرانجام برساند؟

افتخار بزرگ هلند، کرایف در جام‌جهانی سال ۱۹۷۸ غایب بود اما روز گذشته حرف‌های تلخی زده است که خیلی از هلندی‌ها از آن خوش‌شان نمی‌آید.

او گفته است من هلندی‌ام اما از فوتبال پر تحرک اسپانیا دفاع می‌کنم. شماره‌ی ۱۴ پیشین و ستاره‌ی آژاکس و بارسا حالا از ضربه‌های ژاوی و اینیستا دفاع می‌کند.

از این حرف‌ها که بگذریم همه انتظار یک بازی زیبا و تماشایی از دو بزرگ فوتبال اروپا را دارند. زیرا مربیان هر دو تیم به فوتبال تهاجمی و یک‌پارچه‌ی تیم‌شان علاقه دارند و ستاره‌های تهاجمی‌شان، داوید ویا که در اسپانیا مارا ویا به معنای ویای بهترین خوانده می‌شود، به پاس‌های ژاوی و اینیستا امید بسته است؛ مهاجمی که از فصل آینده، هم‌تیمی این دو بازیکن در بارسا خواهد شد.


فینال ۲۰۱۰ | اسپانیا - هلند

ویا حالا در صدر رده‌بندی بهترین گل‌زنان جام‌جهانی ۲۰۱۰ با پنج گل زده قرار دارد که برابر با گل‌های زده‌ی وسلی اسنایدر است. حالا این پرسش مطرح است که کدام‌یک عنوان بهترین گل‌زن این جام‌جهانی را به دست می‌آورند. ویا پیش‌تر عنوان بهترین گل‌زن جام ملت‌های اروپا را با چهار گل صاحب شده است و اسنایدر کمی بیش‌تر در دنیای توپ گرد موفق بوده که در یک فصل سه جام لیگ قهرمانان، جام حذفی و قهرمانی ایتالیا را با اینترمیلان در این فصل به دست آورده است.

بازیکن ۱.۷۰ سانتی‌متری هلند پیش‌تر برزیل را در دور یک‌چهارم با پیروزی دو به یک به خانه فرستاد، اما این‌بار او در مقابل دروازه‌بانی به نام ایکر کاسیاس قرار دارد.

امشب خوان کارلوس پادشاه اسپانیا در جایگاه ویژه‌ی ورزشگاه ژوهانسبورگ از تماشاگران دیدار هلند و اسپانیا است. آیا موج نارنجی‌ها بار دیگر به راه می‌افتد یا اسپانیایی‌ها این بار فاتح می‌شوند؟
امشب، همه‌چیز روشن خواهد شد.

پانوشت:

۱- یادآوری می‌شود این برنامه دیشب و قبل از بازی آلمان و اروگوئه از رادیو زمانه پخش شد که طبیعتا هنوز نتیجه بازی و برد آلمان برابر اروگوئه مشخص نشده بود.

Share/Save/Bookmark