رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ تیر ۱۳۸۹
پیروزی سه بر دو هلند مقابل اروگوئه و صعود به فینال جام جهانی

هلند، روی جاده‌ای به سوی طلا

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com


نارنجی‏های هلند یکشنبه‏ شب فینال جام جهانی ۲۰۱۰ را روی چمن «ساترسیتی» یوهانسبورگ، برابر آلمان یا اسپانیا برگزار می‏کنند.

Download it Here!

نارنجی‏ها بلیط خود را برای حضور در این روی‏داد بزرگ با پیروزی منطقی اما بسیار طولانی برابر تیم باارزش و جذاب اروگوئه، با پیروزی سه بر دو، به‏دست آوردند. در «کپ» یا «کیپ‏تاون»، شهری که در سال‏های دور توسط اجداد آن‏ها، در قرن هفدهم میلادی بنا شده بود.

۳۲ سال انتظار هلند برای حضور دوباره در فینال جام جهانی و پیروزی، به لطف یک بازی تهاجمی و ستاره‏ای به‏نام وسلی اسنایدر که بازیکن اینترمیلان برای قهرمانی در لیگ اروپا بود، به‏پایان رسید.


گل اول هلند به اروگوئه| ضربه‌ی پای چپ غافلگیرکننده‌ی فان برونکهورست

ابتدا ضربه‏ی پای چپ عالی و غافلگیرکننده‏ی جیووانی فان برونکهورست از ۳۸ متری در دقیقه‏ی هیجدهم، بازی را یک بر صفر به سود هلند چرخاند. این برتری اما حفظ نشد. در دقایق پایانی نیمه‏ی نخست، روی یک ضربه‏ی خط‏کشی شده پای چپ دیه‏گو فورلان از ۳۰ متری، گل مساوی زده شد.


گل مساوی اروگوئه به هلند| ضربه‌ی عالی دیه‌گو فورلان

در بازگشت از رختکن، نارنجی‏ها با تازه کردن قدرت بدنی، چهره‏ای متفاوت داشتند. آن‏ها تا رسیدن به این مرحله، هیچ‏گاه بازی‏های‏شان به وقت اضافی کشیده نشده بود. اما اروگوئه در برابر غنا، ۱۲۰ دقیقه جنگیده بود.


گل دوم هلند به اروگوئه| ضربه‌ی وسلی اسنایدر

وسلی اسنایدر، یکی از تنها هلندی‏هایی که به‏راستی در اندازه‏‏های بالای جام جهانی است، از یک ضربه‏ی سبک که توسط دفاع اروگوئه تغییر مسیر داد، گل دوم را زد.

برتری نارنجی‏ها چند دقیقه‏ی بعد با گل زیبا و ضربه‏ی سر آرین روبن، چشم‏گیرتر شد. اروگوئه که از نظر قدرت بدنی ضعیف شده بود، در آخرین تلاش در دقیقه‏ی پایانی، توسط ماکسی‏پریرا، گل دوم را زد. سه بر دو به نفع هلند؛ و این پایان کار بود. سوت پایان با انفجار شادی هلندی‏ها در آفریقای جنوبی و در شهرهای مختلف این کشور همراه شد.


گل سوم هلند به اروگوئه| ضربه‌ی سر آرین روبن

هلند جای خود را برای سومین بار در تاریخ‏اش، بعد از سال‏های ۱۹۷۴ و ۱۹۷۸ صاحب شد. نسل طلایی فوتبال هلند و مربی آن‏ها، ماروای که فوتبال تهاجمی را دوست دارد، حالا در یک‏قدمی قهرمانی جهان قرار دارد.

از سوی دیگر، اروگوئه سورپریز زیبای جام جهانی، با تاکتیک جالب مربی‏اش، اسکار تابارز و به لطف چپ‏پای عالی‏اش دیه‏گو فورلان، نتایج خوبی گرفت.


گل دوم اروگوئه به هلند| ضربه‌ی ماکسی پریرا در دقایق پایانی

امشب، حریف یکشنبه‏ شب هلند مشخص می‏شود؛ اسپانیا یا آلمان. برتمان ماروای، مربی نارنجی‏ها می‏گوید: «ترجیح دادن اسپانیا یا آلمان مشکل است. اسپانیا بهترین فوتبال را بازی می‏کند، اما آلمان بهترین تیم در این رقابت‏ها بوده است.»


روزنامه‏های فرانسه و البته هلند، با ستایش از حضور هلند در فینال یاد کرد‏ه‏اند:

اکیپ تیتر زده: «چه کسی با هلندی‏ها مبارزه می‏کند؟»، پاریزین: «بازگشت بزرگ هلند» و روزنامه‏ی هلندی تلگراف: «حالا روی جاده‏ای به سوی طلا قرار داریم.»

Share/Save/Bookmark