رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ تیر ۱۳۸۹

خداحافظی فرانسه با جام‌جهانی

ایرج ادیب زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

بدرود فرانسه... بدرود آفریقای جنوبی. فینالیست جام‌جهانی گذشته و میزبان جام‌جهانی دیشب حذف شدند.

Download it Here!

فرانسه بعد از ماجراهای جنجالی و درونی تیمش که به اخراج مهاجمش، نیکلا آنلکا و بعد اعتراض و انصراف بازیکنان از خودداری در تمرینات انجامید، سرانجام با تغییرات بسیار در سومین بازی حساس خود با چند بازیکن تازه، برابر میزبان، آفریقای جنوبی ایستاد.


اخراج سخت گیرانه‌ی گورکف، فرانسه - آفریقای جنوبی

اورا، مدافع و کاپیتان تیم کنار گذاشته شده بودند. آبی‌ها در ۱۵ دقیقه‌ی آغاز بازی، چند موقعیت خوب داشتند، اما روی یک ضربه‌ی کرنل در دقیقه‌ی ۲۰، کومالو دروازه‌ی فرانسه را باز کرد. جام‌جهانی وحشتناک برای فرانسوی‌ها، در دقیقه‌ی ۲۵ بازی، روی دیگر خود را نشان داد: داور سخت‌گیر کلمبیایی، خطای گورکف بازیکن کلیدی خط میانی آبی‌ها را با کارت قرمز مجازات کرد. فرانسه ده‌نفره شد. تیمی که تمرین نکرده، با جنجال‌های حاشیه‌ای و روانی همراه بوده است با دومین گل آفریقای جنوبی ضربه‌ی فنی شد: دو به صفر به سود آفریقای جنوبی.


مالودا، اورا و آنری روی نیمکت دخیره‌های تیم ملی فرانسه

آبی‌ها نیمه‌ی دوم را بهتر آغاز کردند. آمدن مالودا به جای سانیا و تیری آنری به جای سیسه، چهره‌ی تهاجمی دیگری به فرانسه بخشید. گل مالودا از پاس ریبری از نظر روانی برای فرانسه اهمیت فراوان داشت، اما کافی نبود. دو بر یک به‌سود آفریقای جنوبی.


فینالیست جام‌جهانی ۲۰۰۶ که در آن جام همه‌ی دیدارهایش را تا رسیدن به فینال برده بود، این‌بار پیش از آمدن به جام‌جهانی، به‌دلیل مسائل حاشیه‌ای، مربی‌اش و حتی کی پیروزی نداشت شکست خورده بود.


آخرین روز مربی‌گری دومنک در تیم ملی فرانسه

این بازی به مثابه خداحافظی دومنک، مربی تیم فرانسه و یک نسل از بازیکنان فرانسه از جمله تیری آنری بود.

شاید این شکست وحشتناک باعث شود دوران تازه‌ای با یک مربی تازه، لاران بلان در تیم ملی فرانسه آغاز شود. فدراسیون فوتبال و کادر فنی این فدراسیون نیز به نقطه‌ی پایان رسیدند. آفریقای جنوبی سوم شد و به دور بعدی راه نیافت. اروگوئه گه امروز هم‌زمان با این دیدار با یک گل برنده‌ی مکزیک شد در مکان اول و مکزیک در جای دوم به دور یک‌هشتم پایانی، یعنی ۱۶ تیمی راه یافتند.


آرژانتین - یونان

آفریقای جنوبی در گروهش با یک پیروزی، یک مساوی و یک شکست سوم شد و فرانسه بدون پیروزی در مکان چهارم، گروه آ قرار گرفت.

دو بازی دیگر، نیجریه با کره‌ی جنوبی و یونان با آرژانتین، هم‌زمان برگزار می‌شود.


کره‌ی جنوبی به مرحله‌ی بعد صعود کرد

Share/Save/Bookmark