رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ خرداد ۱۳۸۹

روز سوم، دو اشتباه و اخراج

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

در ورزشگاه پیتر ماکوبا، اسلوانی نخستین پیروزی در جام جهانی را یک بر صفر برابر الجزایر مزه کرد. الجزایر که ۲۴ سال انتظار کشیده بود، برای ورود به صحنه‌ی جهانی، در مقابل اسلووانی با دو اشتباه بزرگ، بازی و نتیجه‌ی آن را واگذار کرد. ابتدا عبدالقادر غزال، با دومین کارت زرد، به‌دلیل یک کار ابلهانه، گرفتن توپ با دست، با کارت قرمز داور اخراج شد و الجزایر ۱۰ نفره ادامه داد.

Download it Here!

دومین اشتباه را فوزی شائوشی، دروازه‌بان الجزایر انجام داد که پیروزی اسلووانی را تضمین کرد. روی ضربه‌ی کاپیتان روبرت کوون که چندان هم سرعت نداشت، توپ را درون دروازه‌ی خودی انداخت.

تا پیش از این دو اشتباه، الجزایر که با سیستم ۲-۵-۳ بازی می‌کرد، روی حریفش برتری داشت. ۲۴ سال بعد از آخرین حضور در جام‌جهانی، الجزایر در کابوس فرو رفت. دو بازی آینده‌ی این تیم، برابر انگلیس و آمریکا است که بسیار پیچیده خواهد بود: ترس ترک کردن آفریقای جنوبی با صفر امتیاز.


نخستین پیروزی تیم فوتبال اسلوونی

اسلووانی که در جام‌جهانی ۲۰۰۲ برای نخستین بار ظاهر شده بود حالا هشت سال بعد، نخستین موفقیت خود را به ثبت رساند. این می‌تواند روحیه‌ای به این ملت کوچک ببخشد. دومین بازی روز گذشته در گروه دی در پروتاریا، آغاز شد گروهی که آلمان به طور طبیعی بخت شماره یک آن است. دیدار صرب و غنا، بازی تند و پر هیجان و روبه جلو بود که نشان می‌داد که نشان می‌داد هر دو تیم تلاش دارند خود را به دور یک هشتم برسانند. نیمه‌ی نخست این بازی بدون گل بود.


هوادار تیم فوتبال الجزایر

روز شنبه، آرژانتین برابر نیجریه با داشتن موقعیت‌های فراوان گل، با نتیجه‌ی کوچک یک بر صفر برنده شد. انگلیس، روی اشتباه مسلم دروازه‌بانش، بازی برده برابر آمریکا را به مساوی کشاند.

دیدار آرژانتین و نیجریه، خاطره‌ی بدی برای دیه‌گو مارادونا همراه داشت: وی در جام‌جهانی سال ۱۹۹۴ آمریکا به دلیل دوپینگ در برابر همین نیجریه، توسط فیفا اخراج شد.


این بار شانزده سال بعد روی نیمکت مربی آرژانتین، دیه‌گو مارادونا نخستین پیروزی در جام‌جهانی را صاحب شد.

گل زودهنگام هینسه هاینتز، مدافع آرژانتینی و باشگاه مارسی روی کرنری که ورون فرستاد با شیرجه‌ی نمایشی و ضربه‌ی سر تنها گل این بازی بود.


لیونل مسی، ماشین گل‌زنی بارسلونا با وجود تحرک بسیار و زدن چند ضربه‌ی خطرناک گل نزد. بازیکن کلیدی این بازی، انیاما دروازه‌بان نیجریه بود که در باشگاه هاپوئل تلاویو بازی می‌کند و دست کم پنج شانس گل مردان مارادونا را از آن‌ها گرفت.

هدف مارادونا، پیروزی با گل‌های زیاد بود. تیمش نیز ظرفیت تهاجمی خود را نشان داد، اما در خط حمله بازی گروهی وجود نداشت.


انگلیس، تیم دیگری که همراه آرژانتین از بخت‌های قهرمانی به حساب می‌آید به اشتباه دروازه‌بان و نیز مربی بزرگش برابر آمریکا به مساوی رضایت داد. فابیو کاپلو یک مربی بزرگ جهانی است.

انگلیس شاید امسال بعد از ۴۴ سال انتظار بهترین شانس را برای قهرمانی جام جهانی داشته باشد اما کاپلو، مربی انگلیس، دیروز روی همه‌ی خطوط تیمش اشتباه داشت. بازی که انتظار می‌رفت برنده شود با مساوی تعویض کرد.

نخستین اشتباه کاپلو، به‌کار گرفتن جیمز میلنر بود که این هفته بر اثر بیماری ویروسی استراحت می‌کرد. میلنر بعد از نیم ساعت با رایت فیلیپس تعویض شد. دومین اشتباه کاپلو انتخاب روبرت گرین، دروازه‌بان وستهام به عنوان دروازه‌بان اصلی بود. کاپلو تا آخرین دقایق برای انتخاب دروازه‌بان، میان روبرت گرین و جو هارت ۲۳ ساله و کم تجربه و داوید جیمز ۳۹ ساله با ۵۰ بازی ملی، تردید داشت. او روبرت گرین را انتخاب کرد.


اشتباه گریین، دروازه‌بان انگلیس

انگلیس بعد از حذف ریو فردیناند به دلیل آسیب دیدگی زانو در خط دفاعی نیز مشکل داشت. کاپلو بعد از پایان بازی گفت ما باید اشتباه خودمان را قبول کنیم: اشتباه دروازه‌بان، داوران و کم دقتی مهاجمان تیم‌مان.

در این حال آمریکا آخرین فینالیست جام کنفدراسیون‌ها در ژوئن سال ۲۰۰۹ که دو بر سفر به اسپانیا باخت، خود را تیمی با فیزیک بدنی بالا نشان داد که البته فوتبال را به شیوه‌ی ساکر خودشان بازی می‌کند.

امشب هلند برابر دانمارک ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه به میدان می‌آید. ژاپن و کامرون و سپس ایتالیا مدافع قهرمانی جهان با پاراگوئه در گروه اف دیدار دارند.

Share/Save/Bookmark