رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ خرداد ۱۳۸۹
گزارشی از بازی‌های انجام‌شده‌ی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰

دومین روز جام جهانی؛ درخشش کره و آرژانتین

ایرج ادیب‌زاده
Adibzadeh@radiozamaneh.com

در دومین روز از جام‌جهانی سال ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی، سه بازی مهم در برنامه بود.

در ورزشگاه نلسون ماندلا در پورت الیزابت، سومین بازی جام‌جهانی و نخستین دیدار از گروه ب با آتش‌بازی قرمز‌پوشان کره‌ی جنوبی همراه شد.

تیم حاضر در نیمه‌ی پایانی جام‌جهانی ۲۰۰۲ برابر یونان، قهرمان اروپا در سال ۲۰۰۴ خیلی زود به گل رسید.

لی‌جونگ‌سو، بازیکن کاشیما آنتلرز، دفاع پیش‌تاخته‌ی کره‌ای، از توپی که با سر مدافع یونان به او رسید، دروازه‌ی این تیم را باز کرد. در نیمه‌ی دوم، این صحنه تکرار شد: این‌بار پارک‌جی‌سونگ، بازیکن منچستریونایتد، کاپیتان اروپا گل دوم را زد.


تیم کره‌ی جنوبی

یونان فقط در ده دقیقه‌ی پایانی، موقعیت خوبی برای گل‌زنی داشت که دروازه‌بان کره‌ای حرف آخر را زد و بازی دو بر صفر به‌نفع کره‌ی جنوبی برابر یونان اتو ری‌هاگل که با ۱۴ بازیکن از تیم قهرمان اروپایی ۲۰۰۴ به آفریقای جنوبی آمده است.

بازی ضعیف یونان نشان داد که این جام‌جهانی، نقطه‌ی پایانی برای نسلی است که با شگفتی در سال 2004 قهرمان اروپا شد.

کره‌ی جنوبی که ششمین جام جهانی تاریخش را تجربه می‌کند، با فوتبالی سریع و با انگیزه، در سایه‌ی حمایت تماشاگران پرشمار قرمزپوش کره‌ای از فوتبال آسیا دفاع کرد.

در گروه ب، آرژانتین بدون شک بخت بزرگ است؛ تیمی که بسیاری منتظرش بودند؛ تیمی که دیه‌گو مارادونا رهبری آن را بر عهده دارد و لیونل مسی، برنده‌ی کفش طلای اروپا در خط حمله‌اش بازی می‌کند.


سفیدپوشان یونان

با این‌همه کسی که امروز دروازه‌ی نیجریه را باز کرد، هاینز، مدافع مارسی و آرژانتین با یک شیرجه‌ی تماشایی بود.

دیه‌گو مارادونا هدفش قهرمانی جهان است. نیجریه با مربی‌گری لارژ لاگربک سوئدی اما، همان تیمی نیست که در سال ۱۹۹۰ همه‌ی حریفان را نگران می‌کرد. نیجریه‌ای‌ها که از امتیاز بازی در آفریقا و حمایت تماشاگران بهره‌مند بودند کار مهمی انجام ندادند. دروازه‌بان خوب این تیم، چند شانس لیونل مسی را از او گرفت.

کره‌ی جنوبی و آرژانتین بدون شک دو مدعی اصلی صعود از گروه ب هستند. امشب در ساعت بیست‌وسی دقیقه به‌وقت اروپا، انگلیس در مقابل تیم ملی آمریکا ظاهر می‌شود.

دیدارهای روز نخست یعنی دیروز، همه مساوی تمام شد.


در گروه ب، آرژانتین بدون شک بخت بزرگ است

بازی گشایشی در روز نخست میان آفریقای جنوبی و مکزیک، برابر ۹۰ هزار تماشاگر یک‌بریک تمام شد. این تساوی بیش از همه رضایت هواداران بوفانا بوفانا، تیم آفریقای جنوبی را به همراه داشت.

در بازی دوم فرانسه و اروگوئه، دو برنده‌ی جام‌های جهانی پیشین بدون گل مساوی شدند.

فرانسه در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز بازی نخست خود را برابر سوئیس بدون گل تمام کرد.

فرانسه در جام ملت‌های اروپای ۲۰۰۸ نیز، برابر رومانی به همین نتیجه رسید. اگرچه این نتیجه، شانس آبی‌پوشان فرانسه را برای رفتن به دور دوم کم نمی‌کند، اما بازی روز پنج‌شنبه‌ی آن‌ها برابر مکزیک سرنوشت‌ساز است و باید برنده شوند. اروگوئه در ده‌دقیقه‌ی پایانی، بعد از اخراج یکی از بازیکنان‌اش ده‌نفره شد. حالا هر چهار تیم گروه آ یک امتیازی هستند.

Share/Save/Bookmark