رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ خرداد ۱۳۸۹

ملاقات با آفریقای جنوبی

ایرج ادیب زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

سرانجام انتظارها به پایان رسید و جام جهانی فوتبال آغاز شد. نخستین جام جهانی فوتبال در قاره‌ی آفریقا، در ورزشگاه نوبنیاد ساکرسیتی، برابر ۹۰ هزار تماشاگر در ژوهانسبورگ گشایش یافت.

Download it Here!

نخستین رویارویی این دور از جام‌جهانی فوتبال، با رقابت بوفانا بوفانا، تیم ملی آفریقای جنوبی و تیم ملی مکزیک، پس از مراسمی سرشار از نماد‌ها و رقص و آوازهای سنتی آفریقایی آغاز شد.

این مراسم، بدون حضور نلسون ماندلا، رییس‌جمهور پیشین آفریقای جنوبی برگزار شد. عصر روز پنجشنبه، دهم ژوئن، دختر ۱۳ ساله‌ی او «زِنانی»، در یک تصادف اتومبیل کشته شد و به‌همین دلیل وی نتوانست در مراسم گشایش نوزدهمین جام جهانی فوتبال حاضر شود.


استادیوم ساکرسیتی

تصاویز تلویزیونی، پیش از آغاز بازی، بازیکنان آفریقای جنوبی را نشان می‌داد که آوازخوانان از اتوبوس پیاده می‌شوند. مراسم گشایش که با رقص و آوازهای آفریقایی آغاز شده بود، به‌همین ترتیب به پایان رسید. در حالی که چند هواپیمای جنگی از فراز ورزشگاه ساکرسیتی گذشتند و با دودهای رنگی، پرچم آفریقا را در آسمان ترسیم کردند.


تیم ملی فوتبال آفریقای جنوبی

پیش از آغار نخستین مسابقه، سپ‌بلاتر، رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال، ضمن هم‌دردی با نلسون ماندلا گفت، کلمه‌ای برای بیان تاسف خود پیدا نمی‌کند. وی به مردم آفریقای جنوبی به‌خاطر برپایی خوب این جام‌جهانی تبریک گفت. همه‌ی بلیت‌های دو بازی روز نخست، میان آفریقای جنوبی، مکزیک، فرانسه و اروگوئه پیش‌فروش شده بودند.


هواداران تیم فوتبال مکزیک

دیدار مکزیک و آفریقای جنوبی،۹۰ هزار تماشاگر مستقیم و چندمیلیون تماشاگر در سراسر جهان از طریق رسانه‌ی تلویزیون داشت‌.

در این سلسله رقابت، ۳۲ تیم در ۶۴ بازی به‌مدت چهارهفته رقابت می‌کنند تا جانشین ایتالیا قهرمان جهان چهار سال پیش معرفی شود.

مکزیک با تیمی جوان با پیراهن‌های سیاه در نیمه‌ی نخست بازی، برابر بوفانا بوفانا فشار زیادی روی این تیم آورد و چندبار روی دروازه‌ی تیم میزبان خطر‌آفرین شد.


آغاز جام‌جهانی فوتبال

حاویر آگیره، مربی مکزیک، اساس تیمش را روی نسل جدید فوتبال این کشور بنا کرده؛ به‌ویژه نسلی که در جام‌جهانی زیر ۱۷ سال در سال ۲۰۰۵ در پرو قهرمان جهان شدند.

مکزیک نه بازیکن زیر ۲۵ سال دارد و بسیار تهاجمی‌تر از تیمی است که چهارسال پیش در جام‌جهانی آلمان برابر ایران بازی کرد. مکزیک در نیمه‌ی نخست، فشار زیادی به بوفانا بوفانا وارد کرد. در دقیقه‌ی ۳۷، کمک داور یک گل مکزیک را آفساید اعلام کرد، در حالی که یک مدافع آفریقای جنوبی، به تیر دروازه‌ی خودی چسبیده بود، مربی مکزیک به اعتراض سختی دست زد.


رافائل مارکز، زننده‌ی گل مکزیک

۱۹ سال بعد از پایان آپارتاید، جشن بزرگ فوتبال، امیدهای زیادی برای آفریقای جنوبی و قاره‌ی آفریقا به‌وجود آورده است.۳۰۰ هزار توریست از سوی ۴۰ هزار پلیس و حدود ۸۰ هزار مامور محافظت می‌شوند. این جام‌جهانی برای آفریقای جنوبی درآمدهای بسیاری خواهد داشت، اما برنده‌ی بزرگ جام جهانی فیفا فدراسیون جهانی فوتبال است که در جام‌جهانی آلمان ۲.۲ میلیارد دلار از سوی حمایت‌کننده‌های مالی و پخش‌های تلویزیونی درآمد داشت و امیدوار است در جام‌جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، ۳.۳ میلیارد دلار، نزدیک به ۲.۷ میلیارد یورو درآمد داشته باشد.


شادمانی بازیکنان آفریقای جنوبی

این جام‌جهانی در تعداد تماشاگر نیز صاحب رکورد تازه‌ای خواهد شد. اگر جام‌جهانی آلمان ۲۶.۳ میلیارد تماشاگر داشت، این‌بار ۳۰ تا ۳۵ میلیارد نفر، ۶۴ بازی جام جهانی را تا جام جهانی، ۱۱ ژوئیه تماشا خواهند کرد.


تیم ملی فوتبال فرانسه

دومین بازی امشب در ۲۰:۳۰ دقیقه به وقت اروپا در ورزشگاه کیپ توان بین فرانسه و اروگوئه، دو برنده‌ی پیشین جام‌جهانی برگزار می‌شود. داوری این مسابقه با نیشی مورای ژاپنی است. اروگوئه همیشه سیستم دفاعی داشته، اما این‌بار به‌دلیل داشتن دو مهاجم زهردار، دیگو فورلان، گلزن اتلتیکومادرید اسپانیا و سوارز مهاجم آژاکس آمستردام می‌تواند برای فرانسه خطرآفرین باشد.


بازی تیم‌های اروگوئه و فرانسه

روزنامه‌های امروز فرانسه و بسیاری از کشورهای اروپایی، تیترهایو صفحه‌های نخست خود را به گشایش جام‌جهانی فوتبال۲۰۱۰ اختصاص داده‌اند:

اکیپ، روزنامه‌ی ورزشی فرانسه نوشت: دنیا در انتظار، انتظار جام‌جهانی.
فیگارو نوشت: جام‌جهانی ۲۰۱۰، ملاقات با آفریقای جنوبی.

لاموا، روزنامه‌ی کاتولیک‌های فرانسه تیتر زد: فوتبال، شاه جهان.

پاریزین، روزنامه‌ی پرتیراژ پاریسی خطاب به آبی‌های فرانسه تیتر زده است: رویاهای ما را عملی کنید. لیبراسیون نیز تیتر زده: امیدهای فوتبال.

Share/Save/Bookmark