رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ خرداد ۱۳۸۹
گفت‌و‌گو با ارسلان رضایی، پدر، مربی و مدیر برنامه‏‌های ارغوان رضايی

«ارغوان جزء پنج نفر اول جهان خواهد شد»

ايرج اديب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

در فاصله‏‌ی شانزده روز به گشایش جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی، دیدارهای دست‏گرمی یا تدارکاتی ۳۲ تیم حاضر در مهم‏ترین روی‏داد دنیای توپ گرد در جهان آغاز شده است.

Download it Here!

استرالیا روز گذشته (دوشنبه ۲۴ مای) زلاندنو را دو بر یک شکست داد و امشب در لندن، انگلیس با مکزیک روبه‌رو شد. باز در دنیای فوتبال، جوزه مورینیو، مربی پرتغالی باشگاه اینترمیلان که پس از ۴۵ سال انتظار، تیمش را قهرمان جام اروپا کرد، از فصل آینده با قراردادی چهارساله و درآمد سالی ۱۰میلیون یورو، مربی باشگاه رئال مادرید خواهد بود.

در دنیای تنیس، امروز مهم‏‌ترین مسابقه‏‌ی تنیس حرفه‏ای روی خاک جهان در رولند‏گارس پاریس، به دور دوم خود رسید. در حالی که ارغوان رضایی، تنیس‏‌باز ایرانی‏تبار فرانسوی، در نخستین دور و پس از پیروزی در فینال رقابت‏‌های مادرید، روز یکشنبه ۲۳ مای، پیروزی برق‏‌آسا و سریعی در برابر هایدی التاباخ، بازیکن کانادایی داشت و مسابقه را ۶-۱ و ۶-۱ آن هم در مدت ۴۸ دقیقه به نفع خود به‏‌پایان رساند.

ارغوان رضایی در دور دوم با آنجلیک کلِبر آلمانی، برنده‏ی بازی با بازیکن روس، بازيكن شماره پنج پیشین جهان، روبه‌رو خواهد شد. روزنامه‏ها و رسانه‏های فرانسه از ارغوان رضایی، ملی‏پوش این کشور و شماره‏ی ۱۶ جهان، به‌عنوان شانس بزرگ فرانسه در رولند گاروس امسال نام می‏برند. آیا ارغوان می‏تواند به آرزوی فرانسوی‏‌ها پاسخ مثبت بدهد؟ در حال حاضر او در چه وضعیتی از نظر ورزشی قرار دارد؟ این‏ها پرسش‏هایی هستند که با آقای ارسلان رضایی، پدر، مربی و مدیر برنامه‏‌های ارغوان درمیان گذاشته‏ام:


ارغوان رضايی تنيسور ايرانی‏

ارغوان مدت زیادی است تمرین می‏‌کند و هر مرحله‏‌ای که به مسابقات بزرگی مانند رولند گاروس یا ملبورن یا ویمبلدون می‏‌رسیم، تمرین‏‌های‏مان با شدت بیش‌تری اوج می‏گیرد که نتیجه‏ی بهتری به‏‌دست بیاوریم.

خوشبختانه ارغوان در مادرید نتیجه‏‌ی خوبی داشت و امسال هم به امید خدا پیش‏بینی می‏کنند، اما باید ببینیم چه از آب درخواهد آمد. همین‏طور نیست که بتوان پیش‏بینی کرد که او اول و یا دوم می‏شود و یا همان در اولین دور ابتدا می‏بازد. به هرحال هفت مسابقه در پیش دارد و باید دانه به دانه در آن‏ها مبارزه کند. خوشبختانه اولین آن به راحتی پیش رفت. دومین مسابقه هم در یکی دو روز آینده برگزار می‏شود و باید دید چه نتیجه‏ای به‏دست خواهد آورد.

حریف دور آینده‏‌ی او، خانم آنجلیک کلبر آلمانی را چگونه می‏بینید؟

ارغوان سه‌سال پیش در لیسامبورگ به ایشان باخت، اما امروز ارغوان مانند گذشته بازی نمی‏‌کند و خانم کلبر هم همین‏طور. بازی ارغوان خیلی بالاتر رفته و امیدوارم نتیجه‏‌ی مثبتی برای ارغوان به‏دست بیاید.

با پوشیدن پیراهن تیم ملی فرانسه برای تیم و بالا رفتن تا مقام شانزدهم جهان، کارشناسان پیش‏بینی می‏کنند که ارغوان جزو پنج بازیکن نخست جهان بشود. خود شما نیز چنین پیش‏بینی‏ای می‏کنید؟

من سال‏ها روی ارغوان کار کرده‏‌ام و مطمئنم که جزو پنج نفر اول خواهد شد. حالا زمان می‏خواهد. من انتظار اتفاقی را که در مادرید افتاد و ایشان توانست جایزه‏ی مادرید را ببرد، در سن ۱۷-۱۸ سالگی او می‏‌کشیدم.

الان هم ارغوان ۲۳ ساله است و آن‏چه به دست آوردیم باز بهتر از هر چیزی است. منتظرم ارغوان هرچه سریع‏تر بین پنج نفر اول باشد. همه می‏دانند که ضربان دستش، بازی و قدرت بدنی‏اش از بهترین‏های پنج نفر اول جهان است.

در گفت‏وگویی که پیش از این با هم داشتیم، گفتید که تنیس را از ابتدا با ارغوان و باهم شروع کرده‏اید و ادامه داده‏اید. آیا در شرایط کنونی در نحوه‏ی مربی‏گری، مدیریت بازیکن و مسائل دیگر تغییراتی به‏وجود آمده است؟

بله؛ چون من خیلی علاقه دارم که ارغوان یک بازیکن کامل باشد و بدن‏سازی‏اش، ضربه‌ی راست‌ها و ‏چپ‏ها و… کامل باشد، به کمک دو یا سه نفر نیاز داشتم و اگر کسی بهتر از دیگری پیدا کنم، صددرصد او را برای تمرین با ارغوان استخدام می‏کنم. سن من هم مقداری بالا رفته و مانند قبل نمی‏توانم دنبال او دوندگی کنم.

به هرصورت در حال حاضر یکی از دوستان به نام آقای پاتریک مواتوبلو که یونانی هستند با ارغوان کار می‏کند. نفر سومی هم که از نظر تنیس خیلی آگاهی داشته باشد استخدام می‏کنم. مطمئن باشید که برای ارغوان هرکاری می‏کنم که آن‏چه آرزو می‏کند به دست بیاورد و شماره‌ی یک جهان بشود.

خود شما قبلاً در باشگاه بانک ملی فوتبال بازی می‏کردید. بین فوتبال و تنیس چقدر هماهنگی وجود دارد؟

پست من در تیم فوتبال دروازه‏‌بانی بود و فکر می‏کنم در بازی تنیس هم همیشه یک حالت دروازه‏بانی وجود دارد. توپی که در تنیس روی بازیکن می‏آید، در دروازه‏بانی فوتبال هم به همان صورت است. به نظر من، هیچ تفاوتی ندارد.

فقط باید پایی سالم، زانویی خوب، مچ دست و دید خوبی داشته باشیم که بتوانیم عملاً آن‏چه می‏خواهیم به‏دست بیاوریم. دروازه‏‌بان باید برود جلو گل‏ها را جمع کند. در تنیس هم تقریباً مقداری تکنیک دروازه‏بانی وجود دارد. اما من از تنیس هیچ چیزی نمی‏دانستم و امروز خوشحالم که توانسته‏ام این ورزش را به دخترم یاد بدهم. تنها ارغوان نیست، برادرش هم هست که حریف تمرینی ارغوان است و خیلی خوشحالم که موفق شده‏ام این دو را به این سطح برسانم.

ارغوان دیروز در گفت‏وگو با شبکه‏ی ورزشی «یورواسپرت»، از مشکلاتی که داشته، کار کردن، خوابیدن در کامیون و مسائلی از این دست صحبت کرد. وضعیت امروز شما بهتر شده است؟

من به اثاث و وسایل و کامیون و این‏گونه چیزها فکر نمی‏کنم، بلکه به راهی فکر می‏کنم که ارغوان باید ادامه بدهد. چه به داشتن مادیات برسد و چه نرسد. شما اگر از مادیات کافی برخوردار باشید راحت‏تر هستید و اگر نداشته باشید، نه تنها در کامیون بلکه در خیابان هم که شده، می‏خوابید.

چون می‏‌خواهید به هدف‏تان برسید. اما مسئله این‏جاست که آیا هدف برای‏تان مقدس است؟ الان اگر از من بپرسند: آیا می‏خواهی این کوه را از زمین برداری و خرده خرده با بیل آن‏طرف بگذاری، یا فردی را از کودکی تمرین بدهی و قهرمان کنی؟ اگر بپرسند: بین این دو کدام را انتخاب می‏کنی؟ می‏گویم: حاضرم شروع کنم خاک آن کوه را این طرف بریزم. یعنی این تمرین‌ها تا این حد سخت است. به این سادگی نیست.

به هرحال در کامیون خوابیدن و یا در هتل خوابیدن چیزی را عوض نمی‏کند. برای ما مهم هدف بود. مشکلات هم زیاد بود و تنها به خوابیدن در کامیون ختم نمی‏‏شد. شهردار شهری که در آن‏جا زندگی می‏‌کنم، مشکلات زیادی برای ما ایجاد کردند.

مانند این که پلیس صدا بزنند، نگذارند ما تمرین کنیم، یا بیایند چراغ‏‌ها را مخصوصاً خاموش کنند و نگذارند ما شبانه از نور آن‌ها استفاده کنیم و مجبور بشویم برویم چراغ ماشین را روشن کنیم تا بتوانیم زیر چراغ ماشین تمرین کنیم که خود از محالات است.

نور یا توی چشم شما و یا پشت‏‌تان است و در هرحال نمی‏شود بازی کرد، اما ما کاری کردیم که بتوانیم تمرین هر روزه‏مان را انجام بدهیم. برای خیلی‏ها تعجب‏‏آور است، اما برای من بسیار عادی بود. خُب معلوم است که زندگی بهتر می‏شود. همین‏طور نمی‏ماند. کسی که زحمت می‏کشد، بالاخره روزی موفق می‏شود.

حالا که ارغوان رضایی این‏طور موفق شده است، برخی سایت‏های ایرانی نوشته‏اند که ممکن است ارغوان بازهم با لباس تیم ملی ایران بازی کند. در حالی که وقتی ارغوان پیراهن تیم ملی فرانسه را پوشیده است، عملاً دیگر این مسئله امکان‏پذیر نیست. همین‏طور است؟

قوانین بین‏المللی این‏طور تعریف می‏کند که هر بازیکنی که یک‏بار برای کشوری بازی کند، تا پنج سال نمی‏تواند برای کشور دیگری بازی کند. یعنی ارغوان از الان تا پنج سال دیگر نمی‏تواند برای هیچ کشور دیگری بازی کند.

به این خاطر در حال حاضر بازی با پیراهن تیم ملی عملی نیست. اما اگر ایران تا پیش از بازی ارغوان در ست‏کاپ در فرانکفورت آلمان که یک ماه و نیم پیش برگزار شد، پیشنهاد می‏داد، بله افتخار می‏کرد که برای ایران بازی کند. برای ایران و نه برای رنگ سیاه، سفید و یا سبز. فقط برای ایران و ملت ایران.

بله ما افتخار می‏‌کنیم برای ایران بازی کنیم. من خودم یک بار دست و پا می‏زدم در تیم ملی ایران بازی کنم و افتخار بیافرینم. متاسفانه موفق نشدم، اما سعی می‏کنم برای ایران کاری بکنم. با این که نمی‏توانم برای ایران بازی کنم، اما همیشه ایران در قلب ما است.در ضمن بگویم که من خودم به‌عنوان دانشجو به خارج آمده‏ام و متاسفانه این‏جا ماندگار شده‏ام. جزو هیچ گروه سیاسی هم نیستیم.

باز به رولند گاروس برگردیم. فکر می‏کنید در دور سوم، ارغوان باز هم به ونوس ویلیامز بخورد؟

می‏توانم بگویم که ۸۰درصد امکان دارد به‏هم بخورند. اگر هر دو بازی‏های‏شان را ببرند، به‏هم می‏خورند.

خُب این بار دیگر مسئله هم خیلی هیجان‏‌انگیز است و هم خیلی پیچیده. این‏طور نیست؟

یکی از روزنامه‏های رادیو و تلویزیون ایران (جام جام) گفتند که می‏‌خواهند بیایند سریع از ارغوان فیلم‏برداری کنند و تلفنی صحبت کنند که شب پخش کنند. چون ممکن است فردا به ونوس ببازد. گفتم: آقای محترم، ارغوان اتفاقی این‏جا نیامده است.

ارغوان کار کرده و می‏‌داند چه موقعی نوبتش می‏شود که بالا بیاید. اتفاقی نیست. اگر اتفاقی بود، سه تا شماره‌ی یک جهان را در همین دور مسابقات نمی‏زد. قبلاً هم زده بوده است. خانم ونوس را در استانبول زده بود.

هم‏چنین گفتم: به شما قول می‏‌دهم خانم ونوس ویلیامز که فردا با ارغوان بازی دارد، امشب خواب ندارد. این را مطمئن باشید. باور نکردند، اما بعد زنگ زدند و گفتند که حدس شما درست بوده است. گفتم حدسی نیست، اتفاقی نیست. این چیزی است که کار کرده‏ایم و به‏دست آورده‏ایم. ارغوان خوب تمرین کند، ۱۰۰درصد از خانم ویلیامز می‏برد و خواهد برد. مسابقه از قبل در دستش است.

آقای رضایی، آخرین پرسشم در مورد اسپانسری است که به ارغوان رضایی حمایت مالی می‏دهد...

ما برای حمایت مالی، هیچ کسی را نداریم. دلیل آن را هم نمی‏دانم به چه خاطر است. با این که ارغوان شماره‏ی ۱۶ جهان است، کسی تاکنون به سراغ ما نیامده است. اما لباسی که تن ارغوان است را خانم شیدا دوخته است. ایشان یک خانم ایرانی هستند و برای ارغوان لباسی را که دوست دارد، می‏دوزد. این خانم در پاریس استایلیست هستند و فعالیت زیادی در این زمینه دارند. این لباس را هم برای ارغوان افتخاری درست می‏کنند. بدون این که پولی ردوبدل بشود.

مارکی که روی سینه‏‌ی ارغوان است، همین مارک خانم شیدا است. درست است؟

بله؛ هم به فارسی و هم به فرانسوی نوشته شده است: شیدا.

Share/Save/Bookmark