رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹
خبرهای مهم ورزشی در هفته‌ای که گذشت

درخشش ارغوان رضایی در برترین‌های تنیس جهان

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

پیروزی بزرگ و پیش‌بینی‌ نشده‌ی ارغوان رضایی، تنیس‌باز ایرانی‌تبار فرانسوی یکی از خبرهای مهم هفته بود در بازی پایانی مسترز مادرید. این مهم‌ترین عنوان در دوران حرفه‌ای او بود با پیروزی بر ونوس ویلیامز آمریکایی، فرد شماره‌ی دو تنیس حرفه‌ای زنان جهان.

Download it Here!

ارغوان ۲۳ ساله، متولد شهر سنت‌اتین فرانسه، هفته‌ی خوبی را پشت سر گذاشت، با پیروزی بر سه شماره یک پیشین جهان ژوستین انن بلژیکی، یلنا یانکوویچ صرب و سرانجام ونوس ویلیامز آمریکایی.

با این پیروزی وصف‌ناپذیر که سومین تیتر در دوران حرفه‌ای اوست،- بعد از بالی و استراسبورگ-، ارغوان رضایی در میان بیست تنیس‌باز برتر جهان جای گرفت، در مکان شانزدهم. آن‌هم یک هفته به رقابت‌های مهم گرانداسلم رولان گاروس پاریس!

منصور بهرامی چهره‌ی شناخته‌شده‌ی تنیس حرفه‌ای جهان باور دارد که ارغوان رضایی می‌تواند جزو چهار یا پنج بازیکنان برتر تنیس حرفه‌ای زنان جهان قرار گیرد:

ارغوان در این چهارپنج ماه گذشته، یا می‌شود گفت در سال گذشته، پیشرفت زیادی کرده است. همان‌طور که ما قبلاً با همدیگر صحبت کرده بودیم، ارغوان بازیکنی است که جایش در پنج‌تای اول دنیا ست.

راستش من متعجب‌ام که هنوز به آن مقام نرسیده. ارغوان بازی خیلی قشنگی در فینال مادرید ارائه داد. در تمام هفته حریف‌های خیلی خوبی را از جلوی خودش برداشت. من مطمئنم روزهای خیلی خوبی در مقابلش است. او از بازیکنانی هست که در رولان گاروس امسال حتماً خواهد درخشید.


ارغوان رضایی، تنیس‌باز ایرانی‌تبار فرانسوی

در مورد ندال پدیده‌ی اسپانیایی تنیس مردان جهان چه عقیده‌ای دارید؟ فکر می‌کنید ندال هم بتواند امسال رولان گاروس را ببرد؟

نادال هفت‌هشت‌ماه نتوانست خوب بازی کند. تنها دلیلش هم این بود که زانوش خراب بود. هر ورزشکاری که جایی از بدنش به لحاظ فیزیکی مسئله داشته باشد، دیگر نمی‌تواند به آن صورت پیش برود.

خوشبختانه ندال ناراحتی زانویش برطرف شده و به‌نظر من ندل همان ندل دوسال پیش است. امروز می‌شود گفت که بخت بزرگ بازی‌های رولان گاروس، بخت شماره یک امسال او است و با وجود بازی خیلی قشنگی که هر دو نفر ندال و فدرر سویسی و شماره‌ی یک کنونی جهان در مادرید ارائه دادند، من باز فکر می‌کنم که این فینال در رولان گاروس هم تکرار شود.


امسال رولان گاروس را شما - یک هفته به آغاز این رویداد مهم تنیس جهان مانده - چطور می‌بینید؟

ببینید، چیز خوبی که امسال ما داریم این است که فدرر تمام مسابقه‌ها را برده. یعنی چیزی برای ثابت کردن نمانده. من فکر می‌کنم تنها انگیزه‌ای که دارد، این است که بیاید توی زمین و روی زمین خاکی رولان گاروس از ندال ببرد. تنها کاری که نکرده همین بوده. و به نظر من خیلی هم خوب و راحت دارد بازی می‌کند.

بچه‌هایش هستند، دوتا دخترهایش مثل ماه و خودش هم که تمام بازی‌ها را برده است. من فکر می‌کنم خیلی راحت‌تر و با روحیه‌ی آزاد و بهتری توی زمین می‌آید. به احتمال زیاد اگر باهم دوباره در فینال روبه‌رو شوند، من فکر می‌کنم که کار ندال کار خیلی ساده‌ای امسال نخواهد بود.

و امسال بازهم بهترین‌های تنیس جهان، زنان و مردان، در رولان گاروس جمع هستند و این مسابقات گرانداسلم به یک رویداد مهم دنیای تنیس و ورزش مبدل می‌شود!

صددرصد. رولان گاروس بزرگ‌ترین مسابقه‌ی دنیاست، روی خاک، و برای خیلی از ورزشکاران و بازیکنان و برای خیلی از مردم رولان گاروس جذاب ترین رقابت تنیس حرفه ای هر سال جهان است.

آقای منصور بهرامی خود شما هر سال در رولان گاروس مسابقه‌های پیشکسوت‌ها یا سینیورها را برگزار می‌کنید. امسال هم این مسابقه‌ها هست؟


بله، امسال هم این مسابقات هست و همان طور که گفتید، من برگزارکننده‌ی این مسابقات هستم. خود من این مسابقات را اولین‌بار در سال ۹۷ شروع کردم، پایه‌گذاری کردم .

امسال هم بازیکنان بزرگی هستند،از بازیکنان جدیدمان مایکل چنگ است که امسال می‌آید یا کافلنیکف. نزدیک به پانزده‌تا از قهرمانان سابق رولان گاروس در این مسابقات بازی می‌کنند مانند یانیک نوآ، مک انرو، نستا سه ، ویلاس، لوکونت و بوروگرا. تمام این بازیکنان هستند.

دیدارهایی خاطره‌انگیز برای دوستداران تنیس.

صددرصد. ما تمام دوستداران خودمان را داریم، کمی سن‌ها بالاتر است که گاهی اوقات با با بچه‌هاشان می‌آیند که به‌قول شما قهرمان‌های پیشکسوت‌ را نشان دهند. باعث خوشحالی است که باز مردم می‌آیند و همان‌طور که قبلاً هم دیده‌اید فینال‌مان در زمین سوزان لانگلن انجام می‌شود که روز فینال نزدیک به ۱۰ هزار نفر می‌آید که بازی را نگاه کند.

خود شما هم بازی می‌کنید؟

بله، من بازی می‌کنم با لوکنت در دونفره. امیدوارم که بتوانیم اول شویم. دفعه‌ی قبل در فینال باختیم. امسال امیدوارم اول شویم.

و در دنیای توپ گرد

آخرین قهرمانی‌های لیگ های مهم اروپایی هم به پایان رسید. در ایتالیا انترمیلان، در اسپانیا بارسلونا جشن قهرمانی برپا کردند. حالا همه‌ی دوستداران فوتبال نگاه خودشان را به جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ می‌دوزند که ۲۴ روز دیگر در آفریقای جنوبی، - نخستین بار در قاره‌ی آفریقا - آغاز می‌شود.

بارسلونا یکشنبه شب بیستمین جام قهرمانی تاریخش را برنده شد. تیم بزرگ کاتالان چهار بر صفر ولادولید را شکست داد. دو گل لیونل مسی آرژانتینی که با ۳۴ گل برنده‌ی کفش طلای بهترین گل‌زن امسال اروپا شد. در ایتالیا هم اینترمیلان برای شانزدهمین بار اسکودوتو یا جام قهرمانی ایتالیا رابرنده شد برای پنجمین بار پیاپی.

مردان مورینیو که امسال جام حذفی را هم برده‌اند، به سومین جام در یک فصل فکر می‌کنند. شنبه‌ی آینده در مادرید، فینال لیگ قهرمانان اروپا برابر بایرمونیخ. خود بایرمونیخ هم دیروز در ورزشگاه المپیک برلین برابر ۷۵ هزار تماشاگر با پیروزی بر وردر برمن برنده‌ی جام حذفی آلمان شد.

مردان فانگال هلندی که امسال قهرمان بوندس لیگا هم شده‌اند، به یک رویداد تاریخی می‌اندیشند: بردن لیگ قهرمانان اروپا، شنبه‌شب برابر اینترمیلان که آن ها را برنده‌ی سه جام در یک فصل خواهد کرد.

در شهر بندری مارسی، دیشب ۶۰ هزارنفر در محله‌ی قدیمی این شهر قهرمانی مارسی در لیگ برتر فرانسه را پس از هجده سال جشن گرفتند. در خیابان‌های لندن نیز بعد از قهرمانی چلسی در فینال جام حذفی و قهرمانی باشگاه‌های انگلیس جشن بزرگی برپا شد.

خبرهایی از جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰

در فاصله‌ی سه‌هفته به آغاز رویداد جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰، در دیدارهایی دوستانه، مکزیک با پیروزی بر کوستاریکا آمادگی‌اش را نشان داد. در بازی دوستانه‌ی یک بر سه، مکزیکی‌ها حریف دور نخست فرانسه، فینالیست جام جهانی چهارسال پیش هستند.

ریموند دومنک، مربی تیم ملی فرانسه امروز اسامی ۲۴ بازیکن را برای تمرین‌های آمادگی و اکسیژن‌گیری در ارتفاعات آلپ فرانسه اعلام کرد. فرانسه ۲۵ ماه مای دیداری دوستانه با کوستاریکا دارد در شهرلانس فرانسه .
رولاند بلان مربی آینده‌ی تیم ملی فرانسه خواهد بود، پس از جام جهانی، جانشین ریموند دومنک. او دیروز با بازیکنان و باشگاهش «بوردو» خداحافظی کرد.

میکائیل بالاک، کاپیتان سی وسه ساله‌ی تیم ملی آلمان روز شنبه در فینال جام حذفی انگلیس از ناحیه‌ی آشیل پا آسیب دید. تصادفی که او را از سفر به آفریقای جنوبی، همراه تیم ملی آلمان محروم کرد. در جام جهانی ۲۰۰۶ در آلمان هم، بالاک با زانوی آسیب‌دیده در بازی گشایشی جام جهانی، همراه تیم آلمان نتوانست بازی کند.

سرانجام سرنوشت آفریقای جنوبی، میزبان جام جهانی هم پرسش روز است. «بوفانا بوفانا» هنوز به درجه‌ی آمادگی کامل نرسیده است. شاگردان کارلوس آلبرتو پریرای برزیلی، تیم ضعیف تایلند را چهار بر صفر شکست دادند. آزمایش آینده‌ی تیم آفریقای جنوبی برابر بلغارستان، کلمبیا و دانمارک خواهد بود.

در هجده جام جهانی فوتبال که تاکنون برپا شده است، هرگز کشور میزبان همان دور نخست حذف نشده است. آفریقای جنوبی نمی‌خواهد به این شیوه وارد تاریخ شود.

Share/Save/Bookmark