رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹
گفت‌وگو با شاهین رحمانی، روزنامه‌نگار و عضو کمیته‌ی رسانه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا

کاهش سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com


۴۴روز به جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی باقی است، اما پیش از آن همه‌ی نگاه‌ها به دو بازی فرداشب و پس فرداشب لیگ قهرمانان فوتبال اروپا برای معرفی دو فینالیست امسال دوخته شده است.

Download it Here!

فرداشب، ٢٧ آوریل، بایر مونیخ، روی زمین لیون، روی یک گل، در بازی رفت حساب می‌کند. در حالی‌که فرانک ریبری، هافبک و پاسور ارزنده‌ی فرانسوی‌اش را در اختیار ندارد.

این روزها، روزهای بدی برای ریبری است. چراکه نام او در یک جنجال غیر اخلاقی درباره‌ی ارتباط با یک روسپی زیر ۱۸ ساله مطرح شده است. در صورت اثبات این اتهام، می‌تواند نه ماه تا سه سال زندان برای او و سه ملی‌پوش دیگر فرانسه یعنی کریم بنزما، عارف بن عرفا و گووو در پی داشته باشد.


فرانک ریبری

روز چهارشنبه، ٢٨ آوریل، کمیته‌ی انضباطی یوفا تصمیم می‌گیرد که اخراج ریبری از بازی رفت لیگ قهرمانان، فقط به یک جلسه محرومیت ختم شود یا چند جلسه. در این صورت ریبری حضور در فینال لیگ قهرمانان را نیز از دست می‌دهد. البته اگر بایرمونیخ، فرداشب از ورزشگاه جرلند در لیون برنده بیرون بیاید.

روز چهارشنبه بازی بارسلون برابر اینترمیلان برای معرفی فینالیست دیگر امسال اروپا در ورزشگاه نیوکمپ در بارسلون برگزار خواهد شد. تیم ایتالیایی در ورزشگاه بارسلون با ۱۱۰ هزار تماشاگرش در وضعیت خوبی قرار دارد. بازی رفت را سه بر یک برنده شده است و شب گذشته در لیگ برتر ایتالیا هم با شکست رم، مدعی بزرگ قهرمانی امسال، روی زمین‌اش در سامپدوریا در یک قدمی تکرار قهرمانی امسال قرار دارد.

اضطراب و نگرانی در لیگ‌های بزرگ فوتبال‌های اروپا برای شناخت قهرمانان امسال‌شان ادامه دارد.
در فرانسه، مارسی بعد از ۱۸ سال بار دیگر در یک قدمی قهرمانی لیگ برتر قرار گرفته است. چهار روز به پایان رقابت‌ها مانده، شب گذشته، تیم مارسی به سختی سنت‌اتین را شکست داد و حالا جمعه‌ی آینده باید با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش اوسر روبه‌رو شود که رویارویی سرنوشت‌ساز برای قهرمانی دو تیم به‌شمار می‌آید. ذکر این نکته لازم است که مارسی پنج امتیاز نسبت به اوسر برتری دارد.

در ایتالیا، تیم رم که امید زیادی به آوردن جام قهرمانی به پایتخت ایتالیا داشت، بعد از سال‌ها، بعد از شش‌ماه رقابت بی‌شکست، ۲۴ بازی بی‌شکست و شش پیروزی پی‌درپی، در حالی که با یک امتیاز برتری نسبت به اینترمیلان درصدر جدول قرار داشت، در مقابل ۷۰ هزار تماشاگرش به وسیله‌ی سامپدوریا شکست خورد. دو بر یک، درحالی‌که سه روز به پایان رقابت‌ها باقی مانده است. اینترمیلان در بالای جدول ایتالیا دو امتیاز برتری به رم دارد.


در انگلیس هم چلسی، پیشتاز و منچستریونایتد به اوج رسیده است. در فاصله‌ی دو روز مانده به پایان رقابت‌ها، چلسی ۸۰ امتیاز و قرمزهای منچستری ۷۹ امتیاز دارند. شنبه آبی‌پوش‌های لندنی چلسی، بازی سختی در برابر لیورپول خواهند داشت.

در آلمان، بایرمونیخ پیش از بازی فرداشب در لیون، روی زمین مونشن گلادباخ در قهرمانی آلمان یک بر یک متوقف شد. شالکه، رقیب بزرگش در برلین، یک بر سه برنده شد. حالا بایرن و شالکه در بالای جدول با امتیاز برابر ۶۴ ایستاده‌اند؛ آن‌هم در حالی‌که تنها دو روز به پایان رقابت‌های بوندس لیگا مانده است.



خبر تکان‌دهنده

این روزها درباره‌ی فوتبال ایران، خبری از منصور ابراهیم‌زاده مربی تیم ذوب آهن، و واعظ آشتیانی مدیر یک باشگاه شنیده شده مبنی بر این که تعداد سهمیه‌های فوتبال ایران برای لیگ قهرمانان آسیا در سال آینده به دو تیم تقلیل پیدا کرده است. خبری که برای لیگ برتر فوتبال ایران خبری تکان‌دهنده به‌شمار می‌آید. گفته شده این دو سهمیه نیز در اختیار جام اصلی و قهرمان لیگ قرار می‌گیرند.

از آقای شاهین رحمانی، روزنامه‌نگار و عضو کمیته‌ی رسانه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا در کوالالامپور می‌پرسم: آیا در زمینه‌ی سهمیه‌ی تیم‌های آسیایی و به ویژه ایران تا به حال تصمیم‌گیری خاصی شده است؟

تا به‌حال هیچ تصمیمی درباره‌ی تعداد نمایندگان باشگاهی ایران در لیگ قهرمانی سال ۲۰۱۱ آسیا گرفته نشده است. پیش از این، یعنی از سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ که در حقیقت کمیته‌ی موقتی تشکیل شده بود برای چگونگی راه‌اندازی دوباره‌ی لیگ قهرمانان یا برای تغییر شرایط آن، قرار براین شد که پس از ارزیابی‌، تعداد باشگاه‌ها و میزان سهمیه‌های هر کشور برای سال ۲۰۰۹ تعیین شود و بعد سال ۲۰۱۱، دو سال بعد از لیگ کنونی، ارزیابی جدیدی انجام شود تا اگر احتیاج به تغییراتی هست، صورت بگیرد و سعی شود که در لیگ قهرمانان آسیا برای سال ۲۰۱۱، اصلاحات تازه‌ای انجام شود.

طبق همان برنامه‌ی پیشین که سال‌های پیش به همه اعلام شده بود و مکاتباتش نیز از چندین ماه گذشته با فدراسیون‌های مختلف در کشورهای آسیایی انجام شده، برنامه‌ای تنظیم و به فدراسیون‌ها اعلام شده است که از کنفدراسیون فوتبال آسیا برای هر کشور گروهی اعزام می‌شود. این گروه در مدت اقامت‌شان در کشورهای مدنظر از همه‌ی باشگاه‌های آن کشور، باشگاه‌هایی که در لیگ برتر هستند، بازدید می‌کنند و یکسری فرم‌هایی دارند که آن فرم‌ها را پر می‌کنند.

در واقع یک سری مشاهداتی دارند که انجام می‌دهند و با ارزیابی‌ای که انجام می‌دهند، به کنفدراسیون فوتبال آسیا برمی‌گردند. در پایان وقتی کلیه‌ی این بازدیدها تمام شد، نمره‌گذاری می‌شود و اگر قرار بر این باشد که تغییراتی در تعداد فنی باشگاه‌ بوجود آید، نمراتی که باشگاه‌ها می‌گیرند، یکی از عوامل اساسی آن خواهد بود.

شاخص‌های حرفه‌ای که تعیین کننده‌ی این سهمیه‌ها خواهد بود، چه چیزهایی هستند؟

جدول‌های زیادی هست. یعنی افراد مختلفی که مثلاً به بخش مسابقات می‌روند، در بخش حقوقی یا در بخش‌های مالی، مارکتینگ و بازاریابی و همین‌طور در بخش مدیا، از باشگاه‌ها بازدید می‌کنند. هر نفر که عضو این کمیته‌ای است که از طرف کمیته‌ی فدراسیون فوتبال آسیا می‌روند، در زمینه‌ی خاص خودش باشگاه را بررسی می‌کند و آن جدول‌هایی که دارد پر می‌کند و البته با ممیزی‌ای که انجام می‌دهد، به کنفدراسیون فوتبال آسیا برمی‌گردند. این ارزیابی‌ها تازه شروع شده است. تا الان کشور ژاپن انجام شده و کشور دوم ایران است. تا چند روز دیگر، همان‌طور که خودتان هم اطلاع دارید، هفته‌ی آینده برای بازدید به ایران می‌آیند.

آقای رحمانی می‌دانیم که در فوتبال ایران مشکلات زیرساختی، امکاناتی و مدیریتی وجود دارد. مثلا درباره‌ی یک باشگاه بزرگ و پرطرفدار مثل استقلال، ماه گذشته گفته شد که اجاره‌ی زمین تمرینی‌شان را نداده است. به‌همین دلیل اجازه ندادند که تیم در آن‌جا تمرین کند. این‌طور باشگاه‌ها آیا اجازه‌ی حضور در لیگ قهرمانان سال آینده‌ی آسیا را دارند؟

بعد از ارزیابی‌هایی که برای سطح باشگاه هر کشور انجام می‌شود، مجموع نمراتی که هر کشور می‌آورد، در یکی دو سه سال آینده خب ممکن است باشگاه‌هایی باشند که شرایط کامل استاندارد تعیین شده را نداشته باشند. اما زیر بال مجموعه نمره‌ای که یک کشور می‌آورد، در حقیقت این فرصت را پیدا می‌کنند که در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند. اما در سال‌های بعدی، یعنی از دو سه سال آینده به بعد، به دلیل این که کنفدراسیون فوتبال آسیا دارد شرایط تازه‌ای را ایجاد می‌کند. از جمله سیستم لیسانس باشگاهی که مثل آن چیزی است که در «یوفا» در اروپا هم هست، بعد از آن که این کشورها شرایط لازم برای حضور در لیگ قهرمانان را به دست آوردند، هر باشگاهی وقتی توانست امتیاز حضور در سال آینده را به دست آورد، باید خودش به تنهایی لیسانس یا مجوز لازم برای حضور در «چمپیون لیگ» آسیا را هم به دست آورد.

آن موقع در آینده تک تک این باشگاه‌ها ارزیابی می‌شوند و اگر به قول شما شرایط خاصی، مثلاً داشتن استادیوم یا هر آن چیزی که ممکن است بعداً تعیین شود در لیسانس باشگاه نداشته باشند، نمی‌تواند در لیگ قهرمانان آینده شرکت کند. اگرچه ممکن است آن باشگاه قهرمان یک کشور هم شده باشد اما اگر نتواند آن شرایط لازم برای یک باشگاه را به صورت شخصی به دست بیاورد، از این امکان برخوردار نخواهد شد، اما ممکن است در یکی دو سال آینده زیر بال نمره‌ی مجموع کشور فرصت بازی کردن را داشته باشد.

به هرحال کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌خواهد یک مقدار بال‌هایش را گسترده‌تر کند. می‌دانیم در حال حاضر کشورهایی مثل عراق، کویت و اردن شانس بزرگی در لیگ قهرمانان ندارند. بدین‌ترتیب این کشورها هم به لیگ قهرمانان راه پیدا می‌کنند. این طور نیست؟

هنوز این‌ها مشخص نشده است. این کشورها ممکن است جزو کشورهایی باشند که دارند ارزیابی و بررسی می‌شوند. این احتمال وجود دارد که کشورهای دیگری هم به این کمپ بیایند. البته ممکن است هزینه‌اش هم این باشد که تعداد سهمیه‌ی کشورهای موجود کمتر شود. اما این که آیا این کار انجام می‌شود یا نه، چه کشوری می‌آید و چه کشوری نمی‌آید، هنوز آن ارزیابی‌ها انجام نشده و هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است. درنتیجه نمی‌شود در موردش نظر داد.

چون شما در کنفدراسیون فوتبال آسیا هستید، می‌دانید که قرعه‌کشی جام ملت‌ها در قطر انجام شد و ۱۶ تیم حاضر در چهار گروه قرار گرفتند. ایران، با عراق، کره شمالی و امارات هم‌گروه شد. فکر می‌کنید این گروه، آیا گروه مشکلی است. دیگر این‌که به نظر شما چه گروه‌هایی بسیار مشکل بوده‌اند؟


این که چه گروهی مشکل است، کدام تیم‌ها در کدام گروه آماده‌تر هستند و رقیب‌های سخت‌تری به حساب می‌آیند، کمی احتیاج به زمان دارد. چون تا شروع جام ملت‌های آسیا خیلی زمان باقی‌ مانده است و در فوتبال اتفاق‌های مختلفی می‌افتد. بازیکن‌های مختلفی یا مصدوم می‌شوند، یا آماده هستند و یا آماده نیستند. این که یک تیم برای خودش، چه برنامه‌ی تدارکاتی داشته باشد، این‌ها همه ممکن است طول بکشد تا مشخص شود. چند نکته‌ی مهمی که وجود دارد برای جام ملت‌های این دوره‌ی آسیا این است که اولاً از سال ۱۹۹۶ به این طرف ما هیچ جام ملت‌های آسیا نداشتیم که در غرب آسیا باشد.

وقتی جام ملت‌ها در غرب آسیا است، ویژگی خاصی دارد و به‌دلیل آب و هوای غرب آسیا یا منطقه‌ی خاورمیانه معمولاً در ماه ژانویه برگزار می‌شود. آن‌جا بخصوص برای بازیکن‌هایی که حال شاید مدنظر شما تیم ایران باشد، برای بازیکن‌های ایران خیلی راحت‌تر و بهتر است. وقتی بازیکن‌های ایرانی به شرق آسیا می‌آیند، این‌جا آب‌وهوا شرجی است، گرم است و مسئله‌ی اختلاف از سطح دریا وجود دارد، در عین حال مسافت‌های خیلی طولانی و کشورهای بزرگ وجود دارد که معمولاً وقتی جام ملت‌ها می‌شود، باید سفرهای طولانی بکنند؛ ولی وقتی در غرب آسیا است، بخصوص وقتی ماه ژانویه یا فصل زمستان باشد، آن موقع هوا خیلی معتدل و دلپذیر است. بنابراین فشار گرما بر بازیکن‌ها مثلاً بازیکن‌های ایران وجود ندارد.

ویژگی دیگر آن این است که آن‌ها بعد از یک لیگ کامل آن‌جا نمی‌آیند. بنابراین ممکن است خیلی خسته نشده باشند. می‌دانید که لیگ ایران یا لیگ‌های اروپایی معمولاً ممکن است ماه مه تمام شوند؛ حالا کمی این‌ور و آن‌ور. ولی لیگ‌های شرق آسیا همه‌ی ماه دسامبر تمام می‌شوند. بنابراین بازیکن‌هایی که از شرق آسیا می‌آیند، بعد از یک لیگ طاقت‌فرسا خیلی خسته‌ترند. بخصوص امسال در جام جهانی هم بازی کرده‌اند. مثل کشورهای کره شمالی و کره جنوبی و ژاپن.

اولاً ممکن است تیم ایران، اگر بخواهیم از الان قضاوت کنیم، از این لحاظ امتیازاتی داشته باشد. اما باید صبر کرد تا دید چه جوری می‌شود. نکته‌ی مهم گروه ایران این است که در واقع عراق قهرمان بازی‌ها بوده و به‌هرحال مدعی عنوان قهرمانی است. کره شمالی هم خیلی وقت بوده که به‌جام ملت‌های آسیا نیامده. از سال ۱۹۹۲ در ژاپن که آن بار هم البته ایران در اولین بازی‌اش در بازی گروهی از کره شمالی برد. ولی ایران و کره شمالی همان سال هم از گروه‌شان بالا نرفتند.

اگر خاطرتان باشد آقای علی پروین مربی بودند. بنابراین کره شمالی از سال ۱۹۹۲ به این‌سو به جام ملت‌ها نیامده و این اولین دوره‌اش است که به جام ملت‌ها می‌آید. ویژگی عمده‌ی گروه ایران این است. اما به هرحال در تمام گروه‌ها تیم‌های سخت و نسبتاً آسانی هستند. باید صبر کرد و دید چه جوری می‌شود.

Share/Save/Bookmark