رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ دی ۱۳۸۸
گفت‌وگو با حسین شمس، سرمربی تیم ملی فوتسال ایران

شکست‌های پیاپی قطبی

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

شکستهای پی ‏در پی تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‏های چهارجانبه‏‌ی جام دوستی قطر، بار دیگر فوتبال ملی ایران با سرمربی‏گری افشین قطبی را زیر سؤال برده است.

تیم ملی فوتبال ایران پس از شکست در برابر اردن، در چهارچوب مسابقات مقدماتی جام ملت‏های آسیا، در این هفته در برابر تیم‏های ملی فوتبال قطر و مالی نیز متوقف و شکست را پذیرا شد و به این ترتیب، پنجمین شکست افشین قطبی که زمانی او را امپراطور فوتبال ایران خطاب می‏کردند، رقم خورد.

Download it Here!

اما با وجود ضعف‏های مشهود قطبی در امر سرمربی‏گری، مسئولان فدارسیون فوتبال ایران هم‏چنان معتقدند که او احتیاج به زمان بیشتری دارد. زمانی که تیم ملی فوتبال ایران ممکن است دیگر در اختیار نداشته باشد.

شنبه ۱۲ دی آخرین بازی تدارکاتی تیم ملی ایران در برابر کره‏ی شمالی، پیش از ادامه‏ی مسابقات مقدماتی آسیا، برگزار می‏شود. به نظر می‏رسد که افشین قطبی هنوز بازی‌کنان اصلی خود را برای شرکت در این مسابقه، دست‏چین نکرده است و هم‏چنان در حال محک زدن و آنالیزه کردن تیم است.

«ناهماهنگ»، «متزلزل»، «بی‏تاکتیک» از القابی است که پیش‏کسوتان فوتبال ایران به تیم ملی کنونی ایران داده‏اند.

ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، نیز شکست‏های اخیر قطبی را «بی‏نظیر» توصیف کرده و افزوده «برای اولین بار در بیست سال اخیر، قطبی رکورد شکست‏های فوتبال ایران را شکست».

این بحث را با حسین شمس، سرمربی تیم ملی فوتسال ایران که اخیرا به کمیته‏ی فنی فدراسیون فوتبال پیوسته، دنبال ‏کردم و نظر او را در مورد انتقادات به سرمربی‏گری قطبی پرسیدم:

اگر بخواهیم در مسابقات رسمی و بزرگ شرکت کنیم، نباید از این شکست‏ها بهراسیم و فکر می‏کنم آقای قطبی نیز به دنبال این است که ترکیب اصلی‏ تیم را پیدا کند و با تغییراتی که می‏دهد، دارد از جوانانی که در لیست هستند و درخشش دارند، استفاده می‏کند.

به نظر من، باید حداقل تا جام ملت‏ها فرصت داد تا ببینیم چه اتفاقی می‏افتد.


برای اولین بار در بیست سال اخیر، قطبی رکورد شکست‏های فوتبال ایران را شکست

آقای شمس، چرا به سرمربیان قبلی چنین فرصتی داده نشد؟ برای مثال، قصد علی دایی نیز جوان‏گرایی در تیم ملی بود و ایشان هم می‏گفت که نیاز به فرصت بیشتری دارد. ولی به هیچ‏وجه چنین موقعیت‏هایی که امروز به آقای قطبی داده شده، به آقای دایی داده نشد.

دقیقا به همین علت است که می‏گویم، اگر ما به آقای دایی فرصت ندادیم، الان به آقای قطبی این فرصت را بدهیم. مسابقه‏ی تدارکاتی نیز چیز زیادی را مشخص نمی‏کند. انشاالله اگر در مسابقه‏ی سنگاپور نتیجه بگیرد، راه‏یابی‏اش به جام ملت‏ها مسجل می‏شود و آن وقت می‏شود، سر صبر صحبت کرد.

در هر صورت، فدراسیون فوتبال از چند بازی که تحت سرمربی‏گری آقای قطبی انجام شده، ارزیابی‏هایی را انجام داده؛ به نظر شما، آقای قطبی چه دانشی را به فوتبال ایران اضافه کرده‏ که فدراسیون فوتبال تصمیم دارد، آقای قطبی را پس از سه شکست پی در پی هنوز در صدر تیم نگاه دارد؟

فدراسیون فوتبال نیز تحت تاثیر همین سیاست تعویض‏های پیاپی باعث شده تیم ملی نتیجه‏ی لازم را نگیرد، پای این مربی‏اش ایستاده است و می‏خواهد فرصت لازم را به او بدهد.

در بازی با قطر، ما با یک اشتباه حسین کعبی، بازی را در دقیقه‏ی ۹۴ واگذار کردیم. نتیجه‏ی بازی هم زیاد بد نبود. به تیم مالی هم که از تیم‏های خوب است و چندین بازی‌کن در تیم رئال مادرید دارد، با نتیجه‏ی ۲ بر ۱ باختیم. یک هیچ هم از او جلو افتادیم.

بنابراین نباید به این زودی مربی را عوض کنیم و به او فرصت لازم را ندهیم. مقداری باید صبر کنیم تا ببینیم چه اتفاقی می‏افتد. اگر آقای قطبی در درازمدت، مثلا در جام ملت‏های آسیا، توفیق پیدا نکرد، فکر می‏کنم دیگر وقت‏اش است که عوض شود.

آقای شمس، شما در سرمربی‏گری فوتسال بسیار موفق عمل کردید و در واقع موفقیت‏های فوتسال ایران در جهان، مدیون تلاش‏های شما است. شما چه ایرادی می‏توانید به روش‏های آقای قطبی در هدایت تیم‏شان بگیرید؟

من فکر می‏کنم که آقای قطبی باید سریع‏تر به سراغ پیدا کردن ۱۱ نفر اصلی‏اش برود. باید تا کنون دست کم ۸ یا ۹ بازیکن‏اش را شناخته باشد و ۱۱ نفر اصلی را سریعا پیدا کند، روی آن‏ها مانور کند و برای‌شان بازی‏های تدارکاتی بیشتری بگذارد که تیم با هم اُخت شود.

الان فقط دو بازیکن را نمی‏توانیم داشته باشیم؛ نکونام و شجاعی که در اسپانیا بازی می‏کنند. ولی حدود ۸ - ۹ نفر بقیه را باید ایشان تا کنون پیدا کرده باشد.

یک سؤال هم این است که معمولا آقای قطبی بعد از شکست‏های‏شان، از داوران و نوع داوری گله می‏کنند. ولی این بار ایشان از شاگردان خود نیز ایراد گرفتند و در کنفرانس مطبوعاتی خود پس از بازی تیم ملی، گفتند که بازی‏کنان به حرف ایشان گوش نمی‏کردند.

من فکر می‏کنم که مقصر بچه‏ها نیستند. اگر بازی‌کن حرف مربی را گوش نکند، تقصیر به خود مربی برمی‏گردد. اگر ایشان می‏خواهد علتی را نام ببرد، این علت موجهی نمی‏تواند باشد.

اتوریته‏ی ایشان باید آن‏قدر ‏ بالا باشد که بچه‏ها کاملا به حرف‏اش گوش کنند. کسانی که خاطی هستند را به راحتی می‏توان کنار گذاشت. تیم ملی با باشگاه خیلی فرق می‏کند.

فکر نمی‏کنید، خود این نشان از آن دارد که زمان عوض کردن آقای قطبی فرا رسیده؟ یعنی اگر آن‏طور که خود آقای قطبی می‏گویند، بازی‏کنان تیم از ایشان حرف‌شنوی ندارند، می‏توانند سرمربی مناسبی برای تیم ملی باشند؟

البته اگر این کلیت داشته باشد و همه‏ی بازیکنان تیم را شامل شود، حرف شما صادق است. ولی اگر یکی-دو تا بازی‌کن هستند، مربی می‏تواند خیلی راحت با آن‏ها برخورد کند، کنارشان بگذارد و بقیه‏ی بازی‌کنان را به تمکین وادار کند. این اصول مدیریت و مربی‏گری است که هر مربی برای خود دارد.

اما در هرحال، فکر می‏کنم اگر هم اتفاقی در این زمینه افتاده باشد، برای یکی-دو نفر افتاده. والا همه‏ی بازی‌کنان با شوق و علاقه پیراهن تیم ملی را می‏پوشند و حاضر نیستند به همین راحتی این پیراهن را دربیاورند.


حسین شمس، سرمربی تیم ملی فوتسال ایران

شما اخیرا به کمیته‏ی فنی فدراسیون فوتبال ایران پیوسته‏اید. تیم ملی فوتبال بزرگ‏سالان هم سال خوبی را پشت سر نگذاشته است. چه پیشنهادهایی را برای پیش‌برد تیم ملی بزرگ‏سالان دارید؟

فکر می‏کنم پروسه‏‌ای که فوتسال دارد طی می‏کند، می‏تواند الگویی برای فوتبال باشد؛ آن هم این است که مقداری صبر داشته باشیم و به سراغ نوجوانان و جوانان و تیم امیدمان برویم و اجازه بدهیم این بازی‌کنان پروسه‏ی بازی‌کن‏سازی و ستاره‏سازی را طی کنند؛ این مشکل پس از چند سال حل خواهد شد.

واقعیت این است که تیم ملی ما در حال حاضر از ستاره خالی شده. چند سال پیش ما، احمدرضا عابدزاده، مهدوی‏کیا، علی کریمی، علی دایی، کریم باقری را در تیم ملی داشتیم. در هر نقطه‏ای یک ستاره داشتیم. ولی متاسفانه تعداد ستاره‏های کنونی شاید به دو نفر بیشتر ختم نشود.

بنابراین صبر تنها راه حل است و باید اجازه بدهیم که پروسه‏ی جای‌گزین‏سازی بازی‌کن به خوبی طی شود. بعد از سه چهار سال، مشکل ما حل خواهد شد. ولی این که بخواهیم دارویی فوری تجویز کنیم تا همین الان تیم ملی اصلاح شود، به نظر من، غیر ممکن است.

آخرین بازی تدارکاتی تیم ملی، شنبه برگزار می‏شود. فکر می‏کنید که آقای قطبی با نفرات اصلی‏شان به سراغ این بازی بروند؟

فکر می‏کنم چون آخرین بازی تدارکاتی تیم است، با ترکیب اصلی برود و نکونام و شجاعی نیز در سنگاپور به ترکیب تیم بپیوندند و در آن‏جا به تیم کمک کنند. به هر حال آخرین فرصتی است که آقای قطبی یک بار تیم اصلی‏اش را مورد آزمایش قرار بدهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

لید مطلب اشتباه است. ایران در بازیهای قطر 2 شکست داشته است
**************************

با سپاس از توجه شما. اصلاح شد.
فرنگیس - زمانه


-- بدون نام ، Jan 3, 2010 در ساعت 02:30 PM

سلام. من فکر میکنم از زمانیکه اقای قطبی در مراسم مربوط به دریافت حکم ریاست جمهوری شرکت کردند عملا وجهه خود را نه تنها در میان بازیکنان بلکه تماشاگران نیز از دست دادند. دوران امپراطوری ایشان از ان لحظه بپایان رسید. تیم فوتبال ایران احتیاج به یک مربی وطنپرست دارد. تا ان روز تمام تحلیلها و تاکتیکها بی اثر میباشد.

-- Mohammad ، Jan 3, 2010 در ساعت 02:30 PM

شوربختانه زبان پارسی مدت زمانی است آویته (بقول باباطاهر گفتم که این واژه امروزه شده آغشته یا آمیخته) به زبانهای انیرانی مثل تازی ووو شده که این آمیزش نسنجیده و سازمان نیافته هم زبان نوشتاری فارسی را پرغلط و بغرنج کرده و هم اینکه وقتی این زبان مورد استفاده این همه تعداد آقایان به اصطلاح "کارشناس" مدعی تسلط به این و آن شاخه علمی، فرهنگی، اجتماعی و...و ورزشی قرار می گیرد، که اکثرا" هم نه تنها کیلویی مدرک گرفته اند از این گذشته چون متدولوژی تجزیه و تحلیل مسائل تاریخی که در گذشته اتفاق افتاده و همچنین مسائل جاری در حال یعنی اکنون و در بستر زمانی که حالا در آن هستیم، این آقایان از عقلانیت و انصاف نسبی هم برخوردار نیستند. برای نمونه و همانطوری که آقای شمس بدرستی اشاره به ستاره های کلیدی آنزمان مثل علی کریمی و باقری و مهدوی کیا و علی دایی آنزمان فوتبال کرد، ما حالا درست برعکس نه تنها هیچ ستاره ای در کالیبر و سایز این نامبردگان نداریم تازه هنوز بگفته باز هم آقای شمس بدنبال ارنج یا تشکیل تیم ملی هستیم. پس قطبی هیچ تقصیری در این وسط ندارد و هیچ شکی هم به دانش مدیریتی او نکنید. او وقتی تیم را ارنج نهایی کرد، که امیدواریم در بازی سنگاپور او به این ارنج نهایی دست بیازد، آنوقت تازه حق دارید تا نتایج مثبت و منفی تیم آقای قطبی را با توجه به مهره های موجود و توانایی های آنها بسنجید و نه تیم امروز را مثلا با تیم زمان درخشش علی پروین که دست کمی از پله نداشت، بسنجیم. در نزد پژوهشگران دانشگاه یک واژه کلیدی بنام کانتکست یعنی متن همیشه مورد نظر و مبنای هرگونه کار تحقیقی علمی است. کانتکست بطور خلاصه یعنی اینکه هر پدیده ای در زمان و مکان و با بازیگران درگیر آن واقعه یا رویداد معنی و مفهوم دارد. یعنی ما هرگز مجاز به مقایسه نیستم چون همه چیز تاریخا عوض میشود و تنها مصرف محلی یعنی در آنزمانی که افتاده دارد و نه تجویز نسخه این یا آن رویداد تاریخی و اسرار بر معجزه کردن و کاربرد آنها در زمانهای دیگر. پس یادبگیریم که نتایج درخشان تیم ملی در آن سالهای گذشته هیچ کمکی به تیم فعلی ما نمیکند زیرا کانتکست یعنی متن عوض شده. من خودم بطور تفریحی 20 سال فوتبال بازی کرده و تقریبا در این 35 سال که مقیم اروپا هستم همه بازیهای مهم جهانی را دیده ام ولی هرگز ندیده و نشنیده و نخوانده ام که کشوری و مردمی به اندازه ایران و ایرانی اینقدر ناکارشناسانه در کار فوتبال دخالت بیجا بکنند. مثلا خداد عزیزی بدون نشان دادن حس انسانی و قایل بودن حق مسلم هموطنی و درک شرایط حساس افشین قطبی که فرزند یک ایرانی شریف و آواره از یار و دیار بوده، در یک مصاحبه ای آشکارا و بسیار گستاخانه و واقعا بدور از اخلاق حسنه ورزشکاری گفت که اصلا افشین قطبی ایرانی نیست و آمریکایی است. خوب منهم بلافاصله گفتم: آقای عزیزی برو جلو آینه بعد خواهی فهیمد که چهره تو آیا به یکی از اقوام عدیده آریایی ایرانی میخورد و یا نه به ازبک و مغولی رفته. این است مشکل ما وقتی یک فوتبالیست تیز پایی اینطوری و بسان حکومتگران سنگدل و خونخوار، برای امثال من و قطبی ها تعیین تکلیف ایرانی بودن و غیر ایرانی بودن میکند. نظر او اگر در کشوری مثل نروژ مطرح میشد، 100% پیگرد قانونی داشت. اما در ایران به جز من هیچ کسی انگار چشم اش و گوشش آن مصاحبه را ندید و نشیند و متوجه نشد.

-- آسو کردستانی ، Jan 3, 2010 در ساعت 02:30 PM

مشکل آقای قطبی ایستادن پشت سر آقا و عرض ارادت به ایشان درست در زمانی بود که پسران و دختران این مملکت سلاخی می شدند.
مربی بی کیفیت مثل ایشان زیاد بر مسند هدایت تیم ملی ما نشسته ولی قطبی به مردم کج دهنی کرد و در مملکت ایران هر کس به ملت چنین کند خودش کج خواهد شد، حالا می خواهد امپراطور باشد یا اربابش.

-- کیارش ، Jan 5, 2010 در ساعت 02:30 PM