رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ دی ۱۳۸۸
گفت‌وگو با شاهین رحمانی روزنامه‌نگار و عضو روابط عمومی کنفدراسیون فوتبال آسیا

چهار سرمربی در یک نیم‌فصل!

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

«Boxing Day» یا روز پس از نوئل یا کریسمس در بریتانیا، روز تعطیلی است. در این روز هدیه‌دادن به فقرا، به دلیل آغاز حراج زمستانی در فروشگاه‌ها یک جشن تجاری است و رواج گسترده‌ای دارد.

«Boxing Day» در لیگ‌های فوتبال بریتانیا هم رویداد بزرگی است. در واقع تنها لیگ فوتبال اروپا است که درست روز بعد از کریسمس یا نوئل رقابت‌های داغی را در روزهای سرد زمستانی پشت سر می‌گذارد.

Download it Here!

در جدول رده‌بندی آرسنال با پیروزی بزرگ سه بر سه برابر رقیب نزدیک‌اش، آستون ویلا جای خود را در جای‌گاه سوم محکم کرد و چلسی نیز با یازده امتیاز در زمین بیرمنگام بدون گل متوقف شد.

چهره‌ی روز «Boxing Day» بدون شک فابرگاس کاپیتان اسپانیایی آرسنال بود که بعد از آسیب‌دیدگی چندهفتگی در نیمه‌ی دوم بازی به میدان آمد؛ وی ظرف ۲۷ دقیقه حضورش در میدان، دو گل زد و باز به دلیل آسیب‌دیدگی از زمین مسابقه بیرون رفت.

چهره‌ی روز دیگر، وین رونی، گل‌زن منچستریونایتد بود که در زمین هال سیتی دو گل زد و یک پاس گل هم داد.

کادوی دیگر «Boxing Day» دیروز را مانچینی مربی ایتالیایی منچسترسیتی گرفت که سه روز بعد از اعلام حضور جنجالی‌اش به عنوان مربی سیتی به جای مارک هیوز، مربی موفق ولزی، تیم‌اش با دو گل توانست استوک سیتی را شکست دهد. منچستر سیتی در حال حاضردر جایگاه ششم جدول است.


اما از لیگ نخست فوتبال انگلیس، سری به لیگ تازه‌ی قهرمانان فوتبال آسیا می‌زنیم؛ لیگ‌ای که در تاریخ هفت‌ ساله‌اش هنوز هیچ باشگاه ایرانی در آن برنده نشده است. در لیگ امسال هم استقلال، ذوب آهن، سپاهان و مس کرمان نمایندگان فوتبال ایران هستند.

هر چهار باشگاه دولتی‌اند و با ضوابط فوتبال حرفه‌ای امروز و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم‌خوانی ندارند؛ ازجمله این که همین امروز خبرگزاری فوتبال ایران گزارش داد که باشگاه دولتی مس کرمان حقوق و پاداش مربی و بازیکنانش را نتوانسته است بپردازد.

سری به مالزی می‌زنیم. از آقای شاهین رحمانی روزنامه‌نگار و عضو روابط عمومی کنفدراسیون فوتبال آسیا از لیگ تازه‌ی قهرمانان فوتبال آسیا می‌پرسم:

تغییرات امسال در واقع تغییرات کلی‌ای نیست. شاید بیشتر مربوط می‌شود به مسابقات «پلی.آف» قبل از بازی‌های گروهی که ربطی به فوتبال ایران پیدا نمی‌کند و شاید جذابیتی برای ما نداشته باشد.

در حقیقت بعد از مرحله‌ی ورود یا مرحله‌ی حذفی که باز خیلی جذابیتی ندارد، شاید مهم‌ترین نکته‌ در واقع حضور چهار تیم ایرانی باشد که این چهار تیم معرفی شده‌اند و کارهای ثبت‌نام اولیه‌شان نیز به پایان رسیده است.

ولی از آن‌جا که «کنفدراسیون» قبلاً به باشگاه‌های حاضر در ایران و همین‌طور فدراسیون فوتبال ایران اطلاع داده بود که بعضی از شرایط را احراز نکرده، بنابراین، مهلت دوباره‌ای برای تأمین شرایط داده بود.

به همین دلیل، قبل از ماه ژانویه که در حقیقت سال جدید کاری شروع می‌شود، یک گروه دو نفره از کنفدراسیون فوتبال آسیا برای دیدن بازی نهایی ابتدا به شهر اصفهان می‌روند و به ورزشگاه فولاد شهر و سپس به شهر کرمان می‌روند برای مشاهده ورزشگاه مس کرمان و شرایط هتل و پذیرایی تیم‌های میهمان و شرایط رفت و آمد و پروازهای هوایی در آن‌جا.

فکر می‌کنم دیگر همه می‌دانند که سال‌هاست ورزشگاه فولاد شهر مشکل نور دارد و قول داده‌اند که این مشکل نور را حل کنند.

مسئولین امر خواسته‌اند که در واقع زمان تعیین شده باز هم تمدید شود که تمدید هم شده و دو نفر از نماینده‌‌های «کنفدراسیون» دارند به آن‌جا می‌روند. فکر می‌کنم مهم‌ترین مسأله در حقیقت نور ورزشگاه باشد. البته مشکلات دیگری هم ورزشگاه فولاد شهر دارد.

آقای رحمانی همین چهار نمایند‌ه‌ی فوتبال ایران که اشاره کردید که همگی دولتی‌اند و یا به صنایع یا سازمان‌های دولتی وابستگی دارند. آیا این شرایط با ضوابط کنفدراسیون فوتبال آسیا، که باشگاه‌های حرفه‌ای باید در آن شرکت کنند، هم‌خوانی دارد؟

نکته‌ای که شما به آن اشاره می‌کنید درست است. ولی طبق مدارک و اسناد موجود باشگاه‌های فوتبال ایران در حقیقت استناد کرده‌اند به ثبت تجاری شرکت‌ها در ایران و نشان داده‌اند که به صورت یک ارگان یا یک شرکت و مؤسسه‌ی تجاری مستقل به ثبت رسیده‌اند.

این مکاتبات به تأیید فدراسیون فوتبال ایران هم رسیده و با این شرایط بود که ایران برای اولین بار در لیگ دوباره‌ راه‌اندازی شده سال ۲۰۰۹ توانست شرکت کند و به تبع امسال هم می‌تواند شرکت کند.

حالا این که در واقعیت این باشگاه‌ها به چه شکلی دارند اداره می‌شوند یا این که چقدر این مدارک قابل اعتماد هست یا نه بماند. به هرحال فدراسیون فوتبال به آن مدارک که وجه‌ی قانونی دارد اعتماد کرده و این باشگاه‌ها را به عنوان یک باشگاه خصوصی شناخته است. به هرحال افرادی نشان دادند که باشگاه‌ها را به عنوان شرکت تجاری و به عنوان یک مرجع مستقل به ثبت رسانده‌اند.

آقای رحمانی باشگاه پاس همدان، متعلق به نیروی انتظامی، دست به اقدامی بی‌سابقه زده است و روی پیراهنش به جای تبلیغات تجاری، تبلیغات سیاسی و مذهبی کرده، آن هم به طرفداری از مسئولان جمهوری اسلامی، با عنوان «سبز فقط سبز علی؛ رهبر فقط سیدعلی». این مسأله خلاف قوانین فدراسیون جهانی «فیفا» و کنفدراسیون فوتبال آسیا است. آیا این مساله می‌تواند به محرومیت این باشگاه منجر شود؟

نکته‌ای که شما گفتید کاملاً درست است. این خلاف مقررات بازی‌های فیفا است. هیچ بازیکنی، هیچ مقام رسمی حالا یا داور باشد یا کسی دیگر حق ندارد در داخل زمین فوتبال از نوشته یا لوگویی استفاده کند که نشان از علامت سیاسی، مذهبی یا هر حرکت غیر ورزشی دیگری باشد.

علی‌رغم این‌که استفاده از آن دسبندهای سبز خیلی سروصدا کرد، آن‌ها اصلاً نشان علامت سیاسی نبودند. بله، طبق مقررات فیفا این نوشته‌ها برخلاف مقررات فیفا است و حرف شما درست است.

مادام که موضوعات یا اتفاقاتی که در فوتبال پیش می‌رود، مطرح نشود و تبدیل به درخواست کسی نشود، یعنی کسی مدعی آن نباشد به دستور جلسه‌ای برای بررسی یا دستور کار برای تحقیق و تصمیم‌گیری تبدیل نمی‌شوند.

تا آن‌جا که من اطلاع دارم هیچ مقام یا هیچ مرجع رسمی در حقیقت این موضوع را مکتوب نکرده یا درخواست نکرده از مرجعی مثل کنفدراسیون فوتبال آسیا یا فیفا که این مسأله را پیگیری کند.

ولی اگر کسی این کار را بکند و مدعی شود که این کار خلاف قانون است و بگوید که از این حیث آسیب دیده و یا مخالف این کار بوده و یا همچنین راضی نبوده که این کار انجام شود، چون مستند به قانون است، حتما مراجع فوتبال جهان، فیفا و کنفدراسیون خودشان را موظف می‌دانند که پیگیری کنند، نظرشان را اعلام و تصمیم‌گیری کنند.


خبر دیگر فوتبال ایران بازگشت علی دایی ۹ ماه پس از برکناری از سرمربی‌گری تیم ملی به فوتبال ایران است. علی دایی به‌عنوان سرمربی باشگاه پرسپولیس امروز صبح قرارداد امضا کرد و در کنفرانس خبری شرکت کرد.

بعد هم در برابر چشمان بهت‌زده‌ی بازیکنان و کرانچار، مربی‌ای که هنوز حکم برکناریش را دریافت نکرده، در تمرین بازیکنان پرسپولیس حاضر شد.

زلاتکو کرانچار دهمین مربی فوتبال لیگ برتر ایران است که امسال در نیمه‌ی فصل برکنار می‌شوند؛ این مساله یک رکورد در برکناری سرمربی است که حتی در آسیا هم سابقه ندارد.

ابومسلم مشهد عجیب‌ترین این باشگاه‌ها است که طی نیم فصل، چهار مربی عوض کرده. در واقع هر ماه یک مربی! تغییراتی که با هزینه‌های بسیار همراه است. این موضوع باعث می‌شود تا هزینه‌های پرداخت پول قرارداد به مربی و دستیاران برکنارشده و نیز حق‌الزحمه مربی و دستیاران جدید به باشگاه تحمیل شود.

نکته‌ی پایانی هم این که باشگاه دولتی پرسپولیس، مدیرعامل و هیأت مدیره‌ی رسمی ندارد. حبیب کاشانی هم در شورای شهر تهران عضویت دارد و هم به عنوان مدیرعامل پرسپولیس فعالیت می‌کند و برای پوشاندن دو شغلی بودن خویش، عنوان سرپرست پرسپولیس را یدک می‌کشد.

Share/Save/Bookmark