رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ تیر ۱۳۸۹
گزارش نشست پایانی اجلاس کشورهای گروه بیست

بدهی دولت‌ها؛ چالش بزرگ اجلاس گروه بیست

محمد تاج‌دولتی
tajdolati@radiozamaneh.com

شامگاه یکشنبه ۲۷ ژوئن، با پایان یافتن اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰، سه روز پرتنش خبری همراه با درگیری‌های بیسابقه، در زندگی سیاسی-اجتماعی کانادا و شهر تورنتو نیز خاتمه یافت.

Download it Here!

استفان هارپر، نخست وزیر کانادا و میزبان امسال اجلاس گروه هشت و گروه بیست، در یک کنفرانس خبری ضمن ارائه بیانیه پایانی اجلاس گروه بیست، تاکید کرد بدهی دولت‌ها، اصلی‌ترین چالش اجلاس امسال کشورهای گروه بیست بود و هدف‌های روشن و تاریخی برای کاهش کسربودجه دولت‌ها و بازگرداندن ثبات اقتصادی تعیین شده است.

به گفته وی، کشورهای گروه بیست راه طولانی تا بازگشت کامل رشد اقتصادی پیش رو دارند اما تصمیم‌های اتخاذشده مهم‌ترین گام‌هاست. آقای هارپر هم‌چنین گفت که کانادا تا سال آینده ضمن کاهش کسری بودجه خود به ثبات اقتصادی نیز خواهد رسید. به این ترتیب کشورهای گروه هشت در بیانیه پایانی خود، با وجود اختلاف نظر برسر شیوه‌های دست‌یابی به این هدف‌ها، متعهد شده‌اند کسری بودجه خود را تا سال ۲۰۱۳ به نصف کاهش دهند.


در همین حال ایجاد یک مالیات بانکی در سطح بین‌المللی، که به عنوان یکی از سوژه‌های مورد مذاکره پیش از آغاز اجلاس از آن صحبت می‌شد، به‌کلی فراموش شده و هر کشور آزاد است در این مورد خود تصمیم بگیرد. آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا موافق ایجاد چنین مالیاتی بودند اما کشورهای دیگری چون کانادا، ژاپن و شیلی به‌شدت با آن مخالفت کردند.

از سوی دیگر در حالی که روز یکشنبه آخرین جلسات بحث و گفت‌وگوی سران کشورهای گروه بیست در پشت درهای بسته ادامه داشت، چندهزار تظاهرکننده، در ادامه تظاهرات مخالفت‌آمیز و درگیری‌های بی‌سابقه روز شنبه، در خیابان‌های شهر تورنتو با نیروهای پلیس به جنگ و گریز پرداختند.


به گفته مقامات پلیس بزرگ‌شهر تورنتو تا ساعات پایانی روز یکشنبه بیش از ۶۰۰ تن از مخالفان برگزاری اجلاس گروه هشت و گروه بیست دستگیر و روانه زندان شده بودند (بامداد روز دوشنبه اعلام شد که تعداد دستگیرشدگان به بیش از ۹۰۰ تن رسیده است).

اعلام تصمیم بر سخت‌گیری و شدت عمل هرچه بیشتر نیروهای پلیس نسبت به تظاهرکنندگان خشونت‌طلب به وضوح روز یکشنبه در سطح خیابان‌های مرکزی تورنتو مشاهده می‌شد، تا جایی که یک گروه از روزنامه‌نگاران کانادایی که در فاصله میان تظاهرکنندگان و صف‌های فشرده پلیس قرار داشتند، ساعت‌ها در حلقه تنگ نیروهای ویژه پلیس محاصره شده و نتوانستند کار خود را انجام دهند.


به رغم بارندگی‌های گاه شدید در تمام ساعات روز یکشنبه، ۲۰ هزار نیروی پلیس مامور حفظ امنیت برگزاری اجلاس گروه هشت و گروه بیست در حالت آماده‌باش کامل به سر می‌بردند. به گفته پلیس با این‌که ده‌ها تن از بازداشت‌شدگان در روزهای شنبه و یکشنبه پس از چند ساعت بازداشت آزاد شده‌اند اما تعداد زیادی هم باید در مقابل دادگاه حاضر شوند.

هم‌چنین پس از وقوع درگیری‌های بی‌سابقه روز شنبه در خیابان‌های مرکزی شهرتورنتو، بحث‌ها و اظهارنظرهای گوناگون درباره چرایی وقوع درگیری‌ها در محافل سیاسی و اجتماعی کانادا مطرح است. برخی عقیده دارند با وجود هزینه‌کردن بیش از یک میلیارد دلار برای حفظ امنیت برگزاری اجلاس گروه هشت و گروه بیست، دولت و نیروهای پلیس نتوانسته‌اند وظایف خود را به‌درستی انجام دهند و امنیت کامل شهروندان را برقرار کنند.


مخالفان این نظر هم می‌گویند با توجه به اینکه درهر جامعه‌ای همیشه تعدادی از افراد هستند که از فرصت‌های حساس سوءاستفاده می‌کنند تا افکار مخرب خود را با نادیده‌گرفتن قانون عملی کنند، هزینه کردن مبلغ فوق برای حفظ امنیت برگزاری اجلاس گروه هشت و گروه بیست کاملا به‌جا بوده و اگر چنین هزینه‌ای نمی‌شد، درگیری‌ها و تخریب‌ها شدت بسیار بیشتری می‌داشت.

با پایان گرفتن اجلاس گروه هشت و گروه بیست و تصمیم‌ها و نتیجه گیری‌های رسما اعلام شده، و بازگشت سران کشورها و هیات‌های شرکت کننده در دواجلاس هانتزویل و تورنتو به کشورهای خود، باید منتظر تحلیل‌ها و تفسیرهای صاحب‌نظران و متخصصان سیاسی و اقتصادی از چهارگوشه جهان بود و دید تا چه اندازه نتایج دو اجلاس کشورهای گروه هشت و گروه بیست به برنامه‌های قابل اجرا از سوی دولت‌های شرکت‌کننده در این دو اجلاس تبدیل خواهد شد.

دو اجلاس کشورهای گروه هشت و گروه بیست در سال ۲۰۱۱ در کشور فرانسه برگزار خواهد شد.

Share/Save/Bookmark