رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ تیر ۱۳۸۹
درنخستین روز اجلاس گروه بیست:

تورنتو، صحنه درگیری‌های بی‌سابقه

محمد تاج دولتی
tajdolati@radiozamaneh.com

پیش از ظهر روز شنبه ۲۶ ژوئن، درحالی که سران کشورهای گروه هشت مذاکرات خود را در منطقه هانتزویل در شمال شهر تورنتو به پایان برده و برای شرکت در اجلاس رهبران کشورهای گروه بیست به مرکز شهر تورنتو وارد می شدند، بیش از ۱۰ هزار تظاهرکننده مخالف لیبرالیسم اقتصادی، بزرگترین تظاهرات اعتراضی خود را آغاز کرده بودند.

Download it Here!

از نخستین ساعت‌های بعدازظهر روزشنبه خیابان‌های مرکزی شهر تورنتو به صحنه درگیری و تظاهرات خشونت آمیزی تبدیل شد که هرگز در تاریخ این شهر سابقه نداشته است.


رئیس پلیس بزرگشهر تورنتو در ساعت ۹ شب در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که فقط در روزشنبه ۷۵ تن از تظاهرکنندگان به دلیل سرپیچی از دستورات پلیس و اقدام به تخریب و آتش زدن اتومبیل‌های پلیس و شکستن شیشه‌های ویترین فروشگاه ها دستگیر شده اند. درگیری تظاهرکنندگان با نیروهای پلیس، که با موتوسیکلت، اتومبیل‌های ویژه ضدشورش، دوچرخه و اسب و یا پیاده، اما با تجهیزات کامل مقابله با شورش، مناطق مرکزی شهر را به تصرف خود درآورده اند تا ساعات پایانی روز شنبه ادامه داشت.

رئیس پلیس تورنتو همچنین اعلام کرد بیش از ۲۰ هزار مامور پلیس تمام ساعات شب را در شرایط آماده باش خواهند بود تا از نزدیک شدن تظاهرکنندگان به محل های برگزاری اجلاس گروه بیست و ساختمان های دولتی و کنسولگری های کشورهای عضو گروه بیست جلوگیری کنند و کسانی را که اقدام به شورش و تخریب می‌کنند دستگیر کنند.


در حالی که بیش از ۱۰هزار تظاهرکننده با رفتارهای مسالمت آمیز و بی‌هیچ خشونتی مخالفت خود را با فقر گسترده درکشورهای فقیر، تخریب محیط زیست و وضعیت اقتصادی و بحران کار در کشورهای مختلف ابراز می‌کردند، چندصد تن از افرادی که لباس‌های سیاه برتن داشتند و سر و صورت خود را پوشیده بودند، با انواع وسایل تخریبی مانند تبر، چکش، میله‌های آهنی و پاره سنگ به ساختمان‌های مرکز شهر تورنتو و برخی فروشگاه ها حمله کرده و ۳ اتومبیل پلیس را هم به آتش کشیدند. تا ساعات پایانی روز شنبه مجموع تعداد دستگیرشدگان در رابطه با اجلاس گروه هشت و گروه بیست به ۱۰۳ نفر رسیده بود.


درهمین حال سران کشورهای گروه هشت پیش از ظهر روزشنبه درپایان مذاکرات خود در شهر هانتزویل تاکید کردند که جامعه بین المللی قطعنامه‌های سازمان ملل علیه برنامه های هسته ای ایران و کره شمالی را به مرحله اجرا بگذارند.
براساس بیانیه پایانی اجلاس، کشورهای گروه هشت همچنین کره شمالی را به دلیل غرق کردن یک کشتی کره جنوبی در روز ۲۶ مارس گذشته، که منجر به مرگ ۴۶ سرباز نیروی دریایی کره جنوبی شد، محکوم کردند.

استفان هارپر، نخست وزیر کانادا و رئیس اجلاس ۲۰۱۰ گروه هشت، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که هرگز سران کشورهای گروه هشت مانند امسال اتفاق نظر نداشته و متحد نبوده اند. وی اشاره کرد تهدیدهای موجود از طرف ایران و کره شمالی، شرایط خاورمیانه و بی ثباتی اقتصادی، دلیل اصلی اتفاق نظر هشت کشور بزرگ صنعتی جهان است.


در مذاکرات سران کشورهای گروه هشت، همچنین در باره خروج نیروهای خارجی از افغانستان در پنج سال آینده و تنش‌های «غیرقابل تحمل» در نوار غزه نیز بحث و گفت و گو شده است. اجلاس سران و رهبران کشورهای گروه بیست روز یکشنبه در شهر تورنتو پایان می یابد.

Share/Save/Bookmark