رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ تیر ۱۳۸۹
گزارش نخستین روز اجلاس گروه هشت

پنج میلیارد دلار برای کشورهای فقیر

محمد تاج دولتی
tajdolati@radiozamaneh.com

اجلاس سران کشورهای گروه هشت بعدازظهر روز جمعه، ۲۵ ژوئن در شهر کوچک و ییلاقی هانتزویل در شمال تورنتو در حالی آغاز شد که هزاران تظاهرکننده‌ی مخالف لیبرالیسم اقتصادی، در خیابان‌های مرکزی شهر تورنتو، رو در روی نیروهای بی‌شمار پلیس، به شعاردادن پرداختند.

Download it Here!

بسیاری از خیابان‌ها و مناطق مرکزی شهر تورنتو از چند روز پیش کاملاً در اختیار نیروهای پلیس و نهادهای امنیتی و مبارزه با تروریسم درآمده بود.


آنها با قراردادن نرده‌های فلزی و موانع گوناگون، مانع نزدیک شدن تظاهرکنندگان به محل اجلاس گروه بیست شدند که از روز شنبه به‌طور رسمی در مرکز شهر تورنتو آغاز شده است.

دستگیری چند تن که به گفته‌ی پلیس و نیروهای امنیتی، اسلحه و مواد منفجره در اختیار داشته‌اند، موجب شده است تا مقررات ایمنی و کنترل عبور و مرور حتی برای ساکنان مرکز شهر تورنتو با شدت بی‌سابقه‌ای اجرا شود.

سران کشورهای گروه هشت، بعدازظهر روز جمعه با ظاهرشدن در کنار دریاچه‌ی مشرف به محل برگزاری اجلاس و قرارگرفتن در مقابل دوربین صدها خبرنگار و عکاس، نخستین دور از مذاکرات سال 2010 گروه هشت را آغاز کردند.

استفان هارپر، نخست وزیر کانادا و میزبان اجلاس سران گروه هشت در سخنان افتتاحیه‌ی اجلاس خبر داد که کشورهای گروه هشت مبلغ پنج میلیارد دلار برای بهبود سلامت و بهداشت مادران و کودکان در کشورهای فقیر در نظر گرفته‌اند. از این مبلغ یک میلیارد و صدمیلیون دلار آن را دولت کانادا تعهد کرده است.


بلافاصله پس از اعلام خبر اختصاص پنج میلیارد دلار برای سلامت و بهداشت مادران و کودکان کشورهای فقیر، بسیاری از سازمان‌های غیر دولتی مخالف لیبرالیسم اقتصادی، ضمن انتقاد شدید از ناکافی بودن این مبلغ اعلام کردند: چگونه است که فقط در سه روز، بیش از یک میلیارد دلار، هزینه‌ی حفظ امنیت سران کشورها و هیئت‌های شرکت‌کننده در اجلاس گروه هشت و گروه بیست می‌شود، اما برای حفظ جان صدها هزار مادر و کودک کشورهای فقیر، تنها پنج میلیارد دلار آن هم در طول پنج سال اختصاص پیدا می‌کند.

براساس برنامه‌ی پیش‌بینی‌شده برای مذاکرات، رهبران کشورهای گروه هشت، علاوه بر مسئله‌ی امنیت، توسعه‌ی بین‌المللی، مقابله با بحران اقتصادی موجود در عرصه‌ی بین‌المللی، گسترش سلاح‌های هسته‌ای و مسئله‌ی ایران در رابطه با پرونده‌ی هسته‌ای را هم ازجمله موارد مهم گفت‌وگوهای خود قرار داده‌اند.


سران کشورهای گروه هشت پس از پایان دور نخست مذاکرات در شهر ییلاقی هانتزویل، روز شنبه به گروه رهبران کشورهای عضو گروه بیست پیوستند تا در مرکز شهر تورنتو مذاکرات دو روزه‌ی گروه بیست را آغاز کنند. به همین مناسبت، روز جمعه تظاهرکنندگان بیش از پیش به ابراز مخالفت با وضعیت موجود جهانی پرداختند تا صدای اعتراض‌شان را حول سوژه‌هایی چون محیط زیست، اقتصاد و کار به گوش رهبران کشورهای گروه بیست و مردم جهان برسانند. با توجه به تعداد بسیار زیاد تظاهرکنندگان، بیش از بیست‌هزار مأمور پلیس، ضامن امنیت شرکت‌کنندگان در اجلاس شده‌اند.

در همین حال دیوید کامرون، نخست وزیر جدید انگلستان پیش از آغاز اجلاس سران کشورهای گروه هشت، در اظهارنظری که در مقاله‌ای در روزنامه‌ی «گلوب اند میل» چاپ تورنتو منتشر شد، گفته است که اجلاس سالانه‌ی گروه هشت به محلی برای حرف‌زدن تبدیل شده و معمولاً هیچ نتیجه‌ای به بار نخواهد آورد.

مذاکرات رهبران و هیئت‌های شرکت‌کننده در اجلاس گروه هشت و گروه بیست که برای نخستین‌بار به‌طور هم‌زمان برگزار می‌شود، روز یکشنبه ۲۷ ژوئن به پایان خواهد رسید.

Share/Save/Bookmark