رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ تیر ۱۳۸۹
یک میلیارد دلار، برای حفظ امنیت اجلاس گروه ۸ و گروه ۲۰

امنیت یک میلیارد دلاری

محمد تاج‌دولتی
tajdolati@radiozamaneh.com

از روز جمعه، ۲۵ تا روز یکشنبه ۲۷ ژوئن، شهر تورنتو و منطقه‌ی ویلایی هانتزویل در یک‌صدکیلومتری شمال این شهر، مرکز خبری جهان خواهد بود.

Download it Here!

اجلاس سالانه‌ی کشورهای گروه هشت و گروه بیست با پیش‌بینی‌ها و آمادگی‌های بسیار گسترده و بی‌سابقه در حالی آغاز می‌شود که هزاران تن از مخالفان لیبرالیسم اقتصادی خود را آماده کرده‌اند تا صدای اعتراض‌شان را به گوش رهبران و مقامات عالی‌رتبه‌ی اقتصادی و سیاسی کشورهای پیشرفته و ثروتمند و مردم کشورهای دیگر برسانند.

کشورهای گروه هشت در حال حاضر متشکل از کشورهای فرانسه، آمریکا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کانادا، انگلستان و روسیه است که همراه با نماینده‌ی اتحادیه‌ی اروپا اجلاس سالانه‌ی روسای جمهور و نخست‌وزیران‌شان را هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌کنند.


این گروه، نخستین بار به ابتکار فرانسه در سال ۱۹۷۵ میلادی، با شرکت شش کشور تشکیل شد و کشور کانادا در سال ۱۹۷۶ و روسیه در سال ۱۹۹۷ به آن پیوستند.

کشورهای گروه ۲۰ نیز متشکل از ۱۹ کشور به علاوه‌ی اتحادیه‌ی اروپا است که رهبران، وزیران اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی آنها هرسال گرد هم می‌آیند.

این گروه در سال ۱۹۹۹ پس از بحران‌های مالی دهه‌ی ۹۰ میلادی ایجاد شد و هدف آن فراهم کردن زمینه‌ی گفت‌و‌گو و تفاهم میان کشورهای پیشرفته است و کشورهایی است که از رشد اقتصادی کم‌تری برخوردارند.

کشورهای گروه بیست، دو سوم اقتصاد و جمعیت جهانی را در اختیار دارند و بیش از ۹۰ درصد تولید ناخالص جهان توسط آنها صورت می‌گیرد.

در حال حاضر کشورهای گروه بیست، به سه شکل اجلاس رهبران و نخست وزیران، اجلاس وزرای اقتصاد و اجلاس روسای بانک‌های مرکزی این کشور‌ها تشکیل می‌شود. در ماه آوریل گذشته اجلاس وزیران کار این کشورها نیز به اجلاس‌های فوق اضافه شد.

در چند روز گذشته در شهر تورنتو اجلاس دیگری برگزار شد که عنوانش "ضد اجلاس" بود و با حدود هزار نفر از مخالفان خصوصی‌سازی و لیبرالیسم تجاری که از کشورهای دیگر به کانادا آمده بودند برگزار شد. هم‌چنین صدها کنفرانس، سخنرانی و بحث و گفت‌و‌گو در زمینه‌های محیط زیست، حقوق فردی، برابری میان زنان و مردان و عدالت اجتماعی نیز در روزهای اخیر در شهر تورنتو برگزار شده است.


منطقه‌ی ویلایی هانتزویل در یک‌صدکیلومتری شمال شهر تورنتو، میزبان اجلاس گروه هشت خواهد بود

نمایندگان سندیکاها از کشورهای دیگر نیز گردهم آمدند تا خواسته‌های مشترک خود را به گوش رهبران کشورهای گروه بیست برسانند.

این گروه به ویژه خواستار تغییرات اساسی در سیستم مالی بین‌المللی هستند که مهم‌ترین تقاضای آنها تعیین مالیات بر مبادلات پولی و مالی بین‌المللی است. اجلاس دیگری متشکل از دختران و زنان جوان ۱۸ تا ۲۰ ساله از کشورهای گروه بیست به‌علاوه‌ی یک نماینده از زنان جوان قاره‌ی آفریقا در شهر تورنتو برگزار شد که «اجلاس دختران»نام گرفت.

هدف از برگزاری این اجلاس، گفت‌و‌گو در مورد چالش‌هایی بود که دختران و زنان جوان کشورهای مختلف با آنها روبه‌رو هستند و این‌که چه راه حل‌هایی می‌توان برای این چالش‌ها پیدا کرد.

مهم‌ترین این چالش‌ها دسترسی به آموزش در زمینه‌‌های مختلف و برخورداری از بهداشت برای زنان و دختران اعلام شد.

بر اساس نتایج یک نظرسنجی انجام شده در آستانه‌ی اجلاس گروه هشت و گروه ۲۰، ۷۵ درصد کانادایی‌ها معتقدند برگزاری این گردهمایی‌ها بسیار مهم و یا به اندازه‌ی کافی مهم است. ۲۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با برگزاری این اجلاس در کانادا مخالفت کردند.

۶۰ درصد کانادایی‌ها معتقدند مخارج این اجلاس بسیار بالا است و تنها ۳۰ درصد عقیده داشتند که هزینه‌ها قابل قبول و ضروری بوده است.

صورت‌حساب یک میلیارد دلاری برای حفظ امنیت شرکت‌کنندگان در اجلاس گروه هشت و گروه ۲۰ و برنامه‌های تبلیغی از جمله ایجاد یک دریاچه‌ی مصنوعی در منطقه‌ی هانتزویل و موسکوکا در شمال تورنتو، که ده‌ها دریاچه‌ی طبیعی در آنجا وجود دارد، در محافل سیاسی و اجتماعی کانادا بسیار بحث‌انگیز شده است و جنجال‌ها و اعتراض‌های نمایندگان احزاب سیاسی مخالف دولت محافظه‌کار استفان هارپر رابرانگیخته است. بسیاری از اعتراض‌‌کنندگان به میزان هزینه‌های انجام شده، معتقدند که در پایان این اجلاس تصمیم‌ها و راه حل‌های مهمی ارائه نخواهد شد.

صد‌ها روزنامه‌نگار نیز از نقاط مختلف جهان به شهر تورنتو و محل اجلاس گروه هشت در منطقه‌ی هانتزویل آمده‌اند تا خبرها و گزارش‌های مربوط به جلسات گروه هشت و گروه ۲۰ و نیز صدای اعتراض مخالفان لیبرالیسم اقتصادی را به گوش جهانیان برسانند.

Share/Save/Bookmark