رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ دی ۱۳۸۸

برگزاری جشن‌های سال نو میلادی در جهان

ایرج ادیب‌زاده
لیدا حسینی‌نژاد

مردم کره‌ی زمین از سیدنی تا لس‏آنجلس و پاریس و دیگر شهرها، سال ٢٠٠٩ میلادی را پشت سر گذاشتند و آغاز سال ٢٠١٠ را جشن گرفتند. ایرج ادیب‌زاده از پاریس، گزارشی دارد در همین زمینه و در ادامه نیز، لیدا حسینی‌نژاد با یک شهروند هلندی گفت‌وگو می‌کند.

بخش اول فایل صوتی را از اینجا بشنوید
بخش دوم فایل صوتی را از اینجا بشنوید

در سیدنی آتش‏بازی و نورپردازی لیزری یک و نیم میلیون نفر تماشاگر داشت. در لندن آتش‏بازی خیره کننده‏ی کنار رودخانه‏ی تایمز را صدها هزار نفر تماشا کردند. در مسکو با وجود سرمای ١٠درجه زیر صفر، بیش از ١٢٠هزار نفر در میدان سرخ جشن آغاز سال را برپا کردند.


در سیدنی آتش‏بازی و نورپردازی لیزری یک و نیم میلیون نفر تماشاگر داشت

در پاریس در زیباترین خیابان جهان – شانزلیزه − بیش از ٢٠٠هزار نفر در آغاز نیمه‏شب با باز کردن بطری‏های شامپاین و بوق شیپورها و فریادهای شادمانی، فضای بسیار شاد و زیبایی به‏وجود آوردند.

سال پیش در چنین شبی بیش از نیم‏میلیون نفر در شانزلیزه حاضر بودند. در عوض امسال بیش از ٧٥هزار نفر از پاریسی‏ها در میدان تورکادرو، اطراف و زیر برج ایفل ورود سال جدید را با نورپردازی‏های تازه‏ی برج ایفل، به مناسبت یک‏صدو بیستمین سال برپایی این سمبل پایتخت فرانسه، جشن گرفتند.

٤٥‏ هزار پلیس و ژاندارم در سراسر فرانسه و ٨هزار نفر از آن‌ها در پاریس و حومه، برای امنیت جشن‏های سال نو حاضر بودند که به گفته‏ی وزیر کشور فرانسه، حادثه‏ی مهمی روی نداد.

با این حال، ١٧١نفر در پاریس و حومه‏‏ی آن به دلیل بدمستی یا آتش زدن اتومبیل‏‏ و ظرف‏ زباله بازداشت شدند. امسال نیز ٤٥ تا ٥٠ اتومبیل به طور سنتی در شب سال نو به آتش کشیده شدند.

در دنیای سیاست نیز مانند هر سال، رهبر بیشتر کشورها و هم‏چنین پاپ، رهبر کاتولیک‏های جهان، ابراز امیدواری کردند که سال ٢٠١٠ سال کم‏تنش‏تر و بهتری باشد.

نیکولای سارکوزی، رییس جمهور فرانسه، در پیام سال نو‏ گفت: «سال ٢٠٠٩، سال سخت و دشواری بود»

کره‏ی شمالی به مناسبت سال جدید، خواستار پایان یافتن روابط خصمانه‏اش با ایالات متحده‏ی آمریکا شد.

اما در فرانسه، رکورد تازه‏ای به جای گذاشته شد: رکورد فرستادن پیامک (اس.ام.اس). نزدیک به ١٥٠ میلیون پیامک تبریک سال نو و امیدواری به سال بهتر، میان فرانسوی‏ها ردوبدل شد.

ایرانی‏های پاریس و انجمن‏های مختلف در این شهر نیز از راه فرستادن اس‏.ام‏.اس و یا از طریق اینترنت، روز شنبه‏ بعدازظهر را برای گردهم‏آیی پشتیبانی از جنبش سبز اعتراضی مردم ایران، وعده دادند.

نکته‏ی دیگر این که در شب سال نوی میلادی امسال، ماه به طور کامل نورافشانی کرد. اتفاقی که آخرین بار در سال ١٩٩٠ دیده شده بود. برای تماشای دوباره‏ی ماه کامل در آغاز سال تازه، باید تا سال ٢٠٢٠ منتظر ماند.

سرانجام، اشتباه فدراسیون فوتبال ایران در فرستادن ای‏میل تبریک سال تازه‏ی میلادی به فدراسیون فوتبال اسراییل، لحظه‏های جالبی را به‏وجود آورد.

به گزارش «خبر آن‏لاین»، ای‏میل تبریک را آقای اردبیلی، مسئول بخش بین‏المللی فدراسیون فوتبال ایران برای فدراسیون فوتبال اسراییل فرستاده بود، اما پس از آن که یک شبکه‏‌ی بین‏المللی رادیویی اسراییل با آقای اردبیلی تماس گرفت، او پاسخ داد که ای‏میل را اشتباهی فرستاده است.


نورپردازی‏های تازه‏ی برج ایفل، به مناسبت صد و بیستمین سال برپایی

اما مسئولان فدراسیون فوتبال اسراییل این اشتباه را نادیده گرفتند و در پاسخ، ای‏میلی به فدراسیون فوتبال ایران فرستادند؛ با این مضمون: «ما هم سال نو را به همه‏ی شما آدم‏های خوب در ایران تبریک می‏گوییم»

من هم سالی پر از نشاط و سبز را برای شنوندگان و خوانندگان رادیو و سایت زمانه آرزو می‏کنم.

▪ ▪ ▪

لیدا حسینی‌نژاد هم به مناسبت آغاز سال نو با خیرارد، یک شهروند هلندی به زبان فارسی گفت‌وگویی کرده است و از او در باره‏ی چگونگی برگزاری مراسم سال نو در هلند پرسیده.

شب سال نو را چگونه گذراندی؟

من پیش پدر و مادرم که در شمال هلند ساکن هستند رفتم. ما هلندی‏ها شب سال نو اُلی بُل (Oliebol) و اپل فلاپ (Appelflap) می‏خوریم. غذایی سنتی و شیرینی است که پیش از تحویل سال می‏خوریم. در حقیقت، نوعی شیرینی است که در روغن سرخ می‏شود.

در واقع مراسم سال نو را خانوادگی برگزار کردید.

بله، معمولا هلندی‏ها در این شب هم‏دیگر را دعوت می‏کنند که با هم خوش باشند. خیلی‏ها تلویزیون نگاه می‏کنند که ببینند در سال گذشته چه اتفاق‏هایی افتاده است و در مورد آن باهم صحبت می‏کنند. یا اگر کسی در فامیل یا خانواده در سال گذشته فوت کرده باشد، به او فکر می‏کنند و به یادش هستند.

خیلی وقت‏ها هلندی‏ها این شب را با دوستانشان می‏گذرانند؛ یعنی لزوما با خانواده نیستند و به کنسرت و یا دیسکوها می‏روند. این‏طور نیست؟

بله، وقتی ساعت ١٢ می‏شود، همه به سلامتی هم‏دیگر چیزی می‏نوشند. سال جدید را این‏گونه شروع می‏کنند و بعد از آن جوانان به پارتی‏ و میهمانی می‏روند.

از ساعت یک نیمه‏شب به بعد، در کافه‏ها و رستوران‏های مختلف پارتی برگزار می‏شود. اما خیلی وقت‏ها تهیه‏ی کارت ورودی و بلیط برای این میهمانی‏ها مشکل است و بعضی وقت‏ها کارت‏ها از چند ماه پیش فروخته و تمام شده.

یا این که خیلی هم گران هستند!

آره، خیلی گران هستند.

روز اول ژانویه چه‏کار کردی؟

اول خیلی خوابیدم. خیلی از هلندی‏ها در این روز به سواحلی مانند اسخیفنینگن(Scheveningen) و زاندفورت(Zandvoort) می‏روند و در آن‏جا به داخل دریا می‏روند.

تو هیچ‏وقت این کار را کرده‏ای؟

نه، من این کار را نکر‏ده‏ام. هیچ وقت جرأت نکرده‏ام. خیلی هم سرمایی نیستم.

ولی با وجود این جرأت نکردی، چگونه است که عده‏ای در این هوا می‏توانند وارد آب شوند؟ به خاطر الکلی است که پیش از آن مصرف کرده‏اند و سرما را حس نمی‏کنند؟ یا از قبل خود را تمرین می‏دهند؟

مصرف الکل هم تاثیر دارد. ولی این سنتی است که برای هلندی‏ها خیلی مهم است. چون اعتقاد دارند که وقتی می‏خواهی وارد سال جدید بشوی، باید کاری کنی که جدید و پاک بشوی. یعنی دوباره زنده شوی. به همین دلیل وارد آب سرد می‏شوند که همه‏ی چیزهای سال گذشته را از بدنشان بیرون بریزند. مثل غسل تعمید است. البته خیلی مذهبی‏اش کردم، ولی …

در واقع برای پاک شدن از هر چیزی که در سال گذشته بوده و شروعی جدید است.

بله، خرافات است دیگر (با خنده)

پس این سنتی قدیمی است و ممکن است در مکان‏های کوچک در کانال‏ها یا دریاچه‏های کوچک محلی نیز این کار را بکنند؟ یا این که فقط در دریا برگزار می‏شود؟

نه، فکر می‏کنم بیشتر در ساحل دریا این کار را می‏کنند. چون آن‏جا بزرگ است و همه می‏توانند با هم به داخل آب بروند. کسی تنهایی جرأت ندارد این کار را بکند. چون ممکن است حتی قلب‏اش بایستد. به هرحال خیلی اتفاق‏ها ممکن است پیش بیاید.


بسیاری از هلندی‏‌ها اول ژانویه به آب می‏روند

فکر می‏کنم، صبح به داخل آب می‏روند، درست است؟

حدود ساعت ١٢ ظهر.

کار خاص دیگری هم برای گذراندن اول ژانویه انجام می‏دهند؟

فامیل به دیدار یک‏دیگر می‏روند. کمی هم مانند ایران است که روز اول عید خانواده با هم است و بعد از آن به دیدار دیگر اعضای فامیل می‏روند.

فکر می‏کنم، این سنت دید و بازدید بیشتر در شهرهای کوچک‏تر هلند رایج باشد.

بله، این هم سنتی است که خیلی از جوان‏ها دیگر آن را اجرا نمی‏کنند. ولی همیشه این رسم بوده و می‏دانم که خیلی از هلندی‏ها هنوز این کار را می‏کنند.

Share/Save/Bookmark