رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ مرداد ۱۳۸۸
گفت و گو با مرتضی الویزی و اسماعیل گرامی مقدم

چرا مراسم ختم محسن روح‌الامینی لغو شد؟

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

خبر تحویل جنازه‏ی محسن روح‏ا‏لامینی، فرزند یکی از اصول‏گرایان سرشناس که مشاور محسن رضایی در انتخابات اخیر بوده و در روز هجدم تیرماه دستگیر شده بوده است، به فضای پرتشنج جاری دامن زد.

Download it Here!

خانواده‏ی روح‏الامینی اجازه یافته بودند روز یکشنبه در مسجد بلال، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مراسم ترحیمی برگزار کنند. آقایان موسوی و کروبی اعلام کرده بودند که در این مراسم شرکت خواهند کرد و حضور همه‏ی هواداران جنبش سبز را نیز خواستار شده بودند. اما پیش از ظهر امروز اعلام شد که مراسم توسط خانواده‏ لغو شده است.

با آقای مرتضی الویری، نماینده‏ی آقای کروبی در «کمیته‏ی پی‏گیری آسیب‏های اخیر» که قصد شرکت در این مراسم را داشتند، گفت‏گوی کوتاهی انجام داده‏ام.


مرتضی الویزی (عکس: روزنامه اعتماد)

آقای الویری، فکر می‏کنید علت لغو مراسم ترحیم چه بود؟

احتمال می‏دهم که احساس کردند جمعیت خیلی زیادی آن‏جا جمع خواهد شد و ممکن است شعارهایی هم بدهند، با توجه به این‌که آقای کروبی و آقای میرحسین موسوی هم اعلام کرده بودند در این مراسم شرکت می‏کنند، تصور می‏کنم به این دلیل لغو کردند.

البته نامه‏ی مبنی بر لغو مراسم از جانب آقای روح‏الامینی بود. اما فکر می‏کنید خود ایشان با این ملاحظه، مراسم را لغو کردند یا این که از ایشان خواسته شده این کار را بکنند؟

حتماً از ایشان خواسته شده است. وگرنه ایشان که قبلا آگهی برگزاری مراسم ختم داده، دلیلی ندارد که آن را لغو کند. قطعاً گفته‏اند که ممکن است آن‏جا تظاهرات بشود و غیر قابل کنترل باشد، به این دلیل لغو کرده‏اند.

شما با آقای روح‏الامینی (پدر) از قبل آشنایی داشتید؟

بله، ما با آقای روح‏الامینی، اوایل انقلاب در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با هم بودیم و بعد که سازمان منحل شد، در مقطعی، آقای روح‏الامینی و تعدادی از دوستانشان در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ماندند، ولی ما استعفا کردیم.

این خبر تکان‌دهنده و عجیبی برای من بود که چه طور با فرزند آقای روح‏الامینی که از نظر فکری جزو اصول‏گرایان است، این‏گونه در زندان برخورد شده است.

ایشان هنوز جزو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است؟

خیر دیگر نیستند. آن سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، اگر اشتباه نکنم، سال ۱۳۶۷ کاملاً منحل شد.

ولی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هنوز وجود دارد.

بله، آقای بهزاد نبوی، آقای سلامتی، آقای آرمین و تعداد دیگری، سازمان جدید مجاهدین انقلاب اسلامی را پایه‏ریزی کردند که از نظر تفکر و اندیشه، تفکر اصلاح‏طلبانه دارد.

یکی از مسئولیت‏های آقای روح‏الامینی، ریاست انستیتو پاستور در ایران بوده است. به جز آن مسئولیت‏های دیگری داشته‏اند؟

همان‏طور که عرض کردم، دیگر تماسی با ایشان نداشتم. ایشان پزشک داروساز بودند. البته آن موقع که در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بودند، ظاهراً تازه درسشان تمام شده بود. مسئولیتش هم در انستیتو پاستور در رشته‏ی تخصصی ایشان بوده است.


اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی

در این میان، روز شنبه اعلام شد که آقایان موسوی و کروبی طی نامه‏ای به وزیر کشور، خواستار برگزاری مراسم یادبودی به مناسبت چهلم کشته‏‌شدگان حوادث اخیر در روز پنجشنبه در مصلای بزرگ تهران شده‏اند. آیا این مجوز صادر و این مراسم برگزار خواهد شد؟

آقای اسماعیل گرامی مقدم، از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و از مشاوران آقای کروبی، در این باره می‏گوید:

تا الان که با شما صحبت می‏کنم، هنوز هیچ‏گونه مجوزی صادر نشده است.

فکر می‏کنید مجوز صادر شود؟ امید دارید؟

در هر حال یک درخواست قانونی است که نامزدهای معترض دارند و تصور ما این است که بر اساس قانون، باید این مجوز داده شود. اما باز برمی‏گردد به تصمیمی که وزارت کشور خواهد گرفت.

جز تقاضای قانونی، آیا رایزنی و تلاشی هم برای امکان برگزاری مراسم شده است؟ و اساساً چرا فکر کردید در این شرایط، برگزاری مراسم چهلم شهدا کمک می‏کند؟

فکر نمی‏کنم رایزنی‏ای صورت گرفته باشد. ولی اگر هم بشود، قطعا کمک خواهد کرد به این که مجوز صادر شود و به هر حال تسلی خاطر بازماندگان شهدا خواهد بود.

Share/Save/Bookmark

در همین باره:
شهید مظلوم