رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ بهمن ۱۳۸۷

بحث «شیرین» لواط

رسول پدرام
rpnuri@yahoo.es

پاپ بندیکت شانزدهم در سیدنی: «در این‌جا مراتب شرم‌ساری خود را از بابت سوء ‌استفاده‌های جنسی از اطفال خردسال که توسط برخی از روحانیان و مذهبیون در این کشور (استرالیا) صورت گرفته است، ابراز می‌دارم. بدیهی است که من به خاطر درد و رنجی که قربانیان (این تجاوزات) متحمل شده‌اند؛ عمیقاً متأسفم و خود را شریک تألمات آنان می‌دانم.‌»

به گزارش خبرگزاری افه Efe - خبرگزاری رسمی اسپانیا - یک دادگاه فدرال در ایالت کنتاکی آمریکا اجازه داده است تا کیفرخواستی علیه واتیکان، به خاطر کوتاهی در امر رسیدگی به سوء استفاده‌های جنسی توسط روحانیان کاتولیک، صادر شود1.

تصمیم این دادگاه در واقع تأییدی است بر حکم مشابهی که در ماه مه گذشته توسط دادگاه دیگری در همین ایالت صادر شد.

این تصمیم به دنبال شکایت سه مرد اهل کنتاکی که مدعی بودند در دوران کودکی هدف سوء ‌استفاده‌های جنسی توسط روحانیان کاتولیک قرار گرفته‌اند، اتخاذ شد.

وکیل این سه مرد، دادخواستی در سال ۲۰۰۴ علیه واتیکان تسلیم محکمه کرد که به دنبال آن، و در توافقی برون‌دادگاهی، قرار شد که کلیسای محلی لوئیز ویل (Louisville) با پرداخت مبلغی معادل ۲۰ میلیون یورو به شاکیان پرونده، به قضیه فیصله بدهد.

این وکیل، به محض اطلاع از تصمیم اخیر دادگاه که در روز ۲۵ نوامبر گرفته شد، اعلام کرد که نه فقط کلیسای محلی، بله خود واتیکان هم در قبال سوء استفاده های جنسی روحانیان وابسته به آن مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد.

گزارش خبرگزاری افه حاکی است که صدور چنین حکمی توسط یک دادگاه فدرال علیه واتیکان، در تاریخ دادگستری آمریکا بی‌سابقه است.

هنوز معلوم نیست که آیا کسی که وکالت واتیکان را در این پرونده به عهده دارد، از حکم صادره ‌فرجام‌خواهی می‌کند و یا نه؟

طبق گزارشی منتشر شده توسط کالج دادرسی کیفری «جان جی» (John Jay) از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۲ جمعاً ۱۰ هزار و ۶۶۷ نفر، شکایاتی علیه ۴۳۹۲ تن از روحانیان در آمریکا به اتهام ارتکاب جرایم جنسی تسلیم دادگاه کرده‌اند. بسیاری از این شکایات که به صورت فرا‌دادگاهی مورد حل و فصل قرار گرفته است، ‌بیش از سه میلیارد دلار (معادل دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو) برای کلیسا‌های محلی‌ و به منظور پرداخت غرامت به شاکیان، هزینه در بر داشته است.


معذرت‌خواهی پاپ

اگر مواردی از ارتکاب جرم‌هایی که در بالا به نقل از خبرگزاری اسپانیا به آن‌ها اشاره شد، در اسپانیا اتفاق بیفتد، حتی با گذشت شاکی خصوصی و دریافت غرامت، فرد خاطی با کیفرخواست دادستان و به خاطر جریحه‌دار کردن عفت عمومی و ارتکاب جرم مشهود، تحت تعقیب جنایی قرار می‌گیرد. هم‌اکنون تعدادی از این‌گونه روحانیان خطاکار، دوران محکومیت خود را در زندان‌های اسپانیا می‌گذرانند.


پاپ بندیکت شانزدهم معذرت‌خواهی کرد

طبق ماده ۲۶ قانون اساسی اسپانیا، تشکیل دادگاه‌های ویژه از قبیل دادگاه ویژه روحانیت، دادگاه ویژه‌ی مطبوعات، دادگاه ویژه‌ی رسیدگی به جرایم کارمندان دولت و ... هر دادگاهی که منحصراً ‌به منظور رسیدگی به جرایم و تخلفات طبقه و یا صنف خاصی تشکیل شود، ممنوع است.

اصولاً وجود چنین دادگاه‌هایی معنایی ندارد؛ چون روحانیان، تافته‌ی جدا بافته‌ای در جامعه‌ی این‌جا تلقی نمی‌شوند که در صورت ارتکاب جرم در دادگاهی مخصوص به خود محاکمه شوند. طبق ماده ۱۴ قانون اساسی اسپانیا، همه در مقابل قانون یک‌سان هستند و قانون، روحانی و غیر‌روحانی نمی‌شناسد.

تا چند سال پیش بر زبان آوردن هر ‌گونه مطلبی در ارتباط با خلاف‌کاری‌های روحانیان، نه فقط گناه شمرده می‌شد، بلکه در کشور‌هایی هم که کلیسا رونق و قدرتی در آن‌ها داشت، ممکن بود شخص را به اتهام ‌«اهانت به مقام شامخ روحانیت» (البته به تعبیر خودشان) تحت تعقیب قرار بدهند.

پاپ قبلی در آخرین سفر خود به ایالات متحده‌ آمریکا، نه فقط اشاره‌ای به وجود جرایم جنسی در میان روحانیان نکرد، بلکه حاضر هم نشد اعضای خانواده کسانی را که مورد تجاوز قرار گرفته بودند و قصد دادخواهی داشتند، به حضور بپذیرد.

در عوض پاپ کنونی در سفری رسمی که‌ در ماه اوت گذشته (پنج ماه پیش) به استرالیا داشت، به وجود تجاوزات جنسی که طی ده‌ها سال توسط روحانیان کاتولیک صورت گرفته است، اعتراف کرد و به عنوان عالی‌ترین مرجع دنیای مسیحیت معذرت‌خواهی نمود2. به گزارش خبرگزاری رویترز او طی مراسم عشاء ربانی که در کلیسای جامع (کاتدرال) سنت مری (St. Mary) در سیدنی برگزار شد، اظهار داشت:

«مایلم در این‌جا اندکی تأمل کرده و مراتب شرم‌ساری خود را از بابت سوء استفاده‌ جنسی از اطفال خردسال توسط برخی از روحانیان و مذهبیون که در این کشور صورت گرفته است، ابراز دارم. بدیهی است که من به خاطر درد و رنجی که قربانیان [این تجاوزات] متحمل شده‌اند؛ عمیقاً متأسفم و خود را شریک تألمات آنان می‌دانم3

از زمان‌های قدیم از طرف مقامات کلیسا دستور اکید وجود داشته است که روحانیان و افراد وابسته به آن از هر گونه اظهار نظر و انتقادی درباره‌ی تخلفات موجود در دستگاه مذهبی قویاً پرهیز کنند، زیرا به قول سنت‌توماس4‌ (St. Thomas) در غیر این صورت «مردم‌ احمق (!)‌ ارزشی براى‌ آن‌ دستگاه قائل‌ نشده از آن‌ حساب‌ نخواهند برد.»

چند سال پیش اثری تحقیقی تحت عنوان «بچه‌بازی در کلیسای کاتولیک4» در اسپانیا چاپ و منتشر شد. این کتاب که تا ‌کنون چندین بار تجدید چاپ شده است، حاوی مطالب تکان‌دهنده‌ای در‌باره‌ی اعمال خلاف و پشت پرده‌ی روحانیان است که نویسنده با مراجعه به پرونده‌های موجود در بایگانی دادگاه‌ها، به رشته‌ تحریر در آورده است. در این کتاب نکته‌ای نمی‌توان یافت که ساخته و پرداخته‌ی خود نویسنده بوده و یا مبتنی بر روایات منقول از اشخاص موهوم باشد.

مؤلف کتاب در مقدمه‌ی آن می‌نویسد: «مسأله‌ی اساسی این نیست که روحانیانی اطفال نابالغی را اغفال کرده باشند، بلکه بحث بر سر این است که قوانین مذهبی جاری واتیکان و تمامی تشکیلات حکومتی آن، این‌گونه جرایم را مخفی کرده و روحانیان بزهکار را تحت حمایت خود دارند. در نتیجه، کاردینال‌ها، اسقف‌ها و حتی خود دولت واتیکان، عملاً و با آگاهی کامل، شرم‌آورترین جرم‌ها را که اخفا (لاپوشانی) نام دارد، مرتکب شده و می‌شوند.»

در ورای گزارش خبرگزاری اسپانیا، نکته حقوقی بسیار مهمی نهفته است که از نظر خواننده‌ی معمولی و نا‌آشنا به مسایل قضایی، نا‌دیده می‌ماند.

چنان‌چه طبق رأی آن دادگاه آمریکا، کسی بتواند علیه واتیکان اقامه‌ی دعوا بکند، در واقع دولتی را به جرم تجاوز جنسی به پای میز محاکمه کشیده است و برخلاف اظهار نظر‌های ساده‌دلانه بعضی‌ها، امر قضا در کشور‌های دموکراتیک شوخی‌بردار نیست؛ و‌لو این‌که پای رییس‌جمهور مملکت در کار باشد.

همان طوری‌ که در مورد نیکسون دیدیم که چگونه با چشمان گریان بر صفحه‌ی تلویزیون ظاهر شد و مجبور به استعفا گردید.


صحنه‌ی سوزاندن یکی از اشراف‌زادگان آلمان در کنار دیوار زوریخ ‌با پیشخدمتش ‌که با هم رابطه‌ی جنسی داشته‌اند.

مسائل و روابط جنسی (انسان با انسان و یا انسان با حیوان) به طور اعم، و لواط به طور اخص، از قدیم‌الایام در ادیان مختلف مورد توجه و بحث و فحص بوده است. تا جایی‌که بخش چشمگیری از رساله‌های روحانیان خودمان هم به آن اختصاص دارد و رویکردی موشکافانه‌تر و گسترده‌تر نسبت به امر لواط دارند که پرداختن به آن از موضوع این گفتار خارج است.

روزی آقای مهندس امیرانتظام (قدیمی‌ترین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی ایران) در مصاحبه‌ای رادیویی با آقای حسین مهری اظهار می‌کرد که یکی از روحانیان را در تلویزیون دیده است که در‌باره‌ی زنا صحبت می‌کرد و چون حرفش به پایان رسید گفت‌: «و "بحث شیرین لواط" را به برنامه آینده موکول می‌کنیم.»


جرم جنسی و تعریف آن

تا زمان برگزاری شورای کلیسایی ترانت‌5 تعریف مشخصی از جرم جنسی و نحوه‌ی بر‌خورد با آن در دنیای کاتولیک مذهب وجود نداشت. در این زمان (یعنی ۵۰۰ سال پیش) بود که جرم جنسی تعریف و نحوه‌ی مجازات آن مشخص شد. طبق تعریف شورای ترانت مجرمان جنسی عبارتند از:

۱- خود‌ارضایان، که عمل آن‌ها جرم نبود و فقط گناه به شمار می‌آمد و می‌شد از آن چشم‌پوشی کرد و در نتیجه مشمول مجازاتی نمی‌شدند. با وجود این، از آن زمان به بعد پزشکان داروهایی را برای مالیدن به قسمت‌های خاصی از بدن، به زنان مجرد و بیوه‌زن‌ها تجویز نکردند.

۲‌- زناکاران معمولی (زن و مردی مجرد) که به میل و رضای خود - و به قول عوام من راضی و تو راضی - با هم رابطه‌ی جنسی داشته‌اند.

۳- زانی محصن (مرد زناکار زن‌دار) و زانیه‌ی محصنه (زن زناکار دارای شوهر)

۴‌- مردان دو زنه (اعم از این‌که با آن‌ها ازدواج کرده باشند و یا فقط در آن واحد با هر دوی آن‌ها روابط عاشقانه داشته باشند.)

هنگام مطالعه‌ی پرونده‌های مربوط به محاکمات این‌گونه مجرمان، گاه به مواردی بسیار جالب و در عین حال‌ خنده‌دار می‌توان برخورد.

به طور مثال خوان اسکودرو (Juan Escudero) را که جوان کولی خوش قد و بالایی بوده است و با یک مادر و دختر هم زمان با هم رابطه‌ی عاشقانه داشته است، به محاکمه می‌کشند.

او در مقام دفاع از خود می گوید: «چی؟ من مرتکب گناه شده باشم!‌ من اول ترتیب دختره را دادم و بعد سراغ مادرش رفتم. اگر بر عکس عمل کرده بودم، آن وقت آن دختر می‌شد دخترخوانده‌ی من و حرف شما درست بود و من گناهکار بودم.» دادگاه شرع دفاعیات متهم را وارد ندانست و او روانه‌ی زندان شد.

۵ - به این عده باید گروه کسانی را هم اضافه کرد که از مقام مذهبی خود برای اغفال زنان و دختران سوء استفاده می‌کرده‌اند. رسیدگی به اتهامات این عده، در صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت بود که در بیشتر موارد آن‌ها را به صومعه‌های دوردست تبعید می‌کرد.

در عوض افراد عادی را در درجه‌ی اول نقره‌داغ می‌کردند و اموالشان را می‌گرفتند (چون اخذ وجوهات از اولویت خاصی از نظر پدران روحانی بر‌خور دار بود) و اگر پول و پله‌ای نداشتند، آن‌ها را در ملأ ‌عام شلاق می‌زدند و چنان‌چه جرم سنگینی مانند لواط مرتکب شده بودند، زنده در آتش می‌سوزاندند.

در همان سال‌هایی که مرتکبین لواط را در اسپانیا و بسیاری از کشورهای اروپایی در قرون وسطا در آتش می‌سوزاندند، انجام عمل لواط در ایران و بسیاری دیگر از کشور‌های خاورمیانه، نه فقط کار زشتی به شمار نمی‌آمد، بلکه مرتکبین چنان عملی از بر زبان آوردن آن، ابایی نداشتند.

سعدی شیرازی که در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمده است و خودش می‌گوید‌: «همه قبیله‌ی من عالمان دین بودند.» در باب پنجم گلستان می‌نویسد:

«در عنفوان جوانی چنان‌که افتد و دانی (یعنی همان طوری که معمول است و همه می‌دانند ...) با شاهدی سر و سری داشتم.» در همین باب از گلستان، داستان قاضی همدان را می‌خوانیم که «با نعلبند پسری سر خوش بود و نعل دلش در آتش.»

در تاریخ، به اسامی پادشاهان و والیان زیادی در ایران و دیگر کشور های اسلامی بر می‌خوریم که پسر و یا پسر‌هایی زیبا‌روی به عنوان معشوق داشته‌اند و آن‌ها را همه جا به همراه خود می‌برده‌اند، بی آن که روحانیان، کاری به کارشان داشته باشند.

شاه اسماعیل دوم صفوی «پسری خوشگل و زیبا به نام حسن بیگ حلواچی» داشت و «اسماعیل دقیقه‌ای از آن پسر دور نمی‌شد. در یکی از شب‌ها بیش از همیشه میگساری کرد و بیش از همیشه از معجون تریاک و حشیش خورد و با آن پسر زیبا به بستر رفت و دیگر از آن بستر بیرون نیامد6

مونتسکیو هم در «روح القوانین» می‌نویسد وقتی که قصر سلطان احمد را در استانبول به تصرف درآوردند، حتی یک نفر زن هم در حرمسرای او نیافتند؛ بلکه تمامی اهل حرم پسر بودند7.

به طوری که در تاریخ می‌خوانیم، در زمان صفویه که اوج نفوذ و سلطه‌ی روحانیان بود، پسر‌های «آن کاره» به طور علنی در حمام‌های عمومی انجام وظیفه می‌کرده‌اند.

شاه طهماسب در سال ۹۴۰ هجری قمری (۱۵۳۳ میلادی) طی فرمانی قدغن کرد که: «حکم مطاع واجب‌الاتباع صادر گشته که در ممالک محروسه، شراب‌خانه و بنگ‌خانه و معجون خانه و بوزخانه (دکه‌ی عرق‌خوری) و قوال‌خانه و بیت‌الطف (فاحشه‌خانه) و قمارخانه و کبوتر بازی نباشد ... و سایر نامشروعات را مثل ریش تراشیدن، تنبور زدن و دیگر آلات لهو رفع نمایند و منع نقاره زدن و اجتماع کردن در بقاع خیر نمایند‌ ... و منع امارد (جمع امرد، مرد و یا پسر آن کاره) نمایند که در حمامات خدمت نکنند8

می‌توانید این متن را به صورت صفحه‌بندی کتابی و در قالب پی.دی.اف. از این‌جا دریافت کنید.

پانوشت:

1- El Vaticano será juzgado en EEUU por negligencia en casos de abusos sexuales

2- El Papa pide perdón por primera vez por los casos de pederastia

3- Text of Pope's apology for sexual abuse in Australia

4- از این قدیس، به عنوان قدیس حامی دانشگاه‌ها و مراکز عالی آموزشی یاد می‌شود و او به لاتین می‌گوید puplo stulto به معنی «مردم ابله، مردم احمق، مردم سفیه»

5- Pederastia en la Iglesia católica

6- Concilio de Trento

7- دکتر همایونفر، جای پای شعر در زبان فارسی، ج ۳ ص ۲۲۹

8- Montesquieu, Del Espíritu de las Leyes, کتاب شانزدهم

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سوءاستفادهٔ جنسی از کودکان موضوع مناسبی برای مزه‌ریختن در عنوان گزارش نیست. بهتر است اشارات طنزآمیز و بروز قریحهٔ طنز را برای گزارش‌های دیگر نگه دارید.

-- Mardavij ، Dec 8, 2008 در ساعت 07:27 PM

از آنجا که بر میآید در زمان مولانا و شمس نیز این مطلب امری رایج بود . شمس در این باره در مقالات خودش که در کتاب خط سوم نوشته دکتر زمانی به چاپ رسیذه است می گوید : پدر تو را از این جهت به مدرسه فرستاد که مردم حریص هستند و طمع میکنند در پسر

-- یاشار ، Dec 8, 2008 در ساعت 07:27 PM

البته همه این داستانها رو به شیعه نچسبونند/ جناب عمر
هم در در حدیثی که از ایشون نقل شده گفته در راه
رفتن به حج (که در آن زمان مسافران مسافتهای طولانی را از کشورهای مختلف برای رسیدن به مکه طی می کردند)و ممکن بوده در کاروانها
زنی همراهشان نبوده گفته که در صورت اضطرار و فشار جنسی به مردحکم به حلیت یعنی حلال بودن عمل لواط داده می شود!.تو فیلم سیصد هم برای منحرف نشون دادن ایرانیها حشایارشا و سربازانش به شکل . شمایل همجنسبازها به تصویر کشیده شده اند و لابد
اگر آخوندهای ما اینکاره بوده اند حالا که به قول بعضی معروفین در کلیساها کشیش همجنسگرا بودن هم که دیگر
یک امر پذیرفته شده شده..
اگر یک زمانی این چیزا تو ایران عزیز باب بوده حالا که قربونش برم "گی کلاب" های غربی تو غرب علنا مشفول فعالیتندو التون جان عزیز با جرج مایکل رسما ازدواج می کنند.

-- بدون نام ، Dec 9, 2008 در ساعت 07:27 PM

ممنون از مطلبتون

-- هادی ، Dec 9, 2008 در ساعت 07:27 PM

این جناب بدون نام یعنی هنوز تفاوت بین أزادی جنسی و سو‌‌‌ ء استفاده جنسی رو نمی دونه؟! مغلطه تا کجا؟

-- خواننده شب ، Dec 9, 2008 در ساعت 07:27 PM

با Mardavij موافقم.

-- علی ، Dec 9, 2008 در ساعت 07:27 PM

لطفا به مطالب ديگرى هم كه آقاى رسول پدرام نوشته اند، لينك بدهيد.

-- بختيار ، Dec 9, 2008 در ساعت 07:27 PM

حر فه ای نمی نویسید آقا! این صد دفعه. اگر اینجوری می خواین بنویسین، یک وبلاگ بزنید و خلاص! من از طرفداران رادیو زمانه هستم و انتظارم اینه که استانداردهای خبریتون رو ببرید بالا ولی دریغ...... البته تنوع مطالب جالب است و به همین خاطر هنوز مشتری اینجا هستم.
راستی با نظر دوستمون هم موافقم که اینجا جای شوخی نبود. حرفه ای نیستین دیگه!

-- بدون نام ، Dec 10, 2008 در ساعت 07:27 PM

متاسفانه تیتر مقاله جدی بودن این مقاله را کاهش میدهد. پیروز باشید.

-- ارمان ، Dec 10, 2008 در ساعت 07:27 PM

1- کوتاه و گویا. سپاس
2-اگر کتاب "شاهدبازی" از سیروس شمیسا را هم نگاهی کنیم بد نیست.
3- بچه بازی مقوله ی اجتماعی پیچیده ای است. آخرین پژوهش پزشکی پی به ژنتیکی بودن این گرایش جنسی در بعضی از بچه بازها برده است و در هلند گروهی بچه باز(پدوفیل) در صدد به ثبت رساندن قانونی انجمن پدوفیل ها هستند.
4 -بین پدیده ی بچه بازی و هوموسکسوآلیته هم ترادف هست و هم تنافر.
5-بین بچه بازی و تجاوز جنسی به کودک فرق است.
6- آنچه که از همه چیز مهمتر است، شکل گیری شخصیت اجتماعی کودک مورد تجاوز قرارگرفته در بزرگسالی اش است. چنین کودکانی می توانند دارای نارسایی های رفتاری و کرداری در بزرگسالی داشته باشند. اکثر آنها پرخاشجو، قدرت طلب، متجاوز و ... می شوند و تعدادی م توسری خور و فرمانبر .
7- یکی از بزرگترین علت های اختلافات زناشویی ناشی از چنین تجربه ای در کودکی زن یا مرد است.
کودک آزاری، بچه بازی، سواستفاده ی جنسی از کودکان یا تجاوز جنسی به کودکان توسط پدر، مادر، برادر، خواهر، و دیگر فامیل ها و نزدیکان زیر مجموعه ای از یک مجموعه ی بزرگ هستند.اگر قرار است به این موضوع در حوزه ی روانشناسی رفتاری فرد و اجتماع پرداخته شود، بهتر است آنها را از هم تفکیک کرد.
8- تابویی بودن این پدیده در اجتماع ایران نه تنها موضوعی دولتی بلکه به همچنین ریشه در تجربه ی کودکی بیش از 40% مردان و زنان ایرانی است.مردان و زنان ایرانی ابا از بازگویی تجربه های شخصی شان دارند.

9- داستان خروس از ابراهیم گلستان یکی از نوادر بازتابِ این پدیده در حوزه ی ادبیات است.
10- شاید کم بودنِ تعداد نظرات در این مفاله، مربوط به همان ابای از افشای تجربه ی شخصی خوانندگان زن و مرد باشد.
11- کودکی که در کودکی مورد تجاوز و یا سواستفاده ی جنسی قرارگرفته باشد،وقتی پدر، مادر، آموزگار، و غیره شود، نارسایی شخصیتی اش همه ی اطرافیان اش را اذیت خواهد کرد.
12-...

-- بدون نام ، Dec 10, 2008 در ساعت 07:27 PM


آقای پدرام، پدوفیلی یا سوء استفاده جنسی از کودکان مقوله ای جدا از عمل لواط و یا هموسکسوالیته است. لطفا این تیتر را عوض کنید چون هم باعث سردر گمی خواننده و هم باعث توهین به هم جنسگرایان می شود.

فروغ

-- بدون نام ، Dec 10, 2008 در ساعت 07:27 PM

تیتر شما توهین آمیزه و تلخی سوءاستفاده جنسی رو مسخره آمیز جلوه میده

-- مه سیما ، Dec 10, 2008 در ساعت 07:27 PM

interesting article

-- mouhebat sobhani ، Jan 24, 2009 در ساعت 07:27 PM

this is the article we discussed.

-- mouhebat sobhani ، Jan 24, 2009 در ساعت 07:27 PM