رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ اسفند ۱۳۸۵

متأسفم، تجربه کانادایی ندارید!

فریبا صحرایی

وزیر مهاجرت استان انتاریو از حذف برخی شرایط دشوار استخدام خارجیان در مشاغل مختلف این کشور خبر داد.

"مایکل کل" در گفت‌وگویی با زمانه اعلام کرد: از این پس در استان انتاریو تجربه جهانی، جایگزین تجربه کار کانادایی می‌شود و موقع استخدام، این توانایی‌ها و تجربیات کار بین‌المللی افراد است که باید در گزینش آنها تعیین کنده باشد، نه تجربه کانادایی آنها.


وزیر امور مهاجرت کانادا (سمت چپ) و مایکل کل (راست) در حال امضای توافق‌نامه مهاجران کانادا-انتاریو (نوامبر ۲۰۰۵)

وزیر مهاجرت و شهروندی استان انتاریو که در جمع روزنامه‌نگاران و نویسندگان خارجی مقیم تورنتو شرکت کرده بود، با اشاره به این که کاربرد جمله "ببخشید تجربه کانادایی ندارید"، در انتاریو غیر قانونی شده است، گفت: ما با تقویت و حمایت از دوره‌های کوتاه مدت آموزشی برای مهاجران متخصص، در کالج‌های انتاریو سعی می‌کنیم تا آنها را در کم‌ترین زمان ممکن وارد بازار کار کانادایی کنیم، بدون این که به بهانه نداشتن تجربه کانادایی، مانع از رشد آنها شویم.

او گفت: اینجا در کانادا مردم از کشورهای مختلف با قدرت خارق‌العاده‌ای به نام "تجارب جهانی" گرد هم می‌آیند و ما دیگر نمی‌خواهیم با استفاده از چهار کلمه وحشتناک "ببخشید تجربه کانادایی ندارید" این قدرت بالقوه را هدر دهیم.
او گفت: ما هر نوع برخورد این چنینی را با مهاجران در استان انتاریو غیر قانونی کردیم و به جای آن به دنبال تجارب جهانی آنها هستیم.

در کشور مهاجرخیز کانادا که پذیرای سالانه نزدیک به ۲۲۵ هزار مهاجر و نیروی متخصص و تحصیل کرده از کشورهای خارجی است، معضلی به نام کاریابی و اشتغال همواره مهاجران را آزرده کرده و آنها را واداشته است تا به مشاغل سطح پایین و کم درآمد و غیر مرتبط با تخصص آنها تن دهند. بامقوله تجربه کار کانادایی، تقریبا همه مهاجران آشنا هستند و از آن به عنوان یک مشکل جدی یاد می‌کنند. هر جا برای کار مراجعه می‌کنی اولین سوالی که با آن مواجه می‌شوی تجربه کار کانادایی است.

نداشتن تجربه کانادایی، موجب شده تا همه روزه عده زیادی از نیروهای متخصص، به دنبال کارهای داوطلبانه و به قولی مجانی برای شرکت‌ها و نهادهای کانادایی باشند و به کار بی‌مزد تن دهند. دست کم برای چند ماه اول ورودشان این وضعیت الزامی است. یا این که در حالت دوم، به عنوان کارگران فصلی و پاره‌وقت به کارهای سخت با دستمزد ناچیز بپردازند. یقینا خیلی از ایرانیان مقیم کانادا با مقوله "تجربه کانادایی" آشنا هستند. چنانچه در این زمینه برخی از آنها در گفت‌و‌گو با رادیو زمانه از تجارب تلخ خود گفته‌اند.

گزارش کامل را از اینجا بشنوید.

گر چه موضوع چند فرهنگی بودن یکی از وجوه تمایز کانادا از سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی است، اما در برخی موارد از جمله اشتغال مهاجران خارجی با وجود مسایلی مثل مقوله تجربه کانادایی به جایی می‌رسد که با روح چند فرهنگی بودن آن در تناقض جدی قرار می‌گیرد . شما هم اگر چنانچه در این زمینه تجربه‌ای دارید برای ما بنویسید و بگویید. تجربه کانادایی از نگاه شما چیست؟

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خیلی خوبه ، حالا باید دید نتیجه اش چی می شه ؟
من 9 سال پیش وقتی آمدم اینجا خیلی سختی کشیدم تا بتوانم تو یکی از شرکت های کامپیوتری کار پیدا کنم. تازه یک فوق لیسانس داشتم ، بازهم دو سال تو دانشگاه درس خواندم . چون که تجربه کانادایی می گفت ندارم .
شیوا
تورنتو

-- شیوا ، Feb 27, 2007 در ساعت 06:18 PM

با سلام
با تشکر از رادیو زمانه و خانم صحرائی برای پوشش مطالب مهم برای مهاجران ایرانی به کانادا ؛ من به این دوستان پیشنهاد می کنم که اطلاعات بیشتری مثلا تاریخ این ملاقات را اعلام کنم . اگر اشتباه نکرده باشم حداقل متعلق به چند ماه پیش است و آقای وزیر که از دولت لیبرال د راستان انتاریو هست ؛ و فرمایشات انتخاباتی کرد ه است.
کانادا در سال 2010 تمامی نیروی کارش مهاجرین خواهند بود.
کانادا بر عکس انچه که اعلام میکند تاانجا که در توان دارد از تسهیلات لازم برای متخصصان استفاد نخواهد کرد زیرا د ریک کلام کانادانیاز به نیروی کارگر ارزان تحصیلکرده دارد . این کلامی بود که حتی جک لیتون رهبر حزب نیو دموکرات ( ان.دی.پی) در مصاحبه ای که باوی در بهار سال گذشته داشت و متن کامل ان هم د رشهروند تورنتو چا پ شد تاکید گرده بود/

اگر دولت اراده کند می تواند با گذراندن قانون مسکلات را کم کند .
کانادا بخوبی می داند اگر مهارت ها و تخصصهای مهاجران را بره رسمیت بشناسد مجبور است سهم واقعی مهاجران را در زمیینه سیاست گذاری و تصمیم گیر ی های کلان به رسمیت بشناسد.

به عنوان مثال در آمریکا پزشگان مجبور به گذراندن دو امتحان هستند د رحالیکه د ر کانادا نیاز به گذراندن دوره ها یمختلفی دارند که کمتر از 2 سال طول نخواهد کشسد
مثلا برای بدست اوردن حسابداری خبره دوره ان اخیرا به بیش از 2 سال منجر شده است د رحالی که در 1991 شاید با یکسال می شد به ان درست یافت.
تا زمانی که اقلیتهای قومی نتوانسته باشند صدای واقعی خود را در مراکز تصمیم گیری بدست اورد ه باشند ما شاهد این وعده های انتخاباتی برای جذب رای مهاجران خواهیم بود.
دیروز سی .بی .سی کاناد ا برنامه ای در ایتن مورد دشات که یک هندی استاد ریاضی مجبور بود که در دونات شاپ ( قهوه خانه ) کار کند و بعداز چند سال نتوانسته بود کاری در زمینه حرفه خودش پیدا کند.
به گفته استاد دانسگاه رایرسون در این زمینه بسیاری از مهاجران به د لیل ناامیدی از پیدا کردن کا رخود از کانادا به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند.
امیدوارم کسانی که می خواهند ا زایران به کانادا مهاجرت کنند > حتما قبل از خراب کردن تمامی پلهای پشت سرشان ؛ دو - سه هفته ای را در کا نادا بمانند تا هم از نزدیک واقعیت ها را ببنیند و بر ان اساس تصمیم گیری کنند.
با امید به برقراری قانونو ایجاد اشتفال در ایران که مانع موج مهاجرت به کانادا شود که د رنهایت انان برنده نخواهند بود
سعید سلطانپور -روزنامه نگار تورنتو

www.politicofcanada.blogspot.com
www.knaoun-e-bayan.blogspot..com

-- سعید سلطانپور ، Feb 27, 2007 در ساعت 06:18 PM

man inja zarfe 3 mah az voroodam kar mortabet ba reshtam peyda kardam,va oun hame tars o vahshati ke dashtam az beyn raft, albatte inam begam ke bastegi be reshteye adam ham dare

-- koli ، Feb 27, 2007 در ساعت 06:18 PM

chizi ke to canada peyda nemishe kare mortabet ba reshte haye fanni va mohandesiye, aghayoon va khanoomayee ke mikhain biyayen canada, injoori hesab konid, canadayee ha ehtiaj be meghdare ziad i kargar dar zamine haye mokhtalef mesle sakhteman sazi , kar dar donut shop va ya coffee shop va amsale in karha darand, amma tarjih midan afradio ke baraye inkar varede keshvareshoon mikonan tahsilat e aliye dashte bashan, in majaraye mohajerat be canadast, makhsoosan mohandesin e aziz deghat konid!!!!!!!!!!

-- بدون نام ، Feb 28, 2007 در ساعت 06:18 PM

I can say that Canada is tough for all immigrants, but I have seen wonderful growth by the Iranians from 10 years ago I am waiting for Iranians to become more united and support each other We need to work on this,

-- M. ، Feb 28, 2007 در ساعت 06:18 PM