رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ آبان ۱۳۸۵

درگذشت فریدون هویدا؛ نویسنده سیاستمدار نقاش

روز شنبه، چهارم نوامبر، فریدون هویدا بر اثر بیماری سرطان در آمریکا درگذشت.

او، هم به عنوان چهره‌ای سیاسی شناخته شده بود و هم روشنفکری اهل قلم. در مقام سیاست، او ۱۷ سال از ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷ نماینده ایران در سازمان ملل بود. در سالهای پس از انقلاب ۵۷، عضو کمیته‌ی ملی سیاست خارجی آمریکا بود. کتاب «سقوط شاه» اثر بسیار معروف فریدون هویدا است که چالشهایی را در زمان انتشار برانگیخت و تاکنون بارها در تهران (به ترجمه‌ی ح.ا. مهران و توسط انتشارات اطلاعات) به چاپ رسیده است.

در ساحت روشنفکری نیز علاوه بر رمان «قرنطینه» که از او چهره‌ای متفاوت ارائه می‌کرد، دوستی بسیار صمیمانه‌اش با صادق هدایت و همچنین تأسیس مجله‌ی بسیار معتبر «کایه دو سینما» (به همراه چند تن دیگر) از آثار و فعالیتهای فریدون هویدا به شمار می‌رود.


رادیو زمانه به مناسبت درگذشت فریدون هویدا، گفت‌وگویی کرده است با فرهاد سپهبدی (سفیر ایران در مراکش، به هنگام فرار شاه، و نیز یکی از بستگان نزدیک فریدون هویدا) و همچنین دکتر رسول نفیسی، جامعه‌شناس ایرانی ساکن آمریکا.

گفت‌وگوی کامل را اینجا بشنوید.


چند تصویر از برادران هویدا- برگرفته از سایت ایرانیان

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چرا مصاحبه‌کننده این طوری مصاحبه می‌کند؟!؟ یک متن که کاملا ادبی نوشته شده را خیلی خشک برای مصاحبه‌شونده می‌خواند. دور از جون در مجمع عمومی سازمان ملل نطق نمی‌کند که. یک خرده رلکس‌تر و صمیمی‌تر لطفا. بعد هم سوال‌ها طوری از قبل آماده است که مصاحبه‌شونده هر جوابی به یک سوال بدهد سوال بعدی می‌آید!

-- یاسر ، Nov 6, 2006 در ساعت 08:51 PM

God b bless his soul. he was a marvellous and generous man. I was lucky enough to known him via emailing...the world has lost a good man. khoda biyamorzatezh ..

-- yousef kalkhorani ، Nov 8, 2006 در ساعت 08:51 PM

مصاحبه جالب دیگری با خود فریدون هویدا را میتوانید در این آدرس بشنوید
http://www.stockholmian.com/news
/persiska/2006/11november
/013_encrypt.htm

-- نسرین ، Nov 8, 2006 در ساعت 08:51 PM