رادیو زمانه > خارج از سیاست > با همسایگان > اهمیت تلویزیون مشترک فارسیزبانان | ||
اهمیت تلویزیون مشترک فارسیزبانانشهزاده سمرقندیshahzoda@radiozamaneh.comهمانطور که میدانید، چند ماه پیش از نوروز ۱۳۸۹، دولتهای فارسیزبان ایران، تاجیکستان و افغانستان اعلام کرده بودند که در اولین روزهای نوروزی تلویزیون مشترک فارسیزبانان را بهراه خواهند انداخت.
طرح به راه انداختن تلویزیون مشترک بین سه کشور، از چند سال پیش مطرح بود. اما به دلایل سیاسی و اقتصادی تا بهار عملی نشده بود. این بار نیز برای سومینبار برنامهی شروع به کار این تلویزیون به تعویق انداخته شد و تاکنون مهلت دیگری برای شروع کار آن اعلام نشده است. در این برنامهی «همسایگان» چند گفتوگو روی این موضوع انجام دادهام و نظرهای چند تن از فارسیزبانان را جویا شدهام. صاحبنظران از اهمیت و نیاز به چنین تلویزیونی بین کشورهای فارسیزبان گفتهاند.
پیش از همه، به سراغ ثریا پرلیکا، رییس «اتحادیهی سراسری زنان در افغانستان» رفتم و نظر او را در بارهی این موضوع پرسیدم. خانم پرلیکا میگوید که دولت افغانستان نباید هیچ مشکلی با اجرای این طرح داشته باشد. چون به راه افتادن تلویزیون مشترک فارسیزبانان در رشد و توسعهی فرهنگی بین این سه کشور تاثیر مثبتی خواهد داشت. اما در عین حال معتقد است که با توجه به اختلافنظرهای موجود بین سه کشور، پیش از شروع به کار این تلویزیون، دولتهای سه کشور باید با هم به توافق برسند. ثریا پرلیکا: در هر صورت اگر این سه کشور بتوانند تلویزیون مشترکی داشته باشند، بسیار خوب است. هم یک تبادل فرهنگی و تجارب است و هم با توجه به زبان، فرهنگ و تاریخ تقریبا مشترک بین این کشورها، چنین تلویزیونی باعث میشود که مردمان هرسه کشور به هم نزدیک شوند و تفاهمها در میانشان بهوجود بیاید. اما از نظر تفاوتهایی که بین سیاستهای حاکم بر سه کشور وجود دارد، ممکن است بار دیگر ایران دست بالا پیدا کند که تبلیغات مربوط به خود را پیش ببرد تا مبادا مردم ایران تحت تاثیر آزادیهایی که در تاجیکستان، به خصوص در ارتباط با موزیک، رقص و… وجود دارد، قرار بگیرند. وضعیت افغانستان هم ممکن است از لحاظ سیاسی، اخبار و… بعضی مشکلات و چالشها را بهوجود بیاورد. این فکر در اصل خود، موضوع خوبی میتواند باشد که در رشد و توسعهی هر سه کشور در رابطه با مسائل فرهنگی مفید واقع شوند. اما قبل از به وجود آمدن این تلویزیون، باید موافقتهایی بین سه کشور صورت بگیرد. مثلا ایران بعضی مسائل سختگیرانهی ایدئولوژیک خود را آنقدر انعکاس ندهد یا بر ضد حکومتها تبلیغات نکند و کلا تبلیغاتی بر ضد کشورهای دیگر در آنجا صورت نگیرد. این است که در شرایط امروزی، ایجاد چنین تلویزیونی، به نظر من مشکل میآید. ایجاد تلویزیون مشترک بین سه کشور در پرنسیب مورد تایید و کار بسیار خوبی است، اما سیاستهای مختلفی که دارند، به خصوص با سیاستهای جمهوری اسلامی ایران و تنشهایی که وجود دارد، ممکن است ایجاد آن در کوتاهمدت، به دور از مشکلات نباشد. اما عبدالفتاح واحداُف، مدیر «مونیتورینگ رسانههای مستقل در تاجیکستان» میگوید که مشکل اساسی، نگرانی تاجیکستان است که فکر میکند ممکن است دولت ایران از طریق این تلویزیون به ترویج دین در تاجیکستان بپردازد؛ کاری که در قانون اساسی تاجیکستان ممنوع اعلام شده است. از سوی دیگر، ایران نگران بیحجابی زنان تاجیک است و اصرار بر سر رعایت پوشش اسلامی دارد. در حالی که چندی پیش وزارت فرهنگ تاجیکستان اعلام کرد که حاضر شدن با روسری در دانشگاهها، برای دانشجویان دختر ممنوع است، اکنون با اصرار دولت ایران روبرو شده است که مجریان زن و یا زنان آوازخوان و یا رقاصان زن تاجیک، باید پوشش اسلامی را رعایت کنند. آقای عبدالفتاح واحداُف میگوید: مشکلاتی در مورد ایجاد تلویزیون مشترک بین کشورهای فارسی زبان، افغانستان، ایران و تاجیکستان وجود دارد؛ از جمله این که ایدئولوژی دولت تاجیکستان، دولت دنیوی، یعنی دولتی است که از دین جدا است. به این دلیل آزادی اندیشه، بیان و سخن در این کشور، نسبت به کشورهای ایران و افغانستان نسبتاً وسعتیافتهتر است. به باور من، به خاطر همین مشکلات است که امروز طرح تلویزیون مشترک بین سه کشور، نمیتواند جاری شود. تاجیکستان برای نمایش دادن برنامههای تلویزیون ایران و یا افغانستان هیچ مشکلی ندارد. این برنامهها بدون تلویزیون مشترک هم آزادانه در کشور ما پخش میشوند. مشکل تلویزیون تاجیکستان است و کشورهای ایران و افغانستان نمیتوانند برنامههای تلویزیون این کشور را در کشورهای خود پخش کنند. مثلا چون زنان در تاجیکستان حجاب ندارند و حجابپوش نیستند، نمیتوانند این نوع پوشش را در تلویزیون ایران نمایش دهند. از سخنان شما میتوان به این نتیجه رسید که به دلایل مذهبی محکمی که در ایران رایج است، نزدیکی سه کشور فارسی زبان در این زمینه، به تعویق انداخته شده است. به نظر شما این سه کشور در چه جهتهایی همدل و همزبان هستند و هیچ مشکلی برای نشستن دور یک میز ندارند؟ بین تاجیکستان، ایران و افغانستان هیچ مشکل حتی مذهبی هم وجود ندارد. مشکلات همان مسائل ظاهری موجود هستند. در زمینههای معنویای مانند فرهنگ، دین، صعنت و… ما هماندیشه و همعقیده هستیم. منظور این است که ما مشکلات اقتصادی و از این دست با هم نداریم، مشکلات ما فقط در ظاهر مذهبی است که مردمان در بعضی از کشورها نمیتوانند آن را بپذیرند.
اما برخی دیگر از صاحبنظران معتقدند که نفوذ روسیه هم بیتأثیر نیست. امید جیهانی، یکی از دانشجویان تاجیک مقیم روسیه، معتقد است که فارسیزبانان باید به سوی برداشتن مرزها بروند. وی میگوید که اگر فارسیزبانان میخواهند با دیگر کشورهای اروپایی همپا بشوند، باید از طریق همبستگی با همزبانان و همفرهنگان خود جلو بروند. وی در ارتباط با عقب افتادن طرح تلویزیون مشترک فارسیزبانان میگوید که امید ندارد چنین تلویزیونی بتواند شروع به کار کند. تلویزیونی که قرار است دفتر آن در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، مستقر باشد. امید جیهانی: جامعهی تاجیکستان خیلی از دیگران پرت مانده است و ما اگر خواسته باشیم به جامعهی جهانی بپیوندیم، باید توسط کشورهای همفرهنگ و همزبان خودمان این کار را بکنیم. اما ما هنوز نمیتوانیم بین خودمان بر سر یک کار فرهنگی مشترک به توافق برسیم، چه برسد به برداشتن مرزهای سیاسی مانند اتحادیهی اروپا. ایران، افغانستان و تاجیکستان خیلی راه دارند تا این که تبدیل به یک اتحادیهی فارسیزبانان و … شوند. چنین تلویزیونی را نمیتوانند راه بیاندازند، چه برسد به این که بخواهند یک کشور بشوند. من از این نظر امید ندارم. راستاش را بخواهید، من نسل بزرگتر را درک نمیکنم که چرا چنگ به زمان شوروی میاندازند. شوروی گذشته است دیگر. البته آنچه از آن زمان خوب بود، باید میماند. مثلا آموزش و پرورش مجانی برای همه، پزشکی مجانی برای همه و… چیزهای خوب سیستم کمونیسم باید میماند که آن هم نماند. نسل بزرگسالتر در زمان شوروی، سعی میکرد با دولت شوروی مبارزه کند و جشنها، زبان و فرهنگ ملی را زنده کند. امروز که دیگر با دولت خودمان نباید در این زمینه مشکلی داشته باشیم. این بود گفتوگوهای کوتاهی با چند تن از صاحبنظران در بارهی راه افتادن و یا راه نیفتادن برنامههای تلویزیون مشترک فارسیزبانان که قرار بود در روزهای اول نوروزی شروع به کار کند. اما به دلایلی که تا بهار از جانب هیچیک از این سه کشور فارسیزبان اعلام نشده است، این تلویزیون شروع به کار نکرد. این موضوعی است که رادیو زمانه از چند سال پیش، از زمانی که این طرح برای اولین بار مطرح شد و رؤسای جمهور هر سه کشور آن را در رسانهها اعلام کردند، دنبال کرده است. اگر شما هم نظری در این باره دارید، برایمان بنویسید. پای همین مطلب در سایت رادیو زمانه، نظر خود را منتشر کنید. برایمان مهم است که بدانیم نظر شما چیست: آیا نیاز به چنین تلویزیونی وجود دارد؟ آیا تاثیر آن را برای سه کشور فارسیزبان مثبت میبینید و یا منفی؟ |
نظرهای خوانندگان
ايران بيش از اينكه به افغانستان و تاجيكستان بهابدهد بهتر است براي جلوگيري از تجزيه ايران به زبانهاي ديگر موجود در داخل سرزمين ايران فعلي بها بدهد تا قبل از به دست آوردن تاجيكستان و افغانستان خودش تقسيم نشود
-- كاروان ، Apr 4, 2010 در ساعت 11:55 PMتنها مشکل اینکه ایران کشور فارس زبانان نیست .بر اساس امار فقط ٣٠ درصد ایران فارس زبان است.
-- amir ، Apr 4, 2010 در ساعت 11:55 PMاین آمار را از کجا آوردید که بی شباهت به آمارهای احمدی نژاد نیست. میشود منبع آنرا بگویید؟
-- آرش ، Apr 5, 2010 در ساعت 11:55 PMاسلام سیاسی شیعی رو به افول است و ایرانیان به زودی با کشورهای همفرهنگ وهمزبان بسیار بیش از پیش یگانه خواهند شد.ازخانم سمرقندی مانند همیشه برای طرح این موضوعها سپاسگزاریم.کاوه
-- بدون نام ، Apr 5, 2010 در ساعت 11:55 PMba arash movafegham
-- بدون نام ، Apr 6, 2010 در ساعت 11:55 PMخوب بيايد كه خوشبين باشيم و منفيگرا در اين مورد من بارو دارم كه بيشتر از خانم و آغايان كه نظر ميدهد جواندند بيايد كه جبه گيري نكنم و منفي در اين مورد فكر كنم فكر كردند نه به حكوم علاقه به زبان شيرين فارسي من موافقم اگر اين تلويزون ايجاد شود مانند فارسي 1 كه خيلي برنامه هاي عالي دارد
-- سحر ناز ، Apr 6, 2010 در ساعت 11:55 PMبه تاید نظر دوستان یک چیز دیگر هم خیلی جدی مانع راه اندازی این تلویزیون میشود عبارت از ان است که دولت مردان افغانستان نمیخواهند زبان شرین فارسی رشد کند زیرا انها در صدد رشد زبان پشتو هستند چون زبان پشتو زبان اوغان ها است وزبان فارسی زبان تاجک ها و هزاره ها از مدت ٢٠٠ سال به این طرف همیشه ز مامداران این سرزمینیکه شما انرا افغانستان می نامید همیشه پشتون ها بوده اند ...
-- عظیم کوهستانی ، Apr 6, 2010 در ساعت 11:55 PMاین کار بسیار خوبیست.
-- Parsi ، Apr 6, 2010 در ساعت 11:55 PMبراه اندازی یک تلویزیون یگانه میان سه کشور پارسی زبان + ازبکسان بایستنی است.
از شما برای این گفتگوی سودمند سپاسگزارم. پیروز باشد!
با سپاس
-- سلیمان سلطانی ، Apr 7, 2010 در ساعت 11:55 PMبنابر آمار جامعه شناسی دانشگاه تهران و آمار کنگره آمریکا حدود هفتاد درصد ایرانیان فارسیزبان هستند هرچند آمار سی-آی- فاکتوب تنها پنجاه و هشت درصد میگوید. با یک نگاه به آمارهای استانی کشور میتوان این حقیقت را نیز مشاهده کرد و برای نمونه تنها استان اصفهان و خراسان رضی سه ملیون نفر بیشتر از کل آذربایجان شرقی و اردبیل و زنجان و نیمی از آذربایجان غربی دارند. این نمونه را آوردم زیرا هربار یک خبر در رابطه با زبان فارسی است یک گروه مغرض پانترکیست (که حدود ترکزبانان دست بالا بیست درصد کشور است و از این بیست درصد حدود پنج درصد هم پانترکیست هستند) آغاز به جعل تاریخ و آمار میکنند. (متاسفانه اینها یک اخبار نادرست از یک وزیر را اخیرا پیراهن عثمان کرده اند در حالیکه منظور از کودکان دوزبانه یعنی کسانی که زبان فارسی و انکلیسی یا فارسی و عربی را میدانند که در ایران هر دوی اینها در مدارس تدریس میشوند).
شکی نیست که زبان فارسی میراث مشترک کشورهای ایران و افغانستان و تاجیکستان هست و باید به آن ارج نهاد.
من با نظر کاروان موافقم در ایران بایستی زبانهای دیگر مثل آذری و کردی و... مورد توجه قرار گیرد و برای آموزش و تدریس اون برنامه ریزی کرد و گرنه به واسطه این سیاست عدم توجه ایران رو به تجزیه می رود همچانکه الان در آذربایجان و کردستان فکر تجزیه طلبی که البته بد هم نیست رو به رشده
-- نازنین2 ، Apr 7, 2010 در ساعت 11:55 PMایران یک کشور پارسی زبان بوده و هست و خواهد بود.
-- یک لر ، Apr 9, 2010 در ساعت 11:55 PMکردی، لری، تهرانی،اصفهانی، شیرازی، تاجیکی، دری، افغانی، خراسانی، بلوچی، گیلکی و....گویش هایی از زبان پارسی هستند. امیدوارم که این تلویزیون یگانه بین کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان و ایران هرچه زودتر و به کوری چشم دشمنان ایرانزمین به راه بیفتد!
"یک لر " این اطلاعات گهربارتو از کجات آوردی. لری به استناد زبانشناسان لر خودتون شاخه ای از زبان کردی است که خود زبان کردی به گویش ها و زیر مجموعه هائی تقسیم میشه مانند کرمانجی- سورانی (شامل اردلانی) - هورامی- کردی جنوب (شامل کلهری - لکی - لری و...) - زازا (در کردستان تحت اشغال ترکیه) و.... بهتره یه کم مطالعه زبان شناسی نویسنده های بی طرف رو بخونی بعد بیای اینجا مطلب بگی
-- بدون نام ، Apr 29, 2010 در ساعت 11:55 PMدرخت دوستی بنشان که کام دل ببار آرد
نهال دشمنی برکن که رنج بیشمار آرد
چرا بعضی از دوستان به جای پرداختن به
اصل مطلب به بحثهای خصمانه می پردازند
جناب امید جیهانی به دنبال راه حلی جهت
برداشتن مرزهای بین فارسی زبانان میگردد
نه جنگ بین فارسی زبانان .
غرض ها تیره دارد دوستی را
غرض ها را چرا از دل نرا نیم
اگر به دنبال راه حلی منطقی و مفید هستید
-- parnian_3000 ، Aug 16, 2010 در ساعت 11:55 PMدوستانه و به دور از اغراض شخصی بحث بفرما یید
زیرا مهمترین اصل در رسیدن به یک هدف مشترک
اتحاد و انسجام و صمیمیت و همدلی است نه جر و بحثهای
بی ثمر و خصما نه .
مادامی که با خودمان کنار نیا ییم و افکار خصما نه و پراکنده
خود راتغییر ندهیم هیچ تغییری صورت نمی پذیرد .