رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ مهر ۱۳۸۸

عکاس ایرانی، برنده جایزه لنارت نیلسون شد

احسان سنایی

بابک امین تفرشی، عکاس ۳۱ ساله ایرانی، به همراه پروفسور کارولین پورکو، مشترکاً موفق به دریافت جایزه ۱۴ هزار و ۵۰۰ دلاری سال ۲۰۰۹ از مؤسسه لنارت نیلسون شدند.

این بنیاد که در سال ۱۹۹۸ پایه‌گذاری شد، هر ساله جایزه‌ای را به افرادی که با استفاده از روش‌های زیبا، خاص و اثربخش علم را به جهانیان معرفی کنند، اهدا می‌کند.


نیمی از جایزه امسال نیز به پاس احیای جلوه‌های حیرت‌انگیز آسمان شب که بسیاری از مردم شهرنشین آن را از دست داده‌اند، به بابک امین تفرشی، عکاس باسابقه و بنیان‌گذار مؤسسه TWAN تعلق گرفت.

امین تفرشی، با عناوینی چون عکاس، ژورنالیست علمی و ستاره‌شناس آماتور در جامعه نجومی ایران شناخته شده است. او از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶، سردبیر ماهنامه نجوم در ایران بود. تفرشی همچنین مؤسس بنیاد TWAN است که در آن عکاسانی از سرتاسر جهان به تلفیق جلوه‌های بی‌نظیر آسمان شب و میراث بشری همچون بناهای باستانی می‌پردازند.


کارولین پورکو نیز عضو تیم عکس‌برداری ماهواره آمریکایی کاسینی است که هم‌اکنون به گرد سیاره زحل می‌چرخد. او به پاس تلفیق برترین تکنیک‌های مطالعات سیاره‌ای و تحقیق علمی با اصول زیبایی شناختی، نیمی از جایزه امسال را از آن خود کرد.


لنارت نیلسون، دانشمند و عکاس سوئدی است که به دلیل تصاویر معروفش از جنین‌ها و دیگر موضوعات پزشکی که به نظر قابل عکس‌برداری نمی‌آیند شناخته شده است.

او را هم‌چنین نخستین فتوژورنالیست سوئد می‌دانند.


عکس‌های فوق، بخشی از تصاویر امین تفرشی است

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با سلام. بسیار خوشحالم که می بینم بلاخره زمانه صفحه دانش و فن آوری را راه اندازی کرد. صفحه ای که از خیلی پیش به وجود آن احساس نیاز می شد. از صمیم قلب تبریک عرض می کنم و آرزوی موفقیت روزافزون برای شما دارم.
هادی ناصری

-- هادی ناصری ، Sep 26, 2009 در ساعت 04:44 PM