تاریخ انتشار مطلب: ۱ مهر ۱۳۸۸

ماه، سردترین نقطه منظومه شمسی شناخته شد

بیچاره پلوتو! این جمله اول در خصوص اخراج پلوتو از لیست سیارات منظومه شمسی گفته شد و حالا چون دیگر سردترین مکان منظومه شمسی نیز نیست.

گودال‌های برخوردی تاریک نزدیک به قطب جنوب ماه، این عنوان را ربودند که این البته برای کسانی که به کشف یخ آب در تنها قمر زمین امید داشتند، خبر بسیار خوبی بود.

لبه‌های برج مانند گودال‌های برخوردی، مانع از رسیدن نور خورشید به درونشان می‌شوند؛ درست مثل سایه‌های کشیده ساختمان‌های بلند در تاریک‌روشن غروب.

تصویری از گودال‌های همیشه‌تاریک قطب جنوب ماه که دانشمندان به وجود یخ آب در آن‌ها امید بسته‌اند (عکس: NASA)

در این تاریکی ابدی، دما در حدود ۲۴۰- سانتیگراد است؛ یعنی ۱۰ درجه سردتر از سطح پلوتو که طبق محاسبات صورت‌پذیرفته در سال ۲۰۰۶، دمایش ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر ثبت شده بود.

این خبر خوبی برای کسانی بود که به کشف یخ آب در رسوبات کف گودال‌های همیشه‌تاریک ماه چشم امید داشتند. محاسبات پیشین نشان داده بود که آب و دیگر گازهای فرار، در دماهای بالاتر از ۲۲۰- سانتی‌گراد متلاشی می‌شوند.

این محاسبات، توسط حسگر «DIVINER» متصل بر مدارگرد شناساگر ماه یا به اختصار «LRO» متعلق به ناسا انجام شد. این کاوشگر، در ژوئن امسال به فضا پرتاب شده بود.

برگرفته از:
New Scientist: Moon is coldest known place in the solar system