تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‏وگو با عبدالحسین مختاباد؛ پیرامون اجرای کنسرت در تهران

«هزینه‌ی اجاره سالن در تهران بیشتر از همه دنیاست‬»

مینو صابری
minoo.saberi@radiozamaneh.com

عبدالحسین مختاباد، مدرس موسیقی، آهنگساز و خواننده، مرداد ماه همراه با گروه «رودکی» و«چهل‌دف»، در سالن«میلاد» نمایشگاه بین‌المللی به اجرای کنسرت خواهد پرداخت.

Download it Here!

در این کنسرت، علاوه برگروه موسیقی رودکی،گروه «چهل‌دف»نیز با سرپرستی «فرشید غریب‏نژاد» شرکت دارد. بیش از دو ماه است که این گروه، برای آمادگی در کنسرت تمرین می‌کنند.

به محل تمرین، سالن «رودکی» واقع در تالار«وحدت» رفته‌ام و با مختاباد گفت‌وگویی کوتاه کرده‌ام.


عبدالحسین مختاباد

از تعداد نوازندگان می‌توان حدس زد که کنسرت جدید شما با آنچه پیش از این اجرا کرده‏اید اندکی متفاوت باشد. لطفاً از ویژگی‌های این کنسرت برایمان بگویید.

فضای این کنسرت نسبت به کنسرت‌های قبلی یک مقدار هیجان‏انگیزتر است؛ به این خاطر که سازهای کوبه‏ای زیادی در اجرا داریم و در عین حال سعی کرده‏ایم ملودی‏هایی انتخاب کنیم که برای شنوندگان خصوصآ جوانان جذاب باشند تا چهره‏ی خوبی از موسیقی ایرانی را نشان دهد و معلوم شود آن‌چنان که عده‏ای فکر می‌کنند، موسیقی ایرانی و کنسرت‏‏هایش،حوصله‏ی شنوندگان را سر نمی‏برد.

انتخاب نوازنده‌های این کنسرت بر عهده‏ی خود شما بوده است؟

انتخاب بخش اعظم نوازنده‏‏‏های سازهای ملودیک با خودم بوده است. نوازندگان گروه«رودکی»هستند که در اکثر کنسرت‌هایم چه در داخل و چه در خارج با همراهی آنها برنامه اجرا می‌کنیم. چند نوازنده هم از گروه «چهل‏دف» در این کنسرت جدید حضور دارند.


گروه «چهل‏‏دف»

قرار است چه قطعاتی را اجرا کنید؟

تقریبآ ۸۰ درصد آنها تازه هستند؛ به‌علاوه‏ی چند کار قدیمی که پیش از این اجرا کرده بودم؛ مثل «تمنای وصال»، «شب‌های رویایی». یک‌سری قطعات هم هست که آقای «فرشید غریب‏نژاد» سرپرست گروه «چهل‏دف» از ملودی‌های اصیل «کردی» گرفته است و روی آنها شعر فارسی گذاشته‏ایم.


«فرشید غریب‏‏نژاد» سرپرست گروه «چهل‏‏دف»

معمولآ از هنرمندانی که به اجرای کنسرت می‌پردازند، می‏شنویم که با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

بخشی از مشکلات برمی‌گردد به سیستم دولتی که شامل مجوز برای کنسرت میشود. البته برای افرادی چون ما که یک مقدار شناخته شده‏تر هستیم، کار کمی راحت‏تر است.

بخش دیگر مشکلات به تهیه‏ی سالن برمی‌گردد. هزینه‏ی اجاره‏ی سالن بسیار بالا است. همین امر باعث می‌شود تهیه‌کننده‏ها قیمت بلیت‌ها را بالا ببرند.

شاید برخی از علاقه‏مندان به خاطر گرانی بلیط نتوانند از این کنسرت‌ها استفاده کنند. این موضوع واقعا برای ما مشکل‏زا است.

قیمت سالن‏هایی که ما در تهران از آنها استفاده می‌کنیم بسیار بالا است. حتی معروف‌ترین تالارهای دنیا هم چنین مبلغی را از موسیقی‌دانان و برگزارکنندگان کنسرت درخواست نمی‌کنند که سالن‏های ما در تهران - مثل همین میلاد- از ما مطالبه می‌کند.


گروه «چهل‏‏‏دف»در حال تمرین

بخش دیگر مشکلات، نبودن مکان برای تمرین است. مثلا اگر یک گروه موسیقی، مثل همین گروه ما بزرگ باشد و بیش از چهل، پنجاه نفر باشند، پیدا کردن مکان برای تمرین یک مشکل جدی به‏شمار می‌رود. در هر فضایی نمی‌شود چنین گروهی را جمع کرد و تمرین گذاشت. اینها از جمله مشکلات ما است.

چه انگیزه‏هایی باعث می‌شود که هنرمندان موسیقی به اجرای کنسرت بپردازند؟

کنسرت وجه نمایشی موسیقی است. وجهی از موسیقی است که قرن‌ها سابقه دارد. تقریبا سیمای هنرمند در کنسرت شناخته می‌شود. کسی که بخواهد هنر یک موسیقی‌دان را تشخیص دهد باید او را سر صحنه ببیند تا تشخیص دهد چقدر این موسیقیدان توانمند است و می‌تواند کار اجرا کند.


مسئله‏ای که هنرمندان موسیقی در ایران با آن روبه‏رو هستند این است که ما موسیقی‌دان ایرانی رسانه‏ی تصویری نداریم. کنسرت‌های ما را در تلویزیون‌های ایران نشان نمی‌دهند و از سویی برای کار با شبکه‏‏های خارج از ایران هم محدودیت‏هایی برای هنرمندان وجود دارد. این است که تنها وجهی که برای معرفی موسیقی اصیل ایرانی می‌ماند همین کنسرت‌ها است. در واقع فرصتی است که روی صحنه باشیم.

متاسفانه در این بخش هم فقط در تهران تاحدی فضا هست.در شهرستان‌ها محدودیت‏هایی وجود دارد. در بسیاری از جاها اصلا اجازه‏ی اجرای کنسرت داده نمی‌شود.

شما تصمیم ندارید که در شهرستان‌ها نیز برنامه اجرا کنید؟

ما از چنین حرکتی خیلی هم استقبال می‌کنیم، اما اجازه نمی‏دهند. بسیار پیش آمده که مدیر برنامه‏های من رفته در شهرستان‌ها برنامه‏ریزی کرده و همه‌ی کارها انجام شده ولی یک هفته قبل از اجرا گفته‏اند که نمی‌توانید کنسرت را اجرا کنید.

مگر این مراکز که کنسرت‌ها را لغو می‌کنند، زیر پوشش وزارت ارشاد قرار ندارند که به شما مجوز می‌دهد؟

متاسفانه وزارت ارشاد فقط مجوز می‌دهد و پای امضایی که می‌کند نمی‏ایستد. این انتقادی هست که من به صراحت همه‏جا عنوان کرده‏ام. وقتی وزارت ارشاد مجوزی به یک هنرمند می‌دهد، موظف است پای امضایی که داده بایستد و تمام موانع اداری را در هرجای مملکت از سر راه او بردارد.

اگر اجرای یک کنسرت غیرقانونی باشد باید در همه‏‏جا غیر قانونی باشد. اگر هم قانونی است - که هست - هیچ شخص و ارگانی حق جلوگیری از اجرای این برنامه را ندارد!

شما از الان وضعیت سالن را چگونه می‌بینید؟

همین دو روز قبل به ما گفتند نباید در سالن میلاد کنسرت اجرا شود. تلاش‏هایی شد تا توانستیم آنها را متقاعد کنیم که تا به امروز، این‏همه زحمت کشیده شده، تمرین شده و تبلیغات شده است. بالاخره قانع شدند و رضایت دادند که در سالن میلاد کنسرت اجرا کنیم. از امروز تبلیغات ما آغاز شده است. امیدواریم مردم استقبال کنند و از این برنامه لذت ببرند.


سالن کنسرت - عکس‌ها از مینو صابری

قیمت بلیت کنسرت چقدر است؟

از ۱۵ هزارتومان تا ۴۰ هزارتومان است؛ بستگی دارد به نوع جایی که تماشاگران انتخاب می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
چندماه است حتی زمزمه هم نمی‌کنم
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

چون آقای مختاباد با رادیو زمانه مصاحبه کردند مجوزشان برای کنسرت گزاری باطل شد!
-----------------
دوست عزیز؛ به اطلاع برسانم موضوعی که جنابعالی می‌فرمایید صحت ندارد

-- قاسم ، Aug 3, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)