رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ اسفند ۱۳۸۸
گفت‌وگو با مهندس محمد درویش؛ پیرامون تجمع در استان گلستان به منظور اعتراض به احداث جاده در پارک ملی گلستان

«با حامیان محیط زیست امنیتی برخورد نکنید»

مینو صابری
minoo.saberi@radiozamaneh.com

پنج‌شنبه گذشته جمعی از فعالان و حامیان محیط زیست از تهران عازم استان گلستان شدند تا با تجمع مقابل استانداری استان گلستان، اعتراض‌شان را نسبت به جاده‌ای که قرار است در قلب پارک ملی گلستان احداث شود نشان دهند؛ اما در ابتدا با برخورد تند مسئولین روبرو شدند.

با مهندس محمد درویش؛ عضو هیئت علمی موسسه‌ی تحقیقات و مراتع کشور که در این تجمع حضور داشته گفت‌وگو کردم تا به عنوان شاهد عینی این ماجرا و اتفاقات روز پنج‌شنبه را برای ما بازگو کند.

Download it Here!

آقای درویش، هدف شما و همراهان‌تان از سفری که به استان گلستان داشتید چه بود و برخورد مسئولین با تجمع کنندگان چگونه بود؟

ما به این خاطر به استان گلستان سفر کردیم که اعتراض طرف‌داران محیط ‌زیست را نسبت به احداث جاده‌ای به عرض ۴۰ متر که ازقلب پارک ملی گلستان عبور می‌کند را به مسئولین ارشد استان گلستان اعلام کنیم.

ابتدا قرار بود یک تجمع مسالمت‌آمیز از سوی طرفداران محیط زیست در مقایل استان‌داری گلستان برگزار شود.
بیش از ۳ هفته بود ما درخواست مجوز برای این تجمع را کرده بودیم که در نهایت مسئولین استان موافقت نکردند و گفتند به‌جای تجمع؛ این اجازه داده می‌شود که تعدادی از نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد و فعالان محیط زیستی با شخص استان‌دار ملاقاتی داشته باشند.

ما برای این‌که حُسن نیّت‌مان را ثابت کنیم قبول کردیم که تجمع تبدیل به ملاقات شود.

وقتی برای ملاقات رفتیم متاسفانه مسئولین استان‌داری در وهله‌ی اول خوب برخورد نکردند و برخورد بسیار زننده‌ای داشتند. اجازه ندادند ما وارد شویم. حتی گفتند ما در جریان نیستیم.

خیلی طول کشید و بحث زیادی کردیم تا توانستیم آقایان را مجاب کنیم که هدف ما هدف محیط ‌زیستی است.
ما نگران وضعیت محیط طبیعی استان گلستان هستیم.

در نهایت اجازه دادند ۱۰ نفر از نمایندگان حاضر در این تجمع بروند صحبت کنند.


مهندس محمد درویش؛ عضو هیئت علمی موسسه‌ی تحقیقات و مراتع کشور

افرادی که در این سفر با شما همراه بودند چه کسانی بودند و چگونه مطلع شدند که می‌توانند برای این تجمع با شما همراه شوند؟

این جلسه به ابتکار «کانون گسترش عالی فضای سبزایران» آقای «مهندس یاسر انصاری» و مهندس «شفیعی» طراحی شد.

در خبرگزاری سبز چندین نوبت فراخوان داده شد و به این ترتیب فعالان و طرف‌دارن محیط زیست از موضوع اطلاع پیدا کردند و در نهایت برخی از نمایندگان جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست، انجمن اعضاء هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، انجمن کوهستان؛ آقای مهندس محمدی و همکاران‌شان با ما همراه بودند.

چند تن از رهبران محلی که در تشکل‌ها از استان مازندران و گلستان فعال بودند؛ حضور پیدا کردند.

برخی از دانشجویان علاقه‌مند در این حوزه حضور داشتند و آقای دکتر «بِسکی» که یکی از فعالان مشهور حوزه‌ی محیط زیست هستند و منزل مسکونی‌شان در داخل همان پارک ملی گلستان است؛ ایشان هم خودشان را مقابل استان‌داری رساندند و حمایت سزاوارانه‌ای از این حرکت به‌عمل آوردند.

آیا نتیجه‌ی دیدار با مسئولین را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

بله. در مجموع، علیرغم این‌که استان‌دار حاضر نشد در جلسه شرکت کند و معاونین‌شان و مدیر کل حوزه وزارتی و فرمان‌دار سابق سوادکوه و مشاور عالی ایشان حاضر شدند ولی با توجه به توضیحات مکتوبی که خودم و همکاران‌ام ارائه دادیم خیلی روی روحیه‌شان تاثیر گذاشت و دیگر آن برداشت منفی‌ای که اول داشتند را نداشتند.

به نحوی‌که آقای مهندس جمشیدی که مشاور عالی استان‌دار بودند خودشان پایین آمدند و از کسانی که بیرون توی سرما مانده بودند عذرخواهی کردند و قول دادند تمام توافق‌نامه‌ای که بین سازمان محیط زیست و وزارت راه امضا شده را مو به مو پیگیری کنند.

مثلآ اجازه نمی‌دهند که عرض جاده از ۱۱.۶ متر بیشتر شود و هر جایی هم که عرض جاده بیشتر شده آن‌جا را شخم خواهند زد تا به حالت طبیعی برگردد.

اجازه نخواهند داد که پل‌ها از عرض مورد توافق بیشتر شود و نکته‌ی مهم‌تر این‌که قول دادند آن جاده‌ای را که پیش‌بینی شده از مسیر عبور کند را بیشتر پی‌گیری کنند تا هم مسئله‌ی بن‌بست آن ۶۰ روستا حل شود و هم این‌که امنیت روانی پارک ملی گلستان به صورت پایدار محفوظ بماند.

در پایان اگر نکته‌ی خاصی در این زمینه دارید بفرمایید.

چند هفته‌ی گذشته آقای رئیس جمهور در کنفرانس کپنهاک شرکت کرد و در آن‌جا یک جمله‌ی تاریخی گفت.
آقای احمدی‌نژاد گفت:

«من به سهم خودم از تمام حرکت‌هایی که به روشن‌گری در حوزه‌ی محیط زیست کمک کند تشکر می‌کنم و قدردان زحماتی هستم که مردم محلی و علاقه‌مندان به محیط زیست می‌کشند تا حساسیت مردم را به محیط زیست افزایش دهند».

من گمان می‌کنم آقای رئیس جهمور این حرف را فقط به عنوان یک حرف با مصرف خارجی نزده است. اگر آقای رئیس جمهور این حرف را زده یعنی این‌که اعتقاد قلبی‌اش این بوده است.

بنابراین انتظار می‌رود از کسانی که خودشان را پیرو آقای رئیس جمهور می‌دانند و در مراکز تصمیم‌گیری میانی کشور قرار دارند از استان‌داران و همکاران‌شان؛ از همین سلوک پیروی کنند و برخورد شایسته‌تری با افرادی که دغدغه‌شان حفظ طبیعت و مام وطن است انجام دهند و با ما مثل موارد امنیتی برخورد نکنند!

من امیدوارم این اتفاق سبب شود که از این پس افرادی که در تشکل محیط زیستی فعالیت می‌کنند؛ از سوی مدیریت اجرایی کشور با مهر و عنایت بیشتری با آن‌ها برخورد شود و این‌گونه حرمت‌شکنی اتفاق نیافتد.

Share/Save/Bookmark