تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
به مناسبت در گذشت استاد فرامرز پایور

دلا خموشی چرا

مینو صابری
minoo.saberi@radiozamaneh.com

استاد فرامرز پایور یکی از بزرگ‌ترین موسیقی‌دانان عصر حاضر، بامداد روز چهارشنبه، هجدهم آذرماه در تهران در گذشت.

Download it Here!

استاد فرامرز پایور حدود یازده سال پیش دچار سکته مغزی شد و همین امر باعث شد در سال‌های آخر عمرش از فعالیت هنری دور بماند. او در طی دوران کار هنری‌اش کارنامه‌ی ارزشمندی در زمینه‌ی موسیقی، از خود به‌جای گذاشت.

استاد فرامرز پایور در ۲۱ بهمن ماه سال ۱۳۱۱ در تهران به‌دنیا آمد. پدرش «علی پایور» نقاش و استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران بود و پدر بزرگش، «مصورالدوله»، نقاش چیره‌دست دوره‌ی قاجار بود که با نواختن ویولون، سنتور و سه‌تار آشنایی داشت.

استاد پایور در سن ۱۷ سالگی آموزش موسیقی را نزد استاد بزرگ موسیقی ایران، «ابوالحسن صبا» آغاز کرد. وی هم‌چنین از محضر استادانی چون «عبدالله دوامی» و «نورعلی‌خان برومند» بهره برد.

فرامرز پایور با خوانندگان بسیاری؛ از جمله عبدالوهاب شهیدی، محمود خوانساری، خاطره پروانه، سیما بینا، شهرام ناظری و محمد رضا شجریان همکاری داشت.

استاد «حسن ناهید»، نوازنده‌ی برجسته‌ی نی در باره‌ی استاد فرامرز پایور به زمانه گفت:


استاد فرامرز پایور

استاد پایور در اداره‌ی هنرهای زیبای قدیم که بعد به وزارت فرهنگ و هنر تغییر کرد و حالا هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامیده می‌شود دو ارکستر داشتند.

اولی ارکستری ۱۰ نفره بود که از تمام دیپلمه‌های اول هنرستان؛ مثل استاد هوشنگ ظریف، خانم پروین صالح، آقایان حسن منوچهری، فرهادپور و دیگران تشکیل شده بود.

این گروه با خواننده‌های مختلف؛ چه خواننده‌های وزارت فرهنگ و هنر و چه خواننده‌های رادیو کار می‌کرد.

یک ارکستر کوچک دیگر هم ایشان داشتند که از استادانی هم‌چون زنده‌یاد حسین تهرانی، اصغر بهاری، جلیل شهناز، خود استاد پایور و بنده تشکیل می‌شد.

این گروه کوچک شش نفره هم، با خواننده‌های مختلف، برنامه‌هایی در خارج و داخل کشور داشت و نیز به صورت کنسرت، در رادیو هم کار می‌کردند.

در مورد خصائل استاد پایور زبان من قاصر است که بخواهم در مورد ایشان حرف بزنم. باید بگویم که بعد از ۵۶ سال کار موسیقی و حدود ۴۵ سال کار با استاد پایور، بسیاری از نکات برجسته‌ی اخلاقی را از ایشان آموختم.

شاید بد نباشد که بگویم مهم‌ترین ویژگی استاد، وقت شناسی آن بزرگوار بود. ایشان دارای خصائل انسانی ویژه‌ای بودند.

استاد پایور در نظم و ترتیب درست مثل یک ساعت اتمی دقیق و منظم بودند. اگر موقع تمرین یک دقیقه زمان آنتراکت داشتیم، ایشان همان یک دقیقه را تخفیف نمی‌دادند. مثلآ اگر ساعت ده‌ونیم آنتراکت شروع می‌شد و ساعت ده و بیست و نه دقیقه بود می‌گفتند یک‌دور دیگر بزنیم تا بشود ده و نیم.

یکی دیگر از خصوصیات بارز استاد پایور این بود که ایشان یا برنامه قبول نمی‌کردند یا اگر قبول می‌کردند به بهترین نحو ممکن آن را اجرا می‌کردند. همه‌ی ما هم اخلاق استاد پایور را می‌شناختیم.

شاید بشود گفت ارکستر ما تنها ارکستری بود که طی مدتی طولانی، هیچ‌کدام از اعضاء خود را عوض نکرد.


استاد پایور

میلاد کیایی، آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی سنتور هم در باره‌ی استاد پایور می‌گوید:

باید گفت به مفهوم واقعی کلمه، بنیانگذار مکتب سنتور نوازی ایران استاد فرامرز پایور بود. از ویژگی‌های شخصیت ایشان داشتن دیسیپلین بود. بسیار زیاد!

به جرات می‌توانم بگویم من در تمام طول عمرم و پنجاه سالی که در کار موسیقی فعالیت داشته‌ام، کمتر موسیقی‌دانی را سراغ دیده‌ام که این‌طور دیسیپلین کاری داشته باشد و منظم بوده باشد.

یادم می‌آید هفت، هشت ساله بودم به همراه پدرم در یک محفل هنری شرکت داشتم. استاد ابولحسن صبا که افتخارش این بود که شاگردی چون فرامرز پایور را تربیت کرده است، عنوان می‌کرد که:

«فرامرز پایور هویتی بخشید در مکتب‌نوازی سنتور و او در آینده از افتخارات موسیقی ایران خواهد بود.»

در آن سال‌های دور این‌را خودم از استاد بزرگ موسیقی ایران استاد صبا شنیدم.

شاید یکی از دلایل این‌که استاد پایور دچار سکته‌ی مغزی شدند؛ پرکاری ایشان بود. تمام وقت‌‌شان یا صرف آموزش به شاگردان‌شان بود که خودشان تربیت کردند و تحویل اجتماع دادند یا تنظیم آهنگ‌های بسیار زیبا. البته به کار بازسازی آهنگ‌های جاوادنه‌ی موسیقی ملی و یا ساخت آهنگ هم می‌پرداختند.

ایشان کارهای زیادی کردند که اگر بخواهم نام ببرم باید صدها اثر را ذکر کنم. آثارشان یکی از یکی زیباتر، فنی‌تر و سرشار از تکنیک بود.

یکی از ویژگی‌های دیگر استاد پایور، تکنیک ایشان در سنتور بود. در واقع تا قبل از ایشان چنین تکنیکی را ما نداشتیم و این یک واقعیتی است. ایشان نقطه‌ی عطفی در سنتور نوازی ایران بودند.

تاریخ در مورد آثار زیبا و به یاد ماندنی این استاد بزرگ قضاوت خواهد کرد.

خانم «کریم‌زاده»، همسر زنده‌یاد فرامرز پایور به علت تالمات روحی قادر به گفت‌وگو با زمانه نبود، اما خواهر خانم ایشان، «نازی کریم‌زاده» چنین گفت:

چند سالی بود که استاد سکته مغزی کرده و بیمار بودند. حال‌شان تقریبا خوب بود، ولی حدود دوماه پیش که سرما خوردند و ویروس آنفولانزا وارد بدن‌شان شد؛ چون از نظر جسمی هم خیلی ضعیف شده بودند به بیمارستان شهید باهنر منتقل شدند و متاسفانه امروز صبح در بیمارستان فوت کردند.

مراسم تشییع ایشان هم، شنبه، ساعت نه صبح از بیمارستان باهنر به سمت قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرای تهران برگزار می‌شود.

روح استاد فرامرز پایور شاد و یادشان گرامی باد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام، لطفن لینک فایل صوتی رو اصلاح کنید.

-- صبا ، Dec 10, 2009

از نوادر زمان بود.

-- بدون نام ، Dec 10, 2009

حیف از این بزرگان که در دوران سیاه حکومت الله و حکومت تازیان و حکومت ضد بشران زیستند و هر چه جان کندند به حساب عمرشان نوشته شد!

-- بدون نام ، Dec 10, 2009

وقتی خاطره پروانه درگذشت قطعه ای از ایشان را روی سایت گذاشتید که بسیار کار جالبی بود. چرا اینکار را تکرار نمیکنید؟ بی بی سی از شما شایسته تر به این رویدادها میپردازد.
با احترام به شما و خاطره فرامرز پایور

-- بدون نام ، Dec 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)