تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با استاد عباس تهرانی‌تاش

در گذشت خالق «بردی از یادم»

مینو صابری
minoo.saberi@radiozamaneh.com


مصطفی گرگین‌زاده، موسیقی‌دان پیش‌کسوت

استاد «مصطفی گرگین‌زاده» موسیقی‌دان پیش‌کسوت میهن‌مان بامداد روز سه‌شنبه درگذشت.


مصطفی گرگین‌زاده در سال هزار و سیصد و یک در تهران به‌دنیا آمد و پس از اتمام دوره‌ی دبستان، وارد مدرسه‌ی نظام شد و با گروه «بالابانچی» به سرپرستی «سپهبد غلامحسین مین‌باشیان» همکاری داشت.

او به نواختن سازهای بادی تسلط کامل داشت و ساز اصلی‌اش «ترومپت» بود. صبح چهارشنبه پیکر این استاد فقید از مقابل تالار وحدت تشییع و به خاک سپرده شد.

استاد «عباس تهرانی‌تاش» نوازنده‌ی پیش‌کسوت «کلارینت» که خود نیز در گروه بالابانچی فعالیت داشته در باره‌ی دوست دیرینه‌اش زنده‌یاد مصطفی گرگین‌زاده می‌گوید:

Download it Here!

ما در گروه بالابانچی بودیم و معلم اولیه‌ی ما سروان مین‌باشیان (که تا درجه سپهبدی هم پیش رفت) بود و آقای مصطفی گرگین‌زاده هم در گروه موزیک بودند. سپس با زنده یاد «مهدی خالدی» همکاری‌کرد و کارهای زیبایی ارائه داد از جمله آهنگ بردی از یادم، آمد نوبهار، بی خبر آمد ناگه از در گل ِ من...

زنده یاد مهدی خالدی با هنرمند بزرگوار استاد مصطفی گرگین‌زاده از نظر کار هنر موسیقی یک هماهنگی بسیار زیبایی با هم داشتند. به یاد دارم آن زمانی که آهنگی را - دوچهارم - می‌ساختند آقای گرگین‌زاده با مهدی خالدی تبادل نظر کردند که خوب است این‌را به سبک رومبا بزنیم.

این‌ها خدمت بزرگی به موسیقی ایران کردند. آن‌زمان به آهنگ رومبا و سامبا، مردم آن‌چنان توجه نداشتند و این دو استاد این را کار را کردند. زنده یاد خالدی و استاد گرگین‌زاده موسیقی مدرن را در ایران پیاده کردند.

در هر صورت این‌ها به فرهنگ این مملکت خیلی خدمت کردند.

ساز اصلی‌شان ترومپت بود که بسیار زیبا می‌نواختند. حتی با این ساز مشکل، ردیف‌های ایرانی را می‌نواختند. همان کاری که من با کلارینت انجام می‌دهم ایشان با ترومپت انجام می‌دادند. با این ساز دشتی می‌زد، اصفهان و دیلمان و ...می‌زد. هنرمند بسیار ارزشمندی بود.


عباس تهرانی‌تاش، نوازنده پیشکسوت قره‌نی/ عکس از مینو صابری

عباس تهرانی‌تاش در پاسخ به این سوال که زنده‌یاد گرگین‌زاده از چه زمانی دیگر فعالیت هنری نداشتند گفت:

از انقلاب به بعد دیگر فعالیت آن‌چنانی نداشتند. بعد از همکاری با زنده یاد خالدی، با «بزرگ لشگری» و «جواد لشگری» همکاری کرد که سرپرستی ارکستر را بر عهده داشت. این اواخر خیلی به ندرت فعالیت داشت و چندی قبل هم مراسم بزرگداشتی برای او برگزار شد.

مراسم ختم ایشان چه زمانی و کجا برگزار می شود؟

روز جمعه ساعت چهار الی پنج و سی دقیقه، خانقاه صفی‌علی‌شاه

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

yadash gerami.

-- MEHDI ، Oct 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)