رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸
گفت و گو با علی عزتی، مدیر روابط عمومی نخستین جشنواره‌ی هنرمندان خودآموخته‌ی ایران

جشنواره‌ای برای هنرمندان خودآموخته

مینو صابری
minoo.saberi@radiozamaneh.com

قرار است نخستین جشنواره‌ی هنرمندان خودآموخته‌ی ایران روز جمعه، ۲۵ اردیبهشت در روستای دریکنده، خانه موزه‌ی مکرمه قنبری برگزار شود.

همایش این جشنواره عصر روز سه‌شنبه، پانزدهم اردیبهشت‌ماه در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این همایش و جشنواره کشف و معرفی هنرمندان خودجوش است.

این جشنواره به همت خانه موزه مکرمه برپا خواهد شد. به همین بهانه با آقای علی عزتی، مدیر روابط عمومی جشنواره گفت و گوی کوتاهی داشتم.

Download it Here!

آقای عزتی، چه مراسمی در این همایش دارید؟

دکتر حمید سِوری، دبیر جشنواره، رزومه‌ی کوتاهی از فعالیت‌های انجمن شرح خواهند داد، متعاقباً سخنرانی‌هایی خواهیم داشت که سخنرانان عبارتند از خانم دکتر شیوا دولت‌آبادی، آقایان آیدین آغداشلو، دکتر محمد صنعتی، دکتر جهانگیر کازرونی، دکتر بهنام کامرانی و دکتر حمید کشمیرشکن.

همچنین بخشی از فیلم آقای ابراهیم مختاری در این همایش به نمایش درخواهد آمد. آقای ابراهیم مختاری این فیلم را در زمانی که خانم مکرمه قنبری در قید حیات بودند، برداشت کرده و تا این مقطع از هر مراسمی که در این باره بوده فیلمبرداری کرده‌اند.

در بخش دیگر همایش، اجرای موسیقی خواهیم داشت که توسط گروه کُر «ریرا» به رهبری آقای علی بلبلی و مدیریت خود من، قطعاتی از موسیقی محلی مازندرانی را اجرا خواهند کرد.


علی عزتی، مدیر روابط عمومی جشنواره

دست‌اندکاران این جشنواره چه کسانی هستند؟

در درجه اول باعث و بانی آن آقای علی بلبلی، فرزند مکرمه قنبری هستند که توسط ورکشاپ‌هایی که در آن منطقه تعریف کردند باعث شناساندن ایشان در بخش حوزه‌ی نقاشی شدند. دیگر دوستان آقایان عسگر پاشایی، حمید سِوری، دکتر کازرونی و خانم سلحشور هستند.

بیش از یک سال است که جلساتی تشکیل دادیم و تا اینجای راه آمده‌ایم که پس از انعقاد مطلبی جامع به حکم ضرورت تاریخ هنر نقاشی، در قالب هنرمندان خودآموخته، به نقطه‌ای رسیدیم که با تشکیل این انجمن در مقام فراخوان امکانی را فراهم کنیم تا همه‌ی آن‌هایی که پروسه‌ی مکرمه قنبری را طی کرده‌اند و هنوز مهجور مانده‌اند، شناسانده شوند.


پوستر نمایشگاه

آیا قرار است در این همایش هنرمندان خودآموخته‌ی دیگری هم معرفی شوند؟

فردی به نام خانم اکرم سرتختی که در شهر ری ساکن هستند. ایشان پس از پنجاه سالگی، همین پروسه و فرآیندی را که خانم مکرمه قنبری طی کرده بودند، بدون هیچ شناخت قبلی از هم طی کرده‌اند.

ایشان هم خالق سه هزار اثر نقاشی شدند و بدون هیچ‌گونه مراحل آکادمیکی به این نقطه‌ی کیفی رسیدند و زیباترین المان‌های تاریخ سرزمین خودشان را با فضاهای اندیشه‌ی خودشان در آثاری هنری خلق کرده که بی‌نظیرند.

خودمان هم پیش‌بینی می‌کردیم اما نه تا به این حد، طوری که شوکه شده بودیم که فردی تا به این حد این مراحل را طی کرده است. ایشان هشت سال است که نقاشی می‌کنند و در این همایش تشریف می‌آورند. متعاقباً خیلی از آثار دیگر هنری نقاشی و حتی عکاسی که آثارشان را برای ما ارسال کرده بودند، معرفی خواهند شد.

چنین انسان‌هایی‌ در نقاط مختلف جهان حضور دارند، اما مهجور مانده‌اند، خواستیم با این حرکت نقطه‌ی عطفی باشیم تا معرف افرادی باشیم که با وجود مالامال از عشق و علاقه به سرزمینشان، به المان‌های تاریخ فرهنگ و هنرشان آثار هنری خلق می‌کنند.


از نقاشی‌های مکرمه قنبری

برای افرادی که مشتاق هستند از تهران به محل جشنواره (بابل) بروند، وسیله‌ی ایاب و ذهاب در نظر گرفته‌اید؟

بله، به دلیل تجربه‌ی سال‌های گذشته که با استقبال شگفت‌انگیز اهالی فرهنگ و هنر مواجهه بودیم، امکان این را فراهم کرده‌ایم تا علاقه‌مندانی که می‌خواهند در این جشنواره حضور داشته باشند بتوانند راحت‌تر به محل جشنواره حضور به‌هم رسانند. با ترمینال سیر و سفر (بیهقی) هماهنگ کرده‌ایم، چگونگی آن در همایش اعلام خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

وب‌سایت جشنواره