رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ مهر ۱۳۸۶

همجنس‌گرایی در واتیکان

بيژن روحانی

شنیدن فایل صوتی

واتیکان، مقام یکی از اسقف‌های ارشد را به دلیل اعتراف به همجنس‌گرایی به حال تعلیق درآورد. مقامات واتیکان روز شنبه گذشته خبر تعلیق این اسقف را به منظور انجام تحقیقات بیشتر در مورد مساله همجنسگرا بودن او تایید کردند. مطبوعات ایتالیا پس از اعلام این خبر از آن به عنوان رسوایی زیر سایه پطروس مقدس نام بردند. این کشیش رییس دفتر یکی از وزارتخانه‌های واتیکان بود که بر امور معنوی حدود 400 هزار کشیش کاتولیک در نقاط مختلف جهان نظارت دارد.

توماسو استنیکو 60 ساله که در رسانه‌ها و به‌خصوص برنامه‌های مذهبی چهره شناخته‌ای است چندی پیش در برنامه شبکه هفت به‌طور ناشناس شرکت و به همجنس‌گرا بودن خود اعتراف کرد. در این برنامه که روز اول اکتبر از تلویزیون پخش شد، چهار کشیش دیگر نیز در حالی که چهره‌شان قابل دیدن نبود و صداهایشان نیز تغییر یافته بود از تمایلات جنسی و به‌خصوص تمایلات همجنس‌گرایانه خود صحبت کردند. در این برنامه اسقف مورد اشاره، به طور ناشناس در دفتر کار شخصی خود سخن می‌گفت. اما چیدمان دفتر او تا حدی تغییر یافته بود که قابل شناسایی نباشد. او در برنامه کانال هفت توضیح داد که از همجنس‌گرا بودن خود به هیچ وجه احساس گناه نمی‌کند اما می‌داند که در حال حاضر باید آن را مخفی نگه‌دارد. اما بلافاصله بعد از پخش این برنامه، افرادی در واتیکان توانستند از روی برخی نشانه‌ها از جمله آسانسور محل کار او، اسقف را شناسایی کنند و به این ترتیب جنجال در مورد او آغاز شد.

مقامات واتیکان از احتمال دخالت شورای عالی اسقف‌ها و دیگر مقامات بلند پایه کلیسای کاتولیک سخن گفته‌اند. با این حال پس از آن که هویت این اسقف تشخیص داده شد او با انتشار نامه‌ای تمایلات هجنسگرایانه خود را انکار کرد و از آن به عنوان پوششی برای شناختن و برملا کردن هویت کشیشان همجنس‌گرا نام برد.

واتیکان در آخرین دستورالعمل خود در مورد مسائل جنسی که به سال 2005 میلادی تهیه شد، همجنس‌گرایی را «گناهی کبیره» قلمداد کرد که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. طبق مقررات واتیکان افراد همجنس‌گرا حق ورود به کسوت روحانیت و کشیشی را ندارند.

در زمان پاپ ژان پل پل دوم، واتیکان به دلیل آشکار شدن مسائل جنسی تعدادی از کشیشان کاتولیک به ويژه در آمریکا مورد انتقاد شدید قرار گرفت. کلیسای کاتولیک، همجنس‌گرایی را تهدیدی برای بنیان خانواده که به لحاظ تعلیمات این مذهب، نهادی مقدس است به‌شمار می‌آورد. کشیشان کاتولیک از داشتن هرگونه رابطه جنسی چه با جنس مخالف و چه با همجنس خود منع می‌شوند.

ایتالیا به دلیل تاثیر و نفوذ واتیکان، هنوز نتوانسته ازدواج میان همجنس‌گرایان را به رسمیت بشناسد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

واتی‌کان شده این واتیکانِ شما استاد! تا اونجا که ما خبر داریم تو واتیکان هم مثلِ ایران هم‌جنس‌گرا نبود و نیست و نخواهد بود؛ می‌گی نه از محمود بپرس!

-- وحید (ع) ، Oct 15, 2007 در ساعت 03:18 PM

واتی‌کان شده این واتیکانِ شما استاد! تا اونجا که ما خبر داریم تو واتیکان هم مثلِ ایران هم‌جنس‌گرا نبود و نیست و نخواهد بود؛ می‌گی نه از محمود بپرس!

-- وحید (ع) ، Oct 15, 2007 در ساعت 03:18 PM

بدون تردید
زندگی روحانی
کار آسانی نیست
و کسانی هستند
که در نهایت
تسلیم خواسته های
جسم میشوند
و این اتفاق در هرسنی و در هر مقامی ممکن است بیفتد
اما
آنچه مهم است
مقدار خطا است
شاید بدترین حالت خطا
زمانی باشد
که یک روحانی
با کم سالان
مرتکب اشتباه شود

-- Rahim ، Oct 15, 2007 در ساعت 03:18 PM

من در حيرتم که چرا اگر مطلبی در باره همجنسگرايی در حوزه ی علميه قم نوشته شود شما آنرا منتشر نمی کنيد اما در آن سوی آبها و در بلاد خودشان شما به انتشار مطلبی از اين دست همت می گماريد و کسی هم نه به بکار شما کاری دارد و نه به ديگران.

-- آقا رجب دانشجو از تهران ، Oct 16, 2007 در ساعت 03:18 PM