رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ آذر ۱۳۸۷
باورنکردنی‌های زمانه در یازده سپتامبر:

کشف جسد مومیایی ضحاک ماردوش

از «اينجا» بشنويد.

شب گذشته در مراسمی که به طور مستقیم از کانال تلویزیونی "دویچه ویسن شافت" Deutsche Wissenschaft، کانال علمی و فرهنگی ایالت باواریای آلمان پخش شد و خلاصه‌ی آن در صدر اخبار علمی کانال‌های انگلستان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و کانال الجزیره قرار گرفت، پروفسور اریک شولت، باستان‌شناس و نظریه‌پرداز هرمنوتیک اسطوره‌های شرقی، نتیجه‌ی تحقیقات شگفت‌انگیز خود را روی یک مومیایی ایرانی اعلام کرد.
پروفسور شولت، که ماه آوریل سال جاری میلادی همراه با یک هیأت کوه‌نوردی به قله‌ی دماوند صعود کرده بود، توانست در ارتفاعات صعب‌العبور این کوه افسانه‌ی ابتدا ویرانه‌های کاخ کوچکی را پیدا کرده و سپس با انجام دو ماه حفاری کامل علاوه بر یافتن اطلاعات ارزشمند معماری به جسد مردی دست پیدا کرد که به طرز شگفت‌انگیزی قرن‌ها زیر برف و یخ قله‌ی دماوند سالم باقی مانده بود.

پروفسور شولت مدعی‌ست جسد را با توافق و اطلاعات مقامات ایرانی برای آزمایش‌های علمی از کشور خارج کرده است. این در حالی‌ست که تاکنون هیچ کدام از مقامات سازمان میراث فرهنگی در این مورد اظهار نظر رسمی نکرده‌اند.

پروفسور شولت در جلسه‌ای که در کتابخانه‌ی دانشگاه مرکزی ایالت باواریا برگزار شد جسد کشف شده را مربوط به ضحاک ماردوش، پادشاه افسانه‌ای ایران، اعلام کرد و جای سوراخ‌های مار را روی شانه‌های جسد به حاضران و خبرنگاران نشان داد.

شولت در سخنرانی خود تاکید کرد ضحاک یکی از شاهزادگان مطرود هخامنشی‌ست که با دزدی از گنجینه‌ی سلطنتی ابتدا از شوش به پارسه و استخر گریخت وسپس راه دماوند را در پیش گرفت تا در آنجا برای خود دربار مستقلی برپا کند. او معتقد است ضحاک با جمع کردن عده‌ای به دور خود قصد باز پس گرفتن تاج شاهی و هچنین همسرش را از برادر بزرگ‌ترش داشت. پروفسور شولت با نشان دادن اسلایدهای کاخ سنگی ضحاک در قله‌ی دماوند و مقایسه‌ی آن با سر ستون‌های هخامنشی در تخت جمشید، و همچنین بررسی نحوه‌ی خشکه‌چینی سنگ‌ها، مدعی شد معماری این کاخ هیچ شباهتی به روش مرسوم در کاخ‌سازی هخامنشی در شوش و تخت جمشید ندارد بلکه بیشتر تحت تأثیر معماری سلسله‌ی شانگ در چین است و این نشان دهنده‌ی ارتباط این شاهزاده‌ی خطاکار با بیگانگان است.

یکی از خبرنگاران از پروفسور شولت پرسید در آن ارتفاع قله‌ی دماوند که برف و سرما بیداد می کند، ضحاک چگونه توانسته است کاخی درست کند و به زندگی بپردازد. شولت در پاسخ گفت: در آن دوران به دلیل فعالیت نسبی قله‌ی آتشفشانی دماوند و گرم بودن آب‌های زیرزمینی، هوای آن منطقه نسبت به امروز گرم‌تر و برای زندگی مناسب‌تر بوده است.

پروفسور شولت ضمن رد هرگونه پیوند نظریاتش با نظریه‌ی احمد شاملو، که ضحاک را همان بردیای دروغین می‌دانست که علیه ظلم و جور دستگاه حاکم قیام کرده و حکومتی خلقی و دهقانی تشکیل داده بود، اظهار داشت: «مرحوم آقای شاملو اگر می‌توانست همراه من به قله‌ی دماوند صعود کند و خودش در محل به جست‌وجوی استخوان‌های ضحاک می‌پرداخت، این نظریه را صادر نمی‌کرد. من معتقدم ضحاک قصد داشت پای چینی‌ها را از طریق کوهستان‌های هیمالایا، قفقاز و البرز به ایران باز کند و ضمن شکست سلسله‌ی هخامنشی، همراه با چینی‌ها جبهه‌ی متحدی علیه یونانی‌ها تشکیل دهد اما موفق به این کار نشد؛ زیرا عوامل نفوذی اسکندر در دربار ضحاک او را شبانه در حوضچه‌ی آب گرم دماوند غرق کردند». او کبودی جسد را مربوط به خفه شدگی مزمن زیر آب گرم دانست.

شولت، که در مورد اسطوره‌های شرقی تحقیقات وسیعی کرده، عادت زشت ضحاک به خوردن مغز و بناگوش جوانان برومند ایران را دلیل علاقه‌ی او به مکتب آشپزی جزایر مائومائو دانست؛ ضمن آن که تایید کرد باید در یک دیسکورس مدرن، همذات خورندگی افسون طلبانه‌ی ضحاک را از منظر نارسیسیسم انسان پیشامدرن و حسادت او به ایده و کانسپت متعالی ابرانسان نیچه در آینده تحلیل کرد.

شولت به دولت ایران پیشنهاد داد با تبدیل کاخ ضحاک به قهوه‌خانه‌ی سنتی و اجرای مراسم نقالی و شاهنامه‌خوانی باعث شوند هر شب مردم ایران لعنتی نثار روح این شاهزاده‌ی خطار کنند.

در پایان این مراسم اریک شولت قول داد جسد ضحاک را با کتیبه‌های هخامنشی مؤسسه‌ی شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو معاوضه کند.

ناظران این سخنان آقای شولت را با ادعای سال گذشته‌ی او در مورد کشف مقبره‌ی قابیل در بلندی‌های جولان مقایسه می‌کنند.

مطلب های باورنکردنی زمانه می تواند کاملا تخیلی باشد!

مرتبط:
«هر خبری می‌تواند باور نکردنی باشد»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

استخراج شده از مطلب :
"شولت معتقد است باید در یک دیسکورس مدرن همذات خورندگی افسون‌طلبانه ضحاک را از منظر نارسیسیسم انسان پیشامدرن و حسادت او به ایده‌ی ابرانسان نیچه تحلیل کرد."
هرکس بتواند این چند خط را به زبان فارسی یا یکی از زبانهای دیگر دنیا مانند زبان چینی ترجمه کند یک دستخوش از من طلبکار است !

-- منوچهر ، Sep 11, 2007 در ساعت 04:47 PM

آقاى منوچهر
فكر ميكنيد برادرم داريوش نمى تواند در اين كار به شما كمك كند؟

-- دارا ، Sep 11, 2007 در ساعت 04:47 PM

دارای عزيز که تقريبا همنام منی، تلاشمان را خواهيم کرد:
"درسو مدرنسيه ديسکورسو مجيسيه سيو سيو ذهاکی نارتسيسيسمينکه پرونسزيي نيچه سکو "اوبر منش" و غيرهو و هاکذاهو..." يه خرده آخراش با آلمانی و عربی قاطی شد و اوايلش هم ظاهرا مندرآوردی يه. با بزرگواری تون ببخشين.
داريوش

-- Dariush ، Sep 11, 2007 در ساعت 04:47 PM

ای خبر بیشتر شبیه خیال پردازی های بچگانه می آید تا نتیجه یک تحقیق علمی.

-- رضا ، Sep 11, 2007 در ساعت 04:47 PM

ملت ما منتظر بودند تا شولت خان از راه برسه و بره رو دماوند این جسد رو از زیر خاک بکشه بیرون؟ اینقدر بدبخت شدیم ما؟ این همه ایرانی هر روز به این قله صعود می‌کنند چیزی ندیدند، حالا این شولت یه بار رفت اون بالا اینو پیدا کرد؟
خبر عجیبیه! در عین حال بو دار!
مار دوش؟ روی شونه‌هاش جای مارها رو هم پیدا کرده؟ شما باورتون می‌شه؟ یک اسطوره که به واقعیت تبدیل شده؟
و از همه مهمتر، منبع این خبر شما کجاست؟ از کی تا حالا شروع کردید به بی منبع مطلب نوشتن؟

-- هادی ، Sep 11, 2007 در ساعت 04:47 PM

شما هم مختون تاب ورداشته ها...
دروغ 11؟
عجب!
باز خوبه مخ معیوب ما به صحت و سقم مطلب شک کرد!
و باز خوبه که سالی یه بار بیشتر قرار نیست مچلمون کنین. خوبه، هر از گاهی (همون سالی یه بار خوبه) از این کارا بوکونین! و البته اون خط بولد شده را آخر همه دروغای بی‌شاخ (آخه اگه شاخ داشت که ملت مچل نمی‌شدن.. خودشون از رو شاخاش می‌فهمیدن) بذارید.

-- هادی ، Sep 12, 2007 در ساعت 04:47 PM

vaghean bimazze bud aghaye hamkelasie asbagh! tanz nanevis, matalebe jeddit kheili khuban, in vali kheili bad bud, bebakhshid

-- neda ، Sep 12, 2007 در ساعت 04:47 PM

گمان نكنم كه اين كشف جسد ضحاك باشد. بر طبق اطلاعات بسيار موثق و تاييد شده جسد ضحاك در مكاني بين تهران و قم دفن شده است و ضحاك پرستان در اين محل به ذيارت ميپردازند و جمعي كه ضحاك پرست نميباشند بطورخفيه غايط در آن محل ميپرداذند.

-- fozoolbashi666@yahoo.com ، Sep 12, 2007 در ساعت 04:47 PM

جای ذبیح اله منصوری خالی!

-- سامان ، Sep 12, 2007 در ساعت 04:47 PM

آقا مثل اینکه ۱۱ سپتامبر رو با اول آوریل اشتباه گرفتین. ولی با مزه بود همچین.

-- هویج ، Sep 12, 2007 در ساعت 04:47 PM

خبرگزاری رویترز هم گزارش داده بود که جسد مارهای روی دوش ضحاک را هم یافته اند و شباهت عجیبی به حودر دارند!

-- Asghar ، Sep 12, 2007 در ساعت 04:47 PM

ghasrro koh, zahak dar zamane hakhamaneshian, soorakhe ro shane,kaboodie jasad!! ajab ghesei baftin, jarian chie,

-- بدون نام ، Sep 12, 2007 در ساعت 04:47 PM

خیلی با حال بود یه جوری بود شبیه ادبیات آقای هادی خرسندی ولی در کل خیلی خوب بود واقعا خندیدم.

-- پیمان ، Sep 12, 2007 در ساعت 04:47 PM

بازم خیلی لوس بود!

-- بدون نام ، Sep 12, 2007 در ساعت 04:47 PM

نه ! داريوش قشنگتر نوشته بود.

-- بدون نام ، Sep 12, 2007 در ساعت 04:47 PM

آقاي دكتر روحاني عزيز من پيشنهاد مي‌كنم آقاي شولت را به عوض جسد موميايي ضحاك نگون‌بخت به بلندي‌هاي دماوند ببريم تا آيندگان كمي ديرتر قادر به كشف جمجمه‌ي او شوند. بلكه ما را از چنين كشفيات مشعشعي مبرا بدانند. راستي چنانچه به مطلب ايشان در مورد بلندي‌هاي جولان دسترسي داريد پيشنهاد مي‌شود جهت انتشار آن از سايت شخصي جناب آقاي دكتر محمود احمدي نژاد استفاده فرماييد.

-- كمبوجيه ، Sep 12, 2007 در ساعت 04:47 PM

اين باور نكردني هاي زمانه در يازدهم سپتامر چيه ، دورغ سيزده است ؟
اينهمه يكجا با هم (کشف جسد مومیایی ضحاک ماردوش ، دانیل زیدی، یک ایرانی شرمگین هالیوودی ، اولین کنسرت خواننده‌ی زن در حضور مردان )

-- حسين ، Sep 12, 2007 در ساعت 04:47 PM

دوستان عزيز، به هرحال همان طور که دیگر تا به حال مشخص شده، رادیو زمانه روز یازدهم سپتامبر به مناسبت سالگرد آغاز به کار رسمی خودش، تصميم گرفت برنامه هايش حال و هوای طنز داشته باشد. ميزان موفقَيت يا شکست آن را مخاطبان تعيين می کنند. بنابراین آن بخش به ظاهر ترجمه ناپذیر در اين خبر و اصلا کل ماجرا را هم باید در قالب همين طنز دید. به هرحال در ابتدا و انتهای مطلب به نوعی اشاره شده بود که مطالب باور نکردنی هستند.

-- بيژن روحانی ، Sep 12, 2007 در ساعت 04:47 PM

etefaghan man ham yeber rafte boodam darband ye mami peyda kardam ye tiro kamoonam bahash bood fekr konam arash kamangir boode.vali dige payin navardamesh

-- rasa ، Sep 12, 2007 در ساعت 04:47 PM

کاش دولت خدمتگزار از شولت ٍ کذایی می‌خواست جسد حوا را هم پیدا کند ببینیم این ننه بزرگمان چه ریختی بوده.

-- پوپک ، Sep 12, 2007 در ساعت 04:47 PM

كاهلانه و غيرمسولانه

-- nasser ، Sep 12, 2007 در ساعت 04:47 PM

در سال 1587 خورشیدی-2208 میلادی یکی از نوادگان آقای شولت (طبق شجره نومچه البته) در خرابه های برج میلاد که زمانی در پایتخت امپراتوری فراموش شده جمهوری اسلامی قرار داشته یک دست سالم با یک کارت هوشمند سالم پیدا خواهد کرد.
بعداعلام می کند این کارت هوشمند باد چرخ اتومبیل های باستانی ایران (سمند) بوده و دست نیز متعلق به آقای الهام است که رکورد دار پست و منسب در تاریخ 10720 ساله ایران بوده است. این اثر در نمایشگاه بین اللملی علی آباد کتول پایتخت فرمانداری پارس در معرض نمایش قرار می گیرد.

-- حاج دکتر نقی قلی نوسترادموس تگزاس آبادی ، Sep 13, 2007 در ساعت 04:47 PM

من هم این برنامه را در شبکه 9 سیمای کریه دیدم. این آقای شولت همان کسی است که برای نخستین بار صورت شیخ پشم الدین کشمیری را در ماه رصد کرد. جالب انکه وی مخترع نوعی سوخت هم هست برای چراغهایی که فقط در این خانه میسوزند.

-- دکتر حسنقلی آهنگداز دادگستر ، Sep 13, 2007 در ساعت 04:47 PM

لطفا آدرس منبع اطلاعات فوق را در صفه قراردهید.
---------------------
زمانه- دوست عزیز
همان طور که در انتهای مطلب و همچنین در بخش کامنت ها توضحیح داده شده، این برنامه به مناسبت سالگرد راه اندازی زمانه اجرا و پخش شد. در آن روز تمام برنامه چیزی مانند "دروغ سیزده" بود. این را کمی بالاتر توضیح داده ایم.

-- حمید ، Aug 25, 2008 در ساعت 04:47 PM

in jasady ke peida shode dar kurdstan peida shode va dolat bekhatere masayele siasy ono penhan kard ta alan be onvane zohak ke dar damavand peida shode ro kone onam be alman forokhte shod mesle tamame asare bastani digare iran ke engelis frokhte shod .
http://kurdnews.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=769&Itemid=9

-- omid ، Dec 5, 2008 در ساعت 04:47 PM