تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
٣١ سال پیش در چنین روزی

چریک‌های فدایی خلق: مبارزه مسلحانه می‌کنیم

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه‌شنبه نهم اسفند ۱۳۵۷ برابر بیست و هشتم فوریه ۱۹۷۹ میلادی

چریک‌های فدایی خلق: مبارزه مسلحانه می‌کنیم

در پی چاپ یک خبر در خبرگزاری پارس درباره مصاحبه مطبوعاتی چریک‌های فدایی خلق با خبرنگاران خارجی که عنوان شده بود سازمان چریک‌های فدایی خلق دیگر مبارزه مسلحانه نمی‌کند، این سازمان توضیحی برای روزنامه اطلاعات فرستاد. در این اطلاعیه آمده است:

«سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران در گذشته و حال و آینده تا رهایی کامل خلق از چنگ امپریالیسم و نابودی کامل نظام سرمایه داری وابسته، تمام اشکال مبارزاتی سیاسی و نظامی را برعلیه سلطه امپریالیسم و نوکرانش به کار خواهد گرفت.»

این سازمان افزود:

«سازمان ما همچنان که قیام پرشکوه خلق در روزهای ۲۱ و ۲۲ بهمن ماه نشان داد، تنها راه سرکوب امپریالیسم و ارتجاع را مبارزه مسلحانه می‌داند و از آنجا که خلق قهرمان ما تا پیروزی کامل باید تمام توطئه‌های مرتجعین رژیم سابق را که از درون و بیرون انقلاب مورد تهاجم قرار داده‌اند، خنثی کند؛ هر کوششی در جهت خلع سلاح مردم قهرمان و نیروهای انقلابی و مبارز را خیانت به انقلاب تلقی خواهد کرد.»

در اطلاعیه چریک‌های فدائی خلق آمده است:

«همه نیروهای مسلح سازمان‌های مبارز و انقلابی باید در خدمت نابودی ارتجاع قرار گیرد. سازمان ما همچنین معتقد است راه حل اختلافات بین جناحهای مختلف مردم و نیروهای مبارز، مسلحانه و قهرآمیز نیست. سازمان ما برای حل اختلاف نظرهای موجود در بین جناحهای مختلف مردم هرگز مبارزه مسلحانه را توصیه نخواهد کرد.»

این سازمان با تاکید بر این اطلاعیه افزود: «هرگونه خبر دیگری جز این که توسط خبرگزاری پارس مخابره شده باشد استنباط خود خبرنگار بوده است.»


نوید - حزب توده

حزب توده: ما آزادی فعالیت خود را گدایی نمی‌کنیم

در هفتادمین شماره نشریه نوید به نقل از روزنامه مردم مورخ ۱۵ بهمن ۱۳۵۷ مطلبی درباره آزادی حزب توده تحت عنوان فعالیت آزادانه حزب توده ایران جزء لاینفک دموکراسی است، نوشته شده که در روزنامه اطلاعات روز نهم اسفند نقل شد. در این نوشته آمده است:

«بدون فعالیت آزادانه حزب توده ایران و شرکت موثرش در حیات سیاسی و اجتماعی کشور، حل بغرنج‌های جامعه ایران محال است. ولی حق گرفتنی است نه دادنی. ما آزادی فعالیت خود را از احدی گدایی نمی‌کنیم، ما آن را به اتکاء خلق و در مرکز آن طبقه کارگر رزمنده کشور و به اتکاء نبرد پیشگیرش در راه استقلال و دموکراسی بر دشمنان جامعه تحمیل خواهیم کرد.

آری منطق تاریخ و جامعه بی امان است و هیچ سالوسی و عوام فریبی قادر به روپوشی واقعیات نیست. این حقیقتی است که ده‌ها بار امتحان شده و هر امتحان تازه‌ای نیز جز به همان نتایج کهنه نخواهد رسید.»


عبدالکریم لاهیجی

عبدالکریم لاهیجی استاندار خوزستان می‌شود

خبرنگار اطلاعات از شهر اهواز گزارش داد که:

«برای تصدی پست استانداری خوزستان با آقای لاهیجی یکی از اعضای کانون مذاکراتی صورت گرفته است که امیدواریم به نتیجه برسد و ایشان به عنوان استاندار منطقه نفت خیز کشور راهی این استان شوند.

حسن نزیه مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران که در اجتماع نمایندگان کارکنان صنعت نفت در اهواز سخنرانی می‌کرد ضمن اعلام کاندیدا بودن لاهیجی برای استانداری خوزستان گفت:

«ما نفت خود را از طریق مزایده به تمام دنیا بجز کشورهایی که دشمن اسلام هستند می فروشیم.»

در این جلسه چند تن از نمایندگان کارکنان صنعت نفت نیز خیانت‌ها و چپاول‌های بیت المال در این صنعت را که از سوی برخی مدیران انجام شده است یادآور شدند. در اهواز شورای عالی انقلاب صنعت نفت مرکب از نمایندگان کارکنان این صنعت تشکیل شد.


مسعود رجوی در کنار امام

رجوی: اعدام‌ها چشم مردم ایران را روشن کرد

مسعود رجوی، رهبر ۳۰ ساله سازمان مجاهدین خلق ایران در مراسم تشییع جنازه رضا طلوع شریفی نیا سخن گفت. وی تاکید کرد که بنا بود این مطالب هنگام برگزاری مراسم بزرگداشت دکتر مصدق در چهاردهم اسفند عنوان شود، اما ضرورت و فوریت امر ایجاب کرد که این نظریات همین امروز اعلام شود.

وی برنامه مرحله‌ای مجاهدین خلق را چنین اعلام کرد:

«برنامه مرحله‌ای ما در یک کلام چیزی جز امحای کامل سلطه امپریالیسم نیست. وقتی صحبت از امحاء کامل می‌کنیم یعنی چه در موارد نظامی، چه از لحاظ سیاسی، چه به لحاظ پایگاه‌های اجتماعی و چه از نظر اقتصادی و همچنین فرهنگی. به عبارت دیگر تمام آثار سلطه شوم امپریالیسم در این کشور باید از بین برود.»

وی در مورد ارتش گفت:

«نظام ارتش مزدور و پس مانده شاه اساسا و بنیادا منحل و به طور انقلابی تجدید سازمان شود»، وی در مورد شیوه مجازات مفسدین فی الارض گفت:

«به مصداق جزای مفسدین فی الارض، مجازات جنایتکاران و شرکای رژیم پهلوی با قاطعیت کامل در یک دادگاه علنی مردمی یعنی دادگاه خلق که قضات آن را نمایندگان اقشار مختلف مردم تشکیل داده باشند، بعمل آید. به این ترتیب کارگران، پیشه وران، دهقانان، اصناف، فرهنگیان، برادران دلیر ارتشی، دانشجویان، کارمندان و خلاصه عموم اقشار و طبقات خلق و نیروهای مبارز انقلابی، در هر مورد شاهد و قاضی محاکمات خواهد بود.»

همچنین مسعود رجوی در مورد دسترسی سازمان‌های مسلح و گروه‌های انقلابی به اسلحه گفت: «هیچ‌گونه تضییق نظامی و سیاسی برای انقلابیون اصیل و جان برکف که از قدیم جنگیده‌اند بوجود نیاید.»

کارشناسان معتقدند منظور رجوی از انقلابیون قدیمی گروه مجاهدین و یا سازمان چریک‌های فدائی خلق بود.


مسعود رجوی و صدام حسین

مسعود رجوی در مورد چگونگی دگرگونی ارتش گفت:

«مساله اساس و نظام و سیستم ارتش است. فرد را سیستم خراب می کند و با خودش می‌برد. کما اینکه دیدیم همین که این نظام ترک برداشت، دیدیم که برادران قهرمان ارتشی ما چه کردند. درود بر آنها باد!» وی درباره انقلاب و ارتش گفت:

«اگر صحبت از انقلاب است یعنی دگرگون کردن. یعنی حکومت کننده کنار برود و حکومت شونده بیاید روی کار. یعنی طبقه حاکم داغان بشود. انقلاب یعنی زیر و رو شدن. علی در بیانیه شماره یک خود وقتی که به قدرت رسید اعلام کرد: به خدایی که به حق محمد را برانگیخت. بایستی درآمیخته شوید، دگرگون شوید، غربال شوید، تا پایینی‌ها بالا بیایند و بالایی‌ها پایین بروند و این یعنی دگرگونی انقلابی که به اعتقاد ما در قدم اول با انحلال و تجدید سازمان ارتش باید شروع شود.»

در اینجا رجوی با اشاره به سرهنگ توکلی رییس مستعفی ستاد موقت انقلاب ادامه داد:

«خواندید که آن سرهنگ معلوم الحال با حمایت اربابان امپریالیستی اش چه نقشه هایی برای سرکوب انقلابیون و برای خلع سلاح ما داشت. و همه اینها زیر عنوان اسلام و ملیت طرح ریزی می‌شد.»

رجوی در مورد سرهنگ توکلی گفت:

«سوابق این جناب سرهنگ را قبلا به عرض مسوولین امور رسانده بودیم. دقیقا هم رساندیم! این نقشه‌ها اگر برای ما تا دیروز و یا روز قبل از پنجشنبه از نظر تئوری روشن بود، دیگر امروز واقعیت محض بود. برای من اسباب تاسف بسیار است:

شنیده‌ام که یکی از دستیارهای آقای مهدی بازرگان این سرهنگ را میهن پرست و مبرا از مسائلی که به او نسبت داده‌اند، خوانده است. اما آقای بازرگان! اگر دستیار شما چنین حرفی را فی الواقع عنوان کرده است یا بفرمائید استعفا کند، یا بفرمائید معذرت خواهی کند. این توهین است به همه شهدای خلق.»


مسعود رجوی آنگاه در مورد اعدام نظامیان حکومت پهلوی گفت: «فلسفه مجازات چیست؟ قرآن مشخص کرده است: ادامه حیات شما منوط به این است که کیفر بدهید و قصاص بکنید والا وضع به سابق بازخواهد گشت. سرهنگ معلوم الحال (منظور آقای رجوی سرهنگ توکلی است) گفته بود که اعدام‌ها، اعدام‌هایی که چشم تمام مردم ایران را روشن کرد، روحیه ارتش را ضعیف کرده است. بله، بله. کاملا درست است. اصلا هدف همین است که روحیه آنهائی که ضدخلق هستند ضعیف بشود. و ریشه آنها کنده شود، عجب! بگذارند سرکارعالی و اربابانتان روحیه ای قوی داشته باشید تا تاراج بکنید؟»

آقای مسعود رجوی که خواستار انحلال ارتش و نابودی کامل امپریالیسم آمریکا بود، و در اسفند ۵۷ یعنی زمان این سخنرانی تازه یک ماه و نیم بود که پس از هفت سال از زندان آزاد شده بود، دو سال و نیم بعد همراه با بنی صدر، از ایران بیرون رفت و پس از سال‌ها همکاری با صدام حسین علیه مردم ایران، به زندگی در عراق ادامه داد.

در حال حاضر گروهی از مجاهدین خلق از دست دولت ایران به دولت عراق و گروهی از آنان از دست دولت عراق به آمریکا پناهنده شده و گروه دیگری از دست رهبری سازمان به وزارت اطلاعات ایران پناه آوردند. در حال حاضر مسعود رجوی مشغول همکاری با نیروهای آمریکایی است.


در زد و خورد میان دو گروه پاسدار، یک نفر کشته شد

در یک درگیری که روز گذشته بین اعضای دو کمیته پاسداران انقلاب در خیابان جمشید روی داد یک نفر کشته و چهار نفر مجروح شدند. براساس گزارش رسیده ساعت ده صبح دیروز یک مینی بوس آبی رنگ بدون شماره در سه راه خیابان جمشید وسط خیابان توقف کرد و سه تن از هفت سرنشین مسلح آن پیاده شدند.

در این هنگام دو تن از پاسداران انقلاب خیابان جمشید به آنها نزدیک شدند و خواستند تا مینی بوس را که وسط خیابان پارک شده بود به کنار خیابان انتقال دهند. ولی سه جوان مسلح به دو پاسدار حمله کردند و یکی از آنها با اسلحه کمری خود بسوی یکی از پاسداران شلیک کرد و او را مجروح ساخت.

پاسدار مجروح برای موضع گرفتن به خانه با رگبار مسلسل به سوی او و عابرین آتش می‌گشایند. در نتیجه پاسدار مجروح که مصطفی محرمی نام داشت و چهار ماه از ازدواجش می‌گذشت، کشته شد و یک پاسدار دیگر به نام ابراهیم مجروح گردید که هم اکنون در بیماستان لقمان الدوله در حالت اغما به سر می‌برد.

یک پیرمرد عابر نیز در این تیراندازی مجروح شده که در بیمارستان مجبور شدند یک پای او را قطع کنند. دو تن از مهاجمین نیز توسط مردم با ضربه های چاقو و قمه مجروح شدند که آنها نیز در بیمارستان لقمان الدوله تحت مراقبت هستند.

یک نفر از مهاجمین نیز دستگیر شد که در کلانتری ۱۵ محل موقت کمیته انقلاب بازداشت است. چهار مهاجم دیگر نیز موفق به فرار شدند. بر اساس گزارش رسیده در مینی بوس تعدادی، پلاک اتوموبیل سواری و کرایه بدست آمد که در کمیته انقلاب ضبط شده است.

در بازجویی‌های مقدماتی از مهاجمین دستگیر شده اظهار داشتند که ما عضو کمیته انقلاب نازی آباد و از پاسداران هستیم. هیاتی نیز که از کمیته نازی آباد مراجعه کرد این گفته را تایید کرد و گفته شده این درگیری به خاطر خصومت شخصی اعضای دو کمیته با یکدیگر بوده و این موضوع هم اکنون در دست رسیدگی است.


علیرضا میبدی و فرهنگ امینی

۱۶ هزار نفر از کشور ممنوع الخروج هستند

لیست افراد ممنوع الخروج از کشور در دست بررسی نهایی است و گفته می شود تا کنون نام قریب شانزده هزار نفر در این لیست گنجانده شده است. پیش بینی می شود این لیست تا آخر هفته آینده آماده و به اداره گذرنامه ابلاغ شود.

نام کلیه وزرا، معاونان وزارت خانه‌ها، مدیران کل، سفرا و وزرای مختار، روسای سازمان‌ها، روسای کل مدیران عامل و اعضاء هیات مدیره شرکت های دولتی، نمایندگان مجلسین، مقامات مهم بخش خصوصی، شهرداران شهرهای مهم، استانداران و فرمانداران کل و دلالان بین المللی و همچنین عده‌ای از امرای ارتش و مقامات امنیتی که در طول ۲۵ سال گذشته مصدر کار بوده اند در این لیست منظور شده است.

بخشی از این لیست که مربوط به زنان صاحب مقام یا وابسته به مقامات مهم گذشته است، آماده و ممنوع الخروج اعلام شده است. به همین جهت صبح امروز از طرف نخست وزیری به اداره گذرنامه اعلام گردید که خروج بانوان از کشور به استثنای افرادی که نام‌شان در لیست ممنوع الخروج‌ها اعلام شده است بلامانع است.

همین مقام به خبرنگار ما گفت که این لیست حداکثر تا آخر هفته آینده آماده و به گذرنامه ابلاغ می‌شود. و سپس خروج بقیه افراد از کشور آزاد خواهد شد. وی همچنین گفت احتمالا در جریان تحقیقات و رسیدگی به تعداد این افراد اضافه یا به دلیل اثبات بی گناهی آنها از این تعداد کاسته خواهد شد.


فرخ نگهدار از چریک‌های فدایی خلق

برکناری پنجاه مدیر و چهره معروف رادیو تلویزیونی

این اعلامیه امروز از طرف آقای قطب زاده سرپرست سازمان رادیو تلویزیون صادر شد.

بسمه تعالی

جهت اطلاع کلیه همکاران بدین وسیله صورت اسامی اولین گروهی که از کار برکنار شده‌اند و هیچ گونه سمتی در سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران ندارند اعلام می‌گردد. جهت رسیدگی به حساب‌های گذشته افراد زیر کمیسیونی تشکیل و مامور رسیدگی خواهد شد. دفتر اداره عمومی سازمان زمان رسیدگی را بعدا اعلام خواهد کرد. اسامی برکنار شدگان بدین شرح است:

فرازمند، صفا الدین جهانبانی، سمیعی، سیروس راستین، ایرج گرگین، وارادوکس اسرائیلی، مجید محسنی، اسد الله پیمان، جواد علامیر دولو قاجار، سرتیپ حمید صدرایی، سرهنگ مرتضی جوزانی، سرهنگ حسین کورس مهر، سرهنگ امیرهوشنگ غروی، سروان حسین رادمهر، محمود جعفریان، دکتر کامبیز محیط محمودی، پرویز مشعوف، محمود قانع، ناصر برهان آزاد، سیدمهدی اشرف آل طاها، امیر اسماعیل مکانیک، فرخ غفاری، کامران مشایخی، ملک ساسان ویسی، مسعود کیمیاوی، (پرویز کیمیاوی، این اشتباه از روزنامه اطلاعات است)، اسماعیل پوروالی، احمد فدعمی، پرویز نیکخواه، تورج فرامرز شاه بختی، پاشا مرتضی لطفی فروشانی، تقی روحانی، محمد شفائی، سعید قائم مقامی فراهانی، فریدون فرح اندوز، عباس مهاجرانی، حسینعلی نظری کنگرلو، فرهنگ فرحی، عطا الله بهمنش، سید محمد باقر نجفی شوشتری، سیروس هدایت، علیرضا میبدی، همایون شهنواز، ابراهیم پیشه ور، دکتر فرهاد صبا، کریم امامی، محمد نفیسی، مرتضی قلی رئیسی، آشور بنی پال بابلا، بیژن صفاری، مجید تهرانیان.

سرپرست سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران
صادق قطب زاده


حسن نزیه

نزیه: شرکت نفت صندوق شاه سابق بود

خبرنگار اطلاعات از اهواز گزارش داد که صادرات نفت به خارج از کشور از دوشنبه آینده آغاز می‌شود. حسن نزیه رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در اجتماع هزاران نفر از کارگران صنعت نفت، ضمن اعلام این مطلب گفت:

«روز چهاردهم اسفند ماه که مصادف با سالگرد درگذشت دکتر محمد مصدق است، اولین کشتی نفت‌کش، نفت ایران را از جزیره خارک به خارج می‌برد.»

نزیه با اشاره به سوابق خیانت‌هایی که در صنعت نفت صورت گرفته است گفت:

«شرکت نفت در حقیقت صندوق شاه سابق بود، و به خارجیان و افراد مشخصی داخلی ماهانه از محل درآمد نفت، مبالغ کلانی پرداخت می‌کرد. گروهی نیز از دفتر والاحضرت‌ها، نخست وزیری و دربار حقوق‌های ده تا بیست هزار تومانی از شرکت نفت دریافت می‌کردند.

قراردادهایی نیز که با ایران برای چاپیدن بیت المال با سیزده کشور منعقد شده، و در اسرائیل، سوئیس، فرانسه و آمریکا به ثبت رسیده بود، اخیرا کشف شده است.»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

rajavai farokh negahdar , va baghiyeh in rahbarane be estelah khalgh , chera dar badtarin sharayat iaz iran farar kardand va javanhaiye bigonahi ke havadar in khaenin budand ra dar iran tanha gozashtand ta be jukhehaye edam sepordeh shavand. tarikh , hargez i , rahbarane dorugh ghu va khiyanatkar ra faramush nakhahad karad.

-- ruzbeh ، Feb 28, 2010

har enghelabi , bena be tarif, yek jenayatkare potentiel ast! namooneye an Rajavist. enghelab badtarin fajee baraye yek keshvar ast. iran, motassefane, potentiel balayi dar in zamine darad ke be farhang estebdadi va ravanshenasiye sexuel mellat iran rabt darad; raftar iranian tekaneshi(impulsif) va khatarnak ast. hich omidi nist ke regime baadi jenayatkartar az regime feeli nabashad.

-- بدون نام ، Feb 28, 2010

چقدر حرفهای آقای نزیه الان درسته:

شرکت نفت در حقیقت صندوق شاه سابق بود، و به خارجیان و افراد مشخصی داخلی ماهانه از محل درآمد نفت، مبالغ کلانی پرداخت می‌کرد.

بعد از سی و اندی سال فقط نوع دیکتاتور عوض شده

ضمنا" اونهایی که خودشون از اعدامها تشکر میکنند فقط دنبال خشونت و هرج و مرج هستند چون روش حکومتی غیر از آن بلد نیستند.

-- علی ، Feb 28, 2010

لطفاً به نوشتن وقایع تاریخی ادامه بدهید و مسایل بعدی را داخل متن نکنید.

این که در سال1357 یا 58 مسعود رجوی با خمینی ملاقات کرده و یا در بیانیه‌ی سازمان مجاهدین خلق چه گفته بسیار جالب و خواندنی است ولی این که نویسنده وقایع چند سال بعدتر را هم عنوان می‌کند به روزشمار انقلاب ربطی ندارد .

ملاقات رجوی با صدام و همکاری او با عراق، سالها بعد اتفاق افتاد که جای آن در این مقوله نیست.

فراموش نکنید که شما راوی هستید نه قاضی !

من که با علاقۀ تمام این ستون را می‌خوانم گاهی اوقات به شدت عصبی می‌شوم که چرا نگارنده اینهمه در لابلای وقایع، نظر ( نظرات ) شخصی خودش را می‌گنجاند؟!

با همه این احوال، از شما ممنون هستم که زحمت می‌کشید و ما را از شکل‌گیری ِ دیکتاتوری ِ فعلی مطلع می نمایید.

با سپاس

-- پریسارا ، Mar 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه