تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مجلۀ گفتاری جُنگ صدا

«سیمین دانشور»، بانوی اردیبهشت


عکس از: مریم زندی

امروز دهم اردیبهشت ماه ده سالی از مرگ صدیقه (روح‌انگیز) سامی‌نژاد، اولین زن بازیگر سینمای ایران می‌گذرد. او با بازی در فیلم «دختر لُر» اولین فیلم ناطق ایرانی کار خود را آغاز کرد. بعد در دو فیلم «فردوسی» و «شیرین و فرهاد» بازی کرد و بعد از آن دیگر در هیچ فیلمی ظاهر نشد.
روح‌انگیز سامی‌نژاد، در چنین روزی به سال 1376 در سن هشتاد و یک سالگی درگذشت. در جنگ صدای امروز از او که زندگی سخت و پر مرارتی را پشت سر گذاشت یاد می‌کنیم.


« . . . گریه نکن خواهرم. در خانه‌ات درختی خواهد رویید و درختهایی در شهرت و بسیار درختان در سرزمینت. و باد پیغام هر درختی را به درخت دیگر خواهد رسانید و درخت‌ها از باد خواهند پرسید: در راه که می‌آمدی سحر را ندیدی؟»
[بند آخر از رمان «سووشون» نوشتۀ سیمین دانشور]

بانوی اردیبهشت قطعا «سیمین دانشور» است. نویسندۀ رمان «سووشون»، «شهری چون بهشت»، «به کی سلام کنم»، «جزیره سرگردانی» و «ساربان».

هشتم اردیبهشت ماه مصادف است با سالگشت هشتاد و ششمین زادروز این بانوی بزرگ ادبیات معاصر ایران. ماندگاری نام «سیمین دانشور» از بلندای شخصیت و استقلال قلم خود اوست، «جلال آل احمد» همسر و همپای زندگیش بود. همین. این را امروز دیگر همگان می‌دانند و گفتن ندارد.
در برنامۀ امروز مختصری در معرفی و شرح حال زندگی او خواهید شنید.


ترانه‌هایی که در برنامۀ جُنگ صدای امروز خواهید شنید، همه نمونه‌های بازخوانی شدۀ ترانه‌های قدیمی است. طاقتم ده: (مرضیه ـ جهان)، زندگی: (پوران ـ زویا ثابت)، رسوای زمانه: (الهه ـ شکیلا).
در این فکر هستیم یکی از موضوعات آیندۀ «جعبۀ موسیقی رادیو زمانه» را به همین ترانه‌های بازسازی یا دوباره خوانی شده اختصاص دهیم.

مجموعه‌ای نسبتا کامل از این نوع ترانه‌ها را در آرشیو جُنگ صدا داریم. شما هم اگر ترانه‌ای سراغ دارید که در اجرایی دوباره بازخوانی شده، به ما هم اطلاع دهید تا اگر در آرشیو موجود نباشد، آن‌را تهیه کنیم و به کمک و همکاری شما بتوانیم این مجموعه را کامل‌تر ارائه دهیم.

برنامه را از [اینجا] بشنوید!
برنامۀ پیشین را در [اینجا]


Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام آقای افزودی گرامی
متاسفانه برخی از نوشتارهای شنیدنی شما را نمی‌توانم بشنوم و دلیلش را هم تا به حال پیدا نکرده‌ام . نمی‌دانم فقط کامپیوتر من این نقیصه را دارد یا کسان دیگری هم این مسئله را دارند. با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما و همه گردانندگان.

-- شکوه ، Apr 30, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)