رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ آذر ۱۳۸۹

نخستین داور ایرانی- کانادایی در اسکار تلویزیونی امی

عارف محمدی

آکادمی اسکار تلویزیونی امی، داوری برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی جهان را در ۱۰ بخش مختلف شامل برنامه‌های هنری، بخش جوان و کودک، مستند، درام، بهترین بازیگرنقش زن، بهترین بازیگرنقش مرد، برنامه‌های سرگرم‌کننده، کمدی و سریال‌های تلویزیونی، در سه مرحله انجام داد.

نامزدهای معرفی شده از ۱۵ کشور جهان بودند که در هر بخش چهار نامزد جهت دریافت جایزه اعلام شدند و در روز ۲۲ نوامبر در جشن اختتامیه‌ی فرش قرمز برندگان نهایی را اعلام کردند.

محبوبه هنریان، تهیه‌کننده و مستندساز ایرانی - کانادایی در این دوره از اسکار تلویزیونی عضو هیأت داوری بخش مستند بود و در جشن اختتامیه‌ی فرش قرمز در نیویورک حضور داشت. به همین خاطر با او درباره‌ی چگونگی داوری فیلم‌ها گفت‌وگویی انجام دادم. محبوبه هنریان را باید نخستین داور ایرانی در جوایز امی دانست.

کارنامه هنری محبوبه هنریان

محبوبه هنریان، متولد سال ۱۳۴۱ در اصفهان است. وی در مقطع کارشناسی ادبیات و هنر با گرایش فیلم و رسانه در انگلستان فارغ‌التحصیل شد و پس از آن مدرک کارشناسی ارشدش در رشته‌ی مهندسی چندرسانه‌ای (مولتی مدیا) را ازدانشگاه کمبریج لندن اخذ کرد.

او دانش‌آموخته‌ی عکاسی از کالج آلگانکویین کاناداست و خبرنگاری را در کالج «لافبرو» و دوره‌ی فیلمسازی و تدوین را در مؤسسه‌ی فیلم و رسانه‌ی «اینترمدیا»‌ی انگلستان گذرانده است.

محبوبه هنریان در سال ۱۳۷۸ به ایران بازگشت و فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌ی ساخت مستندهای اجتماعی به‌عنوان تهیه‌کننده و کارگردان آغاز کرد.

ساخت بیش از ۱۰ مجموعه مستند تلویزیونی پنج تا ۷۲ قسمتی در شبکه‌های مختلف سیما ، چهار فیلم مستند کوتاه و سه فیلم مستند بلند در کارنامه‌ی هنری اوست. مستند «بازی با زندگی» او جزو پنج فیلمی بود که نامزد بهترین مستند در جشن صد سالگی خانه سینما و جشنواره‌ی کیش شد. این مستند در فستیوال بین‌المللی فیلمسازان زن، کلن- آلمان در سال ۲۰۰۶ نیزنمایش داده شد.

اوعلاوه بر عضویت در انجمن مستندسازان کانادا، به‌عنوان یکی از بانوان بانیان صلح از راه دین، در پروژه‌ی مشترک مؤسسه‌ی گفت و گوی ادیان در تهران و شورای جهانی کلیساها در ژنو، سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ حضور داشته است. کمپانی فیلمسازی «ورامدیا» با مدیریت محبوبه هنریان برای مستندسازان کانادا نامی آشناست.

نگاه داوران معطوف به موضوعات انسانی بود

معیار آکادمی امی برای انتخاب داوران چه بود؟ شما را چطور انتخاب کردند؟

انتخاب داوران بر اساس میزان سابقه‌ی تولید فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی بود و من داوری بخش مستند از خاورمیانه و آسیا و موضوعات مرتبط با آن را به‌عهده داشتم. به‌خاطر فعالیت‌های مستند‌سازی‌ام درکمپانی فیلمسازی ورامدیا که در کانادا ثبت شده انتخاب و دعوت شدم.

ملاک انتخاب فیلم‌ها از لحاظ کمی و کیفی به چه شکل است؟

ملاک داوری و انتخاب فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی بر اساس دو بخش «محتوا» و «ساختار» بود. از لحاظ محتوا می‌بایست میزان خلاقیت، قابل فهم بودن، صراحت و جذابیت فیلم برای مخاطب مورد بررسی قرار می‌گرفت. از لحاظ ساختاری نیز فرم و تکنیک فیلم مورد قضاوت قرار می‌گرفت. بدین‌ترتیب که موضوعاتی از قبیل میزانسن‌ها، تصویربرداری، نورپردازی و کیفیت صدا تا چه حد متناسب با موضوع فیلم بوده است. دیگر اینکه از لحاظ بازیگری، نویسندگی، کارگردانی، تدوین، طراحی لباس و غیره، تا چه حد توانسته است در تأثیرگذاری بر بیننده موفق باشد. در کل داوری فیلم‌ها در این دو بخش به‌صورت امتیازبندی صورت می‌گرفت. بدین شکل که از مجموع ۲۰ امتیاز، هر بخش دارای ۱۰ امتیاز بود. هر فیلم می‌بایست به‌طور مجزا داوری می‌شد و نه با مقایسه کردن با سایر فیلم‌ها.

فیلم‌ها به چه شکل برای داوران ارسال می‌شود؟

ارسال فیلم‌ها به‌صورت آن‌لاین انجام می‌شد، بدین صورت که برای ما یک account در وب‌سایت جشنواره ایجاد کرده بودند که با user name و password داده شده، امکان داوری فیلم‌ها مهیا می‌شد.

فیلم‌ها بیشتراز چه کشورهایی بودند؟


محبوبه هنریان

فیلم‌های ارسالی از کشورهای ژاپن، کره جنوبی، هنگ کنگ، چین، فیلیپین، زیمبابوه، بنگلادش، پاکستان، تایلند، سنگاپور و تولیدات مشترک انگلیس و قطر از شبکه الجزیره بود.

نکته‌ی قابل توجه برای من این بود که امسال نوع نگاه داوران و انتخاب فیلم‌ها بر اساس موضوعات انسانی و اجتماعی بود و هر چهار فیلم نامزد دریافت جایزه امی، با موضوعات انسانی و متأثرکننده بودند.

به‌عنوان یک داور مستندساز، خودتان کدام فیلم را بیشتر از همه دوست داشتید؟

شخصاً فیلم «مادر و کیک لوبیا قرمزی» به کارگردانی ریو هی جین از کشور کره جنوبی را دوست داشتم. بسیار فیلم گیرا و در عین حال متأثرکننده‌ای بود. این فیلم درباره‌ی تلاش زن ۳۸ ساله‌ی تنهایی است که دارای دو فرزند خردسال هفت و پنج ساله است که به بیماری سرطان مبتلا است و چند ماهی از زندگی او بیشتر باقی نمانده و تلاش می‌کند در خیابان‌ها با فروش کیک پنج تکه به قیمت ۹۰ سنت، هزینه‌های زندگی را تأمین و برای فرزندانش خانه‌ای مهیا کند.

گویا راهی آلمان هستید تا در هیجدهمین کنگره‌ی جهانی تهیه‌کنندگان علمی و واقع‌گرا ( WCSP) نیز شرکت کنید. در مورد این کنگره هم کمی توضیح دهید.

کنگره‌ی جهانی تهیه‌کنندگان علمی و واقع‌گرا امسال هیجدهمین رویداد سالانه‌اش را از ۳۰ نوامبر تا سوم دسامبر در شهر درسدن، آلمان برگزار خواهد کرد و میزبان آن شبکه‌ی تلویزیونی ZDF آلمان است و مدیریت کنگره را فستیوال بین‌المللی مستند hot docs کانادا به‌عهده دارد.


آکادمی اسکار تلویزیونی – امی (عکس ارزش خبری ندارد)

کنگره‌ی جهانی تهیه‌کنندگان علمی و واقع‌گرا ( WCSP) یک سازمان غیر انتفاعی است که به بهترین برنامه‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی مستند علمی و تاریخی و دیگر ژانرهای مرتبط اختصاص داده شده است. اعضای هیات مدیره آن از شبکه‌های تلویزیونی همچون ZDF, France 5, Discovery, N HK , History channel , ABC2,CBC,Off the Fence ,BBC,Screen Pacific,Lion TV,Doclab از کشورهای آلمان، فرانسه، کانادا، آمریکا، ژاپن، انگلستان، استرالیا، ایتالیا، سنگاپور هستند و ریاست آن را پیتر آرنس مدیر فرهنگی و علمی ZDF آلمان به‌عهده دارد.
ین کنگره که به یک رویداد سالیانه تبدیل شده است، یکی از پراهمیت‌ترین گردهمایی‌های مورد توجه شبکه‌های تلویزیونی جهان ، تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و توزیع‌کنندگان حرفه‌ای و متخصص در حوزه‌ی برنامه‌های واقع‌گرا و مستند تلویزیونی به‌شمار می‌رود.

چه کشورهایی در این کنگره شرکت خواهند کرد؟

شرکت‌کنندگان دراین کنگره‌ی بین‌المللی نمایندگانی از کشورهای آلمان، کانادا، استرالیا، انگلستان ، اطریش، بلژیک، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، هلند، نیوزیلند، نروژ، سنگاپور، سوئد، سوئیس، تایوان، آمریکا، چین و اسپانیا هستند.

این کنگره در سال ۲۰۰۹ در ملبورن استرالیا ، ۲۰۰۸ در فلورانس ایتالیا، ۲۰۰۷ در نیویورک ایالات متحده آمریکا، ۲۰۰۶ در منچستر انگلستان و ۲۰۰۵ در توکیو ژاپن برگزار شد.

برندگان عمده جوایز امی

سریال دراممردان دیوانه
سریال کمدیخانواده مدرن
هنرپیشه نقش اول درام مردبرایان کرانستون – سریال Breaking bad
هنرپیشه نقش اول درام زنکایرا شرویک - سریال نزدیکتر
هنرپیشه نقش اول مرد ، کمدیجیم پرسانز سریال تئوری بیگ بنگ
هنرپیشه نقش اول زن ، کمدیادی فالکو- سریال جکی پرستار
فیلم تلویزیونیمعبد گرندین
هنرپیشه نقش اول مرد فیلم تلویزیونیآل پاچینو – جک تو نمی دانی
هنرپیشه نقش اول زن فیلم تلویزیونیجولیا اورماند – معبد گرندین
کارگردانی سریال دراماستیو شیل - دگستر

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چقدر ایشون شبیه ندا آقا سلطان هستند!

-- بدون نام ، Dec 1, 2010 در ساعت 03:00 PM