رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ آبان ۱۳۸۹

تابوی هم‌جنسگرایی در آمریکا

تارا نیازی

«دوستت دارم فیلیپ موریس» فیلمی کمدی- درام محصول سال ۲۰۰۹ بر اساس وقایع زندگی «استیون جی راسلِ» فریبکار و دغل‌باز که چندین بار از زندان فرار کرده، ساخته شده است. راسل (با بازی جیم کری) زمانی‌که در زندان است، عاشق هم‌سلولی خود، فیلیپ موریس (با بازی ایوان مک گرگور) می‌شود. پس از اینکه موریس از زندان آزاد می‌شود، راسل برای رسیدن به معشوقش، موریس، چهار بار از زندان فرار می‌کند. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام (I Love You Phillip Morris: A True Story of Life, Love, and Prison Breaks) نوشته‌ی «استیو مک ویکر» ساخته شده و کارگردانی آن را «گلن فیکارا» و «جان ریکوا» (Glenn Ficarra, John Requa ) مشترکاً بر عهده داشته‌اند.


پوستر فیلم را تغییر دادند تا بتوانند فیلم را اکران کنند.

داستان از اینجا آغاز می‌شود که راسل (جیم کری) در بستر مرگ است و وقایع زندگی‌اش را به یاد می‌آورد. زندگی او در شهر «ویرجینیا بیچ» به عنوان یک افسر پلیس متأهل که از زندگی‌اش راضی است و در کلیسا موسیقی می‌نوازد، شروع می‌شود. او رابطه‌ی جنسی خوبی با همسرش، دبی (با بازی Leslie Mann) دارد، اما پس از یک تصادف سخت، راسل خانه و خانواده‌اش را رها می‌کند و تصمیم می‌گیرد به‌دنبال زندگی دلخواهش برود که همانا زندگی به‌عنوان یک همجنسگراست. او به میامی می‌رود و یک دوست پسر (Rodrigo Santoro) پیدا می‌کند و زندگی لوکسی را شروع می کند.

راسل اما به‌زودی متوجه می‌شود که این نوع زندگی بسیار پرهزینه است و از عهده مخارجش برنمی‌آید. از آنجا که او قبلاً یک پلیس حرفه‌ای و کاردان بوده، شروع به کلاهبرداری می‌کند. اما خیلی زود گیر می‌افتد، او را به زندان می‌اندازند و در زندان است که با عشق زندگی‌اش، فیلیپ موریس آشنا می‌شود.


دو مرد که برای رسیدن به هم هر کاری حاضرند انجام دهند.

از اینجا به بعد داستان، حکایت عاشق سرگشته‌ای است که جدایی از معشوق را نمی‌تواند تحمل کند. او دست به هر کاری می‌زند تا با فیلیپ باشد. یک بار خودش را به شکل پزشک زندان درمی‌آورد و فرار می‌کند و بار دیگر با سرقت یک کارت شناسایی و رنگ کردن لباس‌هایش وانمود می‌کند که قاضی حکم آزادی‌اش را صادر کرده، سپس با جعل هویت وکیل موریس، خود را مدیر امور مالی یک شرکت بزرگ معرفی می‌کند و به ابتلا به بیماری ایدز تظاهر می‌کند و ادعا می‌کند که ممکن است به زودی به‌خاطر ابتلا به این بیماری بمیرد.

به‌دلیل محتوای هم‌جنسگرایانه‌ی این فیلم، هیچ کمپانی پخشی حاضر نشد با تهیه کننده‌‌ی فیلم قرارداد ببندد. به همین خاطر سازندگان فیلم مجبور شدند فیلم را مجدداً تدوین و برخی از صحنه‌های فیلم را حذف و برخی دیگر را تعدیل کنند.

در ماه می سال ۲۰۰۹ اعلام شد که کمپانی «کونسالیدیتد پیکچرز گروپ» Consolidated Pictures Group حاضر به پخش فیلم شده است. فیلم در اروپا، تایوان و ژاپن، بین ماه‌های فوریه تا آوریل ۲۰۱۰ اکران شد، اما در ایالات متحده به خاطر همین مشکلات همچنان بلاتکلیف ماند. هر چند در ابتدا برای اکران محدود، برای سی ام آوریل ۲۰۱۰ برنامه‌ریزی شده بود، اما بعداً گزارش شد که اکران فیلم برای زمانی نامحدود توسط کمپانی «کونسالیدیتد پیکچرز گروپ» Consolidated Pictures Group به تعویق افتاده است.


عشق دو مرد به یکدیگر و یک زندگی پرهزینه

اما در ۱۲ آوریل ۲۰۱۰مجله «وری یتی» (Variety) اعلام کرد که این کمپانی تغییراتی در فیلم ایجاد کرده است. یکی از این تغییرات این بود که پوستر فیلم را تغییر داده بودند. پوستر فیلم در آغاز به شکل قلبی بود که در دهلیز و بطن راست یکی از دو شخصیت فیلم و در دهلیز و بطن چپ، شخصیت دیگر را به نمایش می‌گذاشت. به گزارش »وری یتی» به این ترتیب فیلم برای تاریخ سی‌ام ژوئیه آماده اکران در چند سالن محدود بود و قرار بود در تاریخ ششم اوت در شبکه نمایش خانگی عرضه شود. با این‌ حال تا ژوئن ۲۰۱۰ این فیلم به‌دلایل مشکلات و درگیری‌های قانونی همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

در نهایت زمان اکران «دوستت دارم فیلیپ موریس» به دسامبر ۲۰۱۰ یعنی به ماه آینده موکول شد و کمپانی «لیدل انترتیمنت» Liddell Entertainment پخش آن را در کشور آمریکا به عهده گرفت. با وجود همه‌ی این درگیری‌ها فیلم تا اکتبر ۲۰۱۰ ، در کشورهای دیگر ۱۸ میلیون دلار فروش کرد.


پوستر تازه هم بی‌فایده بود. محتوای هم‌جنسگرایانه فیلم درآمریکا همچنان یک تابو به‌شمار می‌آید.

دامون وایز (Damon Wise) منتقد فیلم مجله تایم امتیاز چهار ستاره (از پنج ستاره) به فیلم حاضر داد و گفت:« دوستت دارم فیلیپ موریس، فیلم فوق العاده‌ای است که به ما یادآوری می‌کند چقدر جیم کری می‌تواند بازیگر خوب و محبوبی باشد وقتی که به هیاهوهای هالیوود و قوانین نانوشته و عامه‌پسند هالیوود پایبند نیست. بازی کمدی او در این فیلم ناب‌ترین و عالی‌ترین بازی وی تا به‌حال بوده است.» زان بروکس (Xan Brooks) منتقد فیلم گاردین هم نظر مساعدی نسبت به فیلم دارد و می‌گوید:«این فیلم یک کمدی جسورانه است و مانند یک قرص نعنایی تلخ است که وسطش شیرین است.»

«دوستت دارم فیلیپ موریس»، سی و چهارمین فیلم سینمایی جیم کری است، او هشت فیلم تلویزیونی هم بازی کرده است. کمدینی که نقش‌های به یاد‌ماندنی در فیلمهایی چون نقاب (The Mask )، نمایش ترومن (The Truman Show ) و مردی بر روی ماه (Man on the Moon ) را در کارنامه خود دارد. جیم کری ۴۸ ساله بارها کاندیدای دریافت جایزه بهترین کمدین شبکه تلویزیونی ام تی وی (M TV) و در مجموع هشت بار این جایزه به وی تعلق گرفت. تاکنون هیچ جایزه‌ای در ایالات متحده به فیلمMorris I love you Phillip تعلق نگرفته است.

تریلر فیلم در یوتیوب:

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اطلاعات خوبی در مورد فیلم دادید. فکر کنم فیلم جالبی باشه. ممنون از شما.

-- المیرا ، Nov 4, 2010 در ساعت 03:15 PM

هنوز این فیلم را ندیده ام امابا توجه به کاراکتر کمدی جیم کری به یک بار دیدنش می ارزد.

-- بدون نام ، Nov 6, 2010 در ساعت 03:15 PM

حدود 2 ماه قبل فیلم را با زیر نویس دیدم و الان که نوشته بودید قرار است در ماه دسامبر در امریکا اکران شود تعجب کردم . به نظر من فیلم خیلی بد و مشمئز کننده بود و اینگونه فیلمها در فرهنگ ما ایرانیها هیچ جائی ندارد .

-- بهنام ، Nov 6, 2010 در ساعت 03:15 PM