رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ آبان ۱۳۸۹

جشنواره‌ی رم با فیلمی جنجالی از ایران

محمد عبدی

جشنواره‌ی نوپای رم که امسال پنجمین دوره‌اش را برگزار می‌کند و سعی دارد رقیبی تازه برای جشنواره ونیز به‌عنوان قدیمی‌ترین جشنواره‌ی فیلم جهان! باشد، امروز پنج‌شنبه، بیست و هشتم اکتبر در شهر زیبا و تاریخی رم افتتاح می‌شود.

ین جشنواره که تا پنجم نوامبر ادامه خواهد داشت، سعی دارد با دعوت از ستاره‌های سینما و سینماگران شناخته شده در کنار چهره‌های جوان و نوظهور سینما، جای ویژه‌ای برای خود باز کند. در عین حال جشنواره‌ی رم نزد دولتمردان ایتالیایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و امسال رئیس جمهوری ایتالیا شخصاً در جشنواره شرکت می‌کند.

در دوره‌های پیشین این جشنواره فیلم‌هایی از ایران حضور داشته و مورد توجه قرار گرفته‌اند(از جمله فیلمی از نیکی کریمی در سال ۲۰۰۶ که با حضور خود فیلمساز به نمایش درآمد) و امسال هم فیلمی ایرانی که به عنوان محصول مشترک ایران و آمریکا خطاب شده، در بخش مسابقه‌ی جشنواره پذیرفته شده است. این فیلم که «عرق سگ» نام دارد، نخستین فیلم حسین کشاورز محسوب می‌شود که در دانشگاه کلمبیای آمریکا تحصیل کرده است.


«عرق سگی» ساخته‌ی حسین کشاورز، فیلمی که بدون مجوز در ایران ساخته شده است

انتخاب این فیلم که مانند «اوریون» به شکل مخفی و بدون مجوز در ایران ساخته شده، رویکرد تازه‌ی جشنواره‌های سینمایی را به نمایش می‌گذارد که به جای فیلم‌های رسمی ارائه شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد، به فیلم‌های کم‌خرج و مخفیانه ساخته شده‌ای روی خوش نشان می‌دهند که به صورت صریح‌تر به معضلات جامعه ایران می‌پردازند.

این فیلم، داستان شش شخصیت جوان را در جامعه امروز ایران روایت می‌کند و سعی دارد مشکلات خصوصی و اجتماعی آنها را واشکافی کند: یک دختر فمینیست، عاشق یک مرد ازدواج کرده می‌شود؛ یک دختر و پسر جوان به دنبال مکانی برای عشق‌ورزی می‌گردند؛ یک مرد همجنس‌گرا با یک ازدواج تدارک دیده‌شده از سوی خانواده‌اش روبرو می‌شود؛ یک دختر خواننده‌ی پاپ در کار خود با مشکلات زیادی روبروست....

در این فیلم که پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، در ایران فیلمبرداری شده، سارا اصفهانی، طاهره آزادی و شاهرخ تسلیمی بازی دارند.

«عرق سگ» در سه نوبت در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه این هفته به نمایش درمی‌آید. اما حضور ایرانی‌ها در جشنواره‌ی رم به همین جا ختم نمی‌شود. مصی تاج الدین چهره‌ی جوانی است (متولد سال ۱۳۵۸در ایران) که در آمریکا زندگی و تحصیل کرده و حالا اولین فیلم بلندش با عنوان «آخرین شب» با بازی یکی از زیباترین ستاره‌های سینما، کیرا نایتلی، به یکی از مهمترین فیلم‌های بخش مسابقه‌ی جشنواره رم بدل شده و فیلم افتتاحیه‌ی رسمی این جشنواره است.


آخرین شب، ساخته‌ی مصی تاج‌الدین از مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره‌ی فیلم رم

فیلم قصه‌ی یک زن و شوهر جوان مرفه را در نیویورک روایت می‌کند که هر دو جداگانه در یک شب اسیر وسوسه‌ی رابطه جنسی با شخص دیگری شده‌اند. یک فیلم کردی هم به عنوان محصولی از عراق با عنوان« گل‌های کرکوک» ساخته فریبرز کامکاری در بخش مسابقه این دوره جشنواره‌ی رم به نمایش درمی‌آید.

۱۶ فیلم در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی امسال حضور دارند که در کنار آنها ۹ فیلم در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید. فیلم‌های سینماگران بزرگ در بخش خارج از مسابقه گنجانده شده‌اند تا شاید فرصت برای ظهور چهره‌های جدید بیشتر باشد. فیلم تازه جان لندیس فیلمساز شناخته شده آمریکایی (سازنده‌ی «برادران بلوز») با عنوان «بورک و هار» که در ادینبورگ قرن نوزدهم می‌گذرد و حکایت دو شخصیت عنوان فیلم است، نخستین نمایش جهانی خود را در جشنواره‌ی رم خواهد داشت و لندیس هم در یک جلسه پرسش و پاسخ ویژه شرکت خواهد کرد.

آلن کورنو فیلمساز کهنه‌کار فرانسوی با فیلم «جنایت عشق» در بخش خارج از مسابقه حضور دارد. این فیلم که پیش از مرگ این فیلمساز در اوت امسال به پایان رسید، داستان دختر جوانی را روایت می‌کند که زیر دست یک زن میانسال در یک دفتر کار می‌کند، اما تحت نفوذ و سلطه‌ی احساسی او قرار می‌گیرد و کار آنها به انتقام می‌کشد.

آخرین فیلم کورنو از بازی دو ستاره‌ی سینمای اروپا سود می‌جوید: لودوین سینیه (بازیگر فیلم‌های فرانسوا اوزون) و کریستین اسکات تامس (بازیگر مشهور انگلیسی که این سال‌ها بیشتر در فیلم‌های فرانسوی بازی می‌کند و اجرای اختتامیه‌ی جشنواره کن امسال را هم به عهده داشت). فیلم تازه مارتین اسکورسیزی با عنوان «امپراتوری تفرجگاه» با حضور استیو بوچمی که داستانش مربوط به سال ۱۹۱۹ در آتلانتیک‌سیتی است، برای اولین بار در بخش خارج از مسابقه‌ی جشنواره‌ی رم به نمایش درخواهد آمد.


امپراطوری تفرجگاه، فیلم تازه‌ی مارتین اسکورسیزی در جشنواره‌ی فیلم رم

مارتین اسکورسیزی پای ثابت این جشنواره، این بار نسخه ترمیم شده‌ای از «زندگی شیرین» ساخته‌ی ستایش شده‌ی فدریکو فلینی را به نمایش می‌گذارد. اسکورسیزی پس از حضور در مراسم پایانی جشنواره‌ی لندن، به جشنواره‌ی رم می پیوندد تا گنجینه‌ای از کلاسیک‌های سینما را به نمایش بگذارد.

فیلم‌های کلاسیک جایگاه ویژه‌ای در شهر رم دارند؛ به ویژه کلاسیک‌های ایتالیایی که شهر رم را برای همیشه در سینما جاودانه کرده‌اند. از این‌رو در بخش فیلم‌های کلاسیک جشنواره که عنوانش برگرفته از فیلم «زندگی شیرین» فلینی است، فیلم‌هایی دیدنی چون «زندگی سخت» (دینو ریزی)، «طلاق به سبک ایتالیایی» (پیترو جرمی)، «عشق در رم» (دینو ریزی)، «شب» (میکل آنجلو آنتونیونی)، «توبی دامیت» و «زندگی شیرین» (فدریکو فلینی) و «بی‌وفاها» (ماریو مونیچلی) به نمایش گذاشته می‌شوند.

فیلم تازه‌ی دیوید فینچر با عنوان «شبکه اجتماعی» درباره فیس‌بوک هم با حضور دست اندرکاران فیلم نمایش ویژه‌ای خواهد داشت.

جشنواره‌ی رم تا پنجم نوامبر ادامه خواهد داشت.

حسین کشاورز درباره‌ی «عرق سگ» نخستین فیلمش که بدون مجوز ساخته شده توضیحاتی می‌دهد:

Hossein Keshavarz - Dog Sweat from Film Independent on Vimeo

Share/Save/Bookmark