رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ مهر ۱۳۸۹

اکسپرسیونیسم انتزاعی در موزه‌ی هنر مدرن نیویورک

بیژن عمادی

اکسپرسیونیسم انتزاعی اولین جریان هنری آمریکایی بود که نقاشی جهان را تحت تأثیر خودش قرار داد. در موزه‌ی هنر مدرن نیویورک اکنون نمایشگاه عظیمی از نقاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی برگزار شده است. در این نمایشگاه، در سه طبقه بیش از ۲۵۰ تابلوی نقاشی، عکس‌ها و فیلم‌های گوناگون به نمایش گذاشته شده است. مارک راسکو، بارنت نیومن، و ویلم دکونیگ از نام‌های شاخصی هستند که آثارشان در موزه‌ی هنر مدرن نیویورک به نمایش گذاشته شده است.


توملین و والکر,onement

نمایشگاه نقاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی از سال‌های دهه‌ی چهل میلادی آغاز می‌شود و تا سال‌های دهه‌ی شصت ادامه می‌یابد. در دهه‌ی چهل میلادی بود که نقاشی آمریکایی با رویکرد به سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی راه خودش را از نقاشی اروپا جدا کرد. هدف از برگزاری این نمایشگاه این نیست که قرائت تازه‌ای از تاریخ نقاشی اکسپرسیونیسم به‌دست دهد، بلکه هدف برگزارکنندگان این نمایشگاه این است که مروری بر تاریخ و پیچیدگی‌های نقاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی داشته باشند.

جکسن پولک یکی از نام‌آورترین نقاشان آمریکایی است. طبعاً نمایشگاه هم با آثار این نقاش شروع می‌شود. با ورود به نمایشگاه اولین تابلویی که به چشم می‌خورد، « The She-Wolf » کار پولک است. این اثر که در سال ۱۹۴۳ پدید آمده، در کنار آثار آرشیل گورکی، هنرمند دیگر آمریکایی قرار دارد. موزه‌ی هنر مدرن نیویورک آثار گورکی را به‌عنوان نخستین تلاش‌ها برای استقلال نقاشی آمریکا از نقاشی اروپا در همان سال ۱۹۴۴ خریداری کرده است.

توجه موزه‌ی هنر مدرن نیویورک به آثار پولک و گورکی باعث شد که موزه‌های دیگر هم به آثار نقاشان این سبک توجه کنند و دامنه‌ی این همکاری گسترده‌تر شد و به آنجا رسید که نقاشی آمریکایی سرانجام توانست راه خود را از نقاشی اروپایی جدا کند و مستقل شود. نقاشان آمریکایی در دهه‌ی چهل و پنجاه در کافه‌های مرکز شهر نیویورک جمع می‌شدند و درباره‌ی هنر با هم بحث و گفت و گو می‌کردند. توجه موزه‌ی هنر مدرن نیویورک به آثار این نقاشان چنین فضایی را فراهم کرده بود.


جکسن پولک تابلو « The She-Wolf »

در آن سال‌ها آثار نقاشانی مثل ماتیس، پیکاسو، و کاندینسکی در موزه‌ی هنر مدرن به نمایش گذاشته می‌شد. اینگونه نمایشگاه‌ها به بحث‌هایی در محیط هنری نیویورک دامن زده بود و وقتی که نقاشان آمریکایی تلاش کردند، کار تازه‌ای ارائه کنند، از حمایت موزه‌ی هنر مدرن برخوردار شدند. به همین جهت، موزه‌ی هنر مدرن نیویورک نه تنها محلی برای نمایش این آثار است، بلکه خودش هم به‌عنوان یک نهاد هنری در شکل‌گیری تاریخ هنر نقش داشته است. ازین‌رو تعجب‌آور نیست که این موزه صاحب غنی‌ترین و پرشمارترین آثار نقاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی است.

نمایشگاه اکسپرسیونیسم انتزاعی از یک نظم تقویمی پیروی می‌کند. به هر نقاش یک سالن اختصاص داده شده و آثار نقاشان بسیار مشهور در کنار آثار نقاشان نه‌چندان شناخته‌شده مثل هری کالاهان و توملین و والکر به نمایش گذاشته شده است. در سالنی که به بارنت نیومن اختصاص داده شده، اولین اثر مهم او که به‌واسطه‌ی آن به شهرت رسید، زیر عنوان onement دیده می‌شود. یک اثر انتزاعی با فقط دو رنگ. همچنین آثار هانس هوفمن، نقاش آلمانی که در سال‌های جنگ جهانی دوم در تبعید، در آمریکا زندگی می‌کرد و بسیاری از او به‌عنوان پدر نقاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی یاد می‌کنند، در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.


هانس هوفمن, Spring

مهم‌ترین اثر این نقاش تبعیدی، Spring نام دارد و پر از اغتشاش و بی‌نظمی است. این تابلو بین سال ۱۹۴۴ و ۱۹۴۵ به‌وجود آمده و مثل این است که نقاش با رنگ‌های شاد می‌خواهد هرج و مرج در سال‌های جنگ را به نمایش بگذارد.نمایشگاه اکسپرسیونیسم انتزاعی در نیویورک یک نمایشگاه انقلابی و تحول‌ساز نیست. بلکه می‌خواهد بخشی از تاریخ نقاشی آمریکا را نشان بدهد. برای همین فضای نمایشگاه بیش از حد آکادمیک است و شاید بیشتر برای دانشجویان هنر جالب باشد. از این نمایشگاه می‌توان تا ۲۵ آوریل ۲۰۱۱ دیدن کرد.

Share/Save/Bookmark