رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ شهریور ۱۳۸۹

جشنواره‌ی فیلم‌های ایرانی در لندن

بابک مستوفی

نخستین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم‌های ایرانی در لندن در ماه نوامبر امسال با هدف شناسایی سینمای ایران به مخاطبان انگلیسی برگزار خواهد شد.

این جشنواره که به نمایش فیلم‌های ایرانی ساخته‌شده در ایران و یا فیلم‌های ساخته‌شده توسط ایرانی‌ها در سراسر جهان اختصاص دارد، قصد دارد هر ساله گزیده‌ای از بهترین‌های سینمای ایران را یکجا گردآورد و در مرکز لندن به نمایش بگذارد.

این جشنواره از ۱۹ تا ۲۶ نوامبر در لندن برگزار می‌شود، اما جشنواره در همین جا خاتمه نمی‌یابد و پس از نمایش فیلم‌ها در مرکز بریتانیا، مشابه همین جشنواره در شهرهای دیگر این کشور برگزار خواهد شد.

برای دوره‌ی اول شهر منچستر نیز در نظر گرفته شده که پس از لندن میزبان این جشنواره خواهد بود، اما برای سال آینده شهرهای لیدز، کاردیف، ناتینگهام و برمینگام نیز به این مجموعه اضافه خواهند شد.


هدف از برگزاری این جشنواره نگاه هنری به سینمای ایران و حمایت از فیلمسازان مستقل و بااستعداد ایرانی در داخل و خارج از ایران است تا بتوانند تولیدات خود را سالانه در بریتانیا و بخصوص در مرکز لندن که قطب مهمی در اتفاقات هنری دنیا محسوب می‌شود به نمایش بگذارند.

پژمان دانایی، مدیر برگزاری جشنواره، به رادیو زمانه می‌گوید: «این جشنواره کاملاً مستقل است و بدون هیچ وابستگی مالی یا جناحی به سازمان دیگری، با هدف فرهنگی و هنری به نمایش فیلم خواهد پرداخت. جرقه‌ی شروع این جشنواره زده شده و امیدوارم این جشنواره در سال اول باشکوه برگزار شود.»

دانایی درباره‌ی این جشنواره اضافه می‌کند: «ما از همکاری آدم های اهل هنر استقبال می‌کنیم.... همین الان تعدادی بسیار زیادی با ملیت‌های مختلف به صورت کار داوطلبانه عضو تیم برگزاری این جشنواره شده‌اند و در کارهای مختلف همکاری مستمر دارند...»

اهداف جشنواره معرفی هنر و فرهنگ ایران و افزودن به مخاطبان سینمای ایران در هر دو حیطه‌ی سرگرمی و هنری عنوان شده است. این جشنواره قصد دارد بهترین فیلم‌های ایرانی را در بریتانیا به نمایش بگذارد و تا جای ممکن تماشاگران انگلیسی را به تماشای فیلم‌های ایرانی ترغیب کند.

روز نوزدهم نوامبر مراسم افتتاحیه‌ی این جشنواره با حضور اهالی سینمای ایران و بریتانیا برگزار خواهد شد که شامل اجرای یک کنسرت موسیقی ایرانی هم خواهد بود.

پس از نمایش برخی فیلم‌ها جلسه‌ی پرسش و پاسخ با فیلمساز هم تدارک دیده شده که قصد دارد رابطه‌ی مخاطبان فرنگی با سینمای ایران را صمیمی‌تر کند.

دانایی می گوید: «این جشنواره هم از فیلمسازان تجربی و هم حرفه‌ای، حمایت می‌کند و در عین حال که تصویری از سینمای امروز ایران را به مخاطبان بریتانیایی عرضه می‌کند، به فیلمسازان جوان هم این فرصت را می‌دهد تا آثارشان در شهر باشکوهی چون لندن به نمایش گذاشته شود.»


جشنواره در سه بخش مختلف برگزار می‌شود: فیلم‌های بلند (بیش از شصت دقیقه)، فیلم‌های مستند (کمتر از سه ساعت) و فیلم‌های کوتاه (کمتر از سی دقیقه).

ثبت نام برای فیلم‌ها آغاز شده و تاکنون هفتاد و نه فیلم از داخل و خارج ایران برای شرکت در این جشنواره ثبت نام کرده‌اند.

جشنواره‌ی فیلم‌های ایرانی در لندن تا روز هفدهم سپتامبر به پذیرش فیلم ادامه خواهد داد و پس از آن کمیته‌ای متشکل از دست‌اندرکاران سینما، فیلم‌های منتخب را اعلام خواهند کرد. یکی از شرایط پذیرش فیلم‌ها داشتن زیرنویس انگلیسی است.

فیلم‌هایی که از سال ۲۰۰۰ به بعد ساخته شده‌اند، حق شرکت در اولین دوره‌ی جشنواره را دارند و حضور آنها در جشنواره‌های دیگر، مانع از پذیرش فیلم در این جشنواره نیست.

دانایی درباره‌ی مسابقه‌ای بودن یا نبودن جشنواره می‌گوید: «از آنجا که هدف جشنواره بر مهیا کردن زمینه و فرصتی برای فیلمسازان ایرانی است تا فیلم‌های خود را برای مخاطبان ایرانی و غیر ایرانی در شهر لندن نمایش دهند، تمامی انرژی ما صرف فراهم کردن زمینه‌ی این ماجرا شده، بجای آن که کوشش خود را صرف انتخاب یک یا چند فیلم به عنوان فیلم برگزیده‌ی جشنواره بکنیم.... اما در دوره‌های بعدی جشنواره را به صورت مسابقه‌ای برگزار خواهیم کرد.»

سالن سینمایی در پیکادلی لندن که معروف‌ترین محله‌ی توریستی این شهر محسوب می‌شود میزبان این جشنواره است، همچنین یکی از سینماهای هنری معروف لندن.


در کنار بخش فیلم، بخشی هم به عکس اختصاص داده شده که در آن نمایشگاه بزرگی با حضور عکاسان ایرانی در دو بخش سینمای ایران و فرهنگ ایران برگزار خواهد شد.

پذیرش عکس در این بخش هم آغاز شده و تا پانزدهم سپتامبر ادامه دارد. هر عکاس مجاز است با سه عکس در این بخش ثبت نام کند.

سایت اینترنتی جشنواره هم قرار است به تدریج به یک منبع انگلیسی‌زبان درباره‌ی سینمای ایران بدل شود.

Share/Save/Bookmark