رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹

در آستانه‌ی جشنواره‌ی فیلم کن

نادر افراسیابی

شصت و سومین جشنواره‌ی فیلم کن، هفته‌ی آینده ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) آغاز خواهد شد. این جشنواره با نمایش فیلم «رابین هود» ساخته‌ی ریدلی اسکات افتتاح می‌شود و تا ۲۳ می (۲ خرداد) ادامه خواهد داشت. ریاست هیأت داوران شصت و سومین جشنواره‌ی فیلم کن را «تیم برتون»، کارگردان آمریکایی به عهده دارد.

برگزارکنندگان جشنواره‌ی فیلم کن پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در یک نشست مطبوعاتی اسامی فیلم‌های بخش رسمی جشنواره را یک هفته زودتر از موعد مقرر اعلام کردند. گفتنی است که برگزارکنندگان برای پوشش تصویری این جشنواره با «کانال پولوس» فرانسه و «اورنژ» که هر دو فرانسوی هستند، قراردادهایی منعقد کرده‌اند. خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس در اعتراض به این قراردادها که محدودیت‌هایی را در پوشش تصویری رویدادهای جشنواره به وجود می‌آورد، جشنواره‌ی کن را تحریم کرده‌اند.


پوستر جشنواره فیلم کن

اسامی ۴۶ فیلم که در بخش رسمی جشنواره شرکت داده شده‌اند اعلام شده است. در میان این فیلم‌ها، «رونوشت برابر اصل» نخستین فیلم بلند عباس کیارستمی که در خارج از ایران ساخته شده به چشم می‌خورد. داستان این فیلم درباره‌ی یک نویسنده‌ی میان‌سال بریتانیایی است که پس از انتشار کتاب جدیدش به فلورانس سفر می‌کند و در این شهر با زنی فرانسوی آشنا می‌شود. ژولیت بینوش، بازیگر سرشناس فرانسوی در این فیلم بازی می‌کند.

«سال دیگر» ساخته‌ی مایک لی، «زیبا» ساخته‌ی آله‌خاندرو گونزالز ایناریتو، «آفتاب سوخته ۲» ساخته‌ی نیکیتا میخولوف و «خشونت» ساخته‌ی تاکشی کیتانو از مهم‌ترین فیلم‌های بخش رسمی جشنواره‌ی کن هستند که با فیلم کیارستمی بر سر نخل طلایی رقابت می‌کنند. «بازی جوانمردانه» ساخته‌ی داگ لیمن کارگردان آمریکایی تنها فیلم هالیوود است که در بخش رسمی جشنواره‌ی کن شرکت داده شده است.

در بخش خارج از مسابقه‌ی جشنواره ی کن سه فیلم «تامارا دریو» ساخته‌ی استفن فریز، «وال استریت، پول هرگز نمی‌خوابد» ساخته‌ی اولیور استون و «مرد بلندبالای سیاهی از آمریکا را ملاقات می‌کنی» ساخته‌ی وودی آلن از امریکا شرکت دارند.

در بخش نمایش‌های ویژه‌ی جشنواره‌ی کن شش فیلم شرکت می‌کنند. «حرفه‌ی درونی» ساخته‌ی چارلز فرگوسن از امریکا، «بر فراز شهرهایتان علف خواهد رویید»، ساخته ی سوفی فینس از هلند، «نوستالژی نور» ساخته‌ی پاتریسیو گوزمان از فرانسه، «دراکولا، ایتالیا می‌لرزد» ساخته‌ی سابینا گوزانتی از ایتالیا و «آبل» ساخته‌ی دیگو لونا از مکزیک.


پوستر فیلم «رونوشت برابر اصل» به کارگردانی عباس کیارستمی

در بخش نمایش‌های نیمه‌شب جشنواره‌ی کن دو فیلم «حفره سیاه» ساخته‌ی ژیل مارجاند از فرانسه و «کابوم» ساخته‌ی گرگ اراکی به نمایش در خواهند آمد.

اتوم اگویان، کارگردان سرشناس کانادایی که در سال ۱۹۹۸ با فیلم «آخرت شیرین» نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی بود و تا امروز پنج بار نامزد نخل طلا بوده است، ریاست هیأت داوران بخش «سینه فونداسیون» جشنواره‌ی کن را به عهده گرفت.

در بخش «نوعی نگاه» جشنواره‌ی کن هجده فیلم شرکت داده شده‌اند. امسال برخی چهره‌های سرشناس جهان سینما، شخصیت‌هایی مانند خاویر دولان، ژاک لوک گدار و ژانگ ژیائوشوای در این بخش شرکت دارند. ژان لوک گدار، کارگردان شهیر فرانسوی و از پیشگامان موج نو فرانسه با فیلم «سوسیالیسم» در جشنواره‌ی کن شرکت خواهد کرد.


آلخاندرو گونزالس ایناریتو با فیلم «زیبا» در جشنواره کن امسال حضور دارد

تا پیش از این می‌گفتند «درخت زندگی» ساخته‌ی ترنس مالیک و با بازی شان پن و براد پیت در جشنواره‌ی کن شرکت می‌کند. اما ظاهراً نسخه‌ی نهایی این فیلم به موقع آماده نشده است.

در مجموع سیزده کشور در شصت و سومین جشنواره‌ی فیلم کن شرکت می‌کنند. در این میان برای نخستین بار فیلم‌هایی از چاد و اوکراین در این جشنواره به نمایش درمی‌آیند و برای بردن نخل طلا با دیگر فیلم‌ها رقابت خواهند کرد.

تی‌یری فرمو، مدیر عامل جشنواره ی کن در نشست خبری روز پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته گفت: «انتخاب‌های ما تأکیدی بر این مسأله است که فیلم‌سازی به بهترین وجهی در همه‌ی کشورهای جهان زنده است و جشنواره‌ی کن در این شرایط دیگر عرصه‌ی رقابت میان سینمای اروپا با امریکا نیست، بلکه یک گفت و گوی جهانی است.»


عباس کیارستمی

علاوه بر این در هفتمین دوره‌ی کلاسیک‌های کن نسخه‌های ترمیم شده‌ی برخی از شاهکارهای سینمایی نیز به نمایش درمی‌آید.کمدی «بودو از غرق شدن نجات یافت» ساخته‌ی رنوار، سال ۱۹۳۲ در صدر فیلم‌های بخش کلاسیک جشنواره‌ی فیلم کن قرار دارد.

بنیاد سینمایی جهان که در سال ۲۰۰۷ میلادی به کوشش مارتین اسکورسیزی تأسیس شد، نسخه‌های ترمیم شده‌ی فیلم‌هایی از قزاقستان، مجارستان و هند را در جشنواره‌ی کن به نمایش خواهد گذاشت.

جشنواره‌ی کن یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان است که از سال ۱۹۴۶ تاکنون هر سال در ماه می در کت‌آزور برگزار می‌شود.


ژان لوک گدار، کارگردان شهیر فرانسوی و از پیشگامان موج نو فرانسه با فیلم «سوسیالیسم» در جشنواره‌ی کن شرکت خواهد کرد

در جشنواره‌ی کن از هنرمندان و سینماگران بزرگ تجلیل شده است. در سال ۱۹۸۵ از فرانسوا تروفو، یکی از مهم‌ترین کارگردانان جهان در کن تجلیل به عمل آمد. در سال ۱۹۵۸ که تروفو هنوز نخستین فیلم‌اش را نساخته بود و به عنوان منتقد سینمایی در جشنواره‌ی کن شرکت کرد، به خاطر نگاه خرده‌بین‌اش به او اجازه ندادند گزارش‌ها و نقدهایی از جشنواره‌ی کن تهیه کند. با این حال یک سال بعد نخستین فیلم تروفو را ستایش کردند.

عباس کیارستمی نیز در سال ۱۹۹۷ با فیلم «طعم گیلاس» برنده‌ی نخل طلای جشنواره‌ی کن شد. در این فیلم مردی میان‌سال به نام بدیعی که قصد دارد خودکشی کند، به جستجوی کسی است که گورش را پس از خودکشی از خاک پر کند. در آن سال برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران یک فیلم ایرانی برنده‌ی نخل طلای جشنواره‌ی کن می‌شد.

این حادثه در آن زمان شوری در سینمای ایران درانداخت، اما انتقادهایی هم در پی داشت. باید منتظر ماند و دید که «رونوشت برابر اصل» نخستین فیلم بلند عباس کیارستمی، کارگردان ۶۷ ساله‌ی ایرانی که در خارج از ایران ساخته شده امسال با چه واکنشی از سوی داوران جشنواره‌ی کن روبرو می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اينکه در باره برنده شدن فيلم طعم گيلاس نوشته ايد:«شوري درسينماي ايران در انداخت، اماانتقادهايي هم در پي داشت»بايد يادآوري کنم بعد از آنکه کاترين دو نوو جايزه نخل طلارا به کيارستمي داد وگونه هاي اورا بوسيد، تا بيشتر از يک سال هيچ نشريه و هيچ منتقد ايراني جرات نکرد اشاره اي به اين توفيق بزرگ بکند.پيروزي کيارستمي در کن وپيروزي حجت الاسلام خاتمي در انتخابات رياست جمهوري در يک شب اتفاق افتاد.
ضمناً آقاي کيارستمي امسال هفتادساله ميشود.
---------------------------
سپاسگزار از راهنمایی و اطلاعات مفید
فرهنگ زمانه

-- بدون نام ، May 5, 2010 در ساعت 05:46 PM

درباره بدست آوردن نخل طلا - طعم گیلاس- فیلم عباس کیا رستمی - بد نیست گفتگوی رئیس جشنواره - زیل زاکوب - را که سال گذشته با تلویزیون کانال پولوس فرانسه انجام داد توجه شما را جلب کنم- ایشان در ان مصاحبه میگوید که خانم ایزابل اجانی که رئیس داوران بود اصلا موافق بردن نخل طلا برای این فیلم نبوده و کمپانی سی بی 2000 که پخش کننده این فیلم بود از دوستان خودش در هیئت داوری خواست تا در مقابل رئیس داوران جبهه گیری کنند و به هر قیمت شده نخل طلا را از دست فیلم زاپنی - مار ماهی - در اورند و سر انجام آنرا به دو فیلم طعم گیلاس و مار ماهی تقسیم کنند

-- رویا لاجوردی ، May 6, 2010 در ساعت 05:46 PM

اقای کیارستمی از فیلمسازان مهم ایران هستند و افتخارات زیادی برای این سینما به همراه اورده اند - نباید از روی حسادت به مسائل بی مورد پرداخت . این کارگردان متولد اول تیر ماه 1319 میباشد و در قزوین بدنیا امده -از کودکی با خانواده در طهران مسقر شدند

-- علی ، May 7, 2010 در ساعت 05:46 PM

سرکار خانم رویا لاجوردی(چه شباهتی دارد این اسم با آرزوهای« کت دازور» - همان سواحل لاجوردی - که محل برگزاری فستیوال کن است) با اظهار نظرشان می خواهند جشنواره معتبرکن را بی اعتبار کنند یا هنرمند گرانمایه عباس کیارستمی یگانه را؟ ضرب المثلی است که میگوید :
«زهرطرف که شود کشته سود اسلام است» یادمان باشد که جمهوری اسلامی حدود 30 فیلم به فستیوال امسال کن فرستاد که هیچ کدام پذیرفته نشد.

-- بدون نام ، May 7, 2010 در ساعت 05:46 PM