رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ مرداد ۱۳۸۸
گفت و گو با شاهرخ بحرالعلومی، از برگزارکنندگان جشنواره فیلم‌های کوتاه ایرانی در کانادا

فیلم‌های کوتاه ایرانی در کانادا

زمانه: برگزاری این فستیوال به تاریخ نا مشخصی در آینده موکول شده است.

نخستین جشنواره‌ی فیلم‌های کوتاه ایرانی در کانادا از روز چهاردهم ماه اوت، بیست و سوم مرداد‌ماه شروع می‌شود. دراین جشنواره سه روزه قرار است صد و پانزده فیلم ایرانی نمایش داده بشود.

Download it Here!

شاهرخ بحرالعلومی یکی از برگزارکنندگان این جشنواره است. این فیلمساز سی ساله‌ی ایرانی، که منتقد فیلم هم است، می‌گوید یکی از دغدغه‌هایش در دنیای سینما این بوده که دیگران هم بتوانند از فضای جشنواره‌های خارجی برای نمایش فیلم‌هایشان استفاده کنند.

«همیشه به فکر این بودم که برای جوانان و نوجوانانی که شاید در جاهای دورافتاده‌ی ایران، در شهرستان‌های دور زندگی می‌کنند و فیلمساز هستند، فیلم‌های آنان را چگونه می‌توان بهتر معرفی کرد، لااقل به جامعه‌ی ایرانی در خارج از کشور. با خیلی از دوستانم هم مشورت کردم. نظرشان این بود که این جشنواره این ظرفیت را دارد و جمع ‌کردن فیلم‌هایش مهم است. همه نظرشان این بود که شما این کار را بکنید.»


پوستر جشنواره

آقای بحرالعلومی درباره‌ی فیلم‌های شرکت‌کننده دراین جشنواره توضیح می‌دهد:

«صد و پانزده فیلم کوتاه جوان‌های ایرانی در این جشنواره مشخصاً پخش خواهد شد. بین ده تا سی سال فیلمساز داریم. همه‌ی فیلم‌ها زیرنویس انگلیسی است و فیلمسازان خارج از کشور که فیلم‌هایی را برای ما فرستاده‌اند یا فیلم‌هایی را ساخته بودند، هم درجشنواره قرار دارند. فیلمساز از نیویورک و اروپا داریم و این‌ها فیلم‌هایی است که در کنار فیلم‌های آن بچه‌های شهرستان‌های دورافتاد‌ه‌ی ایران پخش می‌شود و یک نوع نوآوری و تنوع خاصی درآثار وجود دارد.»

شاهرخ بحرالعلومی درجواب به این سوال که بین بقیه جشنواره‌هایی که فیلم‌های ایرانی در آن نمایش داده می‌شود، جشنواره‌ی فیلم‌های کوتاه ایرانی در کانادا چه حرف جدیدی دارد، می‌گوید:

«هشتاد درصد آن جوانان و نوجوانان ایرانی داخل ایران هستند. بیست درصدش هم شاید ایرانی‌های خارج از ایران هستند که فیلم‌هایشان در ایران ساخته شده است. تاکنون نبوده که مشخصاً فیلم‌های کوتاهی که درایران ساخته شده باشد، با این تعداد درکنارهم قرار بگیرد و درسه روز بتواند مورد داوری توسط دست‌اندرکاران جدی سینمای ایران قرار بگیرد.»

فیلم‌هایی که قراراست دراین جشنواره نمایش داده بشود، توسط مهتاب کرامتی، مهناز افشار، محمدرضا عرب، علیرضا رییسیان، مرتضی شایسته، حامد بهداد و سیدابراهیم بحرالعلومی داوری شده‌اند.

«از فیلمسازهایی که ایران زندگی می‌کنند و نیازی به دریافت ویزا نداشتند و شهروند کشورهای دیگر هم بودند، در این جشنواره حضور دارند.»

مستند، داستانی، تجربی و انیمیشن، سبک یا ژانر فیلم‌هایی هستند که دراین جشنواره نمایش داده می‌شوند.

«شروع زندگی یک فیلمساز، ساخت فیلم‌های مستند است. و آن‌هایی هم که در این عرصه‌ی تمرین دلبستگی جدی پیدا می‌کنند، چه بسا که در همین ژانر می‌مانند. ولی واقعاً هستند مستندسازانی که در عرصه‌ی داستانی یا فیکشن سوییچ می‌کنند. این دو بخش بیش از بقیه در جشنواره‌ی ما به چشم می‌خورد.»

Share/Save/Bookmark

The First Iranian Short Film Festival in Canada

نظرهای خوانندگان

فستیوال به علت عدم استقبال در تابستان لغو شده است

-- سعید سلطا نپور ، Aug 13, 2009 در ساعت 01:15 PM

این جشنواره سایت نداره؟؟؟!!!!!

-- بدون نام ، Aug 13, 2009 در ساعت 01:15 PM