رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۸۷

موفقیت جهانی سینماگران ایرانیِ دور از وطن

محمد حقیقت

در سال ۲۰۰۸ چند سینماگر ایرانی که در آمریکا و اروپا فعال هستند، با ساختن سه فیلم، موفق شده‌اند به جشنواره‌های مهم جهانی راه یابند.

امیر نادری که از سال ۱۹۸۸ بعد از توقیف آخرین فیلمش «‌آب، باد، خاک» ایران را ترک کرد و در آمریکا اقامت گزید، تا ‌کنون پنج فیلم بلند سینمایی ساخت که آخرین آن «‌رؤیای لاس‌وگا‌س» نام دارد و در بخش مسابقه بین‌المللی جشنواره لوکارنو (ششم تا شانزدهم آگوست) پذیرفته شده است‌.

هم‌چنین جشنواره ونیز تمایل دارد همین فیلم را در بخش مسابقه خود قرار دهد. اما کارگردان این فیلم، حق انتخاب یکی از این دو جشنواره را دارد. این فیلم، موفق‌ترین اثر امیر نادری در این ۲۰ سال اخیر به شمار می‌آید.

در این فیلم نادری داستان یک خانواده محقر آمریکایی را که دارای پسری ۱۲ ساله هستند، به تصویر کشیده است. آن‌ها در حاشیه شهر لاس‌وگا‌س، آلت دست قمار‌با‌زانی می‌شوند که ... ‌این فیلم را می‌توان یک درام هیچکا‌کی اریژینال از سینمای مستقل آمریکا دانست.


رامین بحرانی، فیلم‌ساز ایرانی/ عکس از: پرویز جاهد

رامین بحرانی، قبلاً با فیلم‌های مرد گاریچی و اوراقچی، در جشنواره‌های زیادی مثل ونیز، کن، برلین، و لندن شرکت کرده بود و حالا با آخرین فیلمش ‌«‌خدا‌حافظ سولو» به جشنواره‌های ونیز و تورنتو راه یافته است.

‌این کا‌رگردان ‌جوان هر سه فیلم خود را در آمریکا ساخته است. آخرین اثر بحرانی، به یک راننده تاکسی می‌پردازد که با مسا‌فری که می‌خواهد به مقصدی رفته تا خود را سر به نیست کند، آشنا می‌شود و...

سو‌مین فیلم‌ساز موفق خارج از کشور در سال ۲۰۰۸، آرش ریاحی است که در اتریش زندگی می‌کند. او قبلاً فیلم‌هایی برای تلویزیون این کشور ساخته بود و حا‌لا با فیلم بلند سینمایی خود به نام برای یک لحظه آزادی، به بخش مسابقه جشنواره جهانی مونترال راه یافته است.

این فیلم کا‌ملاً سیاسی، به وضعیت پناهندگان ایرانی که با هزاران دشواری فرار کرده‌اند تا در اروپا جایی بیابند، می‌پردازد. فیلم سرشار از لحظه‌های دراما‌تیک است که تما‌شا گر را با خود همراه می‌کند و توانایی آن را دارد که با مخاطبین زیادی ارتباط بر قرار کند‌. فیلم‌ساز در عین حال، دست به افشا‌گری علیه جمهوری اسلامی می‌زند.

‌از دیگر فیلم‌ها‌ی ارزشمندی که در خارج از ایران ساخته شده، باید از «زنان بدون مردان» ساخته شیرین نشا‌ط یاد کرد. این اثر، اقتباسی از کتابی به همین نام از شهرنوش پارسی‌پور است.

نظرهای خوانندگان

" آخرین اثر بحرانی، به یک راننده تاکسی می‌پردازد که با مسا‌فری که می‌خواهد به مقصدی رفته تا خود را سر به نیست کند، آشنا می‌شود"

Has he ever heard of a film called "The Taste of Cherry" ? | R

-- بدون نام ، Jul 17, 2008 در ساعت 01:44 PM

آقای محترم. این فیلمها را شما کجا دیده اید؟ به هر حال جای خوشحالی می باشد که هنر مندان در خارج از ایران هم در جشنواره های جهانی موفق شده اند.
تهران- اصقر سلطان زاده

-- اصقر سلطان زاده ، Jul 17, 2008 در ساعت 01:44 PM

سرا نجام فیلم آقای امیر نادری به کدام فستیوال میرود. ما مشتاق دیدن این فیلم در ایران هستیم. آیا این فیلم در تهران به نمایش در می آید ؟

-- نظام کیائی - اراک ، Jul 25, 2008 در ساعت 01:44 PM