رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۶

تب سینما در برلین و حضور ایرانیان در برلیناله

اختر قاسمی
Akhtar.ghasemi@gmail.com

پنجاه و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم آلمان ـ برلین به نام "برلیناله" از روز پنج شنبه گذشته ۷ فوریه آغاز به کار کرد و به مدت ده روز تا ۱۷ فوریه ادامه خواهد داشت. برلیناله از سال ۱۹۵۱ آغاز به کار کرد و هر سال بیش از ۳۵۰ فیلم در این جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.


پنجاه و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین

گفته می‌شود که نزدیک به چهار صد هزار تماشاگر و شانزده هزار دست اندر‌کار سینما هر سال در این جشنواره شرکت می‌کنند. این جشنواره فیلم نه تنها به عنوان یکی از مشهورترین و بهترین جشنواره‌های اروپا و جهان در کنار جشنواره کن و جشنواره ونیز قرار دارد، بلکه به عنوان جشنواره‌ای معترض و سیاسی هم شناخته شده است. برلیناله امسال شکل دیگری به خود گرفته. حضور خوانندگان طراز اول جهان همچون مدونا به عنوان کارگردان، و حضور فیلم‌هایی در مورد موسیقی و همچنین شاهرخ خان، هنرپیشه معروف هندی از سینمای بالیود، حال وهوای دیگری به جشنواره برلیناله داده است.

فیلم هایی که در برلیناله نمایش داده می‌شوند اکثر مواقع برای اولین بار در اروپا و امریکا نمایش داده می‌شوند و این خصوصیت برلیناله، او را به یکی از جشنواره‌های شاخص تبدیل کرده است. برلیناله در چندین بخش مختلف، فیلم‌ها را به نمایش می‌گذارد: بخش سینمای آلمان، فیلم‌های کوتاه، پانوراما، فروم ، نسل و مسابقه.


حنا مخملباف با فیلمِ بودا از شرم فرو ریخت در جشنواره برلین حاضر است

بخش پرسپکتیو، شانسی به سینمای آلمان می‌دهد و دوازده فیلم جدید سال آلمان را نمایش می‌دهد. امسال دو فیلم از آلمان در بخش مسابقه حضور دارند.

کودکان و نوجوانان کارگردان در این جشنواره جایگاه ویژه خود را دارند و در بخش نسل‌، سینما از زاویه دید آنها نشان داده می‌شود که توسط ژوری مخصوص کودکان و نوجوانان با اهدای خرس شیشه‌ای، از بهترین فیلم تقدیر خواهد شد. حنا مخملباف، کارگردان نوجوان ایرانی، دختر محسن مخملباف، فیلمساز مطرح ایرانی امسال با فیلم "‌بودا از شرم فرو ریخت" د راین بخش حضور دارد.

مجموعاً ۳۸۴ فیلم در بخش‌های مختلف امسال حضور دارند که از ایران فیلم منیژه حکمت به نام"‌سه زن" در بخش پانوراما، مجید مجیدی با فیلم "آواز گنجشک‌ها" در بخش مسابقه و طناز اسحاقیان با فیلمی به نام "مثل دیگران باش" که محصول مشترک سه کشورایران و امریکا و کاناداست، در این جشواره حضور دارند.


نکته عجیب و درخور توجه امسال این بود که دو داور زن هیات ژوری، سوزانه بیرو و زاندرییه بونیره، هر دو مدت کوتاهی قبل از فستیوال از حضور خود در فستیوال را به دلیل گرفتاری خانوادگی و شغلی عذر خواستند.

در بخش پانوراما، فیلمی از طرف تماشاچیان انتخاب خواهد شد که جایزه ویژه تماشاچیان را خواهد گرفت. در سالیان اولیه برلیناله، همه جوایز از طرف تماشاچیان انتخاب و اهدا می‌شد ولی از زمانی که برلیناله به یکی از فستیوال‌های درجه یک تبدیل شده، فیلم‌ها از طرف یک ژوری بین‌المللی انتخاب و جایزه داده می‌شوند.

نظرهای خوانندگان

برليناله هميشه يکی از فستيوال های مطرح جهانی و در کنار کان از مهمترين آن ها بوده است.در سال های اخير سعی شده است بيشتر پای فيلم های هاليوودی را به اين فستيوال باز کنند.

-- واهيک ، Feb 12, 2008 در ساعت 07:24 PM

درود
گزارش فستیوال فیلم برلین علیرقم کوتاه نویسی انجام شده ، بسیار مفید می باشد و اطلاعات خوبی در اختیار من قرار داده است.گزارشات خانم قاسمی همیشه خواندنی و قابل پیگیری می باشند.
پیشرو باشید

-- کیارش- سرزمین پنج خورشید ، Feb 12, 2008 در ساعت 07:24 PM