رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۶

مانیا اكبری جایزه‌ «جشنواره‌ نانت» را به امیر نادری تقدیم كرد

در مراسم پایانی بیست و نهمین جشنواره فیلم سه قاره نانت که اواخر هفته گذشته برپا شد، فیلم 4+10 ساخته مانیا اکبری جایزه بهترین فیلم از نگاه هیات داوران جوان را به خود اختصاص داد. کارگردان این فیلم که در مسابقه اصلی جشنواره حضور داشت، هنگام دریافت جایزه خود با یاد و احترام امیر نادری که سال‌ها پیش با فیلم دونده برای نخستین‌بار جایزه اصلی جشنواره‌ نانت را برده بود، جایزه خود را به او تقدیم کرد و گفت: «نسل ما در ابتدای جوانی یا حتی نوجوانی، یکی از نخستین جلوه‌های تجربه‌گری در سینما را با همین فیلم دونده شناخت.»

در جشنواره امسال، جایزه بالن طلا که سال‌ها پیش به دونده و سال گذشته به چند کیلو خرما برای مراسم تدفین ساخته سامان سالور تعلق گرفته بود، به فیلم مستند چینی جنایت و مکافات کار ژان لیانگ اهدا شد و بالن نقره به کمدی خاصی از آفریقای جنوبی به نام بانی چاو خویشتن را می‌شناسد ساخته جان بارکر اختصاص یافت.
جایزه مانیا اکبری از سوی 10 داور فارغ التحصیل دکترای سینما از دانشگاه‌های مختلف دنیا تعیین می‌شد که همگی زیر 30 سال سن داشتند و به عنوان «هیات داوران جوان» جشنواره نانت، جایزه «سینمای آینده» را به فیلمی اهدا می‌کردند که از نظر خودشان «متفاوت، تازه و تجربه‌گرا» بود.

این جایزه در گذشته به فیلمسازان چون عثمان سمبنه، کیوشی کوروساوا و هینوسوک گوشو هم تعلق گرفته بود.

4+10 دومین فیلم بلند اکبری در مقام کارگردان، چالش واقعی او با بیماری سرطان را به تصویر می‌کشد که طی آن، واقع نمایی با بیرون کشیدن درام از دل لحظات جاری زندگی، تلفیق می‌شود. دو سال بعد از فیلم اول او بیست انگشت که جایزه بهترین فیلم بخش دیجیتال جشنواره ونیز، جوایز بهترین کارگردانی و بازیگر زن جشنواره بارسلونا را گرفته بود، 4+10 در بخش مسابقه جشنواره‌های سن سباستین و ونکوور شرکت داشت و جایزه «سینمای آینده» جشنواره سه قاره نانت را از آن خود کرد. منهای خود اکبری، بهناز جعفری، مائده طهماسبی، امین ماهر، رویا اکبری، بهاره مصدقیان و مینا حمیدی بازیگران 4+10 هستند.

اکبری در حین دریافت جایزه، فیلم و ارتباطش با ابتلا به بیماری سرطان در سال گذشته را این طور توصیف کرد: «ما اغلب از زندگی‌هایمان، سینما می‌سازیم و گاهی هم از سینما، زندگی مان را. 4+10 برای من هر دوی اینها بود.»

منبع: ایسنا

نظرهای خوانندگان

کارگردان هايي که جوايز دريافتي خود از جشنواره هاي جهاني را به شخص ديگري واگذار مي کنند ،صرفنظر از بي احترامي به داوران اهداکننده،نخستين کسي هستند که بي لياقتي و عدم شايستگي شان را از دريافت آن جايزه اعلام ميکنند.اين يک اداي روشنفکر نمايي بي ارزش است و لاغير.

-- شاهد ، Dec 1, 2007 در ساعت 04:49 PM

بنده با تمام نظر شاهد موافقم به جز با کلمه لاغير.اينها مقدار زيادي تعارف آبکي است.کدام دانشمند يا نويسنده و ياهنرمند متمدني را سراغ داريد که جايزه دريافتي اش رابه ديگري بخشيده باشد؟ولي فراموش نشود که به هر حال وزارت ارشاد جوايز برندگان را بدون توجه به خواست آنها ميگيرد تا در موزه سينما بگذارد،آنها هم پيشاپيش روغن ريخته را نذر امامزاده ميکنند.

-- منوچهر ، Dec 2, 2007 در ساعت 04:49 PM

همه چیز فیلم ده فوق العاده بود خیلی دوست دارم فیلم 4+10 را ببینمولی نمی دونم فیلم رو از کجا باید گیر بیارم. و احترام گذاشتن به پیشکسوت آنهم در جشنواره خارجی کار بسیار زیبایی بود. مانیا اکبری دوست دارم خبر بعدی رو که راجع به تو میخونم بهبودی کاملت باشه چون میدونم که می تونی . سینمای ایران به افراد مثل تو خیلی احتیاج داره. 90% هنر پیشه های معروف ایران نمی تونن به خوبی شما یا حتی بقیه بازیگران فیلم ده بازی کنن او نوقت نمی دوم جای شما وامثال شما چرا هیچوقت توی بهترین بازیگران ایران نیست.

-- زهرا قربانی ، Jan 19, 2008 در ساعت 04:49 PM