رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۶

جشنواره‌ی جهانی فیلم‌های کوتاه کابل

شهره جندقیان

از شانزدهم تا بیست‌ویکم ژوئن امسال، دومین «جشنواره‌ی جهانی فیلم‌های کوتاه مستند و داستانی کابل» به مدت شش روز در لیسه استقلال و تالار پوهنتون تعلیم و تربیه‌ی کابل برگزار خواهد شد. این جشنواره که با کوشش انستیتو گوته‌ی کابل و با همکاری مرکز فرهنگی فرانسه و شبکه‌ی تلویزیونی آرته برپا شده است، میزبان فیلم‌های کوتاه و مستندی از کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان، تاجیکستان، آلمان و فرانسه خواهد بود.


برنامه‌ی افتتاحیه‌ی جشنواره با نمایش فیلم کوتاه «انتهای زمین»، ساخته‌ی ملک شفیعی، فیلمساز افغان که برنده‌ی سال گذشته‌ی جشنواره بود، آغاز خواهد شد. به غیر از نمایش ۴۱ فیلم کوتاه داستانی و مستند، برگزاری سمینارهای بررسی سینمای کشورهای مهمان با حضور فیلمسازان و دست اندرکاران سینمای هر کشور نیز در برنامه‌های این جشنواره گنجانده شده است.

علاوالدین عبداله‌اف، مستندساز تاجیک از اتحادیه‌ی فیلمسازان تاجیکستان، مهین ضیا، فیلمساز پاکستانی از جشنواره‌ی فیلم کراچی، و مرجان ریاحی، مدیر سایت پایگاه خبری فیلم کوتاه ایران، در این سمینارها حضورخواهند داشت.

اهداف برگزاری جشنواره به گفته‌ی Lien Heidenreichمدیر انستیتو گوته در کابل، کشف و حمایت از استعدادهای تازه در سینمای افغانستان و همچنین تشویق و پشتیبانی از همکاری‌های متقابل کشورهای منطقه در زمینه‌ی فیلمسازی‌ست. این جشنواره در روز پنج‌شنبه، ۲۱ ژوئن، با نمایش فیلم کوتاه «'پناه‌دهنده»،' ساخته‌ی محسن حسینی که نخستین فیلم پویانمایی تولید شده در افغانستان است، به فعالیت خود پایان خواهد داد. بینندگان افغان می‌توانند با فرستادن پیام‌های کوتاه، SMS، به فیلم‌های افغانی مورد علاقه‌شان رأی بدهند. این فیلم‌ها در برنامه‌ی اختتامیه به طور همزمان از طریق شبکه‌ی تلویزیونی Tolo TV پخش خواهد شد.

با سپاس از Lien Heidenreich، مدیر انستیتو گوته‌ی کابل