رادیو زمانه > خارج از سیاست > بازيگران > اکبر عبدی: «من گرانترین دستمزد را میگیرم» | ||
اکبر عبدی: «من گرانترین دستمزد را میگیرم»مجتبا پور محسنگفتوگو را از «اینجا» بشنوید. اکبر عبدی برای ایرانیها چهرهی شناخته شدهای است. بخصوص برای نسل پس از انقلاب که اصلا طنز را در سینمای ایران با اکبر عبدی شناختند. بازیگر پر کار سینمای ایران در دههی شصت و نیمهی اول دههی هفتاد، به تدریج محبوبیتاش را از دست داد. چرا که مدتها از پردهی سینما فاصله گرفت و بازیگرانی جدید با شیوههای جدید طنز وارد عرصه شدند.
عبدی متولد ۱۳۳۷ در تهران است. بازیهای درخشانی در کارنامهی او دیده میشود. “اجاره نشینها”، “ای ایران”، “دزد عروسکها”، “مادر”، “ناصرالدین شاه آکتور سینما”، “هنرپیشه”، “آدم برفی” و “عشق، نان، موتور ۱۰۰۰” از جمله فیلمهای برجستهای است که در کارنامهی پربار اکبر عبدی دیده میشود. او چند بار در جشنوارهی فیلم فجر کاندیدا شد و به خاطر بازی در فیلم “مادر” برندهی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او در دو سریال تاریخی امام علی(ع) و “معصومیت از دست رفته” هم ایفای نقش کرد. در حالیکه انتظار میرفت قسمت سوم مجموعهی تلویزیونی “زیر آسمان شهر” با حضور اکبر عبدی سریالی موفق باشد اما این مجموعه برای بازیگر پر سابقه کار چندان موفقی از آب درنیامد. اکبر عبدی سال ۸۵ را بهتر از چند سال قبل خود سپری کرد. بازی در نمایش “اکبر آقا آکتور تاتر” به کارگردانی خودش و همچنین ایفای نقش در فیلم “اخراجیها” سال نسبتا خوبی را برای او رقم زد. او در حالی با ما گفتوگو کرد که زیر گریم بود تا در فیلم “جادهی آسمان” ساختهی کامبیز کاشفی بازی کند.
آقای عبدی خیلی ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار رادیو زمانه قرار دادید. بعد از سالها کم کاری دوباره در سال اخیر چند تا کار از شما دیدیم. اخراجیها، زیر آسمان شهر، اکبر آقا آکتور تاتر و... چطور شد دوباره شما شروع به کار کردید؟ آقای عبدی، شما یکی از بازیگران ماندگار سینمای ایران هستید و معمولا هم گزیده کار بودید مثل اجاره نشینها و هنرپیشه و کارهای دیگر، ولی به نظر میرسد در سالهای اخیر یک مقدار در انتخاب کارها کمتر دقت میکنید. مثلا در همین کارهایی که در سالهای گذشته انجام دادید. به نسبت اجاره نشینها یا هنرپیشه با آن سکانس بلندی که در هنرپیشه داشتید، ما کمتر دیگر آن اکبر عبدی را میبینیم.
در سالهایی که خنده به نوعی در ایران مهجور بود، مردم ایران با بازیهای اکبر عبدی میخندیدند. اما در سالهای اخیر در یکی دو تا از برنامههای تلویزیونی شما اظهاراتی کردید، در مورد اینکه به شما کار بدهند یا اینکه از نظر مالی ساپورتتان کنند که مردم زیاد از این حرفها استقبال نکردند. مثلا در یکی دو تا از برنامههای تلویزیونی اظهاراتی کرده بودید در مورد اینکه به هر حال تلویزیون به شما برنامه بدهد و از شما استفاده کند. فکر میکنم در آن برنامهی چهرههای ماندگار بود. شما نمیدانم میدانید یا نه، من گرانترین دستمزد را میگیرم، حتی از تلویزیون. اگر کار نکردم، شاید به این دلیل بوده که تلویزیون یا تهیهکننده نتوانسته از پس دستمزد من برآید و گرنه هیچ وقت کار را گدایی نکردم. ممکن است از خدا سلامتی را گدایی کرده باشم ولی راجع به کار هیچوقت از کسی گدایی نکردهام. خدا را صد هزار مرتبه شکر که همیشه کار اضافه آوردم و نتوانستم برسم. من تنها هنرپیشهای هستم در این مملکت که سه تا کار را در بیست و چهار ساعت با هم انجام دادم. آقای عبدی، شما در تلویزیون کارهای ماندگاری مثل محلهی برو بیا داشتید. فکر میکنید چرا آن کارها دیگر در تلویزیون تکرار نمیشود؟ من میخواستم نظر شما را به عنوان یک بازیگر بدانم. تجربهی اخراجیها خوب بود آقای عبدی؟ شما هم با آن اعتراضاتی که در مورد جوایز شد، موافق بودید؟ صدایتان چرا اینقدر گرفته است؟ بهترین نقشی که بازی کردهاید به نظر خودتان کدام بوده؟ در فیلمها چطور؟ |
نظرهای خوانندگان
آخه اصلا چیزی در کالیبر اجاره نشینها و هنرپیشه دیگر در ایران ساخته میشود که رفته اید خر بازیگر را گرفته اید "چرا فیلم خوب مثل هنرپیشه و اجاره نشینها بازی نمیکنی؟"
-- a blogger ، May 1, 2007 در ساعت 04:03 PMخيلي جالب بود .
-- بدون نام ، May 1, 2007 در ساعت 04:03 PMدستتان درد نكند
عبدی کارت عالیه
-- م پ ، May 1, 2007 در ساعت 04:03 PM:)
تا هنرمند زنده است همه مريدش هستندوهي هندوانه زير بغلش ميگذارند كه خود را اهل هنر معرفي كنند و قتي كه مرد اول همه به تشيع جنازه اش ميروند و بعد از مدتي همه همه شروع به رقصاندن جنازه اش در قبر ميكنند به جاي اينكه از عبدي بپرسيد ديگر چرا دركارهايي مثل هنرپيشه بازي نميكني نميشد بپرسيد چرا در كارهاي ضعيفي مثل اخراجي ها بازي ميكني در حالي كه به قول خودت تا حالا هيچ كاري را گدايي نكردي !!!!!!؟؟؟؟؟
-- امين ، May 2, 2007 در ساعت 04:03 PMمتاسفانه مصاحبه هاي آقاي پور محسن خيلي ضعيف و كم محتوا تهيه مي شود .
-- حمید ، May 2, 2007 در ساعت 04:03 PMجالب بود ممنون
-- (: ، May 2, 2007 در ساعت 04:03 PMاي كاش آفاي جامي در انتخاب گزارشگران راديو وسواس بيشتري نسبت به صداي آنها نشان ميداد. حتي گوينده اصلي راديو (آزاده) و گوينده برنامه جنگ صدا هم از صداي مناسبي بر خوردار نيستند. اما مثلا صداي داريوش از لندن يا خانمي كه اخبار ورزشي را مي گويند بسيار مناسب گويندگي است
-- kamen ، May 2, 2007 در ساعت 04:03 PM------------------------------
مهدی جامی: دوست عزيز
ما در زمانه صداهای خوب زياد داريم اما اگر شما نمی پسنديد بگذاريد اين را هم بگويم که بيش از صدا نحوه اجرا ست که مهم است. زمانه به اجرا اهميت زيادی می دهد. اجرای صميمانه و راحت. دوره صداهای شيک و استاندارد تمام شده است. دوره جديد دوره صداهای گوناگون است. صدای عادی ولی آزاد و راحت برای راديوی مدرن مناسب تر است. حتی لهجه ها هم دارند در رسانه ها جا باز می کنند. فکر کنم ايرانيان هم بتدريج با اين مقوله بيشتر آشنا می شوند و اجازه می دهند که راديو دموکراتيک تر باشد و تنوع صدايی بيشتری داشته باشد
.
اکبر آقا باید بدونه اون کاری که زیر تانک کرد تو اخراجی ها ، به دهن مردم خیلی مزه کرده!!!! ای ول!!! دمش گگگگگگگگگگرم!!!
-- میلاد ، May 7, 2007 در ساعت 04:03 PMسلام لطفاً از اقای کامبیز کاشفی عکس بزارین ممنون می شم
-- فرهنگ ، Aug 12, 2007 در ساعت 04:03 PMمن اکبر را دوست دارم عالی
-- مهدی گل ، Jan 12, 2008 در ساعت 04:03 PM